2010-02-03, 12:34
Medlem
Om de köpt/om de köper Gripen , när kan dessa levereras i så fall?
Citera
2010-02-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
Om de köpt/om de köper Gripen , när kan dessa levereras i så fall?

Det kommer inte ske eftersom Norge valt att gå vidare med F-35/A , men enligt den RFI man
besvarade till Norge så lovade man att leverera ~2015.
Citera
2010-02-03, 12:54
Medlem
Starvids avatar
Jag upprepar mitt svar till Telefonsamtal, som han inte svarat på än.

Citat:
Njae, Gripen är just känt för låga livcykelkostnader, jag tror att det är en av maskinens starkaste kort visavi F-35, så jag tror du tar miste där.

Sen detta att F35 skulle vara mer kapabel än Gripen NG, det har jag också svårt att se. Maskinen kan göra två saker som Gripen inte kan, för det första lyfta vertikalt och för det andra vara mycket mer stealthad så länge man bara tar en minimal (intern) vapenlast. Jag har svårt att se det som förmågor som skulle vara av avgörande vikt för varesig Finland eller Norge.

Vad gäller dina andra argument instämmer jag. Alltså att Norge och Finland redan har mindre flygvapen, har mindre naiva politiker och generaler än Sverige och därför har mindre tendens att skära ner.

Dock, priset. Jag tror att det är huvudlöst naivt att tro att Norge kommer att få köpa planen till det pris LM "erbjudit" (inget kontrakt är underskrivet!), det vill säga för hälften av vad US Air Force ska betala, särskilt inte nu när det verkar som om förseningarna och cost-overruns ökar. Om man var så säker på pris, leveranstid och prestanda, varför inte skriva ett kontrakt med LM där pris, prestanda, leveranstid och allt annat preciseras och spikas? För att LM inte kan leverera vad de lovat...
Citera
2010-02-03, 13:08
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Tror du att dollarn kommer stå i 5,40 -5,70 kr 2015-2016 när Norges köp ska skrivas under.

7 miljarder dollar uppskattar den norska staten totalkostnaden till som mest. Ordervärdet i kontraktet kommer självfallet vara specificerat i antal miljarder dollar och inte i norska kronor. Ditt yrande om norska kronor är obegripligt.

Citat:
Du som är försvarsanalytiker , tror du verkligen inte att Norge i slutändan kommer få
betala ett högre pris än det "uppskattade" pris man gett till dom ?

Mer än 7 miljarder dollar för 48 stycken? Knappast. Eftersom du är så glad för att prata om norska kronor kanske du även inser att den norska kronan är stark, väldigt stark, i förhållande till dollarn jämfört med för två år sedan. Seriösa ekonomiska bedömare ser inga tecken på att detta skulle förändras under kommande år.

Snarare tvärtom... den amerikanska ekonomin mår allt annat än bra vilket är anledningen till att även F-35 börjar hamna under luppen. Som jag skrev tidigare är det dock ett spel för gallerierna. Att någon höjdare som ändå skulle pensioneras snart får sparken har ingen betydelse i det stora hela. När den amerikanska dollarn minskar i värde urholkas hela den amerikanska ekonomins köpkraft vilket gör att även F-35 blir dyrare räknat i dollar.

För exportkunderna är det förstås bara fördelar med att F-35 kommer byggas i USA och att ordern ska undertecknas i svaga amerikanska dollar. Dina önskedrömmar om att något land skulle avbeställa F-35 och istället beställa Gripen är precis vad de är, drömmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag upprepar mitt svar till Telefonsamtal, som han inte svarat på än.

Se mitt svar ovan. Skriver tillverkaren på ett kontrakt nu, för att sedan se dollarn falla i värde under flera år, sitter de rätt seriöst i skiten. Då måste skattebetalarna gå in och rädda företaget. Jag tror inte amerikanska skattebetalare är så sugna på det nu och därmed inte heller politikerna som gärna vill bli omvalda.

Hade det förhållit sig tvärtom, det vill säga att den amerikanska ekonomin var dunderstark och att alla tecken pekade uppåt, då hade kanske ett kontrakt kunnat skrivas på nu. Hur valutakurserna kommer stå om fem år önskar säkerligen mången spekulant veta, men sådant är ju inte känt på förväg. Därav tecknas inte kontrakt i den här mångmiljardklassen flera år i förväg.

Citat:
F-35 Lightning II Fördelar emot Gripen NG som jag ser det.

Större antal i teori

Antalet kommer bli större i praktiken. Mycket större, oerhört mycket större. Jag bedömer att Gripen NG kommer sälja i något dussintal exemplar (om inte till exportkunder så åtminstone till svenska flygvapnet av industripolitiska skäl). Antalet F-35 som kommer tillverkas är som alla vet mycket stort.

Enbart Nederländerna planerar exempelvis att köpa 85 stycken F-35A och regeringen beräknar kostnaden till 9,1 miljarder euro för totalkostnaden med inköp, uppgraderingar och drift under 30 år. Räknar vi med enbart den inledande inköpskostnaden räknar de med att få betala 5,1 miljarder euro. Det vill säga pris per flygplan: 81 miljoner dollar.

