2005-11-15, 11:37
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
Nu vet jag inget om Charlie R och kan inte avgöra huruvida hon ljuger eller inte, men det är inte ens relevant. För om man har en sådan törst efter uppmärksamhet att man ljuger för att få den så behöver och förtjänar man den.

Det är precis tvärtom. Om personen någon gång ska komma ur ett stort beroende av uppmärksamhet så måste man visa att det inte fungerar att så fort personen vill ha uppmärksamhet så ska den få det. Någonting att komma ihåg tills när man skaffar barn kanske?
2005-11-15, 11:37
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Tack. Jag menar, givetvis är det min död som skulle lösa allt. Du har rätt.
Nej vad fan snackar du om? Klart att din död inte skulle lösa nånting!
2005-11-15, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Det är precis tvärtom. Om personen någon gång ska komma ur ett stort beroende av uppmärksamhet så måste man visa att det inte fungerar att så fort personen vill ha uppmärksamhet så ska den få det. Någonting att komma ihåg tills när man skaffar barn kanske?

Det är ju ingen som tvingar dig, eller någon annan, att ge henne uppmärksamhet. Ogillar du hennes behov av bekräftelse så behöver du inte kommentera något alls. Tvärtom så bidrar varje kommentar med att hålla tråden levande - vilket ger Charlie den uppmärksamhet du anser att hon söker.

Personligen ser jag inget fel i att göra som Charlie gör. Hon har uppenbarligen skaffat sig en del cybervänner här - dessa kanske hon hellre öppnar sig för än för en okänd, välbetald terapeut.

Kan det vara så att det finns en del avundsjuka hos vissa när de märker att så pass många bryr sig?
2005-11-15, 11:47
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Det är ju ingen som tvingar dig, eller någon annan, att ge henne uppmärksamhet. Ogillar du hennes behov av bekräftelse så behöver du inte kommentera något alls. Tvärtom så bidrar varje kommentar med att hålla tråden levande - vilket ger Charlie den uppmärksamhet du anser att hon söker.

Personligen ser jag inget fel i att göra som Charlie gör. Hon har uppenbarligen skaffat sig en del cybervänner här - dessa kanske hon hellre öppnar sig för än för en okänd, välbetald terapeut.

Kan det vara så att det finns en del avundsjuka hos vissa när de märker att så pass många bryr sig?

Har du läst hela tråden, var skriver jag att jag "ogillar hennes behov"?

Jag har försökt att komma med förslag tidigare. Du fattar nog också(?) att det är ett moment 22 över att skriva att uppmärksamhet inte är rätt medicin?

Vem vet, det kanske är du som förstör för Challe genom att ge uppmärksamhet? Det är hennes bästa vi är ute efter, eller hur?
2005-11-15, 11:50
Medlem
FAN Charlie du får besöka drogforumet!! där finns det uppåt saker som kan lösa det mesta ,iallafall kortsiktigt- men det är ju ingen som lyssnar på mig!
2005-11-15, 11:51
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttezippo
FAN Charlie du får besöka drogforumet!! där finns det uppåt saker som kan lösa det mesta ,iallafall kortsiktigt- men det är ju ingen som lyssnar på mig!
Hm. Du kanske har rätt.
2005-11-15, 11:55
Medlem
Subb[a]s avatar
Jadu, förutom att du känner dig övervakad osv så lät det som något jag gick igenom året jag fyllde 18... tills ganska nyligt. Fick en massa insikter om samhället, var ganska förvirrad faktiskt, ingenting kändes riktigt mer, vänskap kändes falskt och påhittat, tyckte alla andra människor gick runt och spelade någon sorts roll, alla är ju precis likadana i grunden ändå, tänker på precis samma sätt som jag tänkte jag då... har blivit lite bättre nu. Har kommit över det, slutat tänka så förbenat mycket. Du inser väl själv att du inte är "bevakad", det är ju bara dumheter som får mig att misstänka att detta bara är trolling...
2005-11-15, 11:57
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Jadu, förutom att du känner dig övervakad osv så lät det som något jag gick igenom året jag fyllde 18... tills ganska nyligt. Fick en massa insikter om samhället, var ganska förvirrad faktiskt, ingenting kändes riktigt mer, vänskap kändes falskt och påhittat, tyckte alla andra människor gick runt och spelade någon sorts roll, alla är ju precis likadana i grunden ändå, tänker på precis samma sätt som jag tänkte jag då... har blivit lite bättre nu. Har kommit över det, slutat tänka så förbenat mycket. Du inser väl själv att du inte är "bevakad", det är ju bara dumheter som får mig att misstänka att detta bara är trolling...
Ja! Det är helt ologiskt! Men logik har aldrig påverkat människors känslor, så vitt jag vet.
2005-11-15, 12:04
Bannlyst
Citat:
Har du läst hela tråden, var skriver jag att jag "ogillar hennes behov"?

