2010-04-29, 09:29
Medlem
Citat:
Det två meter långa planet är en flygande provbänk för efterföljaren till Jas 39 Gripen. Modellen har redan provflugit i hemlighet. - Det är ett alternativ för att få fram provskott på ny teknik, säger Knut Övrebö på Saab

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article768767.ece

Vore kul om det blev verklighet med ett sameuropeiskt flygplan där en av världens främsta stridsplanstillverkare SAAB är med.
Citera
2010-04-29, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Det kan man verkligen undra. Men krokodil lider som du förmodligen vet av ett patologiskt sverigehat och kan aldrig erkänna att något svenskt är bra. Framförallt inte när det jämförs med något amerikanskt eller israeliskt.

Jo misstankarna har funnits en längre tid över att så är fallet

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article768767.ece

Vore kul om det blev verklighet med ett sameuropeiskt flygplan där en av världens främsta stridsplanstillverkare SAAB är med.

Det där ser ju ytterst trevligt ut. och även om den där demonstratorn bara är just en demonstrator så vore det kul om de utvecklade något liknande också. Flygaerodynamik är inte min starka sida men jag blev väldigt nyfiken på hur dubbla stabilisatorer arbetar med canarder. Jag kommer inte på något annat plan just nu som faktiskt är utrustat med det.
Citera
2010-04-29, 19:26
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy
Nej jag tror inte heller att SAAB är 2:a i världen men du kan fortfarande inte neka till att de tillhör toppen teknologiskt. SAAB har alltid legat i framkant va det gäller innovativa och bra lösningar samt att leverera bra flygplan. Men det säger sig kanske självt att SAAB inte riktigt kan tävla med Lockheed, EADS, Boeing, Och Sukhoi när det gäller att producera fler flygplan och fler modeller per decennium.

Va det gäller Red Flag så har du rätt och detsamma om antalet övningar Gripen har varit med på. Men vart vill du komma med det?
Som sagt, jag svarade bara på att Sverige inte var nr 2 i världen när det gäller stridsflygplan, och att Sverige deltagit i en bråkdel av alla Radflag övning + övriga motsvarigheter.

Det var exakt dit jag ville komma med mitt inlägg.
Citera
2010-04-29, 19:27
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Nturligtvis, vapenindustrin är och ska förbli stödd av svenska inköp det säger sig självt och det gäller i högsta grad i slumpmässigt valda länder som t.ex. Israel och USA.
Länder som då har ett helt annat behov av tex stridsflygplan än vad vi i Sverige behöver.
Citera
2010-04-29, 19:28
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Det kan man verkligen undra. Men krokodil lider som du förmodligen vet av ett patologiskt sverigehat och kan aldrig erkänna att något svenskt är bra. Framförallt inte när det jämförs med något amerikanskt eller israeliskt.
Jag hatar absolut inte Sverige.

Du kanske ska läsa vad jag skrivit istället.
Citera
2010-04-29, 20:25
Bannlyst
Israel har kristna knähundar och apologeter över hela världen, inget nytt under solen.

I vilket fall som helst bör två saker sägas;

1. Man får inga neutrala uppgifter från svenska källor.

2. Det är vad flygplanet kan komma behöva utföra för uppdrag, inte hur bra det presterar i ett fiktiv scenario.

Här är en bra tråd om Gripen och Red Flag:
http://www.defencetalk.com/forums/air-force-aviation/gripen-red-flag-5261/

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt Plummer<br /> Defense Professional / Analyst<br /> Corporal
CONCLUSION:
IMO, the Swedes are looking for a free kudo on an airframe that is less competent overall (nm per pylon) than the F-16. Rather than indulge in fantasies like this-

Personligen misstänker jag att JAS-39 Gripen inte är så fantastisk, men att den ändå duger till vad vi behöver den till. Visst, man kan säkert hitta individuella komponenter i JAS som är mer moderna än i F-22 eller motsvarande, men överlag är jag ganska säker på att F-22 är betydligt bättre på i princip allt. Frågan är dock varför vi ens skulle ha ett intresse av att inneha ett plan som var bättre än F-22, JAS duger.
Citera
2010-04-29, 20:32
Medlem
AJ37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Jag hatar absolut inte Sverige.

Du kanske ska läsa vad jag skrivit istället.

Du överskattar USA, och underskattar Europa/Sverige.

Vi har nog aldrig påstått att Sverige är bättre än USA på alla koncerner inom försvaret. Men som exempel, En bradley kan inte köra i djup snö. Stridsfordon 90 kan det.
Och ja USAs klimat består till stor del av vinter också.

Flashback har inget emot dig, krokodiler, eller Israel för den delen heller, vi förstår inte alltid din synsätt..
Citera
2010-04-29, 20:52
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AJ37
Du överskattar USA, och underskattar Europa/Sverige.

