2009-01-18, 21:52
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Du har precis tappat ALL trovärdighet med ditt utalande att en F-35 skulle kunna bekämpa 4 gripen NG. Har du kollat rapporter från några av de internationella millitär övningarna senaste tiden?
JAS agerade b-styrka i dom flesta övnhingarna och saknade AWACS stöd men kunde registrerade "Kills" vid varje flygning bla mot Eurofighter etc. Var Tjecker som flög planen och dom var skit nöjda.
Nämnas kan också att jänkarna hade problem att se våra JAS på radar många av gångerna. Och Tjeckerna var det enda landet som flög 100% av alla planerade starter.

Du har grov övertro på utlänsk matriel.
Att en F-35 skulle kunna bekämpa 4 st grundar jag på att F-35 kan bära 4st AAM internt. F-35 är ett stealthflygplan Gripen kommer inte att kunna låsa på det innan de bekämpats då F-35 kan låsa Gripen på betydligt längre avstånd. Lockheed planerar utöka antalet AAM som kan bäras internt vilket gör att antalet Gripen som en F-35 kan bekämpa kommer att öka i framtiden. Du får gärna visa hur mitt resonemang skulle vara fel det bör dock involvera en länk till en flyburen radar som kan låsa stealthflygplan på längre avstånd än "no escape zone" på en AIM-120C. Den enda radar som jag vet om som har potentialen att detektera stealthplan på långt håll är OTH back scatter radar och du får ha ett stort plan om du skall få upp dem i luften (obs ironi).
Om du har tänkt skriva att Gripen skulle klara sig pga ECM så tycker jag att du kan läsa på lite om HOJ.
Citera
2009-01-18, 23:23
Medlem
nyllet000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Att en F-35 skulle kunna bekämpa 4 st grundar jag på att F-35 kan bära 4st AAM internt. F-35 är ett stealthflygplan Gripen kommer inte att kunna låsa på det innan de bekämpats då F-35 kan låsa Gripen på betydligt längre avstånd. Lockheed planerar utöka antalet AAM som kan bäras internt vilket gör att antalet Gripen som en F-35 kan bekämpa kommer att öka i framtiden. Du får gärna visa hur mitt resonemang skulle vara fel det bör dock involvera en länk till en flyburen radar som kan låsa stealthflygplan på längre avstånd än "no escape zone" på en AIM-120C. Den enda radar som jag vet om som har potentialen att detektera stealthplan på långt håll är OTH back scatter radar och du får ha ett stort plan om du skall få upp dem i luften (obs ironi).
Om du har tänkt skriva att Gripen skulle klara sig pga ECM så tycker jag att du kan läsa på lite om HOJ.

Jag är inte så jävla insatt i det här så rätta mig om jag har fel.
jag har kollat lite i tråden och läst att amerikanarna hade svårt att låsa på gripen, och eftersom F-35 inte testats mot gripen, hur vet du att den kommer att kunna låsa på gripen lättare?
Citera
2009-01-18, 23:50
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyllet000
Jag är inte så jävla insatt i det här så rätta mig om jag har fel.
jag har kollat lite i tråden och läst att amerikanarna hade svårt att låsa på gripen, och eftersom F-35 inte testats mot gripen, hur vet du att den kommer att kunna låsa på gripen lättare?
Gripen är inte ett stealthflygplan, F-35 har en modern radar, jag har inte sett någon källa på att amerikanska plan skulle ha haft svårt att låsa på Gripen. F-35 kommer i de allra flesta fall att kunna låsa Gripen innan Gripen kan låsa F-35 och det skall väldigt mycket till om en AMRAAM skall missa när den avfyras i no escape zonen. Gripen är ett bra flygplan och det är coolt Sverige har klarat av att konstruera det men det är löjligt att tro att det har något att komma med mot stealthflygplan. Jag har sett någon källa på att Gripen skulle ha 20ggr större RCS än F-35 och F-35 har en större diameter på sin radar vilket är en indikation på att den är effektivare.
Citera
2009-01-19, 00:01
Medlem
Citat:
Gripen är inte ett stealthflygplan, F-35 har en modern radar, jag har inte sett någon källa på att amerikanska plan skulle ha haft svårt att låsa på Gripen. F-35 kommer i de allra flesta fall att kunna låsa Gripen innan Gripen kan låsa F-35 och det skall väldigt mycket till om en AMRAAM skall missa när den avfyras i no escape zonen. Gripen är ett bra flygplan och det är coolt Sverige har klarat av att konstruera det men det är löjligt att tro att det har något att komma med mot stealthflygplan. Jag har sett någon källa på att Gripen skulle ha 20ggr större RCS än F-35 och F-35 har en större diameter på sin radar vilket är en indikation på att den är effektivare.

