2009-08-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Hur engelsmännen tänker i den här frågan har jag heller aldrig förstått. Visst att man kan köpa F-35 eller Eurofighter (eller Rafale, eller Gripen, eller Sunk-30 eller...), men att ett litet land som England skulle ha två olika? Och då inte ens i en klassisk high-lowkombination?

Hade det inte varit smartare att bara ha två olika versioner av F-35, eller dumpa F-35 och skaffa Eurofighter också i en marin version?

Man behöver en marin kärra och eftersom man skippat en ev navivariant av Eurofighter,
så blir det kanske mer rätt och med tanke på att man flaggat
för neddragningar av investeringar inom försvaret så kanske detta var en lösning, om än kortsiktig.

Sedan vet i katten om det inte är någon sorts protest mot att man skurit bort F-136 motorn som RR var med och tog fram .
Senast redigerad av Hansol 2009-08-18 kl. 18:33.
Citera
2009-08-18, 18:39
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Därför att USN beställde de första F/A-18E/F redan 1992, och för att man ville kunna fasa ut den mycket dyra F-14.
Eh, jaha, men varför fortsätta med en gammal produktionslina parallellt när man kan satsa allt krut på det nya flaggskeppet F-35? Ger lite sovjetstridsvagnsfabriksvibbar. ^^
Citera
2009-08-18, 18:50
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Eh, jaha, men varför fortsätta med en gammal produktionslina parallellt när man kan satsa allt krut på det nya flaggskeppet F-35? Ger lite sovjetstridsvagnsfabriksvibbar. ^^
Superhornet är fortfarande ett mycket modernt flygplan, och som jag sagt tidigare tror jag Indierna kommer att välja det.
Citera
2009-08-18, 19:19
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Superhornet är fortfarande ett mycket modernt flygplan, och som jag sagt tidigare tror jag Indierna kommer att välja det.
Om det är så rysligt bra, varför inte skaffa det i stället för F-35 då? Att US Navy inte bara kan bestämma sig för det ena eller andra luktar industri/lokalpolitik lång väg.
Citera
2009-08-18, 19:26
Medlem
Citat:

Jag tror att Indierna i slutändan kommer att välja Mig-35 för att kunna använda gemensamma vapen med deras flygvapen i stort som vad jag förstår (långt ifrån ngn expert) mest består av ryska flygplan, åtminstone de "moderna" flygplanen i flottan: Mig-29 samt Su-30.

JAS är väl dock det flygplan som möter upp mot kravspecen bäst då man vill ha ett medeltungt flygplan, vilket bara JAS och F16 i denna upphandling är. De andra planmen måste väl ändå klassas som tunga? Men att uppfylla kravspecar (vilket alla plan lär göra) har ganska lite med mtrlköp att göra nu för tiden. Politik betyder i slutändan mest, och att hålla sig väl med Ryssland med vilka Indien har flera pågående affärer med betyder nog mest.

/ C
Citera
2009-08-18, 19:26
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Om det är så rysligt bra, varför inte skaffa det i stället för F-35 då? Att US Navy inte bara kan bestämma sig för det ena eller andra luktar industri/lokalpolitik lång väg.
De har olika roller, Superhornet används även som bla tankflygplan.
Citera
2009-08-18, 19:34
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolhand
JAS är väl dock det flygplan som möter upp mot kravspecen bäst då man vill ha ett medeltungt flygplan, vilket bara JAS och F16 i denna upphandling är. De andra planmen måste väl ändå klassas som tunga? Men att uppfylla kravspecar (vilket alla plan lär göra) har ganska lite med mtrlköp att göra nu för tiden. Politik betyder i slutändan mest, och att hålla sig väl med Ryssland med vilka Indien har flera pågående affärer med betyder nog mest.

/ C
http://img228.imageshack.us/img228/7462/gripenrollin.jpg
Citera
2009-08-18, 19:34
Medlem
Starvids avatar
Citat:
De har olika roller, Superhornet används även som bla tankflygplan.
Och man väljer att inte ge F-35 den förmågan?
Citera
2009-08-18, 19:43
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Och man väljer att inte ge F-35 den förmågan?
Superhornet har varit operativt i 10 år och fler flygplan byggs.
Det är ett billigare flygplan jämfört med F-35, och som redan införts och som har en del andra uppgifter.
F-35C kommer i tjänst i USN runt 2015.
Citera
2009-08-18, 20:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Hur engelsmännen tänker i den här frågan har jag heller aldrig förstått. Visst att man kan köpa F-35 eller Eurofighter (eller Rafale, eller Gripen, eller Sunk-30 eller...), men att ett litet land som England skulle ha två olika? Och då inte ens i en klassisk high-lowkombination?

Hade det inte varit smartare att bara ha två olika versioner av F-35, eller dumpa F-35 och skaffa Eurofighter också i en marin version?

Det sjukaste är att man i samband med diskussionerna om Tornados efterträdare bla förde en diskussion med Frankrike om att de skulle ingå i konsortiet.
Dock så gick fransoserna sin egen väg som bekant trots att Rafale och Eurofighet har stora likheter.
Bla ville fransoserna att deras motor skulle användas trots att dåvarande RB199 från Turbo-Union både var lite lättare o starkare än den franska snecma

Trots allt utvecklade fransoserna en marinverision av Rafale och ett gemensamt plan i Europa hade passat Storbritanniens framtida hangarfatygsplaner som hand i handsken.
Citera
2009-08-18, 20:27
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Trots allt utvecklade fransoserna en marinverision av Rafale och ett gemensamt plan i Europa hade passat Storbritanniens framtida hangarfatygsplaner som hand i handsken.
Ha, det vore allt något, om UK plötsligt skulle dra sig ut både F-35 och Eurofighter och ta Rafale istället!
Citera
2009-08-18, 20:38
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ha, det vore allt något, om UK plötsligt skulle dra sig ut både F-35 och Eurofighter och ta Rafale istället!

Nja lite sent nu, men synd man inte kunde enas på 80 talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in