2016-05-04, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Högskoleprovet är ett skämt i dagens samhälle! Jag tror det är inte konstigt Sverige backat så långt efter andra länder vad gäller utbildningsresultat när man inför ett så korkat prov som HP.

Det måste vara därför många andra länder har liknande prov. Till exempel de amerikanska SAT/ACT som utformades just för att ersätta den totala vansinnigheten i att varje skola/utbildningsområde hade sitt egna prov.

Dessutom från Wikipedia om SAT;
"In the 1960s and 1970s there was a movement to drop achievement scores. After a period of time, the countries, states and provinces that reintroduced them agreed that academic standards had dropped, students had studied less, and had taken their studying less seriously. They reintroduced the tests after studies and research concluded that the high-stakes tests produced benefits that outweighed the costs."
Senast redigerad av darkdays 2016-05-04 kl. 01:28.
Citera
2016-05-04, 01:15
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nej jag läser ej läkarprogrammet och har aldrig gjort.

En viss intelligens krävs väl för att komma genom läkarprogrammet?

Självklart - detta gäller troligen alla akademiska utbildningar, men det är ju inte frågan om det.

Citat:
HP är förvisso inget intelligenstest men troligtvis finns en korrelation. Utifrån de personer jag träffat som varit intelligenta har de i princip alltid haft bra på HP (såvida inte de har dyxlexi), och de som varit mindre intelligenta har haft sämre resultat.

Självklart krävs det intelligens för att läsa läkarprogrammet (som sagt), men din jämförelse/argumentation är lite lustig här. Jag menar, vad har detta specifikt med läkarlinjen att göra egentligen? Inget vad jag kan se.

Citat:
Läkarlinjen kräver väl ändå att man kan ta till sig skriven text på svenska och engelska. Vilket HP mäter. Ordkunskap spelar mycket större roll än matte på HP (åtminstone när jag gjorde det).
En duktig läkare bör väl också kunna läsa sig in i olika sjukdomstillstånd och sen sätta den mest sannolika diagnosen. Det kräver förmåga att tänka strukturerat och analytiskt.

Javisst, man ska kunna läsa och förstå engelska texter, och det är kanske här HP korrelerar med läkarstudierna mest (d.v.s. på de verbala delarna). Men engelska texter är ju relevanta vid i princip alla universitetsutbildningar i Sverige. HP:s texter är ju inte särskilt naturvetenskapliga, vilket artiklarna är vid Läkarprogrammet, utan snarare mer samhällsvetenskapliga av sig. Jämför en artikel från PubMed med en text som brukar stå i HP så ser du.

Analytisk tänkande i olika former förekommer på många program, t.ex. ekonomprogrammet, civilingenjörsprogrammet och läkarprogrammet, men för det så är ju inte innehållet i programmen (eller i det analytiska tänket) särskilt lika varandra imo. Här tycker jag inte att HP påminner om läkarstudierna särskilt mycket, utan snarare ingenjörsstudier (med tanke på de kvantitativa delarna) eller samhällsvetenskapliga program (med tanke på de samhällsvetenskapliga texterna).

Citat:
Men vad vet jag, en annan i tråden sa han hade 0.6 på HP och går ändå sista terminen på läkarlinjen. Kanske har jag för hög uppfattning om antingen HP eller Läkarlinjen.

Men denne person fick 20.0 på gymnasiet vilket tyder på att hen kanske har en större motivation till studier utifrån sin kapacitet. Vilket är en egenskap jag avundas.
Enligt vad jag läst är de som kommer in på HP mindre benägna att fullfölja studier.

Ja, mycket pekar på det. Har själv läst flera artiklar om saken, där gymnasiebetyg speglar bättre hur det går på universitetet:

http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karria...av-regeringen/
Senast redigerad av lighten-up 2016-05-04 kl. 01:21.
Citera
2016-05-04, 02:16
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Läser du själv programmet, eller vad har du för grund till dina påståenden?

HP och Läkarprogrammet har egentligen få likheter. Till skillnad från HP (som behandlar ämnena ma, sv och eng) så innebär Läkarprogrammet att man ska lära sig mycket fakta utantill, och inte att man ska kunna analysera texter eller kunna lösa (matematiska) formler och liknande.

