2017-06-20, 20:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är riktigt, men det utesluter ingenting.
Det är inte jag som försöker utesluta något utan de som är övertygade om att det handlar om något avsiktligt från Nordkoreas sida.
Citat:
Ja med tanke på alla märkligheter i den här historien är det otroligt lägligt att han låg i koma och hade så omfattande skador att han inte kunde kommunicera vid hemkost - och nej jag har inte skrivit någonstans att jag endast tror att det är denne amerikan som fängslats i landet.
Min poäng var att det redan finns så mycket vittnesmål från hur det är i Nordkorea att ett till eller ifrån inte spelat så stor roll.
Citat:
Oavsett vad som hänt så kommer Nordkoreas förtroende sjunka än mer i omvärldens och alla kritiskt tänkande individers ögon då hela den här historien varit bisarr från början till slut.
Jag tvivlar på att Nordkoreas anseende påverkas nämnvärt. USA förlorade på Guantanamo för att många förväntat sig bättre, men de flesta har redan låga förväntningar på Nordkorea. Det som kan påverkas är Nordkoreas försök att dra till sig turister.

Det förekommer mycket absurt även i länder man kanske inte direkt tänker sig:
https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Nicolaides
Citera
2017-06-20, 20:34
Medlem
kraftfoders avatar
Jag beklagar givetvis Otto Warmbiers hemska öde. Om det är totalt sant att han "snodde" en banderoll på hotellet i Nordkorea, så är "straffet" totalt galet med tiopotenser!

Men:
1) Åka som amerikan till Nordkorea borde man sig verkligen hålla sig i skinnet.
2) Absolut inte hitta på ett "prank"/"bus" när man är där
3) Igen: Varför åker man som amerikan till Nordkorea?
4) Speciellt om man vill göra "bus"?? (Bara Sverige har överseende med folk som "DAMPAR")

Nordkoreanerna hade tydligen ihjäl stackars Otto, och skickade hem Otto precis innan han dog.

Frågan, kanske off topic: "Warmbier"?? -Varm öl låter inte så bra.. (Warmbier betyder varmt öl)
Citera
2017-06-20, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan vara möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av edelman
Han har antagligen försökt hänga sig i cellen. Sedan blev det för pinsamt för koreanerna att erkänna att de inte hade mer koll på sina fångar.

Inte helt omöjligt. Man ser från rättegången hur desperat han verkar ha varit.
Citera
2017-06-20, 20:59
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag beklagar givetvis Otto Warmbiers hemska öde. Om det är totalt sant att han "snodde" en banderoll på hotellet i Nordkorea, så är "straffet" totalt galet med tiopotenser!

Men:
1) Åka som amerikan till Nordkorea borde man sig verkligen hålla sig i skinnet.
2) Absolut inte hitta på ett "prank"/"bus" när man är där
3) Igen: Varför åker man som amerikan till Nordkorea?
4) Speciellt om man vill göra "bus"?? (Bara Sverige har överseende med folk som "DAMPAR")

Nordkoreanerna hade tydligen ihjäl stackars Otto, och skickade hem Otto precis innan han dog.

Frågan, kanske off topic: "Warmbier"?? -Varm öl låter inte så bra.. (Warmbier betyder varmt öl)

Tusentals amerikaner/år åker till DFR Korea. Varför det? Därför att landet är intressant, folket vänligt och risken för att drabbas av terrorister, annat gatuvåld och andra vanliga inslag i gatubilden i västerlandet, näst intill obefintlig i DFRK – inte minst för att DFRK tar hand om sina gäster, men kan förstås inte lalla dem dygnet runt, så Otto Warmbier försökte sig på en attack då inga guider var behjälplig för att hindra honom. Det var ju synd för honom. Han hade behövt barnvakt 24/7.

Åker man till DFRK på uppdrag att stjäla eller spionera m.m, så får man förstås stå sitt kast och att straffen är hårda, det är känt sedan förut. Att de är särskilt stränga beror på olika anledningar, inte minst för att landet är hårt trängt genom det hot som USA utgör. Uppviglare, terrorister och spioner måste hållas kort. Landet har inte råd att lätta på säkerheten.
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-06-20 kl. 21:04.
Citera
2017-06-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Så säger kapitalistmedia (som du tycks förlita dig på) alltid; så sade denna t ex om Moskvarättegångarna, men nu vet vi: det fanns verkligen en konspiration emot kamrat Josef Stalin och rättegångarna var i stort sett sakliga och korrekta.

