Citat:
Ursprungligen postat av
Buffymylove
Vi släppte inte varandra enkelt. Men jag respekterar mitt ex fortfarande för vi tog beslutet att gå isär i tid. Inget tjafs.
Har varit singel i tre år. Vill ju ha nån som är min. Inte nödvändigtvis flytta ihop ovh behöver ingen bonuspappa till kidsen. Men en trygg famn.
Först en generell kommentar om människor som separerar trots att de har barn ihop:
Det är såklart inte meningen att man ska spendera livet i en relation där man konstant är djupt och totalt irreparabelt olycklig. Men samtidigt så är jag fast i övertygelsen att allt för många människor idag inleder seriösa relationer, och till och med skaffar barn, utan att ha tänkt efter tillräckligt först.
Man kan faktiskt bilda sig en relativt god bild av en människa, under några få månader. Om man är tillsammans 2-3 år så är det närmast självvalt om man inte har full koll på sin partner. Jag anser att man, om man har något mått av seriositet och moral, måste tänka framåt i perspektivet av ett helt liv, och utifrån alla tänkbara scenarier, innan man väljer att sätta barn till världen. När man sedan har gjort sitt val, så måste man faktiskt stå för det.
Så vad, om ens partner blir arbestlös och deprimerad. Då får man stötta så länge det behövs.
Så vad, om ens partner går upp 20 kg och slutar bry sig om utseendet. Då får man acceptera och försöka förändra med positiv uppmuntran.
Etc.
Och om man arbetar ordentligt på förhållandet, och sig själva, så borde man kunna undvika att växa isär, tappa sexlusten och närheten osv. Och även om man kanske inte svävar på moln genom hela livet, så får man stå för sitt val, och göra det bästa av situationen.
Varför? För sina barns skull. För sin egen skull, så man slipper dö ensam, när man har tappat sitt attraktionsvärde. Och även för sin partners skull, som man inledde förhållandet med att älska högre än något annat.
Angående de förutsättningar som du staller upp för den tilltänkta relationen:
De premisserna är kanske inte vad särskilt många män är ute efter.
Visst, det finns kanske en del lagom desillusionerade, frånskilda män med egna barn, som kan tänka sig någon slags permanent särbo-förhållande på halvdistans. Men sannolikt så kommer de att hushålla med sitt engagemang, och leta efter grönare gräs med tiden. Se dig som en kk, fastän de försöker övertyga dig om något helt annat. Eller också så får du "nöja" dig med en lätt desperate man, som är undergiven och efterhängsen, och har ett betydligt lägre attraktionsvärde än du själv har.
Men även om du skulle lyckas träffa någon som inledningsvis sökte samma nivå av engagemang som du, så tror jag att den typen av arrangemang med tiden resulterar i antingen att mannen vill gå vidare i relationen (flytta ihop, integrera familjer, äktenskap etc.), eller regredierar i sitt engagemang och till sist söker grönare gräs.
Varför känner du att du inte önskar ett djupare engagemang, om du söker äkta kärlek?
Hur tänker du kring balansen i den typen av relation som du söker? Bägges utbyte?
Jag hoppas naturligtvis att du skall finna lycka och kärlek, men tror att du kanske borde överväga rimligheten i de förutsättningar som du sätter upp.
Lycka till oavsett!!