2008-05-28, 00:55
Medlem
Running_mans avatar
Corren:
Citat:
"Strax före klockan elva var det dags för den kanske sista riktiga provflygningen av ett flygplan på Saab"

Nej, hoppas inte på det...

Eller är en industriepok i graven, kommer det fler stridsflygplan från Saab???
Citera
2008-05-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Corren:

Nej, hoppas inte på det...

Eller är en industriepok i graven, kommer det fler stridsflygplan från Saab???

Tror mer att skribenten i artikeln menar att detta är den sista generationen med pilot , framtidens flygetyg kommer vara förarlösa
Citera
2008-05-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Tror mer att skribenten i artikeln menar att detta är den sista generationen med pilot , framtidens flygetyg kommer vara förarlösa

Nja....en del kanske....

Men jag betvivlar att SAAB kommer att starta upp ett så stort som "Gripen" i framtiden. Skulle ju vara kul om SAAB fick "vara med på ett hörn" när det bär av nästa gång.

Jag tror inte att det fungerar i längden med så som det är i Europa idag - 3 flygplanstyper samtidigt.
Citera
2008-05-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewert
Nja....en del kanske....

Men jag betvivlar att SAAB kommer att starta upp ett så stort som "Gripen" i framtiden. Skulle ju vara kul om SAAB fick "vara med på ett hörn" när det bär av nästa gång.

Jag tror inte att det fungerar i längden med så som det är i Europa idag - 3 flygplanstyper samtidigt.

Saab är med i Neuron projektet, som redan är ganska så långt fram i processen , slutmontering kommer att ske på Saab i Linköping. Så visst är vi "med på ett hörn" i allra högsta grad. Och detta är just ett projekt över tillverkargränserna
Senast redigerad av Hansol 2008-05-28 kl. 22:03.
Citera
2008-05-28, 22:31
Medlem
Citat:
Saab är med i Neuron projektet, som redan är ganska så långt fram i processen , slutmontering kommer att ske på Saab i Linköping. Så visst är vi "med på ett hörn" i allra högsta grad. Och detta är just ett projekt över tillverkargränserna

Å andra sidan är Neuron en demonstrator, och kommer (för svenskt vidkommande) så förbli, det var förutsättningen för att skattebetalarna skulle bli delfinansiärer. Saabs deltagande i Neuronprojektet är, heter det, för vidmakthållande och utveckling av Gripensystemet.
Citera
2008-05-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Å andra sidan är Neuron en demonstrator, och kommer (för svenskt vidkommande) så förbli, det var förutsättningen för att skattebetalarna skulle bli delfinansiärer. Saabs deltagande i Neuronprojektet är, heter det, för vidmakthållande och utveckling av Gripensystemet.

Det kan mycket väl bli en fortsättning på det hela om det visar sig att konceptet faller väl ut. Naturligtvis utan att skattebetalarna slipper vara med och betala.
Citera
2008-06-24, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Tror nog de ratar Gripen ändå, så i slutändan står det mellan F-16 och Eurofighter. Jag ska med glädje bumpa den här tråden när det händer officiellt.

Nu pratade jag förvisso om flygplanen med associerad utrustning, inte allt som erbjuds Rumänien med bland annat "tanker support". Jag skulle gärna se Saab klara av att erbjuda samma paket. Fast det är klart, FMV kan ju alltid slänga in ett par av Flygvapnets Tp 84 i affären med lufttankningsuttrustning. Då det gick bra att skänka bort flygvapenkärror till Thailand går det säkert bra till andra exportkunder också.

