2008-11-22, 13:32
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Ja, det är nog klokast - men det spelar nog inte roll vad jag skriver till Nano fighter som förmodligen endast har vakum på andra sidan pannbenet.

120 i IQ faktiskt, har jag bevis på också. Pajjat 300kr och gjort ett riktigt IQ test (hos mensa). Jag är inte den enda som påpekat hur dålig du är på att diskutera (flera har även påpekat att mitt språkbruk (läs svordomar) inte vart höjdare heller men det är inte poängen), undrar varför.

Vill krokodil något mer så PMar han, vi har tagit upp tråden tillräckligt
Senast redigerad av NanoFighter 2008-11-22 kl. 13:36.
Citera
2008-11-22, 14:04
Medlem
Kan inte ni 2 hålla er till topic?

Ett förslag är att argumentera för sin sak i 1 eller 2 inlägg, sen kan man låta sina då givna argument vara de enda man tillför i denna delen av disskusionen.

Ni båda skulle nog vinna lite mer anseende på detta och dessutom inte få själva tråden att spåra ur. PM har nämts, kanske kan vara en god ide att utnyttja den funktionen med för inbördes fortsatt diskussion utanför den egentliga tråden.

Det är bara tråkigt att läsa vissa delar av denna tråds senare sidor. Tyvärr, för ni verkar båda vara riktigt engagerade i det ni skriver och kunniga inom området.

Att det är lätt att missförstå varandra, misstolka inlägg etc etc i en forumsdisskussion vet nog det flesta så den biten behöver jag nog inte nämna, men gör det i alla fall denna gången.

Nåja, nu har jag själv varit väldigt ofT så jag ber om ursäkt för det och hoppas att det är ok för denna gången.

Kram kram/PP
Citera
2008-11-22, 14:05
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoloPrinsen
lalala

Vi har fört över diskussionen till Pm så jag läste inte igenom ditt inlägg, undantag de första meningarna.

peace =D

Edit; läste lite snabbt igenom och det du säger är sant, det är just därför som det är jobbigt att debattera på internet. Misstolkningar förkommer allt för ofta
Citera
2008-11-22, 14:34
Medlem
Lägg ner JAS nu, det har kostat Sveriges skattebetalare tillräckligt! Varför fortsätta med ett projekt som alltid har vartit osäljbart och alltid kommer vara?
Citera
2008-11-22, 14:43
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Lägg ner JAS nu, det har kostat Sveriges skattebetalare tillräckligt! Varför fortsätta med ett projekt som alltid har vartit osäljbart och alltid kommer vara?

Du ser alltså in i framtiden, coolt
Citera
2008-11-22, 15:55
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

Jasså..men Sydafrika då?..Ungern, Tjeckien?
Sen kan alla puckon läsa följande blogginlägg gällande enkelheten och det prisvärda med att köpa grejer från hyllan...från försvarsdomus

http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2008/09/off-shelf-eller-ej-materielprocessen.html
Senast redigerad av Svithjod 2008-11-22 kl. 16:11.
Citera
2008-11-22, 15:59
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Gripen har sålts till Sydafrika och Thailand, leasas av Ungern och Tjeckien
och används därtill av brittiska Empire Test Pilots' School,
så om du anser Gripen vara osäljbart så har du en väldigt skev bild av vad osäljbart är.
Citera
2008-11-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Gripen har sålts till Sydafrika och Thailand, leasas av Ungern och Tjeckien
och används därtill av brittiska Empire Test Pilots' School,
så om du anser Gripen vara osäljbart så har du en väldigt skev bild av vad osäljbart är.

Man kan tillägga att den sålts TROTS den närmast totala politiska och ekonomiska dominans som USA haft och det hade inte skett om inte 39 varit MINST så bra som de amerikanska alternativen, i verkligheten snarast betydligt bättre räknat effekt per krona.
Citera
2008-11-22, 19:56
Medlem
Jas Gripen är ett grymt bra stridsflygplan som försvarsmakten är och skall vara stolta över att inneha. Helt klart det bästa planet för sveriges del.
Punkt slut!

Eventuell export är en annan femma som enligt min mening är SAAB:s "problem" o ingenting som militären skall behöva ägna sig åt att stödja..
Citera
2008-11-28, 18:42
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Det är lite patetiskt att svenska media och efteblivna fomrumiter tror att JAS förlorat mof F-35 pga. politiska orsaker. Sanningen är ju förstås att den enda chansen som JAS hade mot F-35 var att vinna på "politiska orsaker". Att JAS skulle vara bättre än F-35 är en verklighetsfrånviden uppfattning och de enda som kan tycka det är de som inte har någon insikt i hur flygplan används. Jag har tidigare spekulerat i hur Norge betalade till utveckligen av Gripen NG för att få en rabatt när de beställde F-35 och det förefaller ha stämmt. F-35 är vida överlägset Gripen NG då de har stealth, och en F-35 skulle antagligen kunna bekämpa 4 Gripen NG eller de senaste ryska jaktflygen utan problem.
Citera
2008-11-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Det är lite patetiskt att svenska media och efteblivna fomrumiter tror att JAS förlorat mof F-35 pga. politiska orsaker. Sanningen är ju förstås att den enda chansen som JAS hade mot F-35 var att vinna på "politiska orsaker". Att JAS skulle vara bättre än F-35 är en verklighetsfrånviden uppfattning och de enda som kan tycka det är de som inte har någon insikt i hur flygplan används. Jag har tidigare spekulerat i hur Norge betalade till utveckligen av Gripen NG för att få en rabatt när de beställde F-35 och det förefaller ha stämmt. F-35 är vida överlägset Gripen NG då de har stealth, och en F-35 skulle antagligen kunna bekämpa 4 Gripen NG eller de senaste ryska jaktflygen utan problem.
Håller med till viss del men F-35 är ej operativ så hur vet du att den blir så överlägsen?
Citera
2008-11-28, 23:14
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
F-35 är ej operativ så hur vet du att den blir så överlägsen?
Den är 15 år nyare, och det är ju en hel del i de här sammanhangen.

Som jämförelse är det 20 år mellan Viggen och Gripen, och 19 år mellan F-15 och F-22.
Senast redigerad av Ankdammsman 2008-11-28 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in