2005-11-16, 22:10
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanSnow
Så om jag förstår dig rätt så har du inget emot att söka hjälp men du är väldigt rädd för att psykologen ska säga att du har någon allvarlig psykisk sjukdom?
Ungefär. Jag vill ha hjälp, jag vill bli frisk. Men jag vill inte få det bekräftat att jag är sjuk.
2005-11-16, 22:15
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomos
Okej, då förstår jag. Det är ett otroligt laddat begrepp det här med mental hälsa. Jag kan säga rent spontant just nu, att din mentala hälsa inte verkar speciellt god (precis som den fysiska hälsan kan vara riktigt dålig, men ändå går att förbättra med en rad medel). Det betyder inte att du kommer spärras in i en madrasserad cell eller att män i vita rockar kommer och hämtar dig.
Det är svårt att säga, men det här med att du tvingats (?) bli vuxen väldigt tidigt måste vara mycket stressande. Det verkar som att du ställer extremt höga krav på dig själv (duktiga flickan-syndromet) och sådana människotyper går nästan alltid in i väggen förr eller senare.
Jag har själv haft psykiska besvär och det är inget att skämmas över, även om du mår dåligt just nu betyder det inte att du är permanent sjuk. Att söka professionell hjälp ska man inte skämmas över. Hjärnan fungerar ibland utom vår kontroll och då behöver vi få hjälp att sortera tankarna.

Jag tror faktiskt att du har vänner, det låter iaf som det här i tråden, de är oroliga för dig och har nog mycket svårt att veta hur de ska hantera situationen. Fråga någon av dem om ni kan åka någonstans i helgen, släppa precis allt du har för händerna, åka på ett spa eller grillar korv i skogen! Att koppla av, att hitta sin lugna vrå är jävligt viktigt för att kunna varva ner.

Du beskriver en perfektionism som påverkar dig negativt, dvs, det är allt eller inget som gäller. Något mellanting finns inte. Antingen gör du något fullt ut och blir bäst i det, eller så går du nästan till botten av den skalan och företar dig ingenting, har jag rätt?

Du ska inte behöva bära allt det här själv, det är bra att du använder internet som en kanal men ingen klarar sig helt utan riktiga vänner. Antagligen har du ett ganska hårt "skal" som väldigt få kan tränga igenom, försök dock att släppa på garden då och då och vara mindre fientlig, vi är alla människor. Du säger att du inte kan lita på folk, men är det egentligen inte, innerst inne, så att du inte litar på dig själv? Att du vänder ditt inre tvivel utåt så att alla andra framstår som tvivelaktiga?
Det är som ett elakt kretslopp, folk kanske tvivlar på dig eftersom du är så ombytlig och du tvivlar på dem för att de tvivlar på dig.

Jag säger som Dr.Phil här: Is it working for you?
Ska försöka svara på allt.
Jag tvingades bli vuxen snabbt. Fick ta hand om min far efter föräldrarnas skilsmässa, och har flyttat tidigt. Det är jobbigt. Det är stressande. Än mer stressande är det att vara mentalt vuxen men att ingen ser en som det.
Gällande perfektionismen har du rätt.

Att inte lita på andra handlar i grund och botten om att inte kunna lita på sig själv, och det kan inte heller jag göra. Då jag insåg att jag inte litar på mig själv brast det; då jag förstod att jag inte tror på mina impulser, känslor och tankar.
2005-11-16, 22:31
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Har du lust att utveckla?

Nja, det vore att gå OT i en tråd som inte handlar om mig. Kortfattat kan man säga att jag var djupt skakad över information jag intellektuellt tillgodogjort mig. Information som lyckades rubba en grundläggande föreställning jag hade om tillvaron. Jag var desperat, och famlande, och trots detta tvingade jag mig själv att hålla ett löfte om att gå ut med en kompis. Det fick drastiska konsekvenser. Nu är det givetvis lätt att vara efterklok, men jag hade önskat att jag tagit mitt tillstånd på mer allvar än vad jag gjorde.

Håller väl fortfarande på att försöka pussla ihop min historia, försöker liksom fortfarande förstå. Tänker jag tillbaka på före/efter så är den närmaste beskrivningen jag kan ge ungefär som att vara halvblind och plötsligt få ett par glasögon.
2005-11-16, 22:36
Medlem
Nomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ungefär. Jag vill ha hjälp, jag vill bli frisk. Men jag vill inte få det bekräftat att jag är sjuk.

Varför skulle det vara så hemskt?
2005-11-16, 22:37
Medlem
diversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Nja, det vore att gå OT i en tråd som inte handlar om mig. Kortfattat kan man säga att jag var djupt skakad över information jag intellektuellt tillgodogjort mig. Information som lyckades rubba en grundläggande föreställning jag hade om tillvaron. Jag var desperat, och famlande, och trots detta tvingade jag mig själv att hålla ett löfte om att gå ut med en kompis. Det fick drastiska konsekvenser. Nu är det givetvis lätt att vara efterklok, men jag hade önskat att jag tagit mitt tillstånd på mer allvar än vad jag gjorde.

Håller väl fortfarande på att försöka pussla ihop min historia, försöker liksom fortfarande förstå. Tänker jag tillbaka på före/efter så är den närmaste beskrivningen jag kan ge ungefär som att vara halvblind och plötsligt få ett par glasögon.

Oj, det låter ju kul. Jag känner igen mig i en del av det som skrivits i tråden och har dragit en svag slutsats om att det kan vara bristande självkänsla som i sin tur beror på andra saker.

Och CharlieR. Hoppas du mår bättre snart! I'm on your side!!

