2017-06-25, 21:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Ganska osannolikt med tortyr då USA-fångar som suttit i DFRK tidigare inte vittnat om sådant. Så även om du avvisar vissa spekulationer, tar du tag i andra som visar sig vara lika fattiga på grundläggning.

Varför inte ta den rimligaste ”spekulationen” av dem alla: den att Warmbier faktiskt drabbades av Botulism, vilket kan inträffa t ex genom att han ätit dålig mat. Detta är väl ganska rimligt. Det blir ingen mat från femstjärniga resturanger för fångar i DFRK. Dålig mat kan förekomma även i Sverige på sina håll, så att det förekommer i fängelser i DFRK kan vi vara ganska så säkra på. Sedan slänger han i sig sömnmedel och vaknar inte. Jag tycker detta låter som den rimligaste "spekulationen" av dem alla.

Tänker du att Warmbier hade movat upp i fängelsehierarkin och fixat en flödderkran innanför murarna? Kan inte tänka mig att fängelserna delar ut sömntabletter nämligen, speciellt inte den där sorten som man dör av om man har botulism - vilket de ju säger att han led av.

Var kom sömnpillret ifrån i din teori?
Citera
2017-06-25, 21:41
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det där hotet mot Nordkorea är ju i princip deras statsreligion. Det är - som du skriver - det hotet som ska motivera alla de bisarra förhållanden som råder i Nordkorea. Ett - påhittat eller ej - yttre hot är det bästa sättet att presentera något folka ska enas kring. Man kan väl säga att Nordkoreas inre propaganda har varit framgångsrik. Inte minst pga den totala avsaknaden av information och varor utifrån.

Att det kan sitta en läs- och skrivkunnig person här i Sverige som gått på samma sjuka lögner, det är ju helt sinnessjukt udda. Det är förmodligen bäst att som Skaraborg2 ovan bara inse att ingen av oss kommer ändra åsikt och inte svara på saker du skriver. Är det för övrigt inte tråkigt att du inte kan skriva med någon vanlig person i Nordkorea via datorn? Eller något annat sätt för den delen.

Med det vill jag ändå säga att det också är lite kul att Nordkorea finns. Med dess operettbisarra regim och de yttringar den har. Det är kul att det finns ett helt bakvänt, motsträvigt och helt livsfarligt lagom långt borta från Sverige.

Israel är väl ett av de allra mest hotade nationerna idag. I verkligheten alltså. Inte för att exakt allt är hunky dory där, men inte ens palestinierna lever under liknande villkor som människorna ffa på landsbygden i Nordkorea.

Så det duger inte som argument för motivera det extremt långa straff Warmbier dömdes till.

Hotet är reellt.

Även S.Korea anser sig vara så hotade att de slänger folk i fängelse för att ha besökt DFR Korea (samt för mycket annat som är relaterat till DFRK), samt förbjuder folk som har lurats att hoppa av till S.Korea att återvända hem till DFRK. Ska man förstå straffet Warmbier fick måste man sätta in det i sitt sammanhang. Det som ses som oskyldigt i Sverige leder till fängelsestraff både i S.Korea som i DFRK.
Citera
2017-06-25, 21:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hotet är reellt.

Även S.Korea anser sig vara så hotade att de slänger folk i fängelse för att ha besökt DFR Korea (samt för mycket annat som är relaterat till DFRK), samt förbjuder folk som har lurats att hoppa av till S.Korea att återvända hem till DFRK. Ska man förstå straffet Warmbier fick måste man sätta in det i sitt sammanhang. Det som ses som oskyldigt i Sverige leder till fängelsestraff både i S.Korea som i DFRK.

Om du tycker Sydkoreas straff är orimligt hårda, hur kan du då försvara de ännu hårdare straffen i Nord?
Citera
2017-06-25, 22:01
Medlem
Botulism kan leda till syrebrist i värsta fall som sagt, om det blir någon större förlamning i kroppen så att andningen inte funkar som den ska. Kanske även möjligt att drunkna i egen saliv eller annan kroppsvätska om den drabbade inte får vård. Så hjärnskada eller grönsaksstatus p.g.a. botulism är väl inte inte helt uteslutet trots allt. Men det verkar för bra för att vara sant tycker jag med tanke på alla relationsproblem som finns runt fallet.
Citera
2017-06-25, 22:19
Medlem
SecundusSilents avatar
Ahh…

Det är bra att även en amerikansk professor är inne på det tema som jag delvis odlat i denna tråd, om arroganta och bortskämda medelklasskillar från USA och ansvaret som både familjen som det amerikanska samhället har för deras beteende.

”Våldtäkterna” får nog ses i den amerikanska diskursen där det förekommit en del uppmärksammade våldtäktsfall och andra övergrepp mot kvinnor på de amerikanska universiteten.