Lära sig mycket fakta utantill kräver inte intelligens och kan ersättas av google. För att få någon form av kvalité på studenterna är det bra att det är hård konkurrens för att komma in på läkarlinjen. HP är mer på lika villkor än betyg från en alltmer fallande grund- och gymnasieskola.

Vidare så bör väl en vettig läkare kunna dra egna slutsatser och inte bara utantilläxa. Viss problemlösningsförmåga i stil med Dr House kan behövas, annars kan man ju googla själv.

Du får det att låta som att kan man rabbla Koranen utantill så har man bra förutsättningar för att bli läkare.
Citera
2016-05-04, 02:22
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Lära sig mycket fakta utantill kräver inte intelligens och kan ersättas av google. För att få någon form av kvalité på studenterna är det bra att det är hård konkurrens för att komma in på läkarlinjen. HP är mer på lika villkor än betyg från en alltmer fallande grund- och gymnasieskola.

Vidare så bör väl en vettig läkare kunna dra egna slutsatser och inte bara utantilläxa. Viss problemlösningsförmåga i stil med Dr House kan behövas, annars kan man ju googla själv.

Du får det att låta som att kan man rabbla Koranen utantill så har man bra förutsättningar för att bli läkare.

Seriöst, ditt inlägg måste vara det mest obildade inlägget i tråden hittills

Tänker inte ens bemöta det du skriver, för det är så urbota dumt. Du vet ju ingenting om hur Läkarprogrammet är uppbyggt, vad man läser t.ex. i början och i slutet av programmet och vad som man syftar till när man pratar om "att lära sig fakta utantill" (trots att det faktiskt står indirekt i inlägget som du precis besvarade).
Senast redigerad av lighten-up 2016-05-04 kl. 02:25.
Citera
2016-05-04, 02:43
Medlem
netr0pas avatar
Efter att ha läst den här tråden så verkar det som att endast användaren "lighten-up" vet vad som krävs för att studera på läkarprogrammet (antagligen för att han/hon själv läser till det). Äntligen en som förstår!

Vissa andra användare här kan jag tyvärr inte ta på allvar. Så mycket BS att det känns nästan hopplöst.
Citera
2016-05-04, 02:49
Medlem
Man har ju minskat kvotgrupperna som kommer in på HP, för att gynna de med gymnasiebetyg. Det är väl snarare ett resultat av det i så fall. Gymnasiebetyg ger sämre studenter?
Citera
2016-05-04, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Man har ju minskat kvotgrupperna som kommer in på HP, för att gynna de med gymnasiebetyg. Det är väl snarare ett resultat av det i så fall. Gymnasiebetyg ger sämre studenter?

Citat:
Christina Cliffordson, professor i pedagogik på Högskolan Väst, är skeptisk till provresultatets prognosförmåga. I flera studier har hon undersökt sambandet mellan högskoleprovsresultat och studenters prestation på högskolan.

– Högskoleprovet ger ett sämre riktvärde än gymnasiebetygen. Det är en slutsats som är helt odiskutabel, säger hon.

Det bekräftas också i en utredning som genomfördes på Umeå universitet mellan 2012 och 2014.

– Det här är ingenting nytt. Det kunde man konstatera redan i de undersökningar som gjordes under 1960- och 70-talen inför att provet infördes, säger Per–Erik Lyrén, lektor på Umeå universitet.

Så ja, det finns till och med statistik som backar upp påståendet! Gymnasiebetyg ger ett bättre mått!
Citera
2016-05-04, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
Tanken med högskoleprovet är att det ska vara en andra chans för begåvat folk som av olika anledningar inte kom ut ur gymnasiet med bästa betyg. Dessa bristande betyg kan bero på att man var omotiverad eller obegåvad, men det kan lika gärna bero på att man hade andra bekymmer, strul på hemmaplan, sjukdom, kom på kant med läraren, inte står ut med den fars som är svensk grundskole- & gymnasieutbildning, etc. Det svenska utbildningssystemet är som de flesta vet vid det här laget inte direkt optimalt (betygsinflation, PISA, tjejers dominans, etc.) utan gynnar vissa typer på bekostnad av andra. Svenska gymnasiebetyg är inte ett mycket objektivare sätt att mäta lämplighet än högskoleprovet, visst de har lite bättre prediktion men kommer med en helt annan uppsättning problem. Högbegåvade har t.ex. varit väldigt åsidosatta under lång tid i svensk skola och många sådana hamnar snett tidigt i sin skolgång. Jag personligen ser gärna att dessa får en andra chans att bidra till samhället på nivåer där vi alla kan ha glädje av deras begåvning snarare än att förpassa dem till ICA;s kassa. De som inte klarar av utbildningen slutför den ju inte så problemet är svårt att se?

