2008-05-20, 16:44
Medlem
JohanGröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Inte helt överraskande ratar Rumänien Gripen till förmån för F-16.
http://www.defense-aerospace.com/cgi-bin/client/modele.pl?session=dae.37322327.1211288862.KmH@un8A AAEAAFpiI6YAAAAQ&manuel_call_prod=94345&manuel_cal l_mod=release&modele=jdc_inter

Citat:
This notice of a potential sale is required by law; it does not mean that the sale has been concluded.
Senast redigerad av JohanGrön 2008-05-20 kl. 16:46.
Citera
2008-05-20, 17:13
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:
Inte helt överraskande ratar Rumänien Gripen till förmån för F-16. .

Alltså helt fel, Rumänien har begärt in anbud och nu ska amerikanska kongressen ge tillstånd till ett anbud på F-16 i konkurrens med Eurofighter och Gripen.

Citat:
The US Defense Security Cooperation Agency (DSCA), which manages the foreign military sales system, informed Congress on 16 May about details of its bid.

The USA’s proposal anchored on the F-16 faces competitive bids from the Eurofighter Typhoon and the Saab JAS-39 Gripen.

The US will offer 24 new F-16C/Ds Block 50 or 52s, depending on Romania’s engine choice, and 24 used F-16C/D Block 25s powered by Pratt & Whitney engines.

http://www.flightglobal.com/articles/2008/05/19/223878/us-government-may-supply-f-16s-and-multi-role-fighters-to-romanian-air-force-for-4.5-billion.html

Citat:
Med andra ord 309 miljoner kronor per flygplan (i genomsnitt) med associerad utrustning. Skulle FMV och Saab kunnat matcha det med 24 begagnade A/B som uppgraderades till C/D, och med 24 nybyggda C/D? Troligtvis inte.

Du räknar ju sämre än ÖB. 4,5 mdr dollar för 48 plan blir ca 560 mkr/st och det är alltså hälften begagnade block 25. Det är orimligt högt och knappast något SAAB skulle ha svårt att möta.
Citera
2008-05-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
Alltså helt fel, Rumänien har begärt in anbud och nu ska amerikanska kongressen ge tillstånd till ett anbud på F-16 i konkurrens med Eurofighter och Gripen.

Tror nog de ratar Gripen ändå, så i slutändan står det mellan F-16 och Eurofighter. Jag ska med glädje bumpa den här tråden när det händer officiellt.

Citat:
Du räknar ju sämre än ÖB. 4,5 mdr dollar för 48 plan blir ca 560 mkr/st och det är alltså hälften begagnade block 25. Det är orimligt högt och knappast något SAAB skulle ha svårt att möta.

Nu pratade jag förvisso om flygplanen med associerad utrustning, inte allt som erbjuds Rumänien med bland annat "tanker support". Jag skulle gärna se Saab klara av att erbjuda samma paket. Fast det är klart, FMV kan ju alltid slänga in ett par av Flygvapnets Tp 84 i affären med lufttankningsuttrustning. Då det gick bra att skänka bort flygvapenkärror till Thailand går det säkert bra till andra exportkunder också.
Citera
2008-05-20, 18:13
Medlem
Citat:
Tror nog de ratar Gripen ändå, så i slutändan står det mellan F-16 och Eurofighter. Jag ska med glädje bumpa den här tråden när det händer officiellt.
.
Får man fråga varför du inte önskar Gripen framgångar.
Citera
2008-05-20, 18:18
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:

Jag vet att för en del människor är skadeglädjen den enda sanna glädjen, så det skulle du säkert göra, men den här gången gjorde du bort dig.

Citat:
Nu pratade jag förvisso om flygplanen med associerad utrustning, inte allt som erbjuds Rumänien med bland annat "tanker support". Jag skulle gärna se Saab klara av att erbjuda samma paket. Fast det är klart, FMV kan ju alltid slänga in ett par av Flygvapnets Tp 84 i affären med lufttankningsuttrustning. Då det gick bra att skänka bort flygvapenkärror till Thailand går det säkert bra till andra exportkunder också.

