2017-06-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Inte blir rättssäkerheten större för att rättegångar håller på år ut och år in, som i fallet Sture Bergwall. Är rättegången väl förbredd, bevisläget klart och inga divergerande uppfattningar föreligger i sak mellan vad åklagaren säger och vad den anklagade medger, då är rättegångar en expeditionsaffär – t.o.m i Sverige.

Rättegången mot Warmbier skulle således ha varit helt rättsäker, givet bevisläget m.m, även om den varade blott 10 minuter. Domar i högsta domstolen i Sverige kan inte heller överklagas och Supreme Court i DFR Korea är såvitt jag förstår den högsta instansen.
Sluta nu, en överläggning som pågår i en timme med ett konstruerat framförande och en spökplump fångad på bild som bevis är inte seriös. Det blir ju bekvämt om man börjar överläggningarna direkt i högsta instans om man inte vill ha någon överklagan. Man gör sig själv till åtlöje om man hävdar att denna fars är rättssäker.
Citera
2017-06-25, 19:12
Medlem
wwrs avatar
Vågat tilltag. Hade han gått i land med att få tag i affischen så hade han dessutom varit tvungen att bära den i resväskan på flygplatsen vid avresan.

Trycksaker brukar ofta kollas noga i diktaturer. Från Burma och Kina känner jag flera exempel. En kompis blev av med sin Lonely Planet reseguide när han vandrade över bron över Röda Floden vid gränsen Kina Vietnam. De kinesiska tullarna gillade inte kartan eftersom Taiwan och Kina hade olika färg !!
Citera
2017-06-25, 19:17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vill du ha namn och adress?

Men annars, tack för att du tar upp frågan!

Warmbier hade givetvis en advokat, så som är brukligt i en rättsstat. Denne pläderade för att Warmbier inte skulle erhålla livstid, även fast brottet som sådant var nog allvarligt för domstolen att utfärda ett dödsstraff. Uppenbarligen lyckades advokaten bra, då Warmbier fick ett lindrigare straff än livstid.

Vad gäller frågan om en tolk kan vi förmoda att sådan har funnits, hur skulle annars Warmbier ens kunna reagera på domen?

Ovanstående visar att DFR Korea är en helt igenom legitim rättsstat som tjänar vår respekt.
Några fler frågor?

Detta rapporterade Reuters den 16 mars 2016:
"Warmbier’s defense attorney said the gravity of his crime was such that he would not be able to pay even with his death but proposed to the court a sentence that is reduced from the prosecution’s request of a life sentence, KCNA said."
http://www.huffingtonpost.com/entry/...b0860f99daf495
Du skriver att brottet var så allvarligt att det kunde leda till dödsstraff.
För att riva ner en affisch?
Dödsstraff och advokaten fick ned det till 15 år.
Har ni dödsstraff för alla brott i Nordkorea?
Verkar det vettigt?
Citera
2017-06-25, 19:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Verkar det vettigt?
Jag gissar att "skymfande av den store ledaren" kan leda till dödsstraff och att plocka ned en affisch med hans bild, kanske kan räknas dit. Men i praktiken tror jag han hade kommit ut efter ett par år om USA bara förödmjukat sig och skickat dit Bill Clinton eller liknande.
Synd om Otto begick självmord av den orsaken att han trodde att han verkligen skulle jobba på fälten i 15 år.
Just att ha kontakt med ambassad eller annan västinstitution ingår i fångens rättigheter, tycker jag i alla fall. Synd att ingen fick komma dit och stödja honom. Då hade nog tragedin kunnat undvikas. Det tycker jag man kan lasta NK för. En 25 årig fånge i främmande land har rätt till besök från anhöriga etc, det tycker jag. Jag vet dock inte vilka regler jag skall stöda det på, men jag tror praxis ofta är sådan.
Senast redigerad av wwr 2017-06-25 kl. 19:52.
Citera
2017-06-25, 20:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga besök och han hörde aldrig av sig efter den 15 mars 2016.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag gissar att "skymfande av den store ledaren" kan leda till dödsstraff och att plocka ned en affisch med hans bild, kanske kan räknas dit. Men i praktiken tror jag han hade kommit ut efter ett par år om USA bara förödmjukat sig och skickat dit Bill Clinton eller liknande.
Synd om Otto begick självmord av den orsaken att han trodde att han verkligen skulle jobba på fälten i 15 år.
Just att ha kontakt med ambassad eller annan västinstitution ingår i fångens rättigheter, tycker jag i alla fall. Synd att ingen fick komma dit och stödja honom. Då hade nog tragedin kunnat undvikas. Det tycker jag man kan lasta NK för. En 25 årig fånge i främmande land har rätt till besök från anhöriga etc, det tycker jag. Jag vet dock inte vilka regler jag skall stöda det på, men jag tror praxis ofta är sådan.

