2009-10-23, 07:50
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Jag har förstått det så att ex år 2000;2003:2006:2009 är år då man tar hand om eventuella hårdvara uppgraderingar alltså allt annat än mjukvara som uppgraderas årsvis om så behövs.
sedan vad de specifika uppgraderingarna handlar om är svårt att svara på. men låt oss säga att något blir klart år 2002 då väntar man och inkluderar det i den tänkbara uppgraderingen år 2003. .

helt enkelt en modell för att alltid veta att plattformen har den senaste teknologin. och inte hamnar på efterkant om den skulle behövas komma till användning.
Du påstod att man utförde uppgradering och/eller byte av hårdvara var tredje år på Gripen - hårdvara som i det här fallet är motor, elektronik, radar mm mm.
Mjukvara däremot är det lättare att uppgradera men sker i Gripens fall i 'editioner' och i F-16 i 'Tapes' ( var och en kan vara en uppgradering av mjukvaran för att kunna använda nya vapensystem eller övrig utrustning mm).

Du har ingen aning om vad du pratar om - och nej, du arbetar inte inom flygindustrin eller Flygvapnet om du nu verkar vilja tro det själv.
Citera
2009-10-23, 07:55
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Att den fått motoruppgraderingar beror på att den måste orka lyfta när dom plockar i allt extrabränsle och annat tjafs
Beror även på att man ständigt inför nya förbättringar när de blir tillgängliga, senaste motorerna på F-16 använder en del av den teknik som finns i F-22 och F-35 motorer.
Citera
2009-10-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Du påstod att man utförde uppgradering och/eller byte av hårdvara var tredje år på Gripen - hårdvara som i det här fallet är motor, elektronik, radar mm mm.
Mjukvara däremot är det lättare att uppgradera men sker i Gripens fall i 'editioner' och i F-16 i 'Tapes' ( var och en kan vara en uppgradering av mjukvaran för att kunna använda nya vapensystem eller övrig utrustning mm).

Du har ingen aning om vad du pratar om - och nej, du arbetar inte inom flygindustrin eller Flygvapnet om du nu verkar vilja tro det själv.

Nu är det ju även så att viss hårdvara införs även i Gripen när man uppdaterar editioner ,
som i senaste fallet när man b.l.a införde HMD samt RB-98.

Men att det sker i 3 års cykler mellan editions lyft är ingen regel
Citera
2009-10-23, 12:39
Medlem
Citat:
Beror även på att man ständigt inför nya förbättringar när de blir tillgängliga, senaste motorerna på F-16 använder en del av den teknik som finns i F-22 och F-35 motorer.

Är det den digitala bränsle övervakningen du tänker på som man infört så är ju inte det någon större nyhet.

Att USAF gör några större (dyrare) investeringar i sin F-16 flotta låter föga troligt.

Den ska på sikt fasas ur ,att då pumpa in nya pengar i dessa , när man redan får spara är nog inte föga troligt.

Bara att se på den tilltänkta AESA uppgraderingen på F-15 flottan som bordlades pga av pengabrist.

Det är ju ingen nyhet att JSF-projektet blöder och det med en redan ansträngd ekonomi inom USAF.
Citera
2009-10-23, 18:41
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Är det den digitala bränsle övervakningen du tänker på som man infört så är ju inte det någon större nyhet.
Man har infört nya motorer, och i de sista versionerna så använder motorerna teknik från motorerna i F-22 och F-35.

Citat:
Att USAF gör några större (dyrare) investeringar i sin F-16 flotta låter föga troligt.

Den ska på sikt fasas ur ,att då pumpa in nya pengar i dessa , när man redan får spara är nog inte föga troligt.
USAF har under de senaste åren investerat ett antal Miljarder dollar på sin F-16 flotta och fler uppgraderingar är redan beställda.

Citat:
Bara att se på den tilltänkta AESA uppgraderingen på F-15 flottan som bordlades pga av pengabrist.

Den är redan beställd till flera hundra flygplan, däremot har man bytt namn på radarn från APG-63(V)4 till APG-82.