Högskoleprovet är en andra chans som vi ska vara glada för existerar. Att det korrelerar bättre mot IQ än betyg är såklart butthurt för de med bra betyg men dåliga resultat på HP. Att du blir butthurt är för mig ett pris värt att betala för att ge folk en chans till både upprättelse och att åstadkomma större samhällsnytta. Varför du ska hata på dessa är svårt att förstå på något annat sätt än att du råkar inneha ett mindervärdeskomplex av rang. En blivande läkare med ett mindervärdeskomplex som ditt leder tankarna till Macchiarini... håll dig borta från min luftstrupe när du är klar.

Du måste ha klarat gymnasiet samt klarat av vissa ämnen, beroende på vilken utbildning du söker. Ingen kommer in enbart på HP. Jag kom in på utbildning tack vare HP, men var ju tvungen att klara sve, eng,sam och matte c, motsvarande matte 3 nu. 1,7 plus 25/4 (0,5 poäng(borttaget nu)). Gav ju hyfsade förutsättningar. Men med tanke på att det bara var två i kvotgruppen HP + gymnasiet + 25/4, så var man inte säker för det. Övriga ca 30 på kursen gick under andra kvotgrupper. gymnasiebetyg, gy och HP etc.. Nu är det sagt att minst 2/3 delar ska komma in på gymnasiebetyg enbart. Sen finns det de utbildningar som kräver inträdesprov, portfolio med mera.
Citera
2016-05-04, 03:21
Medlem
Citat:
Så ja, det finns till och med statistik som backar upp påståendet! Gymnasiebetyg ger ett bättre mått!
Så om färre kommer in på HP än gymnasiebetygen så är förklaringen till sämre resultat av studenter? Ingen kommer in enbart på HP, att man som jag fick högt resultat på ordförståelsen som då var 40 av 120 poäng, lite sämre på andra delar är ju också en fördel för att förstå vad man läser. Utan komvux (gymnasiet) hade jag inte kommit in ändå, trots 1,7 på HP.
Citera
2016-05-04, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Så om färre kommer in på HP än gymnasiebetygen så är förklaringen till sämre resultat av studenter? Ingen kommer in enbart på HP, att man som jag fick högt resultat på ordförståelsen som då var 40 av 120 poäng, lite sämre på andra delar är ju också en fördel för att förstå vad man läser. Utan komvux (gymnasiet) hade jag inte kommit in ändå, trots 1,7 på HP.

De har inte förminskat antal platser för HP - inte än men de funderar på det eftersom det finns tendens på att HP-elever presterar sämre vid högskola. Det är inte förrän 2017 som förslaget kan gå genom!
Citera
2016-05-04, 03:47
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Saken är ju att ett gymnasiebetyg mäter studieförmåga bättre än vad högskoleprovet gör. Dagens akademiska utbildningar ställer sällan mycket höga krav på analytiskt tänkande. Istället handlar det främst om disciplin och det syns bättre på ett gymnasiebetyg än på högskoleprovet.

Sen tycker jag personligen att man inom de akademiska utbildningarna bör ställa betydligt högre krav på analytiskt tänkande.
Citera
2016-05-04, 03:50
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Efter att ha läst den här tråden så verkar det som att endast användaren "lighten-up" vet vad som krävs för att studera på läkarprogrammet (antagligen för att han/hon själv läser till det). Äntligen en som förstår!

Vissa andra användare här kan jag tyvärr inte ta på allvar. Så mycket BS att det känns nästan hopplöst.

oh, yes kan dessutom säga att jag kom in med gymnasiebetygen och inte HP (vilket är rätt skönt med tanke på allt fusk och shit som försiggår runt HP nuförtiden )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in