Citat:
Att en F-35 skulle kunna bekämpa 4 st grundar jag på att F-35 kan bära 4st AAM internt. F-35 är ett stealthflygplan Gripen kommer inte att kunna låsa på det innan de bekämpats då F-35 kan låsa Gripen på betydligt längre avstånd. Lockheed planerar utöka antalet AAM som kan bäras internt vilket gör att antalet Gripen som en F-35 kan bekämpa kommer att öka i framtiden. Du får gärna visa hur mitt resonemang skulle vara fel det bör dock involvera en länk till en flyburen radar som kan låsa stealthflygplan på längre avstånd än "no escape zone" på en AIM-120C. Den enda radar som jag vet om som har potentialen att detektera stealthplan på långt håll är OTH back scatter radar och du får ha ett stort plan om du skall få upp dem i luften (obs ironi).
Ursprungligen postat av FreeThinker
Du har precis tappat ALL trovärdighet med ditt utalande att en F-35 skulle kunna bekämpa 4 gripen NG. Har du kollat rapporter från några av de internationella millitär övningarna senaste tiden?
JAS agerade b-styrka i dom flesta övnhingarna och saknade AWACS stöd men kunde registrerade "Kills" vid varje flygning bla mot Eurofighter etc. Var Tjecker som flög planen och dom var skit nöjda.
Nämnas kan också att jänkarna hade problem att se våra JAS på radar många av gångerna. Och Tjeckerna var det enda landet som flög 100% av alla planerade starter.
Du har grov övertro på utlänsk matriel.
JAS agerade b-styrka i dom flesta övnhingarna och saknade AWACS stöd men kunde registrerade "Kills" vid varje flygning bla mot Eurofighter etc. Var Tjecker som flög planen och dom var skit nöjda.
Nämnas kan också att jänkarna hade problem att se våra JAS på radar många av gångerna. Och Tjeckerna var det enda landet som flög 100% av alla planerade starter.
Du har grov övertro på utlänsk matriel.
Om du har tänkt skriva att Gripen skulle klara sig pga ECM så tycker jag att du kan läsa på lite om HOJ.