2016-05-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Jaså? Och de som nekar av principskäl ska de inte heller få göra provet?

Nattklubb är något helt annat jämfört med ett högskoleprov.

Visitation kommer aldrig få införas för högskoleprovet.
Ah men herregud
Vadå principskäl? Man är väl en vuxen människa och inte ett spädbarn?? Du måste väl förstå att man måste ändra på regler ifall människor inte kan spela rent? Du förstår väl att drastiska metoder måste användas om högskoleprovet missbrukas och är infekterat av kriminalitet.?
Eller så får vi ju skrota provet helt och hållet.

Det är ju dessa personers förtjänst att det blir så.
Bara att acceptera.
Citera
2016-05-04, 18:44
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Ah men herregud
Vadå principskäl? Man är väl en vuxen människa och inte ett spädbarn?? Du måste väl förstå att man måste ändra på regler ifall människor inte kan spela rent? Du förstår väl att drastiska metoder måste användas om högskoleprovet missbrukas och är infekterat av kriminalitet.?
Eller så får vi ju skrota provet helt och hållet.

Det är ju dessa personers förtjänst att det blir så.
Bara att acceptera.

Jag har inga problem att bli visiterad då jag vet att jag inte döljer något men med tanke på att vi bor i Sverige och varenda jävla kotte blir kränkt för minsta lilla sak så kommer det bli ramaskri om det införs. Inte minsta sagt för minoriteter och extrema grupper (läs muslimer)

DO kommer få många fall på sitt bord om detta införs.
Senast redigerad av Freebop 2016-05-04 kl. 19:00.
Citera
2016-05-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Jag har inga problem att bli visiterad då jag vet att jag inte döljer något men med tanke på att vi bor i Sverige och varenda jävla kotte blir kränkt för minsta lilla sak så kommer det bli ramaskri om det införs. Inte minsta sagt för minoriteter och extra grupper (läs muslimer)

DO kommer få många fall på sitt bord om detta införs.
Ja, men dom får glatt acceptera det eller skita i att göra provet. Tror ingen kommer våga anmäla, detta skulle bara sätt dem i dåligt ljus och man skulle anta att de är fuskare. Majoriteten kommer hålla käft och inse att detta är en extra chans att komma in på högskolan, och inte en lekplats.

Muslimska kvinnor ska självklart få visiteras av en kvinna. Ingen kan bli kränkt om ALLA visiteras och om man vet i förväg att detta kommer att ske. I så fall skulle man inte anmäla sig.
Citera
2016-05-04, 20:01
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Seriöst, ditt inlägg måste vara det mest obildade inlägget i tråden hittills

Tänker inte ens bemöta det du skriver, för det är så urbota dumt. Du vet ju ingenting om hur Läkarprogrammet är uppbyggt, vad man läser t.ex. i början och i slutet av programmet och vad som man syftar till när man pratar om "att lära sig fakta utantill" (trots att det faktiskt står indirekt i inlägget som du precis besvarade).

Mitt inlägg baserade sig på det du skrev om att läkarutbildningen mer än andra högre utbildningar går ut på att lära sig utantill. Huruvida det är så eller inte har jag inte tagit ställning till utan jag raljerar utifrån konsekvenserna av ditt påstående. Sen får andra bedöma huruvida det är du eller jag som framstår som mer bildad.
Citera
2016-05-04, 20:27
Medlem
Jahaja, SVT kan hänga ut privatpersoner lite hursomhelst märker man....
Citera
2016-05-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jahaja, SVT kan hänga ut privatpersoner lite hursomhelst märker man....

Jag vill inte att de hängs ut i TV. Jag vill att de hängs i stiliga galgar på Sergels torg.
Citera
2016-05-04, 21:56
Medlem
Redan när den första HP-skandalen uppdagades tidigare i våras (där 5 KI-läkarstudenter blev utslängda) var några i högre terminer misstänkta av sina kursare för att ha gjort detsamma. Gemensam nämnare där är bristfälliga språkkunskaper (trots 1.75+ på HP) i kombination med dåliga studieresultat. Tråkigt att det ska behöva bli så här! Tycker genuint synd om de efterföljande, ärliga, HP-reserverna.
Citera
2016-05-04, 22:29
Medlem
Jag är normalt inte för uthängning. Men dessa rövhål skall inte komma undan. Jag vill inte ha en läkare eller jurist som ljugit sig till en utbildning. Att man klarar högskoleprovet efter bara ha varit 6 månader i Sverige borde vara en självklar varningssignal. Kan man inte skylla på teknikutvecklingen.
Citera
2016-05-04, 22:30
Medlem
Det måste vara extremt jobbigt för reserver som kämpat i flera år med att nå upp till ett HP men aldrig lyckas, samtidigt som andra köper sig in. Samtidigt tycker jag att högskoleprovet eller högsta betyg i varenda ämne kanske inte riktigt säger vilken passion man har för ett viss yrke.

Hur vore det att testa lägga upp program där man kan köpa in sig för en större summa? Borde inte det viktiga ändå vara att man klarar utbildningen, snarare än att klarar att ta sig in på utbildningen? Vad tror ni det ''kostar'' staten per elev som studerar på t.ex. en läkarlinje per termin?
Citera
2016-05-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Vad tror ni det ''kostar'' staten per elev som studerar på t.ex. en läkarlinje per termin?

För en icke-EU-student som vill läsa läkare på KI kostar det 240k/år om jag inte missminner mig.
Citera
2016-05-04, 22:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du gör det alldeles för svårt. Det är inget tvångsmedel alls, man tvingar ingen. Man säger att för att skriva provet ska du visiteras och sen går man med på det eller går hem.
Det är inte enligt mig utan svensk rätt.
Citat:
Kroppvisitation är ett tvångsmedel enligt svensk rätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kroppsvisitation
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-05-04 kl. 22:43.
Citera
2016-05-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Det måste vara extremt jobbigt för reserver som kämpat i flera år med att nå upp till ett HP men aldrig lyckas, samtidigt som andra köper sig in. Samtidigt tycker jag att högskoleprovet eller högsta betyg i varenda ämne kanske inte riktigt säger vilken passion man har för ett viss yrke.

Hur vore det att testa lägga upp program där man kan köpa in sig för en större summa? Borde inte det viktiga ändå vara att man klarar utbildningen, snarare än att klarar att ta sig in på utbildningen? Vad tror ni det ''kostar'' staten per elev som studerar på t.ex. en läkarlinje per termin?

Fusket kanske sträcker sig ännu längre. Även efter HP. Jag har träffat läkare som jag fått hjälpa skriva ut rätt recept.
Senast redigerad av batteridrift 2016-05-04 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in