Citat:
Det är ju ingen nyhet att JSF-projektet blöder och det med en redan ansträngd ekonomi inom USAF.
Hur man än vill att verkligheten ska vara så har USAF betydligt bättre ekonomi för nyanskaffning jämfört med det Svenska Flygvapnet.
Senast redigerad av krokodil 2009-10-23 kl. 18:47.
Citera
2009-10-23, 18:59
Medlem
Citat:
Man har infört nya motorer, och i de sista versionerna så använder motorerna teknik från motorerna i F-22 och F-35.

Vad är det för teknink ..lite uppgifter borde du väl kunna precisera ?

Citat:

Den är redan beställd till flera hundra flygplan, däremot har man bytt namn på radarn från APG-63(V)4 till APG-82.

Att den är beställd är det ingen som sagt något om...men nyligen så gick man ut med att man tvingats dra ner och skjuta på framtiden. Ev även sålångt att man kan tvingas avbryta.

Citat:
Hur man än vill att verkligheten ska vara så har USAF betydligt bättre ekonomi för nyanskaffning jämfört med det Svenska Flygvapnet.

Här har jag inget att invända emot. Men det behöver du juinte ens påvisa.
Likväl är det osthyvelmodellen som börjar gå även i Pentagons korridorer
Citera
2009-10-23, 19:12
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Vad är det för teknink ..lite uppgifter borde du väl kunna precisera ?
"
The Pratt & Whitney F100 is one of the world's safest fighter engine and has set the benchmark in the single engine fighter application. Now, with technology developed for the F119 engine powering the F-22 Raptor, and F135 engine powering the F-35 Lightning II being incorporated into new F100 engines, this propulsion system is providing advanced, dependable power for F-15 and F-16 aircraft worldwide. Pratt & Whitney’s F100-PW-229 Increased Performance Engine (IPE) is the most widely used advanced technology fighter engine in the world."

http://www.pw.utc.com/Products/Military/F100
Citat:
Att den är beställd är det ingen som sagt något om...men nyligen så gick man ut med att man tvingats dra ner och skjuta på framtiden. Ev även sålångt att man kan tvingas avbryta.
Visa gärna källa på ditt påstående....F-15 flottan har även fått AESA-radar i flera olika steg, den första operativa AESA i USAF på stridsflygplan var även på F-15 ( och förmodligen i världen).

Citat:
Här har jag inget att invända emot. Men det behöver du juinte ens påvisa.
Likväl är det osthyvelmodellen som börjar gå även i Pentagons korridorer
Men där man i USAF redan har avsevärt högre standard jämfört med tex Svenska flygvapnet, avseende på flygtimmar, resurser, beväpning, övrig utrustning mm mm.
Citera
2009-10-23, 19:36
Medlem
Citat:
"
The Pratt & Whitney F100 is one of the world's safest fighter engine and has set the benchmark in the single engine fighter application. Now, with technology developed for the F119 engine powering the F-22 Raptor, and F135 engine powering the F-35 Lightning II being incorporated into new F100 engines, this propulsion system is providing advanced, dependable power for F-15 and F-16 aircraft worldwide. Pratt & Whitney’s F100-PW-229 Increased Performance Engine (IPE) is the most widely used advanced technology fighter engine in the world."

http://www.pw.utc.com/Products/Military/F100
Visst en massa mumbojumbo text, men jag ser inget vad som F100 har fått ärva från den "nyare" tekniken...troligtvis vet inte du heller. Därför är det ingen ide att dra denna vidare

Citat:
"
Visa gärna källa på ditt påstående....F-15 flottan har även fått AESA-radar i flera olika steg, den första operativa AESA i USAF på stridsflygplan var även på F-15 ( och förmodligen i världen)..

Att man började byta ut radar i ett 20 tal F-15 kärror är inget nytt,
den tilltänkta höjningen till AGP-82 var tänkt att börja 2010 med en utredningsfas.
Från Boeings hemsida

"The APG-82 is currently in the System Development and Demonstration phase
Flight tests will begin in January 2010"

Det är denna del man från Pentagons sida flaggat om att man vill skjuta på och ev dra tillbaka en del av.

Citat:
"
Men där man i USAF redan har avsevärt högre standard jämfört med tex Svenska flygvapnet, avseende på flygtimmar, resurser, beväpning, övrig utrustning mm mm.

Var vänlig och lägg inte ord i min mun.
Var i min text kan du läsa att jag sagt att USAF har lägre standard än SweAF
Citera
2009-10-23, 19:44
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Visst en massa mumbojumbo text, men jag ser inget vad som F100 har fått ärva från den "nyare" tekniken...troligtvis vet inte du heller. Därför är det ingen ide att dra denna vidare

Att man började byta ut radar i ett 20 tal F-15 kärror är inget nytt,
den tilltänkta höjningen till AGP-82 var tänkt att börja 2010 med en utredningsfas.
Tillverkarna av motorerna hävdar att man infört teknik från sina senaste motorfamiljer i de motorer som införts i senare versioner av F-16 - men de har säkert fel om du nu vill tro det .

USAF har redan beställt uppgradering på över 200 F-15 och fler uppgraderingar kommer att bestälas, bla till F-15E flottan.
Visa gärna din källa som styrker ditt påstående.
Citera
2009-10-23, 21:24
Medlem
Citat:
Tillverkarna av motorerna hävdar att man infört teknik från sina senaste motorfamiljer i de motorer som införts i senare versioner av F-16 - men de har säkert fel om du nu vill tro det .

Var i min fråga säger jag att det finns något fel, jag frågade bara vilken teknik som F100 hade fått ärvt från F119 samt F135.

Du kan fortfarande inte påvisa vad det gäller , bara text från Lockmart att man uppgraderat F100.

Jag tror iaf att det är det digitala bränsle systemet. Vilket i sig inte är något att "pissa på sig" över . Det sitter i de flesta "nya" generationer av motorer
Citera
2009-10-23, 21:40
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Var i min fråga säger jag att det finns något fel, jag frågade bara vilken teknik som F100 hade fått ärvt från F119 samt F135.

Du kan fortfarande inte påvisa vad det gäller , bara text från Lockmart att man uppgraderat F100.

Jag tror iaf att det är det digitala bränsle systemet. Vilket i sig inte är något att "pissa på sig" över . Det sitter i de flesta "nya" generationer av motorer
Vad är ditt problem, tillverkaren av motorn hävdar att man har infört teknik från sina nyare motorer i den uppgraderade versionen av F100 - det visar sig bla i den ökning av kraft som motorn nu leverar.

Du säger att det är 'mumbojumbo text' och att jag inte kan påvisa vad man ändrat i motorn - nu börjar du snart kvalificera dig för en plats på min Ignore-lista.

Bara att inse att Gripen har haft samma motor sedan start, men att motorfamiljerna i bla F-16 utvecklats rejält - dels att de fått dela motorfamilj från F-15 för att minimera kostnaderna för användarna av flygplanen.
Citera
2009-10-23, 21:53
Medlem
Citat:
Vad är ditt problem, tillverkaren av motorn hävdar att man har infört teknik från sina nyare motorer i den uppgraderade versionen av F100 - det visar sig bla i den ökning av kraft som motorn nu leverar.

Du säger att det är 'mumbojumbo text' och att jag inte kan påvisa vad man ändrat i motorn - nu börjar du snart kvalificera dig för en plats på min Ignore-lista.

Bara att inse att Gripen har haft samma motor sedan start, men att motorfamiljerna i bla F-16 utvecklats rejält - dels att de fått dela motorfamilj från F-15 för att minimera kostnaderna för användarna av flygplanen.

Visst har Gripen haft RM-12 sedan start, men även den har uppgraderats , även den har fått digitalt bränsle system.

Att man har flera motoralternativ i F-16 är ganska så förklarligt, ser man på tidiga kärror så led dom ju av fördålig dragkraft när man hängde på last.

När det sedan gäller motorvalet i F-16 Block 60 så är det väl självklart att man är tvungen att ta ut rejält mer dragkraft med tanke på viktökningen på kärran.

Att sedan dra en paralell med Gripen som alltid har vägt lika mycket (more or less) är då att skjuta sig i foten. Men visst dragkraft kan man väl aldrig få för mycket av, det enda som tar skada är ju räckvidden.
Senast redigerad av Hansol 2009-10-23 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in