Det finns ingen anledning betvivla att Warmbier var en tjuv och dessutom hade låtit sig köpas av religiösa knäppgökar för ändamålet och att hans vittnesmål var autentiskt. Av tidigare rättegångar i DFR Korea vet vi att dessa gått korrekt till och att de amerikaner som blivit dömda erhållit en rättvis dom, se t ex domen mot Matthew Miller. Alltså, du spekulerar och sprider propaganda utan grund.
Hörru din kommunistjävel, jag såg ju presskonferensen själv, och där sade Warmbier bl.a. tokigheter som:

"“I have been very impressed by the Korean government’s humanitarian treatment of severe criminals like myself"

Förstår du inte att han har blivit ålagd att säga en massa saker?
Citera
2017-06-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är inte jag som försöker utesluta något utan de som är övertygade om att det handlar om något avsiktligt från Nordkoreas sida.

Min poäng var att det redan finns så mycket vittnesmål från hur det är i Nordkorea att ett till eller ifrån inte spelat så stor roll.

Jag tvivlar på att Nordkoreas anseende påverkas nämnvärt. USA förlorade på Guantanamo för att många förväntat sig bättre, men de flesta har redan låga förväntningar på Nordkorea. Det som kan påverkas är Nordkoreas försök att dra till sig turister.

Det förekommer mycket absurt även i länder man kanske inte direkt tänker sig:
https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Nicolaides
Det är väl per definition att förtroendet sjunker, men visst hade redan NK lågt förtroende. Nu ligger det dock på absolut bottennivå.

Hur hemskt andra länder beter sig är inte intressant i den här frågan. Det finns andra trådar där man kan beklaga sig över detta. Därutöver kan som sagt två fel aldrig ge ett rätt.
Citera
2017-06-20, 21:08
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Hörru din kommunistjävel, jag såg ju presskonferensen själv, och där sade Warmbier bl.a. tokigheter som:

"“I have been very impressed by the Korean government’s humanitarian treatment of severe criminals like myself"

Förstår du inte att han har blivit ålagd att säga en massa saker?

Jag kollar inte upp citatet nu, men i sak är detta inget konstigt. Många amerikaner har släppts från DFR Korea och dessa har inte blivit illa behandlade. Warmbier hade otur, drabbades av en allvarlig sjukdom som ledde till hans död. Men att han från början försattes i denna situation, har han ingen annan att beskylla för än sig själv – tja, möjligen den amerikanska kulturen, hans förldrar och andra som gjorde honom till den han var.
Citera
2017-06-20, 21:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är väl per definition att förtroendet sjunker, men visst hade redan NK lågt förtroende. Nu ligger det dock på absolut bottennivå.
För egen del kan jag inte säga att det förändrats det minsta. Jag har aldrig förstått hur somliga svenskar tycks se sig som hedersamerikaner och bryr sig extremt mycket om vad som drabbar just amerikaner. Med tanke på alla fångläger i Nordkorea tycker jag det är rätt futtigt att bli så upprörd över om en turist som begått ett förvisso enligt oss trivialt brott dör i vad som troligen snarare handlar om utebliven läkarvård än avsiktligt mord.
Citat:
Hur hemskt andra länder beter sig är inte intressant i den här frågan.
I relation till hur Nordkoreas turistindustri kan komma att påverkas är det relevant. Om folk inte skall stanna hemma så får de på något sätt jämföra risker med att åka till olika länder. I ett land är risken större att bli rånmördad, i ett annat att bli överkörd av vansinniga bilister och i ett tredje att fängslas för något vi inte ens skulle se som ett brott. Thailand har det gemensamt med Nordkorea att även mild kritik av ledaren kan ge hårda straff, ändå reser folk i drivor till Thailand.
Citera
2017-06-20, 21:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tusentals amerikaner/år åker till DFR Korea. Varför det? Därför att landet är intressant, folket vänligt och risken för att drabbas av terrorister, annat gatuvåld och andra vanliga inslag i gatubilden i västerlandet, näst intill obefintlig i DFRK – inte minst för att DFRK tar hand om sina gäster, men kan förstås inte lalla dem dygnet runt, så Otto Warmbier försökte sig på en attack då inga guider var behjälplig för att hindra honom. Det var ju synd för honom. Han hade behövt barnvakt 24/7.

Åker man till DFRK på uppdrag att stjäla eller spionera m.m, så får man förstås stå sitt kast och att straffen är hårda, det är känt sedan förut. Att de är särskilt stränga beror på olika anledningar, inte minst för att landet är hårt trängt genom det hot som USA utgör. Uppviglare, terrorister och spioner måste hållas kort. Landet har inte råd att lätta på säkerheten.

Kanske det. Men det kanske inte är så "nyttigt" för en USA-medborgare att reta upp bokstavligt talat fienden? ."Death wish" kan man nog kalla "pranket" för.. Nordkorea och USA är de facto i krig än idag, endast vapenvilan är officiell. Jag hade ALDRIG varken som svensk eller jänkare åkt till ett land som officiellt är i krig med mitt land SAMT göra ett "prank". Då har man inte alla indianerna i kanoten. Nordkorea gör som de vill, eller snarare som Kim vill. Nada i rättssäkerhet. Ungefär som Hitlertyskland.
Citera
2017-06-20, 21:52
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kanske det. Men det kanske inte är så "nyttigt" för en USA-medborgare att reta upp bokstavligt talat fienden? ."Death wish" kan man nog kalla "pranket" för.. Nordkorea och USA är de facto i krig än idag, endast vapenvilan är officiell. Jag hade ALDRIG varken som svensk eller jänkare åkt till ett land som officiellt är i krig med mitt land SAMT göra ett "prank". Då har man inte alla indianerna i kanoten. Nordkorea gör som de vill, eller snarare som Kim vill. Nada i rättssäkerhet. Ungefär som Hitlertyskland.

Jag tror inte det var en "prank". Jag tror att det var vad Warmbier sade att det var, nämligen ett försök att stjäla bannern på uppdrag av en religiös sekt.

Varför misstror jag inte Warmbiers egna ord? Därför att religiösa grupper har på agendan att angripa DFR Korea. Det "kryllar" av dem utmed den koreansk-kinesiska gränsen, i S.Korea och även i USA finns många som alltid utmålar DFRK som djävulens hemvist på jorden, toppar alltid före liberala organisationer som ISIS och Saudiarabien och andra gemytliga stater som stup i kvarten halshugger folk för minsta avvikelse från den rätta tron.

Det handlar förstås om politik. De religiösa virrhjärnorna är bara ett av flera vapen i en politisk kamp mot ett självständigt och fritt Korea som vägrar underordna sig Vita Husets diktat och dessutom har skaffat kärnvapen i akt och mening att använda dem ifall USA anfaller. Sådant kan förstås inte tolereras.

Nu blev Warmbier martyr i denna kamp för det goda mot det onda. Kunde det ha blivit bättre?

I övrigt, skippa nazisnacket. Det är USA som har koncentrationsläger och en underrättelsetjänst som använder sig av tortyr, hemliga fängelser och hemliga avrättningar. DFR Korea är inget paradis för kriminella, men säga vad man vill om deras system: jag väljer det direkt före att bli inspärrad i ett amerikanskt helveteshål till fängelse. Hellre hårt arbete 12h/dag än ett flöde av knark och våld i amerikanska fängelser, som tydligen är så brutala att den amerikanska regimen trots påstötningar från FN under många år har vägrat släppa in organisationens representanter för att inspektera förhållandena.
Citera
2017-06-20, 22:00
Medlem
Tomtens-fislukts avatar
Citat:

What THE FUUCK!?!?!?
Är du lika sjuk i huvudet som Kim jong flum!?!??!
Försvarar du på riktigt det absolut utan tvekan och med råge det den sjukaste regimen i världen!?
Senast redigerad av Tomtens-fislukt 2017-06-20 kl. 22:03.
Citera
2017-06-20, 22:09
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Tippar på att mor och far valde att dra ut kontakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in