2009-08-18, 10:32
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Tur att SAAB är världsledande inom många andra områden och vinner andra kontrakt till bla USA i fall Gripen inte skulle skulle sälja så bra.
Vilka kontrakt tänker du på då.
Citera
2009-08-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Vilka kontrakt tänker du på då.

Observera att jag skrev bl.a USA vilket kan vara bra att lyfta fram eftersom du förmodligen tänker bara på USA.

http://www.saabgroup.com/SaabGroup.Web.WebSite/Templates/NewsArchive.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7b94 0CCDEC-FC08-4EA5-896B-0235B00D23D8%7d&NRORIGINALURL=%2fen%2fMediaRelatio ns%2fNews%2fnews%2ehtm&NRCACHEHINT=Guest&Year=2009 &Source=-1
Citera
2009-08-18, 10:56
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Observera att jag skrev bl.a USA vilket kan vara bra att lyfta fram eftersom du förmodligen tänker bara på USA.

http://www.saabgroup.com/SaabGroup.Web.WebSite/Templates/NewsArchive.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7b94 0CCDEC-FC08-4EA5-896B-0235B00D23D8%7d&NRORIGINALURL=%2fen%2fMediaRelatio ns%2fNews%2fnews%2ehtm&NRCACHEHINT=Guest&Year=2009 &Source=-1
Och vad exakt har det att gör med +10 Miljarder $ affären med Indien.

SAAB har sålt ett relativt litet antal AT4CS till USA de senaste åren ( ca 25-30 000 pansarskott mot de 650 000 man köpte under 1980-talet, och då av ett annat företag).
Citera
2009-08-18, 10:58
Medlem
Citat:
Men har ändå visat sig fungera mycket bra under fältmässiga förhållanden och med värnpligtig personal.

Men kostar dubbelt i drift per timme. Vilket faktiskt är av intresse.
Citera
2009-08-18, 10:59
Medlem
Citat:
Och vad exakt har det att gör med +10 Miljarder $ affären med Indien.

SAAB har sålt ett relativt litet antal AT4CS till USA de senaste åren ( ca 25-30 000 pansarskott mot de 650 000 man köpte under 1980-talet, och då av ett annat företag).
Du är inte rätt person att anklaga andra att dra in off topic fakta, det är ju för fan din specialtitet att dra upp USA och Israel hela tiden oavsett topic
Citera
2009-08-18, 11:03
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Du är inte rätt person att anklaga andra att dra in off topic fakta, det är ju för fan din specialtitet att dra upp USA och Israel hela tiden oavsett topic
Jag kommenterade att jag tror att Boeing tar hem det Indiska kontraktet - detta är min personliga åsikt, och kan naturligtvis visa sig felaktigt om ca 1 år när uttagningen ska vara klar.

Du säger då att som tur är så säljer SAAB andra system till bla USA - det USA köper av SAAB är mycket marginellt när vi snackar flygplans affär ala 75 Miljarder SEK.
Citera
2009-08-18, 11:05
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Men kostar dubbelt i drift per timme. Vilket faktiskt är av intresse.
Givetvis är det dyrare att ha 2 motorer - men som även har andra fördelar.
Citera
2009-08-18, 11:28
Medlem
Citat:
Jag kommenterade att jag tror att Boeing tar hem det Indiska kontraktet - detta är min personliga åsikt, och kan naturligtvis visa sig felaktigt om ca 1 år när uttagningen ska vara klar.

Du säger då att som tur är så säljer SAAB andra system till bla USA - det USA köper av SAAB är mycket marginellt när vi snackar flygplans affär ala 75 Miljarder SEK.
Och jag kommenterade inte ditt inlägg, om jag skulle gjorts så skulle jag citerat dig men du bildade dig din egen bild av verkligeten som vanligt.
Citera
2009-08-18, 11:45
Medlem
Citat:
Av de 126 st flygplan som Indien köper i första omgången, ska samtliga utan de första 18 st tillverkas i Indien.

Gripen är nog för lik Indiens egna - HAL Tejas.
http://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Tejas

Jag tror att Indien kommer att välja F/A-18IN Superhornet.

Sedan är väl frågan hur länge Indiens flygvapen orkar vänta på att Tejas ska ens bli serie mogen.

Som projektet ser ut idag, överlever det nog inte länge till. Man har allt för stora problem.

Det talas ganska så hårt att man ska hoppa kärran som den ser ut idag och titta mot en ny konfiguration , dvs den som går under namnet Tejas 2.

Ser heller inte finnessen i att välja F/A-18 , när man redan har en kärra som är väldigt lik i konfigurationen ,dvs SU-30 .
Senast redigerad av Hansol 2009-08-18 kl. 11:48.
Citera
2009-08-18, 11:52
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Sedan är väl frågan hur länge Indiens flygvapen orkar vänta på att Tejas ska ens bli serie mogen.

Som projektet ser ut idag, överlever det nog inte länge till. Man har allt för stora problem.

Det talas ganska så hårt att man ska hoppa kärran som den ser ut idag och titta mot en ny konfiguration , dvs den som går under namnet Tejas 2.

Ser heller inte finnessen i att välja F/A-18 , när man redan har en kärra som är väldigt lik i konfigurationen ,dvs SU-30 .
Tejas är snart klart för operativ tjänst.

Så vilket flygplan tror du att Indien väljer då ( jag tror redan jag vet ditt svar )?
Citera
2009-08-18, 11:55
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Och jag kommenterade inte ditt inlägg, om jag skulle gjorts så skulle jag citerat dig men du bildade dig din egen bild av verkligeten som vanligt.
Ok, jag förstår, men att man säljer pansarskott för 40 miljoner dollar till USA kompenserar 10 Miljarder dollar i en eventuell order till Indien, eller hur menade du .
Citera
2009-08-18, 11:59
Medlem
Citat:
Tejas är snart klart för operativ tjänst.

Så vilket flygplan tror du att Indien väljer då ( jag tror redan jag vet ditt svar )?

Om du säger att Tejas snart är klar för tjänst , så är du rejält dåligt påläst.

Sedan har jag inte sagt något om vad dom väljer .

Men eftersom du ändå drar upp det så kan jag väl säga vilka kandidater (min högst personliga uppfattning är) Top 3 är Franskt , Amerikanskt , Svenskt.
I vilken ordning det sedan är spar jag för mig själv

Tittar man på hur deras kravspec var från början så borde det vara så iaf.
Senast redigerad av Hansol 2009-08-18 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in