Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag är inte rädd för fysisk smärta.
Jag är rädd för att bli sjukförklarad.
Okej, då förstår jag. Det är ett otroligt laddat begrepp det här med mental hälsa. Jag kan säga rent spontant just nu, att din mentala hälsa inte verkar speciellt god (precis som den fysiska hälsan kan vara riktigt dålig, men ändå går att förbättra med en rad medel). Det betyder inte att du kommer spärras in i en madrasserad cell eller att män i vita rockar kommer och hämtar dig.
Det är svårt att säga, men det här med att du tvingats (?) bli vuxen väldigt tidigt måste vara mycket stressande. Det verkar som att du ställer extremt höga krav på dig själv (duktiga flickan-syndromet) och sådana människotyper går nästan alltid in i väggen förr eller senare.
Jag har själv haft psykiska besvär och det är inget att skämmas över, även om du mår dåligt just nu betyder det inte att du är permanent sjuk. Att söka professionell hjälp ska man inte skämmas över. Hjärnan fungerar ibland utom vår kontroll och då behöver vi få hjälp att sortera tankarna.
Jag tror faktiskt att du har vänner, det låter iaf som det här i tråden, de är oroliga för dig och har nog mycket svårt att veta hur de ska hantera situationen. Fråga någon av dem om ni kan åka någonstans i helgen, släppa precis allt du har för händerna, åka på ett spa eller grillar korv i skogen! Att koppla av, att hitta sin lugna vrå är jävligt viktigt för att kunna varva ner.
Du beskriver en perfektionism som påverkar dig negativt, dvs, det är allt eller inget som gäller. Något mellanting finns inte. Antingen gör du något fullt ut och blir bäst i det, eller så går du nästan till botten av den skalan och företar dig ingenting, har jag rätt?
Du ska inte behöva bära allt det här själv, det är bra att du använder internet som en kanal men ingen klarar sig helt utan riktiga vänner. Antagligen har du ett ganska hårt "skal" som väldigt få kan tränga igenom, försök dock att släppa på garden då och då och vara mindre fientlig, vi är alla människor. Du säger att du inte kan lita på folk, men är det egentligen inte, innerst inne, så att du inte litar på dig själv? Att du vänder ditt inre tvivel utåt så att alla andra framstår som tvivelaktiga?
Det är som ett elakt kretslopp, folk kanske tvivlar på dig eftersom du är så ombytlig och du tvivlar på dem för att de tvivlar på dig.
Jag säger som Dr.Phil här:
Is it working for you?