Jag har läst kanske 50 % av tråden (den var ganska stor). Det kanske var fel uttryckt av mig att säga att du ogillade hennes behov.

Citat:
Jag har försökt att komma med förslag tidigare. Du fattar nog också(?) att det är ett moment 22 över att skriva att uppmärksamhet inte är rätt medicin?

Uppmärksamhet kan betyda många olika saker. Det behöver inte betyda att man sätter sig ner och bara tycker synd om någon. Uppmärksamhet kan också vara att komma med råd och ställa krav. Men det måste alltid ingå en dos av deltagande - man måste visa att man lyssnar.

Citat:
Vem vet, det kanske är du som förstör för Challe genom att ge uppmärksamhet? Det är hennes bästa vi är ute efter, eller hur?

Jag känner inte Charlie - därför kan jag inte säga exakt hur man skulle göra för att på bästa sätt stötta henne. Men en sak är säker - att vara hånfull och göra sig lustig på hennes bekostnad gör inte någonting bättre. Jag påstår inte att du har gjort det (jag har ingen koll på vad du skrivit tidigare i tråden) men vissa har gjort det och det tycker jag är jävligt onödigt!
2005-11-15, 12:11
Medlem
Nomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ja! Det är helt ologiskt! Men logik har aldrig påverkat människors känslor, så vitt jag vet.

Det finns en anledning till att du mår som du gör, därmed är det logiskt att du känner som du gör just nu. Jag tror helt allvarligt att du drabbats av en psykos i någon form, när pressen blir för stor flippar hjärnan ut för att skydda sig. Det här måste du söka hjälp för, ta med dig en vän, uppenbarligen har du flera som bara vill ditt bästa, du kanske inte inser det men det framgår i tråden.

* drar sig tillbaka från familj och vänner
* är rädd för att lämna hemmet
* sover dåligt och äter lite
*är extremt upptagen av ett speciellt tema, till exempel döden, politik eller religion
* försummar den personliga hygienen
* presterar sämre än tidigare i skolan
* har problem att koncentrera sig och komma ihåg saker
* pratar om eller skriver saker som är obegripliga för andra
* får panik, är extremt ängslig, märkbart deprimerad eller har självmordstankar
blir avtrubbad
* saknar uttryck för känslor
* har tydliga svängningar i humöret
* har opassande känslomässiga reaktioner
* hör röster som ingen annan kan höra
* tror att man är utsatt för konspiration, spioneri eller förföljelse
*tror att man blir skadad eller påverkad till att göra saker mot sin vilja av till exempel tv-apparaten eller djävulen
* tror att man har speciella egenskaper
* tror att ens tankar blir påverkade eller att det går att påverka andras tankar.
2005-11-15, 12:11
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Uppmärksamhet kan betyda många olika saker. Det behöver inte betyda att man sätter sig ner och bara tycker synd om någon. Uppmärksamhet kan också vara att komma med råd och ställa krav. Men det måste alltid ingå en dos av deltagande - man måste visa att man lyssnar.

Visst, man måste visa att man finns tillhands och är beredd lyssna.

Citat:
Men en sak är säker - att vara hånfull och göra sig lustig på hennes bekostnad gör inte någonting bättre. Jag påstår inte att du har gjort det (jag har ingen koll på vad du skrivit tidigare i tråden) men vissa har gjort det och det tycker jag är jävligt onödigt!

Håller absolut med.
2005-11-15, 12:17
Medlem
CharlieRs avatar
* drar sig tillbaka från familj och vänner - Pratar inte med familjen mer än absolut nödvändigt.
* är rädd för att lämna hemmet - Går inte gärna hemifrån, men hemmet är faktiskt också farligt så.
* sover dåligt och äter lite - Sover fyra-fem oroliga timmar och äter en-två gånger om dagen.
*är extremt upptagen av ett speciellt tema, till exempel döden, politik eller religion - litteratur, litteraturkunskap och det svenska språket
* försummar den personliga hygienen
* presterar sämre än tidigare i skolan - presterar inte alls.
* har problem att koncentrera sig och komma ihåg saker
* pratar om eller skriver saker som är obegripliga för andra
* får panik, är extremt ängslig, märkbart deprimerad eller har självmordstankar
blir avtrubbad

* saknar uttryck för känslor
* har tydliga svängningar i humöret
* har opassande känslomässiga reaktioner
* hör röster som ingen annan kan höra - kanske. Förstår inte när det är andra som pratar.
* tror att man är utsatt för konspiration, spioneri eller förföljelse
*tror att man blir skadad eller påverkad till att göra saker mot sin vilja av till exempel tv-apparaten eller djävulen
* tror att man har speciella egenskaper - som vad?
* tror att ens tankar blir påverkade eller att det går att påverka andras tankar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in