2017-06-15, 21:33
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det faktum att en man som aldrig verkade inom det svenska samhället och aldrig gick en dag i svensk skola, men vars föräldrar var födda i Malmö, tillhör en av historiens kanske 100 främsta flygplansingenjörer är inte bevis, på att svenskar av naturen är bra flygplansingenjörer.

Inte när det innebär att man ignorerar t.ex. Bölkow, Busemann, Camm, Caproni, Cayley, Cessna, Coanda,Curtis, Dassault, de Havilland, Cierva, Dornier, Douglas, Dowty, Dumont, Fairey, Fiesler, Flettner, Fokker, Folland, Gabrielli, Hawker, Heineman, Hibbard, Horokoshi, Hughes, Junkers, Kindelberger,. Küchemann, Messerschimtt, Mitchell, Northrop, Rich, Rutan, Sikorsky, Tank, Tupolev, Karman, Ohain, Wallis, Whitcomb, Jakolev, Mikojan, Suchoi m.fl. m.fl.

Jag sa bara att svenskar har varit framstående sett till befolkningsmängden, inte överlägset. Det handlar väl fortfarande om en etnisk svensk, vad är det att munhuggas över?
Citera
2017-06-15, 21:51
Medlem
MrAndress avatar
[quote=skunkjobb|60989546]Laser Designation Pod alltså, det skadar inte att skriva ut ovanliga förkortn. i kl.text... Det visste jag inte men det ser ut att stämma, den här då: https://en.wikipedia.org/wiki/Litening

Ok trodde folk som var inne här och skrev var lite som en annan, flygnörd.
Citera
2017-06-15, 22:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Ok trodde folk som var inne här och skrev var lite som en annan, flygnörd.
Flygnörd skulle jag kalla mig även om det förstås finns grader av nörderi också. Det innebär inte att man kan varenda förkortning.
Citera
2017-06-15, 22:08
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Flygnörd skulle jag kalla mig även om det förstås finns grader av nörderi också. Det innebär inte att man kan varenda förkortning.

Nej ok visst.

Här iaf så är en film när LDP'n används.

https://m.youtube.com/watch?v=6t6PS2iEc24
Senast redigerad av MrAndres 2017-06-15 kl. 22:11.
Citera
2017-06-15, 23:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nej ok visst.

Här iaf så är en film när LDP'n används.

https://m.youtube.com/watch?v=6t6PS2iEc24
Jag är inte bara flygnörd utan även bandvagnsnörd så slutet på filmen var riktigt dåligt, bomba 2 st Bv 206
Citera
2017-06-16, 04:36
Medlem
perry2s avatar
Då har modell E provflugit för första gången. 40 min över östra Östergötland.

https://www.hd.se/2017-06-15/nya-gripen-flog-for-forsta-gangen
Citera
2017-06-16, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja, jag hade inte väntat mig något annat än att det skulle gå helt perfekt. Vilket också innebär att provturen i stort var meningslös. Den tillförde inget.

Men någon gång ska ju planet upp i luften och det är väl då likabra att se till att det går utan mankemang - inte minst för publicitetens skull.
Jodå, provturen tillförde en hel del. Främsta uppgiften var att få in äkta mätdata så man kan gå tillbaka och kalibrera sina simuleringar.
Citera
2017-06-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hyfsat unikt, fast helt svenskt är inte Gripen.
Det finns andra länder i Sveriges storlek som skulle kunna göra samma sak om dom satsat på militär flygindustri under WWII.

Att Gripen inte skulle vara "helt svenskt" är irrelevant, det är ytterst få (jag skulle säga inga) moderna fpl som idag är 100% byggt i ett visst land. Inte ens F-35 är "helt amerikansk". Det finns spetskompetens utspritt över hela världen, och om man kan utnyttja det så borde man göra det. Det handlar helt enkelt om pang för pengarna, varför ska jag lägga miljoner och hundratusentals mantimmar på att utveckla och forska fram en viss produkt när min allierade har gjort exakt den delen/forskningen som behövs och är mer än villig att bidra?

Det svåra med utveckling av moderna fpl är inte konstruktionen av delarna, utan det är att kunna bygga ett helt system som dels är mer än summan av dess delar och kunna få fram ett sömlöst samspel mellan dessa. Det är det som är det svåraste, tar mest tid och pengar. Det är heller inte Sveriges satsningar under andra världskriget som står som grund för Gripen, utan det är duktiga ingenjörer som i mångt och mycket fortfarande är verksamma inom forskning och utveckling.