Jag tror också att Warmbier hade blivit frisläppt efter några år. Under dessa år hade USA fått förödmjuka sig och kanske betalat en ordentlig summa.

Ser man på detta som finns inspelat av honom, så tror jag faktiskt att han trodde att han skulle få skörda ris åtta timmar om dagen sex dagar i veckan under 15 års tid. Alltså fri först som en 36 årig man. Jag tror att han kom att göra ett misslyckat självmordsförsök under natten mot den 16 mars vilket resulterade i han förlorade hjärnvävnad och att han befann sig i coma. Alltså precis efter att han hade erhållit sin dom.

Efter domen begärde Svenska ambassaden att få träffa honom vilket de aldrig fick. Hans familj hörde heller aldrig av honom efter domen. Jag tror att detta berodde på att han hamnade i coma dagen efter domen.

När Warmbier dömdes var han endast 21 år fyllda. Jag har ingen aning om vad som gäller i ett land som NK gällande t. ex. besök av anhöriga och ambassad.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-06-25 kl. 20:18.
Citera
2017-06-25, 20:41
Medlem
hehehos avatar
Han sattes i koma av ett amerikanskt kommandoteam, för att inte berätta om sitt egentliga uppdrag.
Citera
2017-06-25, 20:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror också att Warmbier hade blivit frisläppt efter några år. Under dessa år hade USA fått förödmjuka sig och kanske betalat en ordentlig summa.

Ser man på detta som finns inspelat av honom, så tror jag faktiskt att han trodde att han skulle få skörda ris åtta timmar om dagen sex dagar i veckan under 15 års tid. Alltså fri först som en 36 årig man. Jag tror att han kom att göra ett misslyckat självmordsförsök under natten mot den 16 mars vilket resulterade i han förlorade hjärnvävnad och att han befann sig i coma. Alltså precis efter att han hade erhållit sin dom.

Efter domen begärde Svenska ambassaden att få träffa honom vilket de aldrig fick. Hans familj hörde heller aldrig av honom efter domen. Jag tror att detta berodde på att han hamnade i coma dagen efter domen.

När Warmbier dömdes var han endast 21 år fyllda. Jag har ingen aning om vad som gäller i ett land som NK gällande t. ex. besök av anhöriga och ambassad.
Man borde försökt använda piskan/moroten mot NK på något sätt. Det gäller nog att försöka göra det till en mer internationell fråga om människorättigheter, man kan inte bara acceptera NKs regler. Med tanke på det ansträngda läget mellan NK och USA så kan man ju nästan betrakta Otto lite grand som en krigsfånge som borde ha haft rätt till besök av t.ex Röda Korset.

Obamaadministrationen verkar ju konstigt nog inte ha drivit frågan. Om Trump gjorde bättre vet vi ju inte heller. NK verkar ju ha skickat hem Otto när det var klart att han var döende.

Jag gissar att Otto gjorde ett, för alla, mycket oväntat självmordsförsök och sedan fick NK panik och gick på den vanligaste instinkten hos diktaturer med knepigt läge - att bara mörka.
Citera
2017-06-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Nu har det här antagandet om Warmbiers självmordsförsök upprepats många gånger i tråden. Vilket skitsnack det är, inga som helst bevis finns.

Det är inte rimligt att den dömde gör ett sådant val vid den tidpunkten med tanke på alternativ som finns som kan leda till ett tidigare frisläppande. Inte ens säkert att straffarbetet hade varit en katastrof för honom överhuvudtaget, inte en sådan stor katastrof att han väljer att försöka avsluta sitt liv istället för att kämpa vidare. Och killar/män är ofta beslutsamma/handlingskraftiga och har tillräcklig medicinsk och teknisk kompetens för att lyckas ta sitt liv när de bestämmer sej för det. Så självmordsteorin är bullshit, det har inte gått till på det viset.

