2009-09-26, 03:07
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
För att du även ska förstå - om vi säger att Gripen har värdet 1 och F-16 har värdet 2 så hamnar F-22 på 0,001, dvs skillnaden mellan F-16 och Gripen är ytterst marginell för en modern radar, och Gripen kommer knappast "dyka upp som gubben ur lådan".

Däremot kommer F-22 skjuta ner de flesta flygplan innan de har blivit upptäckta av själva.

Det beror helt på vilken störteknik du använder dig av, du är rätt endimensionell i ditt tänkande min vän.
Citera
2009-09-26, 03:20
Medlem
vonmansteins avatar
Hej!

Hur skulle det gå om vid rånet nyligen om polisen ha begärt hjälp utav de 2 Jas plan som tillgängliga?

Skulle de kunna följa helikopter hur lätt som helst(med dess radar)?
För att sedan få de omringade när det tvingas landa.
Citera
2009-09-26, 03:22
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
Hej!

Hur skulle det gå om vid rånet nyligen om polisen ha begärt hjälp utav de 2 Jas plan som tillgängliga?

Att använda något av Gripens vapen över bebyggt område är uteslutet i fredstid.
Citera
2009-09-26, 03:29
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Att använda något av Gripens vapen över bebyggt område är uteslutet i fredstid.

Självklart, men det var inte jag frågade om utan om att planens
förmåga att Kunna FÖLJA efter helikoptern.

Borde väl inte vara några problem?
Citera
2009-09-26, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Att en F-22 har ett antal 100-ggr mindre RCS jämfört med Gripen och att F-16 maximalt har dubbelt så stor RCS jämfört med Gripen ( men mindre i verkligheten).
Är F22 konkurrent till Gripen i någon upphandling, och har du källa på att F22 har 100ggr mindre RCS?
Citera
2009-09-26, 06:58
Medlem
Citat:
Självklart, men det var inte jag frågade om utan om att planens
förmåga att Kunna FÖLJA efter helikoptern.

Borde väl inte vara några problem?
Man skulle få cirkla runt helikoptern, en annan helikopter skulle vara bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Social-claymore
Förövrigt kommer vi inte få några svar på hur bra Gripen faktiskt är någon gång snart eftersom Sverige inte får sälja vapen till folk som kan tänkas använda dom...
Svenska vapen har använts vid skarpa lägen ett antal gånger
Senast redigerad av kroppskultur 2009-09-26 kl. 07:09.
Citera
2009-09-26, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Man skulle få cirkla runt helikoptern, en annan helikopter skulle vara bättre.

Frågeställaren undrar såklart till vilken nytta JAS-planen skulle vara i sammanhanget eftersom det var just JAS-plan som fanns tillgängliga i det aktuella fallet. Några helikoptrar fanns inte tillgängliga. Det är därför ointressant att helikopter skulle vara bättre. Med tanke på att JAS-planen var utsända för att övervaka ryssarnas Östersjöövning är det väl troligt att de var utrustade med spaningskapsel som bland annat kan användas till att följa just helikoptrar eller personer på marken.
Citera
2009-09-26, 09:13
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Är F22 konkurrent till Gripen i någon upphandling, och har du källa på att F22 har 100ggr mindre RCS?
Jämförelsen med F-22 var för att belysa att skillnaden mellan F-16 och Gripen i fråga om RCS är mycket liten.
Skrev även ett antal 100-ggr, vi har diskuterat detta tidigare i gamla trådar.
Citera
2009-09-26, 09:15
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Till krokodilen: Läs det jag skrev tidigare om gripen vs polens f-16. Jag har som sagt ingen större övertygelse åt endera hållet. Jag skrev det för att likna din argumentationsteknik (eller brist därav)
Jag skriver även varför, vilket du inte gjorde då du felaktigt påstod att "Polens F-16 är mycket sämre än Gripen A/B".
Citera
2009-09-26, 09:52
Medlem
Citat:
Hej!

Ja dom skulle kunna utan större problem följa en helikopter. Som andra säker skulle det vara effektivare men en annan helikopter men det skulle gå.

Dock är det inte praktiskt genomförbart som det ser ut i Sverige idag, Militären skulle inte utföra ett sånt uppdrag för polisen men incidenten då dom har helt andra uppgifter de måste kunna sköta.

Vad andra ylar om att man inte skulle använda radar i fredstid är bara bullshit, dagens radar finns inte bara med en av/på knapp, det finns flera lägen.
Citera
2009-09-26, 10:08
Medlem
Ganska värdelös diskussion som genomfört här ändå med all statistikrunkande. Att sitta och skrika att f-16 har större motorer och tankar är det väll ingen som säger emot?

Att argumentera vilket som är det bättre flygplanet är ju inte heller helt enkelt. Vad jag tycker talar för gripen är att det är ett hyffsat unikt koncept, och har sina stora fördelar som andra inte är vana att möta, medan f-16 är mer standard och (för)många har kännedom om dess prestanda och uppträdande.

Jasen har unika system samt som andra säger mindre signatur är f-16 vilket faktiskt har ganska stor betydelse i luftstrid, tro det eller ej krokodil.

Hade jag varit säg Brasilien hade jag ändå köpt amerikanskt, även om jag anser maskinen vara "sämre". De lär knappast användas skarpt i den utsträckningen samt att de antagligen har bättre politiska villkor och köpvillkor.

Sen ska man inte lite för mycket på alla siffror och "fakta" man hittar överallt. Vissa fakta vill man inte släppa, andra är överdrifter man vill ha ute för att få den att se bättre ut än vad den är.
Citera
2009-09-26, 10:21
Medlem
Kallevinks avatar
För den som är intresserad av att bilda sig en egen uppfattning om skillnaden mellan F-16 och JAS Gripen kan börja med att studera cockpitar.

Först JAS 39A/B som inte längre tillverkas och de kvarvarande ska avvecklas:

http://img147.imageshack.us/img147/1849/gripencockpit6ov.jpg

Sedan F-16C/D som fortfarande tillverkas och ska flyga ett bra tag till:

http://i34.tinypic.com/122dn3r.jpg

För den som inte går omkring med den amerikanska flaggan draperad över huvudet är klasskillnaden uppenbar.

JAS 39C/D som är under tillverkning och är den standard som kvarvarande A/B ska uppgraderas till:

http://i38.tinypic.com/29go65j.jpg

Därefter F-16E/F (Block 60) som endast FAE har köpt (60 st), en stor klump på 10 ton på en vinge designad för 7 ton tomvikt och med lite över 3 ton internt bränsle.

http://www.codeonemagazine.com/archives/2007/articles/jan_07/cockpits/images/cockpits/f16_full.jpg

Skillnaden är mindre, men fortfarande tydlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in