Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Tror du att dollarn kommer stå i 5,40 -5,70 kr 2015-2016 när Norges köp ska skrivas under.
7 miljarder dollar uppskattar den norska staten totalkostnaden till som mest. Ordervärdet i kontraktet kommer självfallet vara specificerat i antal miljarder dollar och inte i norska kronor. Ditt yrande om norska kronor är obegripligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Du som är försvarsanalytiker , tror du verkligen inte att Norge i slutändan kommer få
betala ett högre pris än det "uppskattade" pris man gett till dom ?
Mer än 7 miljarder dollar för 48 stycken? Knappast. Eftersom du är så glad för att prata om norska kronor kanske du även inser att den norska kronan är stark, väldigt stark, i förhållande till dollarn jämfört med för två år sedan. Seriösa ekonomiska bedömare ser inga tecken på att detta skulle förändras under kommande år.
Snarare tvärtom... den amerikanska ekonomin mår allt annat än bra vilket är anledningen till att även F-35 börjar hamna under luppen. Som jag skrev tidigare är det dock ett spel för gallerierna. Att någon höjdare som ändå skulle pensioneras snart får sparken har ingen betydelse i det stora hela. När den amerikanska dollarn minskar i värde urholkas hela den amerikanska ekonomins köpkraft vilket gör att även F-35 blir dyrare räknat i dollar.
För exportkunderna är det förstås bara fördelar med att F-35 kommer byggas i USA och att ordern ska undertecknas i svaga amerikanska dollar. Dina önskedrömmar om att något land skulle avbeställa F-35 och istället beställa Gripen är precis vad de är, drömmar.
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag upprepar mitt svar till Telefonsamtal, som han inte svarat på än.
Se mitt svar ovan. Skriver tillverkaren på ett kontrakt nu, för att sedan se dollarn falla i värde under flera år, sitter de rätt seriöst i skiten. Då måste skattebetalarna gå in och rädda företaget. Jag tror inte amerikanska skattebetalare är så sugna på det nu och därmed inte heller politikerna som gärna vill bli omvalda.
Hade det förhållit sig tvärtom, det vill säga att den amerikanska ekonomin var dunderstark och att alla tecken pekade uppåt, då hade kanske ett kontrakt kunnat skrivas på nu. Hur valutakurserna kommer stå om fem år önskar säkerligen mången spekulant veta, men sådant är ju inte känt på förväg. Därav tecknas inte kontrakt i den här mångmiljardklassen flera år i förväg.
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
F-35 Lightning II Fördelar emot Gripen NG som jag ser det.
Större antal i teori
Antalet kommer bli större i praktiken. Mycket större, oerhört mycket större. Jag bedömer att Gripen NG kommer sälja i något dussintal exemplar (om inte till exportkunder så åtminstone till svenska flygvapnet av industripolitiska skäl). Antalet F-35 som kommer tillverkas är som alla vet mycket stort.
Enbart Nederländerna planerar exempelvis att köpa 85 stycken F-35A och regeringen beräknar kostnaden till 9,1 miljarder euro för totalkostnaden med inköp, uppgraderingar och drift under 30 år. Räknar vi med enbart den inledande inköpskostnaden räknar de med att få betala 5,1 miljarder euro. Det vill säga pris per flygplan: 81 miljoner dollar.
Det intressanta här är att det framkommit (genom grävande från nederländska medier) att det nederländska flygvapnet önskat köpa F-35 och därför manipulerat en del siffror för att få politikerna att gå med på köpet. Det nederländska flygvapnet har varit rädda för att politikerna av kostnadsskäl skulle överväga något sämre. Det är med andra ord inte politikerna som pushat på för F-35 som Saabfantaster gärna vill framhålla utan tvärtom flygvapnet.
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
intern vapenlast om än liten
Den interna vapenlasten är den bedömda praktiska vapenlasten som behövs för att kunna utföra ett uppdrag. Inget stridsflygplan flyger stridsuppdrag nerlastat som på Saabs reklambilder. Tittar vi på hur exempelvis F-16 använts och används under uppdrag i dag bärs sällan mer än två JDAM och två jaktrobotar. Numera förutsätts bomberna träffa sitt mål på första försöket. Och ja, sedan går det ju att bära vapen externt också;
http://indopakdef.files.wordpress.com/2009/07/f35ctolstores.jpg
Även med måttlig realistisk extern last kommer radarsignaturen rimligtvis vara mindre än på Gripen NG. Man kan även tänka sig exempelvis att bränsletankar bärs externt för patrulluppdrag eller "loiter time" vilka sedan kan fällas vid behov.