Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag tror att ni har rätt. Den boken du nämner har jag inte läst. Men nu tänker jag gå och låna den.
Gott! Att döma av den utveckling jag iakttagit i de trådar du skapar känner jag mig i högsta grad föranledd att tro på min diagnos.
Hantera krisen med respekt! Återigen, du är instabil och kan så vara en god tid framöver. Undvik alkohol och droger, samt situationer som kan vara mentalt pressande.
Hurvida du söker professionell hjälp är upp till dig. Olika professioner kommer beskriva ditt förlopp på olika sätt, med olika orsakssamband, men fenomenet kommer vara detsamma. Enda skillnaden är att man bekläder fenomenet med olika ord. I STHLM finns faktiskt praktiskt verksamma filosofer som man kan tala med, något som kanske kan vara till nytta under en existentiell kris?
Ett annat poängterande är att en existentiell kris inte nödvändigtvis är av ondo. Vår utveckling går i olika takt, i olika banor, och en kris av ovanstående typ är ofta resultatet av alldeles för snabb "tillväxt" under för kort tid. Gamla synsätt sprängs, för att lämna utrymme för nya.
Återigen, undvik alkohol och pressande situationer. Det gjorde inte jag under min kris vilket innburit ett pris som vida överstigit mina vildaste fantasier/föreställningar.