Sen ska man absolut inte sticka under stolen med att SAAB hade ekonomisk medvind i och med en säker köpare som Sverige, samt dess diplomatiska förbindelser och gedigen forskning från bla. FOI och diverse universitet.
Citera
2017-06-16, 14:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Att Gripen inte skulle vara "helt svenskt" är irrelevant, det är ytterst få (jag skulle säga inga) moderna fpl som idag är 100% byggt i ett visst land. Inte ens F-35 är "helt amerikansk". Det finns spetskompetens utspritt över hela världen, och om man kan utnyttja det så borde man göra det. Det handlar helt enkelt om pang för pengarna, varför ska jag lägga miljoner och hundratusentals mantimmar på att utveckla och forska fram en viss produkt när min allierade har gjort exakt den delen/forskningen som behövs och är mer än villig att bidra?

Det svåra med utveckling av moderna fpl är inte konstruktionen av delarna, utan det är att kunna bygga ett helt system som dels är mer än summan av dess delar och kunna få fram ett sömlöst samspel mellan dessa. Det är det som är det svåraste, tar mest tid och pengar. Det är heller inte Sveriges satsningar under andra världskriget som står som grund för Gripen, utan det är duktiga ingenjörer som i mångt och mycket fortfarande är verksamma inom forskning och utveckling.

Sen ska man absolut inte sticka under stolen med att SAAB hade ekonomisk medvind i och med en säker köpare som Sverige, samt dess diplomatiska förbindelser och gedigen forskning från bla. FOI och diverse universitet.

Forskningen inom JAS-projektet var mer omfattande än många inser. Själv jobbade jag tidigare på ett ställe som i början på 80-talet fick uppdrag att skapa komprimeringsalgoritmer för överföring av digialt inlästa bilder. När JAS-projektet drog igång i slutet på 70-talet så ansåg man att spaningsfunktionen hos planet skulle kompletteras med en separat buren digitalkamera (spaningspod) där man via telemetri skulle kunna överföra fotografiska bilder till ledningscentraler mm. Detta var en förmåga som i princip inte existerade ens hos stormakterna annat än via satellitlänkar. För att få vettig storlek på bilderna så bestämdes att ta fram icke förlustfri bildkomprimering vilket skulle få ner storleken på varje foto till mer hanterliga ca 100 kbyte. Programvaran för detta var klar ca 1985 och motsvarar ganska väl den JPEG-komprimering som dagens kameror och webben använder. När JPEG foundation 1986 skulle dra igång standardisering, försök samt utveckling av detta så var man väldigt förvånade att Saab redan hade fungerande programvaror för detta och i bruk (på viggen).
Citera
2017-06-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura

Hur mycket att av ett plan som är skapat inom landet är relevant om man ska tala om landets förmåga att konstruera ett plan.

Om SAAB inte riktat in sig på flygplanstillverkningen tidigt skulle det vara mycket svårt eller omöjligt att konstruera Gripen, SAAB skulle inte ha den kompetens dom har nu utan existerande flygindustri.

Sverige är ett högteknologiskt land men vi är varken bättre eller sämre än länder som t.ex. Holland, Schweiz, Österrike eller Danmark
Citera
2017-06-16, 17:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jodå, provturen tillförde en hel del. Främsta uppgiften var att få in äkta mätdata så man kan gå tillbaka och kalibrera sina simuleringar.

Jo, det är klart. Det var så att säga ett kvitto på att det var rätt också.

Men den tiden är förbi när man ändrade på något och sedan provade med en ny provtur för att kolla resultatet. Ofta med dödskrasch som följd.
Citera
2017-06-16, 17:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur mycket att av ett plan som är skapat inom landet är relevant om man ska tala om landets förmåga att konstruera ett plan.

Om SAAB inte riktat in sig på flygplanstillverkningen tidigt skulle det vara mycket svårt eller omöjligt att konstruera Gripen, SAAB skulle inte ha den kompetens dom har nu utan existerande flygindustri.

Sverige är ett högteknologiskt land men vi är varken bättre eller sämre än länder som t.ex. Holland, Schweiz, Österrike eller Danmark

Det är en industritradition, kunnandet finns inom några företag och några myndigheter och vidmakthålls genom regelbundna ny- och omkonstruktioner. Samma fenomen finns inom bil-, varvs- och rymdbranscherna. Det kan handla om hundraåriga traditioner.

I slutet av VK2 skedde en kompetensöverföring från Tyskland till Sverige också, men jag vet inte hur betydande den egentligen var. J29 är ju annars paradexemplet här. Det var ju en konstruktion ursprungligen från Messerschmitt. Samma gäller väl J21, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in