Hoppar på här...Vad tror du ang Ryssarnas övertygelse att stealthflygplan går att göra synliga via VHF -bandet ? Enligt rykten ska det vara en variant på väg in som är flygburen.
Citera
2009-01-19, 00:04
Medlem
Citat:
HOJ undviker du väl med släpande decoy:er ?
Citera
2009-01-19, 00:12
Medlem
Citat:
jag har inte sett någon källa på att amerikanska plan skulle ha haft svårt att låsa på Gripen.

Här en länk från Ungerns deltagande i Exercise Spring Flag 07 i Italien.

http://forum.airpower.at/viewtopic.php?t=3312
Citera
2009-01-19, 00:16
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Hoppar på här...Vad tror du ang Ryssarnas övertygelse att stealthflygplan går att göra synliga via VHF -bandet ? Enligt rykten ska det vara en variant på väg in som är flygburen.
Sedan F-117 lanserades så har det varit mycket snack och väldigt lite verkstad när det gäller radar system som skall kunna detektera stealth. Redan från början av stealtheran så var det snack om att radar med längre våglängder skulle vara effektivare än de vanliga radar med kortare våglängd. Jag ställer mig dock skeptisk tills vidare särskilt när det gäller en version i ett flygplan som skall kunna låsa på flygande mål. De främsta orsakerna till att jag är skeptisk är att den främsta källan till det här en australiensisk site som vill att Australien skall köpa F-22 heller än F-35 och då är det bra om man kan få ryssen att verka riktigt farlig.
Citera
2009-01-19, 02:25
Medlem
Jag har inte speciellt stor kunskap om stridsflygen utan brukar hålla mig till helikoptrar.

Jag har ändå svårt att banka in att F-35;an skulle vara så jävla överlägsen en Gripen när 39:an har fått jävligt bra respons från alla övningar den deltagit i. Och även om en F-35 skulle piska gripen i jaktföretag, hur står den sig då i multiroleföretag? Så fort den får tankar, LGB's eller JDAM's på sig måste signaturen öka markant. Dessutom har den enbart stealthen till sin fördel så länge den enbart använder de inre slotsen. Det är dock min åsikt. Hur det står sig egentligen vet jag inte. Men att F-35 skulle vara överlägsen Gripen på alla punkter ser jag som bullshit.
Citera
2009-01-19, 10:57
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy
Jag har inte speciellt stor kunskap om stridsflygen utan brukar hålla mig till helikoptrar.

Jag har ändå svårt att banka in att F-35;an skulle vara så jävla överlägsen en Gripen när 39:an har fått jävligt bra respons från alla övningar den deltagit i. Och även om en F-35 skulle piska gripen i jaktföretag, hur står den sig då i multiroleföretag? Så fort den får tankar, LGB's eller JDAM's på sig måste signaturen öka markant. Dessutom har den enbart stealthen till sin fördel så länge den enbart använder de inre slotsen. Det är dock min åsikt. Hur det står sig egentligen vet jag inte. Men att F-35 skulle vara överlägsen Gripen på alla punkter ser jag som bullshit.
Nu är ju visserligen F-35 ett modernare flygplan, men du har rätt, på alla punkter bör det inte vara överlägset. Det jag främst tänker på är priset, och att F-35 skulle vara billigare är jag benägen att ta för rent bullshit.
Citera
2009-01-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy

F35 kan ta intern last vilket medfört att flygkroppen är bred vilket dock i sin tur gör den har högt luftmotstånd även utan vapen.
Citera
2009-01-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
F35 kan ta intern last vilket medfört att flygkroppen är bred vilket dock i sin tur gör den har högt luftmotstånd även utan vapen.
Ska skriva lika högt med eller utan interna vapen.
Citera
2009-01-19, 12:47
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
F-35 har pga konstruktionen mycket stor medförd bränslemängd, och där andra flygplan är tvugna att medföra extratankar som medför kraftigt ökat luftmotstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in