2005-11-17, 11:41
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag tänkte på en sak. Alla pratar om att jag borde gå till en psykolog o.s.v. Jag har länge förberett mig för det. Eftersom jag har svårt att ordentligt tala med människor om mina problem mellan fyra ögon s.a.s. har jag förberett mig genom att skriva dagbok och klistra in bilder o.s.v. Jag tänkte att jag skulle ge denna dagbok/scrapbook till psykologen vid vårt första möte, så har han en chans att ta sig tid och se på vad jag skrivit och visat genom bilder innan han helt tar tag i problemet. Som lite bakgrundsinformation. Då jag hållt på med det ett tag kan han också se hur jag utvecklas. Vad tror ni om denna idé?
Utöver att hjälpa psykologen hjälper det givetvis också mig att skriva och klistra.
Utöver att hjälpa psykologen hjälper det givetvis också mig att skriva och klistra.
Det låter som en bra idé men försök att kommunicera verbalt, att faktiskt höra sig själv prata om problemet, att höra sig själv säga orden är en läkande process i sig. Redan när du sitter i stolen och ska tala ut sker något inom dig, du får verbalisera och ge luft åt dina funderingar, din oro och din situation. Skriva är en sak, att prata är en annan. Vissa lever med denna ångest, denna paranoia och skriver sig igenom eländet, jag önskar att du gick en annan väg eftersom jag inte kan se dig fortsätta på samma sätt länge till.
våga prata till riktiga människor, bakom tangentbordet kan alla bikta sig och vara ohyggligt öppna men det ger inte alls samma resultat, det är fusk. Det är fortfarande bara bokstäver du ser just nu, du behöver ansikte mot ansikte. Mer verklighet och mindre internet