Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ska försöka svara på allt.
Jag tvingades bli vuxen snabbt. Fick ta hand om min far efter föräldrarnas skilsmässa, och har flyttat tidigt. Det är jobbigt. Det är stressande. Än mer stressande är det att vara mentalt vuxen men att ingen ser en som det.
Gällande perfektionismen har du rätt.
Att inte lita på andra handlar i grund och botten om att inte kunna lita på sig själv, och det kan inte heller jag göra. Då jag insåg att jag inte litar på mig själv brast det; då jag förstod att jag inte tror på mina impulser, känslor och tankar.
Först och främst, mentalt vuxen ska du inte inbilla någon att du är, en mentalt vuxen individ är inte så instabil helt enkelt, synd att göra dig av med ännu en illussion men det är faktum.
Du må ha läst en hel del, har säkert en intelligens långt över medeltalet och varit med om några jobbiga saker men det gör dig inte vuxen.
Biologiskt och utvecklingsmässigt är det väl dessutom omöjligt. Du är en tonåring med vuxna ambitioner men vuxen är du inte, lillgammal, brådmogen, intelligent javisst, men du saknar en dimension (tiden/reflektionen).
Din kropp genomgår kanske fortfarande puberteten, hormoner virvlar omkring inom dig och påverkar dig utan att du vet om det. Att vara vuxen handlar om att hå nått en punkt där man är någorlunda tryggt stabil, där man har distans till sig själv och till livet, man har en grund att stå på och ett deltar i ett sammanhang, man blir helt enkelt blivit lugnare och klokare med åren.
Ser jag på din stil i allmänhet är det en rätt kluven individ som visar sig, du skriver vuxet, men det är ofta för vuxet, för klyftigt för att vara trovärdigt, alternativt skriver du ganska barnsligt om barnsliga ämnen. Är detta ännu en följd av perfektionstänkandet? du ger antingen allt eller så tramsar du bara?
Att lita på sig själv: det du kan lita på är att du tänker, det är så att säga en filosofisk utgångspunkt. Om det du tänker är sanning eller inte, är en annan sak.
När man inte har människor att fästa sig vid tenderar många att skapa sig en självbild/världsbild utifrån idéer, man skapar sig en idé om sig själv snarare än att genom dynamiskt/socialt samspel komma fram till vem man är. Det kan gå till överdrift om du låter idéerna ta överhand, vilket verkar ha skett i ditt fall, du har inget tankestopp, ingen som ryckerr i nödbromsen.
Jag vet av egen erfarenhet att vissa människor på egen hand lyckas skapa sig ett litet elände, visst kan yttre faktorer spela in, men i slutändan är de sin egen största fiende.
De lever enligt en självuppfyllande profetia och leder sig själva (och andra runtomkring som råkar komma i deras väg) ner i fördärvet.