Relationen mellan Usa och Nordkorea är väldigt komplicerad som sagt varför man kan anta att det fanns paranoia hos de som tog hand om den dömde. Eller åtminstone kan kulturkrocken leda till en lång rad missförstånd och otrevligt bemötande. Och eventuellt har alla detaljer om anledningarna till gripandet/domen ej framkommit i och med det pågående kriget mellan nationerna. Ganska troligt med någon misshandel eller tortyr m.a.o. Kanske dränkning som någon spekulerade i tidigare, t.ex. om de försökte klämma ut info ur den dömde om man misstänkte att han var i landet i annat ärende än turistresa. Finns en lång rad med andra tänkbara tortyrmetoder utöver dränkning också, olika slags chockterapier m.m.
Citera
2017-06-25, 21:14
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Verkar det vettigt?

Jag skriver vad som refereras i artikeln från Reuters. Sedan ställer du frågan om detta var en rimlig påföljd, vilket förvisso kan vara en intressant frågeställning, men måste i så fall sättas in i sin kontext om vad som är rimligt i ett land som utsätts för de tyngsta hoten om krig från världens största militärmakt och vars kontroll av informationen är en fråga om liv eller död för landets nationella självbestämmande.

Håller vi oss till Korea så sitter många i fängelse i S.Korea för att ha besökt DFR Korea utan lov av regimen i Seoul. För detta brott, att besöka en annan del av sitt egna hemland (Korea är Ett (1) land, oavsett vad väst vill få det till), har de erhållit fleråriga fängelsestraff. Är detta rimligt? Att i S.Korea säga att Kim Jong Un är en rationell och bra ledare, leder rakt in i fängelsehålorna i S.Korea. Hur rimligt är det? Att i Sverige under ww2 vara vänstersympatisör ledde till internering i koncentrationsläger (t ex Storsien) för väldigt många och dess var inte ens dömda för något brott. Hur rimligt var det? Men Sverige var utsatt, säger då vissa. Givetvis, men inte så utsatt som DFRK är idag.
Citera
2017-06-25, 21:25
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man borde försökt använda piskan/moroten mot NK på något sätt. Det gäller nog att försöka göra det till en mer internationell fråga om människorättigheter, man kan inte bara acceptera NKs regler. Med tanke på det ansträngda läget mellan NK och USA så kan man ju nästan betrakta Otto lite grand som en krigsfånge som borde ha haft rätt till besök av t.ex Röda Korset.

Obamaadministrationen verkar ju konstigt nog inte ha drivit frågan. Om Trump gjorde bättre vet vi ju inte heller. NK verkar ju ha skickat hem Otto när det var klart att han var döende.

Jag gissar att Otto gjorde ett, för alla, mycket oväntat självmordsförsök och sedan fick NK panik och gick på den vanligaste instinkten hos diktaturer med knepigt läge - att bara mörka.

USA har ju självt valt att inte ha diplomatiska relationer med DFR Korea. Sverige har gjort ett mer rationellt val. Redan för över 40 år sedan öppnade vi ambassad i Pyongyang.

Att inte ha diplomatiska relationer innebär många nackdelar. T ex finns inga naturliga kanaler att diskutera fängslade utlänningars hälsotillstånd. Inte heller kan vi förvänta oss att detta är prioriterat område. Men låt säga att Svenne Banan sitter fängslad i Pyongyang. Han blir dålig. Sverige är i DFRKs ögon ett relativt ett vänskapligt sinnat land så ambassaden kontaktas om saker sker som kan vara av intresse för svenskarna.

Men USA är en kriminell stat i DFRKs ögon och det mer rätta. Detta om något bör överbeskyddade medelklasskillar från USA tänka på ifall de åker till DFRK och begår brott. Om något händer finns ingen ambassad som kan rycka ut. Sverige kallas då in som företrädare för USA, men detta är förstås långt ifrån samma sak.
Citera
2017-06-25, 21:31
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Nu har det här antagandet om Warmbiers självmordsförsök upprepats många gånger i tråden. Vilket skitsnack det är, inga som helst bevis finns.

Det är inte rimligt att den dömde gör ett sådant val vid den tidpunkten med tanke på alternativ som finns som kan leda till ett tidigare frisläppande. Inte ens säkert att straffarbetet hade varit en katastrof för honom överhuvudtaget, inte en sådan stor katastrof att han väljer att försöka avsluta sitt liv istället för att kämpa vidare. Och killar/män är ofta beslutsamma/handlingskraftiga och har tillräcklig medicinsk och teknisk kompetens för att lyckas ta sitt liv när de bestämmer sej för det. Så självmordsteorin är bullshit, det har inte gått till på det viset.

