Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Kanske det. Men det kanske inte är så "nyttigt" för en USA-medborgare att reta upp bokstavligt talat fienden? ."Death wish" kan man nog kalla "pranket" för.. Nordkorea och USA är de facto i krig än idag, endast vapenvilan är officiell. Jag hade ALDRIG varken som svensk eller jänkare åkt till ett land som officiellt är i krig med mitt land SAMT göra ett "prank". Då har man inte alla indianerna i kanoten. Nordkorea gör som de vill, eller snarare som Kim vill. Nada i rättssäkerhet. Ungefär som Hitlertyskland.
Jag tror inte det var en "prank". Jag tror att det var vad Warmbier sade att det var, nämligen ett försök att stjäla bannern på uppdrag av en religiös sekt.
Varför misstror jag inte Warmbiers egna ord? Därför att religiösa grupper har på agendan att angripa DFR Korea. Det "kryllar" av dem utmed den koreansk-kinesiska gränsen, i S.Korea och även i USA finns många som alltid utmålar DFRK som djävulens hemvist på jorden, toppar alltid före liberala organisationer som ISIS och Saudiarabien och andra gemytliga stater som stup i kvarten halshugger folk för minsta avvikelse från den rätta tron.
Det handlar förstås om politik. De religiösa virrhjärnorna är bara ett av flera vapen i en politisk kamp mot ett självständigt och fritt Korea som vägrar underordna sig Vita Husets diktat och dessutom har skaffat kärnvapen i akt och mening att använda dem ifall USA anfaller. Sådant kan förstås inte tolereras.
Nu blev Warmbier martyr i denna kamp för det goda mot det onda. Kunde det ha blivit bättre?
I övrigt, skippa nazisnacket. Det är USA som har koncentrationsläger och en underrättelsetjänst som använder sig av tortyr, hemliga fängelser och hemliga avrättningar. DFR Korea är inget paradis för kriminella, men säga vad man vill om deras system: jag väljer det direkt före att bli inspärrad i ett amerikanskt helveteshål till fängelse. Hellre hårt arbete 12h/dag än ett flöde av knark och våld i amerikanska fängelser, som tydligen är så brutala att den amerikanska regimen trots påstötningar från FN under många år har vägrat släppa in organisationens representanter för att inspektera förhållandena.