MVH
2005-11-16, 22:39
Medlem
Bensos avatar
Citat:

Är inte det är lite emot sig själv?

Vad är man när man inte är frisk?
2005-11-16, 22:45
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Oj, det låter ju kul. Jag känner igen mig i en del av det som skrivits i tråden och har dragit en svag slutsats om att det kan vara bristande självkänsla som i sin tur beror på andra saker.

Ja, jag håller med om din slutsats. Min egen tolkning finns några inlägg bakåt, där jag skrivit min hypotes.
2005-11-16, 22:52
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomos
Varför skulle det vara så hemskt?
Trots allt så är mina "idéer" min tro, mitt allt, min världsbild. Att få det bekräftat att hela min världsbild är sjuklig och fel vore katastrof.
2005-11-16, 23:02
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Än mer stressande är det att vara mentalt vuxen men att ingen ser en som det.
Nåja, det tycker ala att de är i den åldern, men de flesta brukar ändra åsikt när de blir äldre. Det kommer förmodligen både du och jag göra också, även fast vi inte kan tänka oss det nu. Jag tror att du ska ta din "mentala mognad" med en nypa salt, du ger inte världens mognaste intryck helt enkelt.
2005-11-16, 23:06
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Nåja, det tycker ala att de är i den åldern, men de flesta brukar ändra åsikt när de blir äldre. Det kommer förmodligen både du och jag göra också, även fast vi inte kan tänka oss det nu. Jag tror att du ska ta din "mentala mognad" med en nypa salt, du ger inte världens mognaste intryck helt enkelt.

Fel. Det kan ge enorma problem om man tvingas ta för mycket ansvar som barn. Påtvingas man för mycket ansvar som egentligen tillhör vuxenvärlden kan man i efterpuberteten få just kriser/problem med ångest/existentiella depressioner och så vidare.

Har man inte fått en omhändertagande trygghet som liten blir man kort sagt väldigt osäker och otrygg när man kommer till den ålder då man SKA bli vuxen.
Det låter lite som ett typexempel, Charlie.
2005-11-16, 23:10
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Fel. Det kan ge enorma problem om man tvingas ta för mycket ansvar som barn. Påtvingas man för mycket ansvar som egentligen tillhör vuxenvärlden kan man i efterpuberteten få just kriser/problem med ångest/existentiella depressioner och så vidare.

Har man inte fått en omhändertagande trygghet som liten blir man kort sagt väldigt osäker och otrygg när man kommer till den ålder då man SKA bli vuxen.
Det låter lite som ett typexempel, Charlie.
Jaha? Säger jag emot dig?

Det enda jag skrev och reagerade på var att Charlie ansåg sig vara mentalt vuxen, vilket jag inte tror att hon är.
2005-11-16, 23:24
Medlem
Nomoss avatar
Citat:
Ska försöka svara på allt.
Jag tvingades bli vuxen snabbt. Fick ta hand om min far efter föräldrarnas skilsmässa, och har flyttat tidigt. Det är jobbigt. Det är stressande. Än mer stressande är det att vara mentalt vuxen men att ingen ser en som det.
Gällande perfektionismen har du rätt.

Att inte lita på andra handlar i grund och botten om att inte kunna lita på sig själv, och det kan inte heller jag göra. Då jag insåg att jag inte litar på mig själv brast det; då jag förstod att jag inte tror på mina impulser, känslor och tankar.

Först och främst, mentalt vuxen ska du inte inbilla någon att du är, en mentalt vuxen individ är inte så instabil helt enkelt, synd att göra dig av med ännu en illussion men det är faktum.
Du må ha läst en hel del, har säkert en intelligens långt över medeltalet och varit med om några jobbiga saker men det gör dig inte vuxen.
Biologiskt och utvecklingsmässigt är det väl dessutom omöjligt. Du är en tonåring med vuxna ambitioner men vuxen är du inte, lillgammal, brådmogen, intelligent javisst, men du saknar en dimension (tiden/reflektionen).
Din kropp genomgår kanske fortfarande puberteten, hormoner virvlar omkring inom dig och påverkar dig utan att du vet om det. Att vara vuxen handlar om att hå nått en punkt där man är någorlunda tryggt stabil, där man har distans till sig själv och till livet, man har en grund att stå på och ett deltar i ett sammanhang, man blir helt enkelt blivit lugnare och klokare med åren.

Ser jag på din stil i allmänhet är det en rätt kluven individ som visar sig, du skriver vuxet, men det är ofta för vuxet, för klyftigt för att vara trovärdigt, alternativt skriver du ganska barnsligt om barnsliga ämnen. Är detta ännu en följd av perfektionstänkandet? du ger antingen allt eller så tramsar du bara?

Att lita på sig själv: det du kan lita på är att du tänker, det är så att säga en filosofisk utgångspunkt. Om det du tänker är sanning eller inte, är en annan sak.

När man inte har människor att fästa sig vid tenderar många att skapa sig en självbild/världsbild utifrån idéer, man skapar sig en idé om sig själv snarare än att genom dynamiskt/socialt samspel komma fram till vem man är. Det kan gå till överdrift om du låter idéerna ta överhand, vilket verkar ha skett i ditt fall, du har inget tankestopp, ingen som ryckerr i nödbromsen.

Jag vet av egen erfarenhet att vissa människor på egen hand lyckas skapa sig ett litet elände, visst kan yttre faktorer spela in, men i slutändan är de sin egen största fiende. De lever enligt en självuppfyllande profetia och leder sig själva (och andra runtomkring som råkar komma i deras väg) ner i fördärvet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in