Delaware professor says North Korea detainee got ‘what he deserved’
"Warmbier was “typical of a mindset of a lot of the young, white, rich, clueless males who come into my classes.” “These are the same kids who cry about their grades because they didn’t think they’d really have to read and study the material to get a good grade,” the professor reportedly continued. “His parents ultimately are to blame for his growing up thinking he could get away with whatever he wanted.” “Maybe in the US, where young, white, rich, clueless white males routinely get away with raping women,” Dettwyler reportedly wrote. “Not so much in North Korea. And of course, it’s Ottos’ parents who will pay the price for the rest of their lives.”
http://kdvr.com/2017/06/25/delaware-...t-he-deserved/
Citera
2017-06-25, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enbart spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Nu har det här antagandet om Warmbiers självmordsförsök upprepats många gånger i tråden. Vilket skitsnack det är, inga som helst bevis finns.

Om det är skitsnack eller inte vet vi inte. Finns faktiskt inga bevis för någonting egentligen förutom att han var i coma och att han förlorade hjärnvävnad. Det står i a f klart att något råkade Warmbier ut för.

Han kan ha begått självmord. Han kan ha utsatts för fysisk tortyr av något slag som har lett till syrebrist.

Eftersom hans familj inte har gått med på en obduktion, så lär antagligen orsaken aldrig framkomma tyvärr. Det enda vi kan göra är att spekulera utifrån vad vi känner till.
Citera
2017-06-25, 22:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ahh…

Det är bra att även en amerikansk professor är inne på det tema som jag delvis odlat i denna tråd, om arroganta och bortskämda medelklasskillar från USA och ansvaret som både familjen som det amerikanska samhället har för deras beteende.

”Våldtäkterna” får nog ses i den amerikanska diskursen där det förekommit en del uppmärksammade våldtäktsfall och andra övergrepp mot kvinnor på de amerikanska universiteten.

Delaware professor says North Korea detainee got ‘what he deserved’
"Warmbier was “typical of a mindset of a lot of the young, white, rich, clueless males who come into my classes.” “These are the same kids who cry about their grades because they didn’t think they’d really have to read and study the material to get a good grade,” the professor reportedly continued. “His parents ultimately are to blame for his growing up thinking he could get away with whatever he wanted.” “Maybe in the US, where young, white, rich, clueless white males routinely get away with raping women,” Dettwyler reportedly wrote. “Not so much in North Korea. And of course, it’s Ottos’ parents who will pay the price for the rest of their lives.”
http://kdvr.com/2017/06/25/delaware-...t-he-deserved/

Så jävla märkligt att skulden ska kastas på precis alla parter, direkt eller indirekt inblandade - utom just den parten som hade ansvar för Warmbier när han blev en grönsak.
Citera
2017-06-25, 22:26
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om du tycker Sydkoreas straff är orimligt hårda, hur kan du då försvara de ännu hårdare straffen i Nord?
Givet att Seoul är en puppet regim för Washington, så är det förväntat att det straffar koreaner som vill besöka den norra landsändan. Är det rimligt? Svaret är JA, sett ur Seouls perspektiv. Är det rimligt sett ur koreanskt perspektiv: Nej. Eftersom DFR Korea till skillnad från S.Korea är en suverän nation, bestämmer det förstås över sina egna straffskalor och om dessa är rimliga eller ej är upp till det koreanska folket att bestämma. I princip står jag dock solidarisk med folket i DFR Korea och med deras stat och ledarskap. I fallet Warmbier har jag ingenting att invända mot DFRKs handläggning.

Poängen min är således att man får sätta in straff i sina kontexter, annars blir det bara fånigt.
Citera
2017-06-26, 00:40
Medlem
Warmbier är jude, o familjen vägrar obduktion. Kanske finns svaret där? Judar har ju konstiga, unika sjukdomar pga inavel. O konstig är en understatement vad gäller denna kille...
Citera
2017-06-26, 02:14
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När Warmbier var i Kina lockades han att göra en kort resa till NK av en kinesisk resebyrå. Han var ju inte heller ensam att ha blivit lockad. I hans resegrupp var det väl ca tio personer.

Om det nu var han som stal denna propaganda skylt på våningen för enbart anställda? Jag kan varken säga att det var han eller att det inte var han efter att ha tittat på den dåliga och suddiga övervakningsfilmen.

Här tar du upp något intressant. Hur stabil var han mentalt sett innan den ödesdigra resan dit? Jag har sett någon annan tidigare gråta efter erhållen dom men jag har aldrig sett någon annan utlänning bete sig på detta sätt som han gjorde. Personligen tror jag faktiskt att han kan ha varit något mentalt instabil redan innan och denna instabilitet blev ju inte precis bättre efter att han greps.

