Jag har aldrig besökt Rumänien, men väl Ungern, och stötte inte där på någon större aversion mot rumäner vad jag kan dra mig till minnes. Det finns ju en del samordningsfördelar med att använda samma flygsplanstyp som grannländerna, men å andra sidan är det likgiltigt för Eurofighter, Gripen och F-16 då det finns länder i Rumäniens närhet som använder samtliga.
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Konstigt att inte de annars så frankofila rumänerna har funderat på Rafale...både Schweiz och Libyen köar, säger de mest optimistiska rapporterna

Det primära för Rumäniens vidkommande är att kunna få 24 begagnade flygplan snabbt, då de måste ersätta sina äldre (moderniserade) MiG-21. De nyproducerade flygplanen kan de vänta med. Skulle Sverige sälja Gripen till Rumänien skulle det således knappast röra sig om några JAS 39E/F, utan befintliga C/D-modeller. Alternativt skulle Saab få skynda på med en snabbuppgradering av gamla A/B.
Italien vill minska sitt antal av Eurofighter utan att behöva betala straffavgift till konsortsiet, så det är väl tänkbart att Eurofighterländerna utövar en viss press med såväl piska (då de är med i NATO numera) och morot på Rumänien nu,