Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Okej ett sista varv ang denna fråga....c/d varianten sträcker sig mellan delserie 2 och 3....Tänker inte orda mer i denna fråga...
De sista 20 flygplanen ur Delserie 2 fick en del av Delserie 3 utrustning, bla färgskärmar mm mm. Men de är inga "riktiga" C/D flygplan, minns jag rätt så saknar de även lufttankningsförmåga.
Tjeckien fíck de första C/D maskinerna som skulle levereras till Flygvapnet och då till F4, kollar du mina länkar så ser du att tidpunkterna stämmer ganska bra

. Men nej, det är inga tillförlitliga källor - bara
statliga FMV

.
Man försökte först kränga ombyggda A/B kärror till Tjeckien, precis som man gjorde till Ungern. Men Tjeckien ville ha fabriksnya C/D flygplan, och de fick som de ville. Tjeckien som först beställde nya flygplan som de avbeställde pga de svåra översvämmningarna och det ekonomiska bekymmer som följde det, men som senare visade sig intresserade av leasning av överblivna flygplan. Även om det visade sig att man "snodde" just den version som Flygvapnet inte ville bli av med.
När du skrev att du kollar dina källor varje dag, menade du då att du jobbar inom Flygvapnet - det har jag väldigt svårt att tro i så fall....