Det intressanta här är att det framkommit (genom grävande från nederländska medier) att det nederländska flygvapnet önskat köpa F-35 och därför manipulerat en del siffror för att få politikerna att gå med på köpet. Det nederländska flygvapnet har varit rädda för att politikerna av kostnadsskäl skulle överväga något sämre. Det är med andra ord inte politikerna som pushat på för F-35 som Saabfantaster gärna vill framhålla utan tvärtom flygvapnet.

Citat:
intern vapenlast om än liten

Den interna vapenlasten är den bedömda praktiska vapenlasten som behövs för att kunna utföra ett uppdrag. Inget stridsflygplan flyger stridsuppdrag nerlastat som på Saabs reklambilder. Tittar vi på hur exempelvis F-16 använts och används under uppdrag i dag bärs sällan mer än två JDAM och två jaktrobotar. Numera förutsätts bomberna träffa sitt mål på första försöket. Och ja, sedan går det ju att bära vapen externt också;

http://indopakdef.files.wordpress.com/2009/07/f35ctolstores.jpg

Även med måttlig realistisk extern last kommer radarsignaturen rimligtvis vara mindre än på Gripen NG. Man kan även tänka sig exempelvis att bränsletankar bärs externt för patrulluppdrag eller "loiter time" vilka sedan kan fällas vid behov.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2010-02-03 kl. 13:13.
Citera
2010-02-03, 13:19
Medlem
Allt kommer avgöras på hur dyr F-35 blir emot Gripen NG, Mindre länder vinner vi säkerligen, typ Kroatien, Serbien men de vill nog ev ha Gripen C/D
Citera
2010-02-03, 13:32
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Se mitt svar ovan. Skriver tillverkaren på ett kontrakt nu, för att sedan se dollarn falla i värde under flera år, sitter de rätt seriöst i skiten. Då måste skattebetalarna gå in och rädda företaget. Jag tror inte amerikanska skattebetalare är så sugna på det nu och därmed inte heller politikerna som gärna vill bli omvalda.

Hade det förhållit sig tvärtom, det vill säga att den amerikanska ekonomin var dunderstark och att alla tecken pekade uppåt, då hade kanske ett kontrakt kunnat skrivas på nu. Hur valutakurserna kommer stå om fem år önskar säkerligen mången spekulant veta, men sådant är ju inte känt på förväg. Därav tecknas inte kontrakt i den här mångmiljardklassen flera år i förväg.
Struntprat! Alla valutarisker av det slag du beskriver kan enkelt elimineras med valutasäkringar. Det sker rutinmässigt i stora affärer, och det är vanligare att man tar upp beställningar åratal i förväg än att man inte gör det, oavsett om vi pratar om vapen, isbrytare eller infrastruktur.
Citera
2010-02-03, 13:37
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Allt kommer avgöras på hur dyr F-35 blir emot Gripen NG, Mindre länder vinner vi säkerligen, typ Kroatien, Serbien men de vill nog ev ha Gripen C/D

Mindre fattigare länder lär inte vara intresserade av F-35 just nu utan snarare av begagnade kärror med flygtimmar kvar alternativt uppgraderade äldre flygplanstyper. Nya F-16 har exempelvis beställts av flera länder de senaste åren. Möjligtvis kommer det komma ut lite begagnade amerikanska flygplan på marknaden som håller i tio-femton år när väl F-35 kommer i tjänst hos USAF?

Vad gäller Kroatien och Gripen: Vi vet ju nu att Ungern fick betala 68 miljoner dollar styck för sina vilket är billigare än för Thailands del. Skillnaden ligger i att Ungern inledningsvis leasade sina och därmed fick utbildning och logistiskt stöd från det svenska flygvapnet. Kroatien är en klar kandidat för begagnade JAS 39A/B som uppgraderas till C/D.

Ett antal av säg 12 stycken JAS 39C/D till Kroatien skulle då kosta (med samma kostnad som för Ungern) 816 miljoner dollar. Jag skummade igenom den kroatiska statsbudgeten som är föredömligt detaljerad. Skulle kostnaderna genom ett leasingavtal spridas ut över tio år (leasing fem år, sedan avbetalning av restvärdet i fem år räntefritt men korrigerat för inflation och kursförändringar) skulle Kroatien enligt min bedömning ha råd med 12 stycken Gripen C/D.

Citat:
Struntprat! Alla valutarisker av det slag du beskriver kan enkelt elimineras med valutasäkringar. Det sker rutinmässigt i stora affärer, och det är vanligare att man tar upp beställningar åratal i förväg än att man inte gör det, oavsett om vi pratar om vapen, isbrytare eller infrastruktur.

Jag tror du underskattar magnituden av summorna i dessa fall. Vidare att det rör sig om exportaffärer. Infrastruktur bygger man i sitt eget land med egen arbetskraft för egna arbetare. Sälja stridsflygplan och investera i motköpsaffärer är lite annat än att sälja en isbrytare eller två. Särskilt om man tar valutakursförändringar i beaktande. De där valutaförsäkringarna du pratar om riskerar att bli rätt enorma smällar som sedan ska tas från svennebanans ficka.