Om Warmbier begick ett misslyckat självmord så är han den ende som jag känner till som har gjort så bland utlänningar som har blivit dömda där.

Man kan ju också fundera över varför hans familj inte vill att det skulle göras en obduktion? Här skulle svaret/svaren ev. ha kunna ges vad som var den verkliga orsaken/orsakerna.
Han verkar ha varit välfungerande när han gick på universitetet.
http://www.wcpo.com/news/local-news/...e-future-ahead

Plötsligt uppkommande mental instabilitet kan dock vara ett tecken på en pågående sjukdomsprocess i nervsystemet. Ovanligt för en så ung person, men bevisligen fick han svåra hjärnskador. Kan botulism vara en feldiagnos och han i själva verket haft en ovanlig neurologisk sjukdom som är svår att hitta med nordkoreansk teknik?

Det hela är förstås ganska långsökt, det troligaste är nog ändå ett självmordsförsök. Föräldrarna är rädda för att en obduktion kommer att visa ett ärr på tungbenet efter hängning.
Citera
2017-06-26, 07:44
Medlem
Ja, vad tror ni? Jag gillar Duke men ogillar att han är så pass pro-Islam.

Was Otto Warmbier an American Student or an Israeli Spy? — by Gilad Atzmon

https://davidduke.com/was-otto-warmb...-gilad-atzmon/
Citera
2017-06-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Han verkar ha varit välfungerande när han gick på universitetet.
http://www.wcpo.com/news/local-news/...e-future-ahead

Plötsligt uppkommande mental instabilitet kan dock vara ett tecken på en pågående sjukdomsprocess i nervsystemet. Ovanligt för en så ung person, men bevisligen fick han svåra hjärnskador. Kan botulism vara en feldiagnos och han i själva verket haft en ovanlig neurologisk sjukdom som är svår att hitta med nordkoreansk teknik?

Det hela är förstås ganska långsökt, det troligaste är nog ändå ett självmordsförsök. Föräldrarna är rädda för att en obduktion kommer att visa ett ärr på tungbenet efter hängning.

“Välfungerande” i detta sammanhang betyder endast att han klarade av sina studier. Men det är ju inget bevis I sig för att han skulle ha varit mentalt stabil, att han skulle ha haft gott omdöme, att han inte led av någon sorts bokstavskombination som gjorde honom extremt “spontan” etc. Hans IQ var intakt – men bevisligen var han inte särskilt mogen för sin ålder.
Att han beskrivs som en person som fick “alla att skratta” kan också tolkas på olika sätt. Han kanske själv trodde sig vara “rolig” I olika sammanhang när folk omkring honom snarare skrattade åt honom – inte med honom.
Jag anser också att det är ett mycket märkligt uttalande av hans far när han berömmer Otto för hans “mod” att åka till Nord-Korea. Varför skulle det vara modigt av honom om det samtidigt inte skulle anses vara farligt på något sätt? Och OM det nu skulle anses vara farligt – varför I hela fridens namn berömma honom för att ha tagit den här medvetna risken? Särskilt när pappan och hela släkten nu försöker avråda alla andra från att åka dit? Ska inte andra visa samma mod som Otto gjorde? Eller är det snarare så att inte ens Otto borde ha åkt till detta fruktansvärda kommunistland?
Genom att berömma honom lockar ju pappan andra unga idioter att visa sin mod – kanske till och med sin vilja att respektera Ottos minne – genom att åka till samma ställe och göra något lika idiotiskt som Otto gjorde..
Att använda ord som “mod” och “äventyrslystnad” I detta sammanhang och berömma Otto för dessa karaktärsdrag visar för mig att även pappan saknar gott omdöme. Det är inget “äventyr” att åka till Nord-Korea. Man åker inte heller till andra destinationer med totalitära regimer för att “uppleva äventyr”.
Åtminstone en till I detta 10 personers gäng tycks ha varit av samma kaliber som Otto. Vill minnas att det var engelsmannen - hans rumskamrat. Läste på nätet att han “försvann” plötsligt och nästan förorsakade hjärtinfarkt för dessa guider som ska vakta gänget under deras vistelse. Det kan också beskrivas som en “rolig practical joke” - eller ett bevis på dåligt omdöme.
Två sådana här idioter kan uppmuntra varandra till värre och värre saker. Och nu blev det riktigt illa för Ottos del.
Sen när det gäller “mod” måste jag säga att det riktiga beviset för mod och uthållighet skulle naturligtvis ha varit om Otto hade tagit sitt straff med värdighet. Varför vädja till NK:s medlidande och barmhärtighet om han nu ville visa mod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in