Vi har nog aldrig påstått att Sverige är bättre än USA på alla koncerner inom försvaret. Men som exempel, En bradley kan inte köra i djup snö. Stridsfordon 90 kan det.
Och ja USAs klimat består till stor del av vinter också.

Flashback har inget emot dig, krokodiler, eller Israel för den delen heller, vi förstår inte alltid din synsätt..
Det var du som yrade om att Sverige var nr 2 i Världen gällande stridsflygplan, och förklarade det bla med att vi deltagit i Redflag ( 2 ggr av 100-tals övningar under 35 års tid).

Angående Strf 90 så är det även skillnad mellan de olika versionerna ( Norska vagnarna som testades mot Bradley i Norge hade en annan utväxling än de Strf 90 som Sverige använder).
Bradley kan skjuta pansarvärnsrobot, det kan inte stridsfordon 90 - vad nu detta har med det vi diskuterar.
Citera
2010-04-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Som sagt, jag svarade bara på att Sverige inte var nr 2 i världen när det gäller stridsflygplan, och att Sverige deltagit i en bråkdel av alla Radflag övning + övriga motsvarigheter.

Det var exakt dit jag ville komma med mitt inlägg.

Det första kan jag ta men vad spelar det för roll om Sverige bara deltagit i en bråkdel av alla övningar? Det ska väl ses som väldigt positivt att Sverige har fått ett sånt bra omdöme av länder som regelbundet genomför red flag?

Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Israel har kristna knähundar och apologeter över hela världen, inget nytt under solen.

I vilket fall som helst bör två saker sägas;

1. Man får inga neutrala uppgifter från svenska källor.

2. Det är vad flygplanet kan komma behöva utföra för uppdrag, inte hur bra det presterar i ett fiktiv scenario.

Här är en bra tråd om Gripen och Red Flag:
http://www.defencetalk.com/forums/air-force-aviation/gripen-red-flag-5261/

Personligen misstänker jag att JAS-39 Gripen inte är så fantastisk, men att den ändå duger till vad vi behöver den till. Visst, man kan säkert hitta individuella komponenter i JAS som är mer moderna än i F-22 eller motsvarande, men överlag är jag ganska säker på att F-22 är betydligt bättre på i princip allt. Frågan är dock varför vi ens skulle ha ett intresse av att inneha ett plan som var bättre än F-22, JAS duger.

Men sen så är ju F-22 i en helt annan liga än vad Gripen är. F-35 är ett bättre plan att jämföra med. Men börja inte med det nu får då är vi fast i evighetens trätande precis som i en mängd andra trådar.

Tack för länken btw.
Citera
2010-04-29, 22:32
Medlem
det är alltid mycket känslor här på denna delen när ngn ska argumentera med krokodil...och det gör varje gång min dag
Citera
2010-04-29, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy
Men sen så är ju F-22 i en helt annan liga än vad Gripen är. F-35 är ett bättre plan att jämföra med. Men börja inte med det nu får då är vi fast i evighetens trätande precis som i en mängd andra trådar.

Tack för länken btw.

Det är lite det jag vill komma till. Att jämföra F-22 med Gripen och prata om vilken som skulle vinna en dogfight eller långdistansduel 1 vs. 1 är som att undra vad som skulle vinna, en kamphund eller en delfin.

I tråden jag länkade till tror jag t.o.m. att han som är jättenegativ till Gripen säger att det är väl anpassat till Sveriges behov.
Citera
2010-04-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Det är lite det jag vill komma till. Att jämföra F-22 med Gripen och prata om vilken som skulle vinna en dogfight eller långdistansduel 1 vs. 1 är som att undra vad som skulle vinna, en kamphund eller en delfin.

I tråden jag länkade till tror jag t.o.m. att han som är jättenegativ till Gripen säger att det är väl anpassat till Sveriges behov.

Nu är inte just stridsflygplan kanske min starkaste sida men jag gör ändå ett försök. Kamphund kontra delfin är kanske inte riktigt rätt jämförelse men risken att Gripen skulle slå ut en F-22 ser jag som mycket liten. Hade däremot Gripen haft vektoriserad dragkraft hade det varit andra bullar gällande dogfight. Men nu har inte Gripen det och på pappret ÄR F-22 överlägsen på alla punkter utom möjligen det där strulet de hade tidigare med sin datalänk som vid dagens tidpunkt borde vara åtgärdat.

Någon på forumet har säkert hört om det här och kan rätta mig om jag har fel men är det inte sagt tidigare att anledningen till att plan med Stealthkapacitet inte använder sig utav canarder är för att de ger större radarsignatur även om de har bättre svängprestanda. Det var väl därför man valde att ta bort canarderna på den nya Su-35:an och det är väl därför som varken 22 eller 35 har dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in