Om det nu var så enkelt som du vill framhålla det kan du kanske svara på varför kontraktet inte redan är påskrivet? Vidare, tror du att Saab hade gått med på att skriva på ett kontrakt med Norge med ett garanterat pris med en första leverans fem år senare med ytterligare leveranser under fem år? Det tror inte jag.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2010-02-03 kl. 13:42.
Citera
2010-02-03, 13:40
Medlem
Citat:

Tyvärr har han inte många rätt när han slänger sig fram
och tillbaka i sina ekonomiska dribblingar detta trots att han själv utger sig vara militäranalytiker.

Jaha nu stannade klockan på min Pc igen..
Citera
2010-02-03, 13:42
Medlem
Citat:
Alla valutarisker av det slag du beskriver kan enkelt elimineras med valutasäkringar. Det sker rutinmässigt i stora affärer, och det är vanligare att man tar upp beställningar åratal i förväg än att man inte gör det, oavsett om vi pratar om vapen, isbrytare eller infrastruktur.
Det är helt riktigt. Med terminer, optioner, osv. kan växelkursen i praktiken fixeras vid tillfället för avtalets undertecknande. Detta är standardprocedur och görs av alla företag som handlar internationellt, utom möjligtvis någon gubbes enskilda firma. Bankkontoret nere på hörnet hjälper till med detta rutinmässigt.

Valutahandel är således inget som behöver beaktas i denna tråd.
Citera
2010-02-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Mindre fattigare länder lär inte vara intresserade av F-35 just nu utan snarare av begagnade kärror med flygtimmar kvar alternativt uppgraderade äldre flygplanstyper. Nya F-16 har exempelvis beställts av flera länder de senaste åren. Möjligtvis kommer det komma ut lite begagnade amerikanska flygplan på marknaden som håller i tio-femton år när väl F-35 kommer i tjänst hos USAF?

Vad gäller Kroatien och Gripen: Vi vet ju nu att Ungern fick betala 68 miljoner dollar styck för sina vilket är billigare än för Thailands del. Skillnaden ligger i att Ungern inledningsvis leasade sina och därmed fick utbildning och logistiskt stöd från det svenska flygvapnet. Kroatien är en klar kandidat för begagnade JAS 39A/B som uppgraderas till C/D.

Ett antal av säg 12 stycken JAS 39C/D till Kroatien skulle då kosta (med samma kostnad som för Ungern) 816 miljoner dollar. Jag skummade igenom den kroatiska statsbudgeten som är föredömligt detaljerad. Skulle kostnaderna genom ett leasingavtal spridas ut över tio år (leasing fem år, sedan avbetalning av restvärdet i fem år räntefritt men korrigerat för inflation och kursförändringar) skulle Kroatien enligt min bedömning ha råd med 12 stycken Gripen C/D.

Du vet att det inte var Fly away priser utan som vanligt när det gäller Gripen systempris ?
Citera
2010-02-03, 13:43
Medlem
Anser du att Gripen, Viggen, Draken, Lansen, Tunnan var alla misstag att utvceeckla och vi skulle köpt F 86 Sabre, F-5 Freedom Fighter/F4 Phantom , F-16/F 18 ?
Citera
2010-02-03, 13:46
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxx
Det är helt riktigt. Med terminer, optioner, osv. kan växelkursen i praktiken fixeras vid tillfället för avtalets undertecknande. Detta är standardprocedur och görs av alla företag som handlar internationellt, utom möjligtvis någon gubbes enskilda firma. Bankkontoret nere på hörnet hjälper till med detta rutinmässigt.

Valuta är således inget som behöver beaktas i denna tråd.

Bankkontoret på hörnet sköter inte affärer av den här magnituden.

Hur det går när valutakursen förändras på ett obehagligt sätt kan vi ju fråga finska skattebetalare om. Finland skrev på sitt kontrakt för 64 stycken F-18C/D Hornet i dollar... före den nordiska bankkrisen med följande ras för den finska marken. Nu förstår jag att du tror att det var finnarna som inte kunde skriva ordentliga kontrakt bara. Men det hela är ganska enkelt, amerikanerna lade fram ett kontrakt som skulle undertecknas och det var bara att skriva under eller låta bli. Precis som det kommer bli med F-35 med andra ord.

[edit] Kanske kan förtydliga. Flygplanen, jaktrobotarna etc. betalades per styck vid leverans, därav skedde utbetalningarna till amerikanerna under många år utifrån den dollarkurs som gällde just då. Det sista flygplanet levererades år 2000.

Citat:
Du vet att det inte var Fly away priser utan som vanligt när det gäller Gripen systempris ?

Ja, min bedöming är att Kroatien kan få betala 816 miljoner dollar för 12 stycken Gripen om de som Ungern lyckas få till ett leasingavtal med den svenska staten där svenska skattebetalare står för mellanskillnaden i förhållande till det verkliga priset, som Thailand betalar.

Vidare bedömde jag att Kroatien har råd varför jag avsåg inklusive allt. Det borde till och med du ha förstått.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2010-02-03 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in