2016-07-22, 22:41
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrByberbob55
Sa

Det är just det det inte är, felsvaren är fler, därför är det svårare att svara rätt. Det jag tror att du inte förstår är att de som fuskar eller har fuskat, väljer exakt samma bokstav som sitt svar på varje fråga, samtidigt som det finns två andra man kan svara mellan (felsvar). De som fått exakt alla rätt tror jag det finns 5 av i hela Sverige, och dessa har uppkommit under loppet av hela HP:s existens, dvs att det kanske sker vart fjärde år att en person har alla rätt, eller ett fel, som undantag.
Som sagt det beror på mycket på antal felsvar, visst jag vet inte hur många det är, vet du? Den som fuskade borde ha varit hyfsat bright och inte med allt för många fel om man bestämmer sig för att göra något sånt här. Det finns också mycket att ge hänsyn till t.ex. alla svar och alternativ är inte lika svåra. Man kan oftast enkelt utesluta vissa alternativ, medan andra alternativ är farligt nära svaret. Det är större sannolikhet att kryssar för dem osv. Vilket innebär att det inte är jätteförvånande om många gör samma misstag.
Senast redigerad av sparrow1 2016-07-22 kl. 22:44.
Citera
2016-07-22, 22:46
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrow1
Som sagt det beror på mycket på antal felsvar, visst jag vet inte hur många det är, vet du? Den som fuskade borde ha varit hyfsat bright och inte med allt för många fel om man bestämmer sig för att göra något sånt här. Det finns också mycket att ge hänsyn till t.ex. alla svar och alternativ är inte lika svåra. Man kan oftast enkelt utesluta vissa alternativ, medan andra alternativ är farligt nära svaret. Det är större sannolikhet att kryssar för dem osv. Vilket innebär att det inte är jätte förvånande om många gör samma misstag.

Respekterar din åsikt, helt klart! Denna kontrollmetod används av UHR bland annat och man har med hjälp av denna metod avslöjat många fuskare, därför tycker jag som många andra här, att denna metod funkar.

Edit: Antalet felsvar skiftar från år till år men brukar ligga någonstans mellan 400 stycken.
Senast redigerad av MrByberbob55 2016-07-22 kl. 22:54.
Citera
2016-07-22, 22:54
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrByberbob55
Respekterar din åsikt, helt klart! Denna kontrollmetod används av UHR bland annat och man har med hjälp av denna metod avslöjat många fuskare, därför tycker jag som många andra här, att denna metod funkar.
Metoden är säkert bra, frågan är bara om man ska hänga ut dem om det inte är exakt 100% säkert att exakt alla av dem har fuskat.. Så länge det finns minsta lilla risk att bara en av dem är oskyldig så tycker jag inte att man ska hänga ut dem.
Citera
2016-07-22, 22:58
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Metoden är säkert bra, frågan är bara om man ska hänga ut dem om det inte är exakt 100% säkert att exakt alla av dem har fuskat.. Så länge det finns minsta lilla risk att bara en av dem är oskyldig så tycker jag inte att man ska hänga ut dem.

Det håller jag med dig om! Det kan vara helt oskyldiga människor som inte är misstänkta för fusk som kan ha hängts ut här.
Citera
2016-07-23, 10:53
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Diskussionen bör i grunden handla vem som ska få ha rätt till att få komma in på utbildningar som t.ex. läkarprogrammet. Vi har ett antagningssystem idag som alla bör rätta sig efter, och ingen bör försöka hitta på egna idéer och sätt för att kunna fuska sig in till en utbildning, enbart för att man inte kan på ett ärligt sätt anpassa sig till antagningssystemet.

Argument som att "en fuskare kommer sannolikt bli en bättre läkare än många andra" är enbart kassa ursäkter för att försöka legitimera fuskandet. Med samma idé i argumentet kan det ju lika gärna vara så att en hp-fuskare tar en utbildningsplats från en icke-fuskare som är mer lämpad att bli läkare än fuskaren själv.

Bara för att man blir godkänd och tar sig igenom utbildningen så innebär det inte att alla examinerade läkare är lika duktiga (det gäller även kirurger). Vem som är lämpad för läkaryrket är ju individuellt.

Men det går inte att komma ifrån att sannolikheten är större för att en fuskare på högskoleprovet även tar sig friheten att fuska på läkarprogrammet, i jämförelse med icke-fuskare. Varför? Jo, för att man har en dålig mentalitet som läkarkåren gott väl kan utan. Vad säger t.ex. att en fuskare inte i framtiden får för sig att försöka lura systemet på andra sätt, genom t.ex. att ta betalt "under bordet" för att skriva ut läkemedel eller att sjukskriva någon?

Jag tippar på att antagningssystemet med fokus på högskoleprovet kommer att ändras så småningom.