Det är så uppenbart att du bara hittar på. Tankersupport för 12 miljarder kronor? Visst...
Citera
2008-05-20, 18:38
Medlem
Airbuzzs avatar
På söndag (25/5) ska Gripen göra en uppvisning i Västerås, på Hässlö flygmuseums Roll-out.

Dessutom ska bland annat Lansen, Draken och Vampire upp.

Så vill ni se Gripen (och de andra planen) och befinner er i närheten, åk till Stockholm/Västerås flygplats på söndag!

http://www.flygmuseum.com/
Citera
2008-05-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Får man fråga varför du inte önskar Gripen framgångar.

Jag är skattebetalare.

Citat:
Det är så uppenbart att du bara hittar på. Tankersupport för 12 miljarder kronor? Visst...

Jag vet inte hur bra betyg du fick i engelska i grundskolan, men det ingick lite mer än så:

Citat:
F100-PW-229 or F110-GE-129 Increased Performance Engines (IPE) and APG 68(V)9 radars; refurbishment and upgrades of 24 F-16C/D Block 25 aircraft being provided as Excess Defense Articles with the F100-PW-220 Increased Performance Engines (IPE) and APG-68(V)1 radars; 4 F100-PW-229 or F110-GE-129 IPE spare engines; 5 F100-PW-220 IPE spare engines; 4 APG-68(V)9 spare radar sets; 60 LAU-129/A Launchers; 30 LAU-117 Launchers; 6 Joint Helmet Mounted Cueing Systems; 4 AN/ARC-238 Single Channel Ground and Airborne Radio Systems (SINCGARS) with HAVE QUICK I/II; 24 Conformal Fuel Tanks (pairs); 4 Link-16 Multifunctional Information Distribution System-Low Volume Terminals; 2 Link-16 Ground Stations; 4 Global Positioning Systems (GPS) and Embedded GPS/ Inertial Navigation Systems (INS); 12 AN/AAQ-33 SNIPER or AN/AAQ-28 LITENING Targeting Pods; 4 Tactical Air Reconnaissance Systems or DB-110 Reconnaissance Pods (RECCE); 4 AN/APX-113 Advanced Identification Friend or Foe (AIFF) Systems; 28 AN/ALQ-213 Electronic Warfare Management Systems; 28 AN/ALQ- 211 Advanced Integrated Defensive Electronic Warfare Suite (AIDEWS); or AN/ALQ-187 Advanced Countermeasures Electronic Systems (ACES), or AN/ALQ-178 Self-Protection Electronic Warfare Suites (SPEWS).

Also included: support equipment, software development/integration, tanker support, ferry services, CAD/PAD, repair and return, modification kits, spares and repair parts, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor technical, engineering, and logistics support services, and other related elements of logistics support.

Vad gäller kostnaderna för en F-16C/D Block 50/52 kan man snegla på kostnaderna för Grekland och Polen, och därmed räkna ut att styckepriset inte ligger på över 500 miljoner kronor. Tvärtom är det lägre än för Gripen.
Senast redigerad av Fennicum 2008-05-20 kl. 18:49.
Citera
2008-05-20, 18:55
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Jag har ingen djupare kunskap i ämnet men jag är likväl benägen att hålla med dig. Detta handlar främst om politik och där har Sverige ingen större tyngd. Vidare så har Ungern redan köpt Gripen och sannolikheten för att man skulle köpa samma plan som ungrarna får anses - i mina ögon - mycket liten. Jag gissar på att det blir F-16.
Citera
2008-05-20, 19:00
Medlem
Savoys avatar
Konstigt att inte de annars så frankofila rumänerna har funderat på Rafale...både Schweiz och Libyen köar, säger de mest optimistiska rapporterna
Citera
2008-05-20, 19:00
Medlem
Jag har aldrig besökt Rumänien, men väl Ungern, och stötte inte där på någon större aversion mot rumäner vad jag kan dra mig till minnes. Det finns ju en del samordningsfördelar med att använda samma flygsplanstyp som grannländerna, men å andra sidan är det likgiltigt för Eurofighter, Gripen och F-16 då det finns länder i Rumäniens närhet som använder samtliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Konstigt att inte de annars så frankofila rumänerna har funderat på Rafale...både Schweiz och Libyen köar, säger de mest optimistiska rapporterna

