Citat:
Ursprungligen postat av peja
Lustigt, när jag mådde dåligt så var dessa ting det enda jag litade på. Mina känslor kunde jag tydligen inte lita på iallafall. Det finns inget sannare än matematiken och naturvetenskapen, men det betyder inte att dom ÄR sanningen och det är inget de utger sig för heller.
Sen, har man oro i kroppen så finner man vägar att leva ut det. Många tankar sveper igenom hjärna dagligen och det är inte logik som avgör om hjärnan väljer att tro på dom, det har vi väl oändligt många exempel på. Vi tror på saker som vi vill tro på, även om det är negativt. Det är ju så vi identiferar vad som är bra och dåligt för oss, nånting som har betydelse för oss och därmed fokuseras och förstärks med känslor.
Därmed leder det till den viktiga frågan, varför spelar det så stor roll om vi existerar eller inte? Upplevelsen är ju densamma.
Det frågar jag mig själv också. Men jag har hamnat mellan tankar om att inte existera och tankar om att leva i en värld som är till för att kontrollera mig (exv.
The Truman Show).
Jag kan inte lita på matematiken eller vetenskapen då de båda är skapade av människan, som jag absolut inte kan lita på. Det här är ändå ganska ok att tycka.
Men jag litar inte på mina instinker, mina känslor, alls. När jag känner smärta så väntar jag med att reagera, för först måste jag överväga ifall det är på riktigt eller inte.