Flashback bygger pepparkakshus!
2005-11-16, 17:31
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umut
Söker du nåt som bekräftelse?
Hur är ditt sociala liv?
Har du några nära vänner i ditt liv?
Har du nån mål i livet?

Kanske borde ta det lungt och låta världen snurra runt för sig själv, jag själv tror inte att du är sjuk. Du kanske borde sluta tänka så hårt, nej det finns inga överbevakningskameror. Bara en vanlig inbildning som vi alla har haft. Du skrev tidigare i en post att du stängde oftast av dina känslor, gör inte det du kan explodera med känslor på en och samma gång. Det var faktist modigt av dig att kunna skriva nåt sådant i FB, även om det finns minde trevliga personer här. Skulle aldrig kunna gissa på att du mådde dåligt, utan denna tråd. Du verkade må ganska ok.

/Umut
Likgiltigheten skrämmer mig lika mycket som paranoian. Jag är likgiltig ett tag. Sedan har jag panik ett tag.
Jag har vissa bekräftelsebehov, men inte mer än andra. Mitt största bekräftelsebehov hra att göra med saker jag skriver. Mina noveller, texter ...
Socialt liv. Skolan, internet.
Inga nära vänner.
Mitt mål i livet är att bli invald i Svenska Akademien.
2005-11-16, 17:34
Medlem
DanSnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Vet inte.. Schizofreni kanske. Jag vet inte. Jag är bara rädd för att få det bekräftat att det är jag som är sjuk.

Schizofreni är en biologisk sjukdom i hjärnan. Antingen har du det eller så har du det inte. Jag vet inte om det är så att du tror att om du oroar dig tillräckligt mycket så kan det "slå över" och du blir schizofren för isåfall kan jag lugna dig med att det kan inte hända.

Har du tänkt på det här: Vad händer om du går till en psykolog och det visar sig att det enda du lider av är ångestattacker för att du har levt med för mycket stress under en tid? Då vet du vad problemet är och jag kan garantera dig att det kan behandlas så att du blir som vanligt igen.
2005-11-16, 17:39
Medlem
Citat:
Likgiltigheten skrämmer mig lika mycket som paranoian. Jag är likgiltig ett tag. Sedan har jag panik ett tag.
Jag har vissa bekräftelsebehov, men inte mer än andra. Mitt största bekräftelsebehov hra att göra med saker jag skriver. Mina noveller, texter ...
Socialt liv. Skolan, internet.
Inga nära vänner.
Mitt mål i livet är att bli invald i Svenska Akademien.

Du verkar inte nöjd med livet som du lever, kanske en miljö ändring? Bor du ensam hemma förresten? Kanske borde släppa av lite av paniken som du får, du har säkert lite ångest över nåt du har gjort.

Jag tycker också att om du verkligen känner dig "konstig" så gå till psykakuten. Det skulle sitta fint. Träffa iallfall dem vänner som du känner dig bekväm hos, det är jätte farligt att låsa in sig i huset. Det jag har läst om dig och dina poster så är du ganska social och går ut på fester/kanske bio och dylikt.

Inget fel att söka hjälp, gör det.
2005-11-16, 17:39
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanSnow
Schizofreni är en biologisk sjukdom i hjärnan. Antingen har du det eller så har du det inte. Jag vet inte om det är så att du tror att om du oroar dig tillräckligt mycket så kan det "slå över" och du blir schizofren för isåfall kan jag lugna dig med att det kan inte hända.

Har du tänkt på det här: Vad händer om du går till en psykolog och det visar sig att det enda du lider av är ångestattacker för att du har levt med för mycket stress under en tid? Då vet du vad problemet är och jag kan garantera dig att det kan behandlas så att du blir som vanligt igen.
Det är ju en möjlighet. Jag stressar mycket. Har fått andra stressrelaterade symtom.
2005-11-16, 17:42
Medlem
Citat:
Det är ju en möjlighet. Jag stressar mycket. Har fått andra stressrelaterade symtom.
Stäng av datan ibland, den stressar hjärnan som fan.
2005-11-16, 17:49
Bannlyst
Citat:
Jag håller på att bli fullkomligt vansinnig. Förstår inte. Idag insåg jag att matematiken är en lögn. Tidigare har jag insett att naturvetenskapen är en lögn. Ingenting är sanning och ingenting existerar. Jag är rädd för ytor som kan gömma kameror. Jag är rädd för människor som finns i min omgivning. Då jag är i skogen och joggar så är jag misstänksam mot de andra joggarna. Jag tror att de övervakar mig. När någon ringer från ett nummer jag inte känner igen är jag rädd för att svara. Jag slänger post innan jag öppnat den. Jag har börjat tveka på andra människors existens, och på senare tid har jag insett att jag ibland låter bli att ge svar på tal då jag är osäker på ifall tilltalet var äkta eller någonting jag tänkt själv. Då jag pratar med en person kan jag helt plötsligt få för mig att jag pratar med mig själv och bli livrädd. Jag har persiennerna nere, dörrarna stängda och gardinerna fördragna. På detta har jag tappat tron på livet.
Det är svårt att förklara. Förstår ni?
om du inte söker uppmärksamhet vilket är det mest troliga när det gäller dig så uppsök hjälp
2005-11-16, 17:54
Medlem
DanSnows avatar
Citat:

