2016-02-18, 09:28
Medlem
CannonDorfs avatar
6 svenskar och 46 invandrare... Våra kära entreprenörer ligger i framkant även här ser jag. En överrepresentation på 3000% ungefär
Citera
2016-02-18, 09:33
Medlem
ambivallenss avatar
Har någon hunnit ta en skärmdump av fuskarnas facebooksidor innan dom raderades?
Citera
2016-02-18, 09:57
Medlem
Dem som blev underkända i höstas fick sina resultat strykna, däremot har dem nyare namnen i listan lyckats komma in på sina utbildningar.
Citera
2016-02-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Inte alla såklart, men de kommer fuska på dem där de tycker sig behöva det och tror att de kan komma undan med det. En hel del måste de lära sig ändå, men inte lika mycket som den som inte fuskar.

Sen kommer de fuska i kontakten med sina patienter. Varför streta med referenslitteratur för att ta reda på vad som är fel på patienten, när man kan använda tiden till att porrsurfa och kolla börskurser istället?

Därefter är det dags för forskarutbildning med tillhörande forskningsfusk.

Ju fler krokben man sätter ut för människor med den här personlighetstypen, desto mindre skada hinner de orsaka.
Jag tycker inte man kan placera alla fuskare som en personlighetstyp, men jag ser din poäng. Och visst är det bra att man förhindrar fusk så gott som det går, absolut.
Citera
2016-02-18, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald66
Ta en titt på DTK, NOG eller LÄS - provet mäter i stor grad en persons uppfattningsförmåga och mentala snabbhet, faktiskt väldigt likt ett begåvningstest som till exempel Wechsler Adult Intelligence Scale. Sen kan du såklart plugga inför HP och höja ditt resultat den vägen, men provet ger trots allt en ganska god fingervisning av vart man placerar sig på gausskurvan, i alla fall första gången man tar provet. Social bakgrund och tidigare skolgång påverkar ju också mycket givetvis, sen kan det såklart vara svårt för personer med invandrarbakgrund att prestera på den verbala delen, men det ursäktar inte fusk. Det är ingen mänsklig rättighet att få läsa prestigeutbildningar.

Sammanfattat vill jag säga att jag har svårt att se varför människor med riktigt höga gymnasiebetyg eller högskoleprov inte skulle vara bättre än ett gäng medelmåttor som fuskar sig in på utbildningen.

Du säger ju själv att provet inte blir rättvist för invandrare, vilket vi också ser i listan. Achmed har kanske ett brinnande intresse för kroppen och passar perfekt som läkare. Dock kan han inte mäta sig med Lisa, som växte upp i Sverige och som då nästan automatiskt bättre på hp. Lisa har dock inte det intresset som Achmed har, utan hon har blivit pressad av sina föräldrar att läsa något akademiskt. U c my point?

Jag försvarar inte fusket, utan försöker bara hitta nya synvinklar på det hela.
Citera
2016-02-18, 10:15
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TearDrops
Vad blir straffet för de, nån som vet?

Eftersom det inte fanns något straff för att fuska vid tillfället de gjorde provet, så kommer de inte straffas. Inte heller retroaktivt är aktuellt.

De personer som fuskade (se listan) fick en andra chans av institutionen som tillhandahåller högskoleprovet att göra om det (det kändes mest rättvist kom man fram till). En (1) person gjorde om provet.
Citera
2016-02-18, 10:21
Medlem
Bra initiativ! Häng ut asen! Såna här gör mitt 1.75 helt värdelöst ))
Citera
2016-02-18, 10:28
Medlem
kissie.blogg.ses avatar
Kul att hagamannen Niklas Lindgren åkte dit han också haha. Sopan kan inte göra något rätt
Citera
2016-02-18, 10:33
Medlem
Tjoflos avatar
Måste blattar vara överrepresenterade i allt som är negativt i samhället. Så jävla tröttsamt att gång på gång bevisas om deras inavel och fuskande i allt. Vem fan vill anställa en blatte när man kan ta en svensk som har så mycket mer potential.
Citera
Medlem
Ska folk skriva privata facebookmeddelanden till de som åkt fast? Kontakta univetsiteten de läser på?
Låt höra Flashback
Citera
Medlem
Hur går fusket till?
Stort mörkertal?
Citera
2016-02-18, 10:35
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeoriFunktion
Utländska namn är dominerande, spännande.

Jag tror universiteten överlag har dålig koll på detta, och det är fullt möjligt att många fuskare fortfarande går på sin utbildning.

Får jag fråga varför det är ett ämne du brinner för?
Jag skulle kunna svara på frågan: Detta handlar inte bara om orättvisa och omoral. Det handlar om att fuskare i förlängningen utexamineras med meriter som de i själva verket inte har.Tro inte att detta var första och sista gången i livet de fuskat, det är oftast en livsstil.

Senare får vi gå till en farlig läkare som inte kan sitt jobb, en ingenjör konstruerar ett brobygge som rasar ihop för att hans meriter är falska, vårt barn blir ihjälkört av en person med ett körkort som någon annan grejat åt honom, etc . DET är problemet med fuskare.
Utmärkt idé att hänga ut dem här tycker jag Mera sånt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in