2014-10-27, 00:44
Medlem
Turrluffs avatar
Knapp vinst för Rousseff i Brasilien - Aftonbladet

Tänkte att detta kunde vara intressant då det spekulerats lite om valets påverkan i gripenaffären
Citera
2014-10-27, 07:26
Medlem
Nu är affären med Brasilien i hamn. Bra för SAAB!
Citera
2014-10-27, 09:27
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Knapp vinst för Rousseff i Brasilien - Aftonbladet

Tänkte att detta kunde vara intressant då det spekulerats lite om valets påverkan i gripenaffären

Citat:
Ursprungligen postat av Krumma
Nu är affären med Brasilien i hamn. Bra för SAAB!

Det finns en egen tråd om Gripen till Brasilien: (FB) fx 2 Brasilien
Citera
2014-10-27, 12:17
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
At du vet lite om produksjonen av Gripen E er tydelig.
http://www.janes.com/article/31834/uk-to-benefit-from-brazilian-f-x2-deal
Indeed, such is the level of UK participation in the Gripen E programme that Saab officials previously described the aircraft as being essentially a Swedish/UK hybrid.

Det er ikke så mange svenske flagg på disse illustrasjonene.
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?233646-Brazil-chooses-Gripen/page14

Jag är mycket väl medveten om att Gripen är ett plan som är byggt med många utländska system, så var det designat från början. Det hade helt enkelt blivit för dyrt att bygga Gripen helt inhemskt och man tog inte fram Gripen med tanke på en massa utländska affärer som prioritet.

Det jag menar är att majoriteten av dom "grejer" som kommer från UK är sådana saker som kan bytas ut. Rent teoretiskt sett så skulle Brasilien kunna bygga en speciell version av Gripen för export till länder som UK kanske ogillar. Dom system som UK kan tänkas blockera kan skaffas på annat håll.

Därmed säger jag inte att detta är realistikt, jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt i hur ett sådant förfarande skulle kunna gå till. Troligtvis så skulle det kräva omfattande ombyggnad, planering, tester, utveckling osv så att det i slutändan skulle bli alldeles för dyrt.

Men om man tänker på en civil version av Gripen, dvs utan militära komponenter, så är det inte mer än en tredjedel av flygplanet som kommer från UK.

Gripen är byggd med många saker "off the shelf", och man kan välja saker från en annan "shelf" än UKs "shelf". Men då blir det sannolikt orealistiskt pga ökade kostnader.
Citera
2014-10-27, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Jag är mycket väl medveten om att Gripen är ett plan som är byggt med många utländska system, så var det designat från början. Det hade helt enkelt blivit för dyrt att bygga Gripen helt inhemskt och man tog inte fram Gripen med tanke på en massa utländska affärer som prioritet.

Det jag menar är att majoriteten av dom "grejer" som kommer från UK är sådana saker som kan bytas ut. Rent teoretiskt sett så skulle Brasilien kunna bygga en speciell version av Gripen för export till länder som UK kanske ogillar. Dom system som UK kan tänkas blockera kan skaffas på annat håll.

Därmed säger jag inte att detta är realistikt, jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt i hur ett sådant förfarande skulle kunna gå till. Troligtvis så skulle det kräva omfattande ombyggnad, planering, tester, utveckling osv så att det i slutändan skulle bli alldeles för dyrt.

Men om man tänker på en civil version av Gripen, dvs utan militära komponenter, så är det inte mer än en tredjedel av flygplanet som kommer från UK.

Gripen är byggd med många saker "off the shelf", och man kan välja saker från en annan "shelf" än UKs "shelf". Men då blir det sannolikt orealistiskt pga ökade kostnader.
Utan att veta exakt så skulle jag nog säga att det är mera USA tillverkade saker än UK, framförallt
på komponent nivå.

SAAB skulle säljas via BAE har jag för mig, Gripen International? och det ligger nog mycket politik i dessa uttalanden så att tex inte UK känner att Gripen är från Sweden utan att Sweden har använt UK till allt komplicerat!

Lite som en produkt som skall säljas tex i Kina då öppnar man upp en lokal produktionslina och helt plötsligt är det ett joint venture och alla nationalister blir jättenöjda och kan slå sig för bröstet

Ofta gör man så för att lättare komma in i en marknad.
Citera
2014-10-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger

Ett bra exempel på det du beskriver är AESA-radarn från Selex. Inför Norge-affären hade man tänkt sig en AESA från Raytheon vilket stoppades då USA önskade stärka chanserna för F-35. Dessutom tror jag att den första AESA prototypen var fransk men att bolaget köptes upp av Dassault, där är jag däremot osäker.

USA-affären: http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2010/12/wikileaks-shows-us-played-aesa/
Citera
2014-10-27, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen
Ett bra exempel på det du beskriver är AESA-radarn från Selex. Inför Norge-affären hade man tänkt sig en AESA från Raytheon vilket stoppades då USA önskade stärka chanserna för F-35. Dessutom tror jag att den första AESA prototypen var fransk men att bolaget köptes upp av Dassault, där är jag däremot osäker.

USA-affären: http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2010/12/wikileaks-shows-us-played-aesa/
Undrar varför man inte plockat in saker från tex ryssarna som komplement att ha när man får re-export problem!
Citera
2014-10-27, 20:06
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Undrar varför man inte plockat in saker från tex ryssarna som komplement att ha när man får re-export problem!
Därför att man vill ha hög kvalité i liten förpackning. Ryssarna kan få in mycket kraft i sina radarsystem och liknande, men de bygger i regel stora grejer för stora flygplan.

Ska man köpa radar så går man först till Raytheon, sedan Selex och sedan Thales. Iaf om flygplanet ska vara i storleksklassen F16 eller mindre. (Thales kan exportera till Argentina och deras RBE-radar är mindre än den i Gripen...)

Nu verkar dock all IP vara ägd av SAAB för denna radar (man delar IP med Selex avseende PS05 och delar ur aesa-projektet som man hade med Ericsson mot att all ny teknik även ägs av SAAB... tror jag iaf). I sämsta fall får man vid export av Gripen till Argentina byta raketstol till Zvezda och kanske kanske ersätta radar och IR-system mot inhemsk ES-05 med GaN och IR-OTIS med ny sensor.

Buhu säger britterna för då fick helt plötsligt Argentina avionik som är världsledande istället för bara toppklass. (Rafale och Typhoon kommer få likvärdiga radarsystem om 5-6 år som kan matcha Gripen E).

Citera
2014-10-27, 22:02
Medlem
dagsmejas avatar
Fan va stort att affären med Brasilien är klar nu. Alla jävla idioter som kallar Gripen-projektet misslyckat kan nu hålla käft. Hoppas att detta blir en dörröppnare för fler köpare, vilket jag tror.
Citera
2014-10-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Fan va stort att affären med Brasilien är klar nu. Alla jävla idioter som kallar Gripen-projektet misslyckat kan nu hålla käft. Hoppas att detta blir en dörröppnare för fler köpare, vilket jag tror.

Det er trolig at Brasil handelen vil øke sjansene for salg i Sør-Amerika. Både Chile og sannsynligvis Colombia vil nok se seg om etter fly innen 2025.
Citera
2014-10-27, 22:34
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Pratas väl om både Argentina och Chile? Kul kul isåfall!
Citera
2014-10-27, 23:44
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Håller med, JAS är ett oerhört dugligt stridsflygplan för nationer som inte vill slösa med vansinnigt med pengar som jänkarna gör. Vi ska vara stolta över att lilla Sverige smiskar de stora nationerna på fingrarna med sin dyra stridsflygplan på fingrarna avseende kostnad/performance.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in