2006-08-12, 23:56
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Hur du än vänder och vrider på detta så har Tjeckien fått C/D kärror...
Att sedan en viss del inte är flång nytt...utan uppgraderat till samma status och krav spec som dom begärt,
gör att det räknas som nytt. I annat fall skulle ju det gamla fpl-nr finnas kvar...Och det gör det inte
Jag litar mer på FMV och Försvaret än på dig.
Tjeckien fick fabriksnya flygplan ur Delserie 3 som ursprungligen skulle placeras på F4........

11204 - du säger att man ska lyssna på Hansol , tror du mer på honom eller på FMV (Försvarets materielverk)......

"De Gripenflygplan som Tjeckien har fått med beteckningen C och D är från delserie 3 vilket innebär att flygplanen är fullt ut NATO-interoperabla."
Källa:
http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=537
Citera
2006-08-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Jag litar mer på FMV och Försvaret än på dig.
Tjeckien fick fabriksnya flygplan ur Delserie 3 som ursprungligen skulle placeras på F4........

11204 - du säger att man ska lyssna på Hansol , tror du mer på honom eller på FMV (Försvarets materielverk)......

"De Gripenflygplan som Tjeckien har fått med beteckningen C och D är från delserie 3 vilket innebär att flygplanen är fullt ut NATO-interoperabla."
Källa:
http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=537

Har absolut inte sagt att du ska lyssna...Du får hänvisa till vilka källor du vill,
och även ha vilken uppfattning du vill..

Jag har min vardag iaf...
Citera
2006-08-13, 00:22
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Har absolut inte sagt att du ska lyssna...Du får hänvisa till vilka källor du vill,
och även ha vilken uppfattning du vill..

Jag har min vardag iaf...
Du kanske skulle kolla upp dina källor .
I det här fallet är det ingen som slår FMV.
Citera
2006-08-13, 00:28
Medlem
Citat:
Du kanske skulle kolla upp dina källor .
I det här fallet är det ingen som slår FMV.

Klippt från Fmv sida.."De Gripenflygplan som Tjeckien har fått med beteckningen C och D är från delserie 3 vilket innebär att flygplanen är fullt ut NATO-interoperabla. Flygplanen levererades under perioden april - augusti 2005."

Tror du verkligen att man pressar fram 12 nya c -kärror och 2 d-kärror på 5 månader..?

btw...kollar mina källor 5 dagar i veckan...
Citera
2006-08-13, 00:32
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Klippt från Fmv sida.."De Gripenflygplan som Tjeckien har fått med beteckningen C och D är från delserie 3 vilket innebär att flygplanen är fullt ut NATO-interoperabla. Flygplanen levererades under perioden april - augusti 2005."

Tror du verkligen att man pressar fram 12 c -kärror och 2 d-kärror på 5 månader..?

btw...kollar mina källor 5 dagar i veckan...
Det var det klippet jag tidigare visat 2 gånger .

Finns även mer info på samma sida, bla det här:
"Regeringen beslutade den 19 juni 1997 om anskaffning av en tredje delserie omfattande 64 flygplan, 14 av dem tvåsitsiga, samt ett vidareutvecklings- och anpassningsprogram. Leveranserna av flygplanen i delserie 1 fullgjordes åren 1993-1996. Det första flyg-planet i delserien 2 levererades i december 1996 och hela delserien beräknas vara färdiglevererad år 2004. Leverans av delserie 3 påbörjades 2003. Slutleverans är avtalad till år 2007."
Källa:
http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=996
Citera
2006-08-13, 00:51
Medlem
krokodils avatar
Här är ännu mer info om Gripen projektet från FMV hemsida ( Hansol behöver inte tro på detta om han inte vill ):

"2002 juni
Roll-in för Gripen på F17 i Ronneby.
Flygvapnet har nu fem operativa Gripendivisioner.
121 Gripenflygplan är levererade per den 30 juni.
Totalt har cirka 35 000 uppdrag och 25 000 flygtimmar flugits med Gripen.

2002 september
Fredagen den 6 september skedde en leveranscermoni av det första exemplaret av JAS39C från Saab till FMV. Det skedde i Linköping där generaldirektör Birgitta Böhlin symboliskt tog emot flygplanet genom att motta dess loggbok av Saab Aerospace vd Åke Svensson.

2004 oktober
Det första Gripen flygplanet för Tjeckiens räkning flög 18 oktober, 2004 vid Saab i Linköping. Det var även det första flygplanet som är aktuellt för export. Flygplanet var utrustat efter tjeckiska önskemål och med deras nationalitetsbeteckningar.

2004 september
Första flygningen av JAS39C i Försvarsmakten skedde 28 september
"
Citera
2006-08-13, 01:02
Medlem
Citat:
Här är ännu mer info om Gripen projektet från FMV hemsida ( Hansol behöver inte tro på detta om han inte vill ):

"2002 juni
Roll-in för Gripen på F17 i Ronneby.
Flygvapnet har nu fem operativa Gripendivisioner.
121 Gripenflygplan är levererade per den 30 juni.
Totalt har cirka 35 000 uppdrag och 25 000 flygtimmar flugits med Gripen.

2002 september
Fredagen den 6 september skedde en leveranscermoni av det första exemplaret av JAS39C från Saab till FMV. Det skedde i Linköping där generaldirektör Birgitta Böhlin symboliskt tog emot flygplanet genom att motta dess loggbok av Saab Aerospace vd Åke Svensson.

2004 oktober
Det första Gripen flygplanet för Tjeckiens räkning flög 18 oktober, 2004 vid Saab i Linköping. Det var även det första flygplanet som är aktuellt för export. Flygplanet var utrustat efter tjeckiska önskemål och med deras nationalitetsbeteckningar.

2004 september
Första flygningen av JAS39C i Försvarsmakten skedde 28 september
"

Okej ett sista varv ang denna fråga....c/d varianten sträcker sig mellan delserie 2 och 3....Tänker inte orda mer i denna fråga...
Citera
2006-08-13, 01:17
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Okej ett sista varv ang denna fråga....c/d varianten sträcker sig mellan delserie 2 och 3....Tänker inte orda mer i denna fråga...
De sista 20 flygplanen ur Delserie 2 fick en del av Delserie 3 utrustning, bla färgskärmar mm mm. Men de är inga "riktiga" C/D flygplan, minns jag rätt så saknar de även lufttankningsförmåga.

Tjeckien fíck de första C/D maskinerna som skulle levereras till Flygvapnet och då till F4, kollar du mina länkar så ser du att tidpunkterna stämmer ganska bra . Men nej, det är inga tillförlitliga källor - bara statliga FMV .

Man försökte först kränga ombyggda A/B kärror till Tjeckien, precis som man gjorde till Ungern. Men Tjeckien ville ha fabriksnya C/D flygplan, och de fick som de ville. Tjeckien som först beställde nya flygplan som de avbeställde pga de svåra översvämmningarna och det ekonomiska bekymmer som följde det, men som senare visade sig intresserade av leasning av överblivna flygplan. Även om det visade sig att man "snodde" just den version som Flygvapnet inte ville bli av med.

När du skrev att du kollar dina källor varje dag, menade du då att du jobbar inom Flygvapnet - det har jag väldigt svårt att tro i så fall....
Citera
2006-08-13, 09:40
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
...även om en F-18 kanske kräver lite längre banor än 500 m.

Frågan är om den gör det?

Hornet är ju konstruerad för att landa på hangarfartyg. Det görs i o f s med krok, men den har ändå extremt goda lågfartsegenskaper och ett landningsställ som tål rejält med stryk.
Citera
2006-08-13, 10:01
Medlem
krokodils avatar
Att jag tog exemplet med Hornet visar även att det går alldeles utmärkt att göra klargörningen med värnpliktiga på kort tid på vägbaser, och då med ett Amerikanskt flygplan- det behöver inte alltid vara ett flygplan från SAAB altså .
Citera
2006-08-13, 10:45
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag kollade runt lite och hittade en finsk källa ang Hornetköpet. Deras version är lite annorlunda än "politiken sänkte Gripen":
Modernization of the fighter fleet had been part of the Finnish Air Force's (FAF) long-range planning from the early 1980s, and the program commenced officially in 1989, when the first replacement candidates were named. A very comprehensive specification was drawn up and the first contacts were made with possible suppliers, Saab for the JAS 39 Gripen, Dassault for the Mirage 2000-5 and General Dynamics for their F-16. Since the bilateral trading agreement between Finland and the Soviet Union was still in force at that time, one further candidate, the MiG-29, was considered for purchase under that arrangement.

During the evaluation period McDonnell Douglas and US Navy informed the Finnish authorities about a possible fifth candidate, the F/A-18 Hornet, which had originally been regarded as too expensive. This additional information placed it in the same category as the others in terms of total cost structure, and once the parliamentary defence policy committee had recommended that, for reasons of economy, the new fighters should all be of the same type and the entire purchase should be made as a one deal, the Hornet was included in the competition and a quotation was requested from the McDonnell Douglas Company. The evaluation was carried out in two phases: flight performance and controllability test flights on the manufacturer’s premises and radar and weapons system test flights in Finland in winter with identical FAF target patterns. Maintainability availability and other cost calculations, together with negotiations over industrial participation, were carried out alongside the tests by the various specialized groups. The request was made for 100% offset purchases, and every candidate supplier was ready to accede to this.

The eventual decision was made in the late spring of 1992, and the final formula for determining the outcome, after a massive data processing operation, was quite a simple one:

PERFORMANCE/TOTAL COST (including both purchase price and the life-cycle costs).

Performance was evaluated in the context of a typical mission: in winter, at night, a scramble take-off from a road runway, air surveillance and target acquisition, interception beyond the visual range, a dogfight, break-off, navigation to base, landing, rearming and refueling. The various parts of the mission were weighted differently, of course, with beyond visual range (BVR) interception ability by far the dominating factor.

The clear winner in the competition proved to be the F/A-18 Hornet, which was successful in all areas, its BVR capability and firepower with an AMRAAM AIM-120 missile load being especially impressive. Cost factors were also favourable, since economy of scale had proved its worth, given high production figures and a large user family.
Obs även att finnarnas Hornet är en upphottad C/D-version, med ny radar och kraftigare motorer än standardversionen.

Hela artikeln finns här.

Jag letade också info om start-och landningssträcka. Startsträckan anges till 400 m för både Hornet och Gripen, men landningssträckan är 900 m för Hornet och 500 m för Gripen. Det verkar emellertid som om finnarna använder hangarfartygsvajrar på sina vägbaser, vilket ger betydligt kortare landningssträcka (en amerikansk "supercarrier" är bara 300 m lång).
Citera
2006-08-13, 20:44
Medlem
Dr-Bombays avatar
Krokodil: enligt vilken källa är de sista 20 kärrorna ur delserie 2 inte "äkta" C-maskiner?

De saknar iaf inte lufttankningsförmåga vilket man kan se på den här bilden föreställande individ 39.209

http://www.topgunspecial.ro/ro/articole/grippen/articol15.jpg

Enligt FMV-aktuellt nr 4 2002 står det att "flygplansversion 39C introduceras redan i flygplan 208"

Varför skulle de sista 20 kärrorna vara "oäkta" om FMV ändå kallar dem för 39C?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in