Det primära för Rumäniens vidkommande är att kunna få 24 begagnade flygplan snabbt, då de måste ersätta sina äldre (moderniserade) MiG-21. De nyproducerade flygplanen kan de vänta med. Skulle Sverige sälja Gripen till Rumänien skulle det således knappast röra sig om några JAS 39E/F, utan befintliga C/D-modeller. Alternativt skulle Saab få skynda på med en snabbuppgradering av gamla A/B.

Italien vill minska sitt antal av Eurofighter utan att behöva betala straffavgift till konsortsiet, så det är väl tänkbart att Eurofighterländerna utövar en viss press med såväl piska (då de är med i NATO numera) och morot på Rumänien nu,
Citera
2008-05-20, 19:07
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jag har aldrig besökt Rumänien, men väl Ungern, och stötte inte där på någon större aversion mot rumäner vad jag kan dra mig till minnes. Det finns ju en del samordningsfördelar med att använda samma flygsplanstyp som grannländerna, men å andra sidan är det likgiltigt för Eurofighter, Gripen och F-16 då det finns länder i Rumäniens närhet som använder samtliga.

Det primära för Rumäniens vidkommande är att kunna få 24 begagnade flygplan snabbt, då de måste ersätta sina äldre (moderniserade) MiG-21. De nyproducerade flygplanen kan de vänta med. Skulle Sverige sälja Gripen till Rumänien skulle det således knappast röra sig om några JAS 39E/F, utan befintliga C/D-modeller. Alternativt skulle Saab få skynda på med en snabbuppgradering av gamla A/B.

Italien vill minska sitt antal av Eurofighter utan att behöva betala straffavgift till konsortsiet, så det är väl tänkbart att Eurofighterländerna utövar en viss press med såväl piska (då de är med i NATO numera) och morot på Rumänien nu,

Det handlar inte om någon i dagsläget aktuell motsättning. Men det är en historisk och fortfarande än idag känslig fråga som gör det mycket osannolikt att man skulle köpa samma flygplan.

Det är vidare riktigt att man behöver planen omedelbart eftersom de gamla ska tas ur tjänst senast 2010.

Det har även ryktats i pressen att USA skulle ha erbjudit Rumänien 48 F-16 gratis ur deras reserv mot att man förband sig att köpa JSF i framtiden. Men detta är som sagt bara rykten.
Senast redigerad av Babianen 2008-05-20 kl. 19:10.
Citera
2008-05-20, 19:14
Medlem
Jag kom att tänka på flygövningen Adex 2008 som pågår i Finland nu, med flyg från Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Danmark förutom världlandets eget. Varför deltar inte Sverige?

Det är ändå en övning med 1 300 personer och 50 flygplan i luften, vilket knappast händer varje dag, och därmed skulle det också vara en chans för Sverige att öva och visa upp Gripen. Är det besparingarna som spökar för Sverige? Finland är ju ett grannland så det kan knappast kosta mycket att dra dit ett par Gripen med markpersonal.

Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det har även ryktats i pressen att USA skulle ha erbjudit Rumänien 48 F-16 gratis ur deras reserv mot att man förband sig att köpa JSF i framtiden. Men detta är som sagt bara rykten.

Förhoppningsvis blir det inte ett liknande fiasko som med AH-1RO Dracula bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in