Håller fullständigt med dig och har ej argumenterat mot detta. Man ska självklart inte kunna fuska sig in på en utbildning, oavsett vilken utbildning detta är. Det jag kommenterade var bara att "tänk er att bli opererade av en av dem", vi talar om ett "tänk om" scenario. "tänk om" någon fuskade sig in på läkarprogrammet och sedan tillslut blev kirurg, personen hade inte varit en sämre kirurg än någon annan. Men du har rätt, det är inte vad som skall diskuteras i tråden och för att förtydliga återigen så tycker jag självklart inte att det är okej att fuska sig in på en utbildning.
Citera
2016-07-23, 11:02
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Dina argument är efterblivna. det sorgliga är att du själv inte inser det. Låt mig gissa; du har dåliga betyg och eller dåligt resultat på HP själv?

Enligt ditt sätt att tänka så kan vi slopa betyg och hp och låta alla människor som vill, bli läkare. Vi behöver heller inga prov under läkarprogrammet, enligt ditt resonemang.

Din dumhet är extremt irriterande.

Ens HP-resultat, IQ och betyg brukar korrelera. Men det fattar väl inte du.

Jag har ett helt okej HP-resultat och studerar redan på den utbildningen jag vill plugga på, det går dessutom väldigt bra. Om jag fick chansa hade jag chansat på att jag har ett bättre resultat än vad du har, om jag då skulle utgå från statistik. Det enda jag argumenterar emot är ditt påstående att man skulle bli en kass kirurg bara för att man fuskade sig in på läkarprogrammet, är man kass så blir man inte kirurg. Jag argumenterade aldrig emot att det är fel att fuska sig in på en utbildning, för det är det självklart.

Förstår ej hur du kan få det argumentet till att jag vill slopa HP och betyg. Det enda jag påstod var att ditt påstående om kirurger var fel. För att anamma din egna retorik så borde jag nu skriva något om att det inte är konstigt att du har ett kasst HP-resultat om du läser min text och får ur den att vi ska slopa betyg, HP och examinationer på läkarprogrammet, men enligt mig måste inte en argumentation innehålla personliga påhopp.

Jag råkar veta att det finns en hel del som pluggar till läkare där man undrar hur fan de lyckades komma in där och att det säkert finns massor av människor som ej har tillräckligt bra HP/betyg för att ta sig in på programmet som skulle vara bättre lämpade. Återigen så påstår jag med detta inte att det skulle rättfärdiga att fuska sig in på programmet. Sedan kan jag visserligen hålla med om att de personer som skulle fuska sig in på ett program antagligen ej tillhör denna skara.
Senast redigerad av Badholm 2016-07-23 kl. 11:12.
Citera
2016-09-01, 11:37
Medlem
Taharrushs avatar
Denna termin började en person på Handelshögskolan i Stockholmsom som figurerar i gängkretsar, och som bl.a. omnämns i tråden nedan:

(FB) Skottskadad i Enköping 23/9-13

Uppenbart HP-fusk?

Edit:

Det är ganska enkelt att hitta tvivelaktiga personer som påbörjat utbildningen i höst. Exempelvis personer från Södertälje & Kista som blivit antagna genom högskoleprovet (givet att majoriteten av de som åkt fast varit av utländskt ursprung ser jag detta som en rimlig fördom). Totalt är det 31 som blivit antagna i höst, så det tar inte alltför lång tid att gå igenom de mest suspekta..
Senast redigerad av Taharrush 2016-09-01 kl. 11:42.
Citera
2016-09-01, 13:58
Medlem
sparrow1s avatar
Man borde lägga ner hela högskoleprovet det är för lätt sätt att komma in på en utbildning, även utan fusk.
Citera
2016-09-01, 13:59
Bannlyst
Citat:
Man borde lägga ner hela högskoleprovet det är för lätt sätt att komma in på en utbildning, även utan fusk.
Det är den lates sista räddning. Nu kan man i princip skita i hela gymnasiet för att sen skriva ett prov och komma före i kön än de som skötte skolan men inte fick så bra betyg.
Citera
2016-09-01, 14:05
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notropic
Det är den lates sista räddning. Nu kan man i princip skita i hela gymnasiet för att sen skriva ett prov och komma före i kön än de som skötte skolan men inte fick så bra betyg.
Precis, ett test säger ganska lite speciellt om man kombinerar det med lite tur eller/och fusk. Problemet med ett enda test är att det räcker med att något går snett en gång och så blir fel person antagen. Medan ska man gena in sig med gymnasiebetyg så krävs det mycket mer omfattande fusk/tur, vilket troligtvis inte ens är värt ansträngningen.
Senast redigerad av sparrow1 2016-09-01 kl. 14:09.
Citera
2016-09-01, 15:44
Medlem
Hur kom man på de som fuskade?? Motiveringen de fick av uhr? Tog man dem på bar gärning? Hade alla likadana svar??
Citera
2016-09-02, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vidt6776
Hur kom man på de som fuskade?? Motiveringen de fick av uhr? Tog man dem på bar gärning? Hade alla likadana svar??

Två av de fuskande stängdes av direkt efter att de "uppträtt misstänksamt i provsalen" medan de resterande fick sina prov underkända efter att UHR studerat personer som förbättrat sina resultat anmärkningsvärt och haft liknande svarsmönster. UHR hade också med hjälp av NFC granskat och jämfört handstilar på provdeltagarnas underskrifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in