Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-16, 21:42
  #1
Medlem
Aston-Martins avatar
Otto Warmbier studerade på ett universitet i delstaten Virginia i USA och besökte Pyongyang i Nordkorea. Där bestämde han sig för att stjäla banderollen från en del av hotellet som han bodde på där endast personal är tillåten att vistas. Senare greps han och nu får han knega för diktatorn i 15 år.

Kommer jenkarna att begära ut honom? Hur ser FN på detta? Ytterligare sanktioner?

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/15...ikansk-student

__________________
Senast redigerad av Aston-Martin 2016-03-16 kl. 21:44.
Citera
2016-03-16, 21:51
  #2
Medlem
Lobengulas avatar
Här är ju ett exempel på en korkad människa som saknar konsekvensanalys. Som amerikan i Nordkorea är det nog bäst att inte ens tänka tanken på att begå dumheter/hyss. Nu gjorde ändå idioten det och kanske var det ungdomligt övermod men Nordkorea tar givetvis chansen att sätta dit en medborgare från sin största fiende.

Nä han kommer inte sitta 15 år, USA får under förödmjukande former hämta hem honom. Tur för honom att inte Trump är president, då hade han nog lämnat åt sitt öde.
Citera
2016-03-16, 21:57
  #3
Medlem
Douche-chills avatar
Äsch, sitter ett par år i finkan. Blir utförhandlad och flygs hem till USA i tysthet, för att sedan skriva en bästsäljare och sälja filmrättigheterna. Pissigt, javisst, men det kunde varit värre.
Citera
2016-03-16, 22:02
  #4
Medlem
Som sagt han måste ju vara en av de mest korkade idioterna som existerar på jordens yta. Åka till NK och begå ett brott. Han tyckte kanske att det var trivialt, det är det normalt - de flesta snor lite grejer från Hotell även om det vanligen är badlakan och sådant. Men det är klart att NK passar på.

Kommer han att spendera 15 i straffarbete i NK? Inte en chans. Han kommer att bli förhandlad fri innan året är slut. USA kommer att betala för att han skall få komma hem igen. Tittar man på när NK har gjort detta tidigare och det inte uppenbart rör sig om spioner, eller personen är en sydkorean, så brukar de bli fria inom någon eller några månader.
Citera
2016-03-16, 22:03
  #5
Medlem
Inte bästa stället att fyllestjäla på.. Man kan ju spontant tycka det borde gå att snacka sig ur en sådan situation genom att förklara att man tog banderollen för att minnas den store ledaren och det underbara landet man fått förmånen att besöka. Eller annat löfte om att medverka i något propagandasyfte, men det funkar ju inte så enkelt. Man undrar ju hur en sådan tomte kunde få inresetillstånd från första början.
Citera
2016-03-16, 22:15
  #6
Avstängd
Är han så jävla dum o gör sånt. så kan han sitta där för gott.
Citera
2016-03-16, 22:37
  #7
Medlem
lasternassummas avatar
...besökte Pyongyang i Nordkorea…

Varför åker en student från USA till Pyongyang?

Där bestämde han sig för att stjäla banderollen från en del av hotellet som han bodde på där endast personal är tillåten att vistas.

OK, han längtar inte alls hem, han vill stanna kvar i Nordkorea.
Tänk vilken otur om hans fädernesland får för sig att försöka
få honom utlämnad till USA…
Citera
2016-03-16, 22:49
  #8
Medlem
Zikniks avatar
Han blir en bricka i ett politiskt spel.
Hemma igen i Staterna inom några år.
Citera
2016-03-16, 22:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
...besökte Pyongyang i Nordkorea…

Varför åker en student från USA till Pyongyang?

Där bestämde han sig för att stjäla banderollen från en del av hotellet som han bodde på där endast personal är tillåten att vistas.

OK, han längtar inte alls hem, han vill stanna kvar i Nordkorea.
Tänk vilken otur om hans fädernesland får för sig att försöka
få honom utlämnad till USA…

Jag vet inte om du är medveten om det men det går att åka på charterresor till Nordkorea. Det går faktiskt flera olika charterresor från Sverige till Nordkorea. Många verkar ha fått för sig att Nordkorea är otillgängligt för oss västerlänningar men så är inte fallet.
Citera
2016-03-16, 22:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
...besökte Pyongyang i Nordkorea…

Varför åker en student från USA till Pyongyang?

Där bestämde han sig för att stjäla banderollen från en del av hotellet som han bodde på där endast personal är tillåten att vistas.

OK, han längtar inte alls hem, han vill stanna kvar i Nordkorea.
Tänk vilken otur om hans fädernesland får för sig att försöka
få honom utlämnad till USA…

Nordkorea ser alla som väljer att turista i sitt land som vänner.

Gjorde själv en jävligt dum sak när jag var där och har många gånger skojat om hur nära det var att jag hamnade i ett nordkoreanskt arbetsläger. Efter detta vågar jag knappt tänka på hur nära det var att jag hamnade där!
Citera
2016-03-16, 22:54
  #11
Medlem
Varför ens åka till Nordkorea som turist, varför? Jag har aldrig rest till ett land med diktatur och så tänker jag fortsätta ha det. Möjligtvis om en arbetsgivare velat det för jobbet men då för den sakens skull.
Citera
2016-03-16, 22:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Sky
Nordkorea ser alla som väljer att turista i sitt land som vänner.

Gjorde själv en jävligt dum sak när jag var där och har många gånger skojat om hur nära det var att jag hamnade i ett nordkoreanskt arbetsläger. Efter detta vågar jag knappt tänka på hur nära det var att jag hamnade där!


Far man fraga vad du hittade pa dar borta?

Har sjalv varit sugen pa att resa dit, men ar fan radd for just sanna scenarion, bli spionutpekad eller pa annat satt hamna i fanglager man ar val utan rattigheter helt och hallet?

Sen beslagtar dom val aven ens pass vid intrade?

Dumt gjort, sen undrar jag om man kan begara att en 21 arig collegekid ska fatta allvaret i sitt agerande? Personligen tycker jag nog att man kan det i detta fall, det politiska laget i NK ar valkant
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback