2005-11-15, 12:20
Medlem
skalizs avatar
När började du känna såhär då Charlie? Är det nåt du har kännt länge, kom det helt plötsligt eller har det smugit sig på?
2005-11-15, 12:23
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
När började du känna såhär då Charlie? Är det nåt du har kännt länge, kom det helt plötsligt eller har det smugit sig på?
Det har smugit sig på. Trapppats upp under sju-åtta år.
2005-11-15, 12:26
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR

okey, fick känslan av att det har eskalerat kraftigt precis nyligen. Har det hänt något nyligen som kan ha triggat dig?
2005-11-15, 12:27
Bannlyst
Citat:

Lite tidigt för att vara schizofreni kanske, men som sagt. Sök hjälp! Det kan aldrig vara för tidigt!
2005-11-15, 12:27
Medlem
NavierStokess avatar
Det är väl "bara" att ringa till närmsta vårdcentral och berätta hur du mår. Dom brukar ha tid samma dag. Det är vad jag gjorde när jag fick en depression, jag fick recept på antidepressivt när jag var där. Finns ingen anledning att krångla mer än nödvändigt.
2005-11-15, 12:28
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
okey, fick känslan av att det har eskalerat kraftigt precis nyligen. Har det hänt något nyligen som kan ha triggat dig?
Nej. Det tror jag inte.
2005-11-15, 12:29
Medlem
Nomoss avatar
Citat:
* drar sig tillbaka från familj och vänner - Pratar inte med familjen mer än absolut nödvändigt.
* är rädd för att lämna hemmet - Går inte gärna hemifrån, men hemmet är faktiskt också farligt så.
* sover dåligt och äter lite - Sover fyra-fem oroliga timmar och äter en-två gånger om dagen.
*är extremt upptagen av ett speciellt tema, till exempel döden, politik eller religion - litteratur, litteraturkunskap och det svenska språket
* försummar den personliga hygienen
* presterar sämre än tidigare i skolan - presterar inte alls.
* har problem att koncentrera sig och komma ihåg saker
* pratar om eller skriver saker som är obegripliga för andra
* får panik, är extremt ängslig, märkbart deprimerad eller har självmordstankar
blir avtrubbad

* saknar uttryck för känslor
* har tydliga svängningar i humöret
* har opassande känslomässiga reaktioner
* hör röster som ingen annan kan höra - kanske. Förstår inte när det är andra som pratar.
* tror att man är utsatt för konspiration, spioneri eller förföljelse
*tror att man blir skadad eller påverkad till att göra saker mot sin vilja av till exempel tv-apparaten eller djävulen
* tror att man har speciella egenskaper - som vad?
* tror att ens tankar blir påverkade eller att det går att påverka andras tankar.
Okej, du behöver verkligen få hjälp med det här. Jag tror du har lagrat så mycket inom dig och det håller på att brista alldeles. Detta måste du ta på fullständigt allvar, obearbetade trauman etc kan leda till schizofreni eller värre.
2005-11-15, 12:30
Bannlyst
Citat:
Nej. Det tror jag inte.

Iallafall, berätta istället hur du nu tänker göra. Kommer du att söka hjälp eller har din självdestruktivitet segrat? Du väljer att fortsätta må dåligt eftersom du undermedvetet vill göra det? Sök hjälp FFS!
2005-11-15, 12:31
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomos
Okej, du behöver verkligen få hjälp med det här. Jag tror du har lagrat så mycket inom dig och det håller på att brista alldeles. Detta måste du ta på fullständigt allvar, obearbetade trauman etc kan leda till schizofreni eller värre.
Men psykvården. Vad kan de göra? Ge mig medeciner? Skulle jag våga ta dem?
2005-11-15, 12:32
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Nej. Det tror jag inte.
Snälla Challe. Vi är så många som bryr oss. Kan du inte söka hjälp? För din egen skull. Är det verkligen värt det att sitta hemma och vara paranoid? Det finns en massa folk därute som kan hjälpa dig. Vi är flera som bara vill ditt bästa
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
Iallafall, berätta istället hur du nu tänker göra. Kommer du att söka hjälp eller har din självdestruktivitet segrat? Du väljer att fortsätta må dåligt eftersom du undermedvetet vill göra det? Sök hjälp FFS!
Jag tänker. Jag har lite konstiga saker för mig också. Jag vill ha en psykiater som passar in en mall. Det ska vara en man, gärna i femtioårsåldern, med glasögon och gärna skägg. Hans näsa får gärna vara lite krokig.
Bannlyst
Citat:
Men psykvården. Vad kan de göra? Ge mig medeciner? Skulle jag våga ta dem?

Terapi med tillhörande medicinering. Det ligger ju i sjukdomens natur att man är misstänksam mot allt och alla, men som sagt. Försök tänka logiskt, angrip det som ett matematik-tal ungefär. Schizokänningar = söka vård = u.s.w.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in