Jag kan tänka mig att om man bara är 17 och bor själv och alltså måste ta hand om allt praktiskt i vardagen så är bara det en jävla stress. Jag hade inte klarat det när jag var 17.
2005-11-16, 18:14
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanSnow
Jag kan tänka mig att om man bara är 17 och bor själv och alltså måste ta hand om allt praktiskt i vardagen så är bara det en jävla stress. Jag hade inte klarat det när jag var 17.
När jag flyttade hemifrån var jag fjorton-femton år. Jag tror att jag vant mig. Men det är stressigt. Skolan är som ett heltidsjobb på detta.
2005-11-16, 18:19
Medlem
DanSnows avatar
Så om jag förstår dig rätt så har du inget emot att söka hjälp men du är väldigt rädd för att psykologen ska säga att du har någon allvarlig psykisk sjukdom?
2005-11-16, 19:09
Medlem
Nomoss avatar
Citat:
Jag är inte rädd för fysisk smärta.
Jag är rädd för att bli sjukförklarad.

Okej, då förstår jag. Det är ett otroligt laddat begrepp det här med mental hälsa. Jag kan säga rent spontant just nu, att din mentala hälsa inte verkar speciellt god (precis som den fysiska hälsan kan vara riktigt dålig, men ändå går att förbättra med en rad medel). Det betyder inte att du kommer spärras in i en madrasserad cell eller att män i vita rockar kommer och hämtar dig.
Det är svårt att säga, men det här med att du tvingats (?) bli vuxen väldigt tidigt måste vara mycket stressande. Det verkar som att du ställer extremt höga krav på dig själv (duktiga flickan-syndromet) och sådana människotyper går nästan alltid in i väggen förr eller senare.
Jag har själv haft psykiska besvär och det är inget att skämmas över, även om du mår dåligt just nu betyder det inte att du är permanent sjuk. Att söka professionell hjälp ska man inte skämmas över. Hjärnan fungerar ibland utom vår kontroll och då behöver vi få hjälp att sortera tankarna.

Jag tror faktiskt att du har vänner, det låter iaf som det här i tråden, de är oroliga för dig och har nog mycket svårt att veta hur de ska hantera situationen. Fråga någon av dem om ni kan åka någonstans i helgen, släppa precis allt du har för händerna, åka på ett spa eller grillar korv i skogen! Att koppla av, att hitta sin lugna vrå är jävligt viktigt för att kunna varva ner.

Du beskriver en perfektionism som påverkar dig negativt, dvs, det är allt eller inget som gäller. Något mellanting finns inte. Antingen gör du något fullt ut och blir bäst i det, eller så går du nästan till botten av den skalan och företar dig ingenting, har jag rätt?

Du ska inte behöva bära allt det här själv, det är bra att du använder internet som en kanal men ingen klarar sig helt utan riktiga vänner. Antagligen har du ett ganska hårt "skal" som väldigt få kan tränga igenom, försök dock att släppa på garden då och då och vara mindre fientlig, vi är alla människor. Du säger att du inte kan lita på folk, men är det egentligen inte, innerst inne, så att du inte litar på dig själv? Att du vänder ditt inre tvivel utåt så att alla andra framstår som tvivelaktiga?
Det är som ett elakt kretslopp, folk kanske tvivlar på dig eftersom du är så ombytlig och du tvivlar på dem för att de tvivlar på dig.

Jag säger som Dr.Phil här: Is it working for you?
2005-11-16, 22:03
Medlem
diversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Återigen, undvik alkohol och pressande situationer. Det gjorde inte jag under min kris vilket innburit ett pris som vida överstigit mina vildaste fantasier/föreställningar.

Har du lust att utveckla?
2005-11-16, 22:06
Medlem
Citat:
Jag är inte rädd för fysisk smärta.
Jag är rädd för att bli sjukförklarad.
Men som tur är fungerar det inte så. Om du hade sökt eftersom du var stel i ett finger, skulle då en sköterska prata med dig i några minuter och sedan fastslå "Du har reumatoid artrit"?

Samma sak här, att prata med någon betyder inte att du kommer få en diagnos. Möjligtvis kommer terapeuten att förslå en större utredning, om du är rädd är det bara att tacka nej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in