Relationen mellan Usa och Nordkorea är väldigt komplicerad som sagt varför man kan anta att det fanns paranoia hos de som tog hand om den dömde. Eller åtminstone kan kulturkrocken leda till en lång rad missförstånd och otrevligt bemötande. Och eventuellt har alla detaljer om anledningarna till gripandet/domen ej framkommit i och med det pågående kriget mellan nationerna. Ganska troligt med någon misshandel eller tortyr m.a.o. Kanske dränkning som någon spekulerade i tidigare, t.ex. om de försökte klämma ut info ur den dömde om man misstänkte att han var i landet i annat ärende än turistresa. Finns en lång rad med andra tänkbara tortyrmetoder utöver dränkning också, olika slags chockterapier m.m.

Ganska osannolikt med tortyr då USA-fångar som suttit i DFRK tidigare inte vittnat om sådant. Så även om du avvisar vissa spekulationer, tar du tag i andra som visar sig vara lika fattiga på grundläggning.

Varför inte ta den rimligaste ”spekulationen” av dem alla: den att Warmbier faktiskt drabbades av Botulism, vilket kan inträffa t ex genom att han ätit dålig mat. Detta är väl ganska rimligt. Det blir ingen mat från femstjärniga resturanger för fångar i DFRK. Dålig mat kan förekomma även i Sverige på sina håll, så att det förekommer i fängelser i DFRK kan vi vara ganska så säkra på. Sedan slänger han i sig sömnmedel och vaknar inte. Jag tycker detta låter som den rimligaste "spekulationen" av dem alla.
Citera
2017-06-25, 21:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag skriver vad som refereras i artikeln från Reuters. Sedan ställer du frågan om detta var en rimlig påföljd, vilket förvisso kan vara en intressant frågeställning, men måste i så fall sättas in i sin kontext om vad som är rimligt i ett land som utsätts för de tyngsta hoten om krig från världens största militärmakt och vars kontroll av informationen är en fråga om liv eller död för landets nationella självbestämmande.

Håller vi oss till Korea så sitter många i fängelse i S.Korea för att ha besökt DFR Korea utan lov av regimen i Seoul. För detta brott, att besöka en annan del av sitt egna hemland (Korea är Ett (1) land, oavsett vad väst vill få det till), har de erhållit fleråriga fängelsestraff. Är detta rimligt? Att i S.Korea säga att Kim Jong Un är en rationell och bra ledare, leder rakt in i fängelsehålorna i S.Korea. Hur rimligt är det? Att i Sverige under ww2 vara vänstersympatisör ledde till internering i koncentrationsläger (t ex Storsien) för väldigt många och dess var inte ens dömda för något brott. Hur rimligt var det? Men Sverige var utsatt, säger då vissa. Givetvis, men inte så utsatt som DFRK är idag.

Det där hotet mot Nordkorea är ju i princip deras statsreligion. Det är - som du skriver - det hotet som ska motivera alla de bisarra förhållanden som råder i Nordkorea. Ett - påhittat eller ej - yttre hot är det bästa sättet att presentera något folka ska enas kring. Man kan väl säga att Nordkoreas inre propaganda har varit framgångsrik. Inte minst pga den totala avsaknaden av information och varor utifrån.

Att det kan sitta en läs- och skrivkunnig person här i Sverige som gått på samma sjuka lögner, det är ju helt sinnessjukt udda. Det är förmodligen bäst att som Skaraborg2 ovan bara inse att ingen av oss kommer ändra åsikt och inte svara på saker du skriver. Är det för övrigt inte tråkigt att du inte kan skriva med någon vanlig person i Nordkorea via datorn? Eller något annat sätt för den delen.

Med det vill jag ändå säga att det också är lite kul att Nordkorea finns. Med dess operettbisarra regim och de yttringar den har. Det är kul att det finns ett helt bakvänt, motsträvigt och helt livsfarligt lagom långt borta från Sverige.

Israel är väl ett av de allra mest hotade nationerna idag. I verkligheten alltså. Inte för att exakt allt är hunky dory där, men inte ens palestinierna lever under liknande villkor som människorna ffa på landsbygden i Nordkorea.

Så det duger inte som argument för motivera det extremt långa straff Warmbier dömdes till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in