Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Nej jag läser ej läkarprogrammet och har aldrig gjort.
En viss intelligens krävs väl för att komma genom läkarprogrammet?
Självklart - detta gäller troligen alla akademiska utbildningar, men det är ju inte frågan om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
HP är förvisso inget intelligenstest men troligtvis finns en korrelation. Utifrån de personer jag träffat som varit intelligenta har de i princip alltid haft bra på HP (såvida inte de har dyxlexi), och de som varit mindre intelligenta har haft sämre resultat.
Självklart krävs det intelligens för att läsa läkarprogrammet (som sagt), men din jämförelse/argumentation är lite lustig här. Jag menar, vad har detta specifikt med läkarlinjen att göra egentligen? Inget vad jag kan se.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Läkarlinjen kräver väl ändå att man kan ta till sig skriven text på svenska och engelska. Vilket HP mäter. Ordkunskap spelar mycket större roll än matte på HP (åtminstone när jag gjorde det).
En duktig läkare bör väl också kunna läsa sig in i olika sjukdomstillstånd och sen sätta den mest sannolika diagnosen. Det kräver förmåga att tänka strukturerat och analytiskt.
Javisst, man ska kunna läsa och förstå engelska texter, och det är kanske här HP korrelerar med läkarstudierna mest (d.v.s. på de verbala delarna). Men engelska texter är ju relevanta vid i princip alla universitetsutbildningar i Sverige. HP:s texter är ju inte särskilt naturvetenskapliga, vilket artiklarna är vid Läkarprogrammet, utan snarare mer samhällsvetenskapliga av sig. Jämför en artikel från PubMed med en text som brukar stå i HP så ser du.
Analytisk tänkande i olika former förekommer på många program, t.ex. ekonomprogrammet, civilingenjörsprogrammet och läkarprogrammet, men för det så är ju inte innehållet i programmen (eller i det analytiska tänket) särskilt lika varandra imo. Här tycker jag inte att HP påminner om läkarstudierna särskilt mycket, utan snarare ingenjörsstudier (med tanke på de kvantitativa delarna) eller samhällsvetenskapliga program (med tanke på de samhällsvetenskapliga texterna).
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Men vad vet jag, en annan i tråden sa han hade 0.6 på HP och går ändå sista terminen på läkarlinjen. Kanske har jag för hög uppfattning om antingen HP eller Läkarlinjen.
Men denne person fick 20.0 på gymnasiet vilket tyder på att hen kanske har en större motivation till studier utifrån sin kapacitet. Vilket är en egenskap jag avundas.
Enligt vad jag läst är de som kommer in på HP mindre benägna att fullfölja studier.
Ja, mycket pekar på det. Har själv läst flera artiklar om saken, där gymnasiebetyg speglar bättre hur det går på universitetet:
http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karria...av-regeringen/