Jag kan ju passa på att *bumpa tråden* sålänge nu när ännu ett land, dvs Schweiz vill handla upp sig på 22-33 kärror plus en del extra utrustning .
Det går rätt så bra för SAAB och Gripen, trots att den är uträknad här inne av vissa användare.

http://www.corren.se/archive/2008/6/24/jruu8at0v511hx7.xml

När det sedan gäller affären i Rumänien så är ju Eurofightern bortsållad och det står mellan blandad kompott av F-16 nytt och gammalt och Gripen . Så din fågel var visst inte så pålitlig
Senast redigerad av Hansol 2008-06-24 kl. 12:39.
Citera
2008-06-24, 21:45
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Jag kan ju passa på att *bumpa tråden* sålänge nu när ännu ett land, dvs Schweiz vill handla upp sig på 22-33 kärror plus en del extra utrustning .
Det går rätt så bra för SAAB och Gripen, trots att den är uträknad här inne av vissa användare.

http://www.corren.se/archive/2008/6/24/jruu8at0v511hx7.xml

När det sedan gäller affären i Rumänien så är ju Eurofightern bortsållad och det står mellan blandad kompott av F-16 nytt och gammalt och Gripen . Så din fågel var visst inte så pålitlig
Det torde i så fall röra sig om den nyaste uppgraderingen va? eller benämningen "Super Gripen"
Citera
2008-06-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Det torde i så fall röra sig om den nyaste uppgraderingen va? eller benämningen "Super Gripen"

Om det nu blir så att dom väljer Gripen nästa år (vilket idagsläget så verkar)
så kommer dom välja samma som Sverige kommer att operera i framtiden. Så det kan bli C/D eller även E/F (NG)
Citera
2008-07-07, 16:22
Medlem
Running_mans avatar
Ehhh:
http://www.e24.se/branscher/ovrigindustri/artikel_568949.e24

Vad säger man? Lycka till...
Citera
2008-07-07, 17:22
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Ehhh:

Det är ju bara en uppskattning. Men att det kommer säljas 100 tals plan det är bortom all tvivel.
Citera
2008-07-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ehhh:

Att gå ut med uttalanden av den här typen är nödvändigt för att lura naiva investerare att tro på produkten. Ingen skulle köpa aktier i bolaget eller bolag som har någon ankytning till Gripen om inte ens ledningen skulle "tro" på sin egen produkt. Själva förutsättningen för att det ska bli utdelning är givetvis att försäljningsvolymerna hamnar på dessa fantasinivåer.

Ett exempel är att Flygvapnet har stora problem med sina spaningskapslar till Gripen, som FMV beställde åtta stycken av till ett pris av 650 miljoner kronor. Officiellt heter det att det är danska Therma som inte klarar av åtagandet de har tagit på sig. Slutresultatet blir väl som alltid att kapslarna blir försenade ett par år och avsevärt dyrare än beräknat (100+ miljoner styck?), vilket det är du och jag som betalar. Men så länge eventuella exportkunder får en färdig välfungerande produkt så är allt bra, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Men att det kommer säljas 100 tals plan det är bortom all tvivel.

Verkligen? Då du menar att det kommer ske "bortom allt tvivel" kanske du kan berätta vilka länder det är som kommer välja Gripen? Gripen E/F kommer enligt min bedömning säljas i ett dussintal exemplar, och detta till Sverige som någon gång i mitten av nästa decennium köper ett par av industripolitiska skäl.

Den verkliga jokern är leasingavtal nu när Flygvapnet kommer skära ner antalet Gripen ytterligare. Inom ett par år kommer det helt enkelt finnas tillräckligt med C/D tillgängliga för att möta behovet hos en del av de fattigare potentiella kunderna. Desto förmånligare erbjudanden den svenska staten kan erbjuda (läs: på bekostnad av de svenska skattebetalarna), desto större chans att exempelvis Rumänien nappar på ett leasingavtal.

Den kund som enligt min bedömning närmast är på väg att köpa Gripen är Schweiz. Schweiz planerar ett köp ett par år "för tidigt" för att det ska kunna bli F-35, varav endast ett fåtal alternativ återstår. Rafale kan vi nog stryka som både för fransk och för dyr. Eurofightern är ett seriöst alternativ, bland annat då grannländerna Österrike, Tyskland och Italien köpt sådana, samt för att exempelvis Italien har ett lämpligt antal av Tranche 1 som de vill bli av med. Men om det blir Gripen i Schweiz beror helt och hållet på vilka motköp som kan erbjudas...
Senast redigerad av Fennicum 2008-07-07 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in