Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Jag brukar vara uppriktig med vad jag förväntar mig. Vill man inte acceptera det så slipper man. Det jag förväntar mig är att den är ärlig om att den dejtar/ligger med andra. Jag brukar sällan säga att jag kommer dra när det kommer fram då folk tenderar att ljuga om det då och det är inget dom behöver höra mig säga, kan dom inte lista ut det är dom inte särskilt smarta i alla fall.
Jag brukar ta upp sådant innan man ens går på första dejten, att jag vill veta sådant. Sen om dom tolkar det som kontroll/psykopatbehov så är dom mer än välkomna att göra det, båda slipper varandra. Win - Win.
Ok. Jag själv tycker att det är ganska olustigt med män som ovillkorligt berättar hur dejtandet ska gå till och vilka regler som gäller innan man ens har hunnit fatta tycke för varandra.
De allra flesta tycks ta dejtingen som den kommer. Tack och lov.
Citat:
Ursprungligen postat av Kratach
Innan jag ens har sex med någon så är jag väldigt tydlig med att jag enbart har exklusiva KK relationer. Vill dom inte så slipper dom. Jag tvingar ingen. Jag har inte sex med mina vänner heller. jag går heller aldrig från vän till KK/relation. Men jag har gått från KK/Relation till vän.
KK = knullkompis. Otäckt jävla ord. Jag ligger inte med kompisar. Jag skiljer på vänner och älskare.
Jag är mer här och nu. Och så verkar de allra flesta människor vara. Verkar jävligt omständligt att i detalj gå igenom hur man ser på sexuella relationer och exklusivitet redan innan man ligger med någon första gången. Vad hände med attraktion och passion här och nu? Ska man sitta där med checklistan och gå igenom allt och vara ense på alla punkter innan underbyxorna åker av?
Citat:
Nej, klart man måste prata om det, speciellt idag då det är mer norm att ligga runt och dejta med femhundra pers på samma gång än det är att vara nyfiken på en och samma.
Ligger man oskyddat måste man prata om det, ja.
Citat:
Om du vill kalla det så. Är jag inte intressant nog så finns det ju ingen poäng med att dejta vidare.
Vad är det som säger att du inte kan vara ointressant trots att du och dejten är monogama?
Citat:
Jag ser inte hur man kan kräva att någon ska vara trogen om man själv har knullat runt med andra tidigare. Finns ingen logik i det alls. Hon behöver ju inte veta det. Att kräva monogami i en relation är ju psykopatbeteende. (Eller något sådant som du sa). Nej jag tycker inte man ska knulla runt med andra när man blir ett par men jag tycker inte man ska förvänta sig att personen inte ska göra det om man själv gjort så.
Det av mig fetade. Va?
Aldrig någonsin har jag sagt att det är pskykopatbeteende att kräva monogami i en relation. Det här är vad jag skrev:
"Alla är vi olika. Jag tycker att det är snudd på psykfallsvarning att förvänta sig seriositet på dejtingstadiet när saken ens inte har diskuterats."
Om du inte förstår skillnaden på begreppen "förvänta sig seriositet på dejtingstadiet" och "kräva monogami i en relation" kan jag inte göra annat än att beklaga.
När man dejtar och inte har gjort några utfästelser om exklusivitet är läget givetvis helt annorlunda än då man har valt att ingå i en seriös tvåsamhet. För det flesta av oss följer trohet och exklusivitet av att leva i seriös tvåsamhet. Men tydligen inte för dig.
Citat:
Vad är poängen med att dejta någon då? Du nöjer dig med att vara nummer 2, 3, 4, 5 eller vad det nu kan vara alltså? De andra ville inte ha honom så han nöjer sig med dig eftersom det är du som blev kvar. Kvinnor är konstiga, men det är klart kvinnor brukar ju även vilja ha sina vänners killar så det säger ju en hel del.
Poängen med att dejta är att lära känna nya människor, hänga och ha det trevligt och förhoppningsvis göra roliga aktiviteter på kuppen. Mitt syfte med dejtande är inte att vara någons nummer ett och oersättliga allt. Men har man tur så kanske man träffar han den däringa alldeles särskilda snubben.
Träffar jag någon jag blir kär i och älskar och vill dela mitt liv med är läget ett annat. Då blir det givetvis för känslomässigt påfrestade om känslorna inte skulle vara ömsesidiga. Men annars funderar jag inte så mycket över den där rangordningen du pratar om.
Citat:
Är det sunt att knulla runt och dejta massor av personer samtidigt? Du får gärna utveckla det där.Varför skulle någon som gör så vara trogen mot en partner sen? Den har ju uppenbarligen problem att fokusera på en person.
Du har sannerligen svåra problem med läsförståelse.
Har någonsin gjort gällande att det är sunt att knulla runt och dejta flera personer samtidigt?
Det här är vad jag skrev:
"Ja, om vi "bara" dejtar och inte har gjort några utfästelser så får han givetvis ligga med och träffa andra. Har vi inte en seriös relation så avkräver jag inte total hängivelse och trohet.
Det är inte ett självskadebeteende. Det är ett sunt förhållningssätt till relationer. Att tro att man helt och hållet kan äga en annan människa är inte friskt. Särkilt inte när man blott har dejtat en månad eller två och inte har utlovat någon exklusivitet."
Är du verkligen så här korkad eller låtsas du bara?
Jag tycker att det är ett sunt förhållningssätt till relationer. Att inte avkräva monogami och total hängivelse när man bara är på dejtingstadiet. Man måste ta saker och ting för vad de är. Dejtande är dejtande. En relation där man på allvar investerar tid och känslor något helt annat.
Det finns ingenting som säger att människor som inte exklusiva under dejtingfasen inte kan blir dödskära och vilja leva stillsamt och monogamt en med parnter.
Citat:
Klart man kan, kan man knulla runt och dejta andra så betyder ju personen ingenting, så varför ska man sluta ligga med andra bara för att man bestämmer sig för att bli mer stadiga? Snarare så att personen inte försvinner bara för man råkar nämna att man knullat någon annan på jobbet.
Som sagt. Du verkar ha stora problem med att förstå skillnaden mellan dejtingfasen då man fortfarande klämmer och känner på varandra och den seriösa relationen då man går all in och sammanfogar sitt liv med den andre. Jag har försökt förklara men vet inte vad mer jag kan göra för att nå fram till dig.
Citat:
Att sänka sig till att vara exklusiv med någon som legat runt när man dejtat och helt plötsligt ledsnat på de andra eller inte är åtråvärd av de andra längre är höjden av självförakt.
Håller jag inte med om. Som de flesta av oss vuxna människor vet handlar fungerande relationer om känslor och tillfälligheter (eller tajming om du förstår det ordet bättre).
Jag vet inte om du förstår det själv. Men ditt sista stycke säger en del om din självbild. Du tar det för självklart att personen du ingår exklusivitet med har blivit ratad av de andra alternativt ledsnat på dem. Tanken har aldrig slagit dig att du faktiskt blir vald för att känslor har uppstått. Du tycks se dig själv som tröstpriset. Trist.