2016-01-20, 19:17
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Japp och det som jag adderade i min edit ovan är också sjukt och säger en hel del.

Herregud.

Ja Svenska feminister skyddar utländska förövare genom att inte addressera det verkliga problemet, och attackerar istället svenska män.
Citera
2016-01-20, 19:18
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Som vanligt insiktsfullt, intellektuellt genomarbetat och koherent formulerat! BRAVO!

Citat:
"Att se ner på den respekt och utrymme svenska män ger kvinnorna står som frågetecken i flera trådar här. Tänk tanken när du läser om Taharrush t.ex. "

Hänger inte med?

Det handlar om att kvinnor vägrar se den respekt svenska män dagligen sedan generationer utvecklat för kvinnorna i samhället. Man vägrar se utvecklingen av kvoteringar, räkna män i rutan, räkna män i sportbilagan osv. Att inte nånstans, på något plan ge någon reflektion på att de fått ta plats där de velat utan gnäll eller bjäfs. Att männen dessutom visat ett förtjusande tålamod för alla de nycker och uttryck feminismen tagit sig för. Den ena mer hårresande än den andra. (Minns gärna Dokument inifråns: Könskriget och de mest rabiata manshatarna, ingen nämnd ingen glömd)

Idag börjar nog en del män skruva på sig en smula. Vår regering borde ganska snart få en fråga om det "bara" var kompetens som fällde avgörandet för valet av ledamöter.
En utrikesminister man inte våga skicka utomlands, för hon kan inte hålla i brödluckan, en finansminister som sågar M's budget men slår sig för bröstet när det går plus med densamme, en framtidsminister som ska ta en titt på det här med facebook och twitter, en vice stadsminister, som absolut inte får bli ställföreträdande minister om Stefan Löfven är frånvarande osv osv och då har vi inte ens berört de värsta av de forna S-kvinnorna som väl aldrig hade någon annan politik än kvinnokampen fram till efter Palme och nu feminismen när jämställdheten uppnåddes.

Den "vetenskap" de satt som grund för maktövertagandet gör nästan ingenting annat än letar luckor att täppa igen i sin repertoar av härskartekniker och samma mönster går igen i alla debatter i ämnet hela världen över. Därför var det uppfriskande att se det sista avsnittet av SVT Debatt om just feminismen, fast med perspektivet att även danska feminister var mer. Samtliga inblandade höjde på ögonbrynen åt de svenska och det kanske inte var just den skrällen Bettina vill lämna skeppet med.

Äras den som äras bör!
Du Gertrud1!
Citera
2016-01-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag är väldigt trött och inte särskilt skarp idag så jag svarar snabbt och enkelt. På grund av "den manliga dominansen" på nästan alla plan.

Vilka sektorer? Har du exempel på några företag där det är olika löner mellan män och kvinnor trots samma arbetsuppgifter?

Citat:
De kvinnodominerade yrkena... vård, omsorg, lägre betalda... sexuell objektifiering... hemmet och barnuppfostran... alla föraktfulla smädelser, som hora, slampa, slyna, din fitta, luder-ingen motsvarighet för män.... vill någon förolämpa en man så det tar, kalla honom ngt relaterat till kvinnor, du springer som en tjej, fruntimmer...

Det finns mansdominerade yrken där anställda är underbetalda också, exempelvis polisyrket.
Sexuell objektifiering gör sig faktiskt även kvinnor skyldiga till, även om det inte sker i lika hög grad. Fitta, kuk, luder har jag för övrigt hört kvinnor yttra också, både mot män och gentemot andra kvinnor. Knappast något som är typiskt manligt, det är ett samhällsproblem. Däremot vanligare att kvinnor tar åt sig av denna typen av föraktfulla smädelser.

Citat:
majoriteten av världens ledare än män och psykopater (nej tror inte män naturligt är vare sig psykopater eller ledare)

Här måste du ta hänsyn till flera aspekter. Vem utser exempelvis partiledare på kommunal och landstingsnivå? Jo svenska folket.

Hur kommer det sig att det finns fler manliga än kvinnliga företagsledare? Kan det ligga något i att det är desto vanligare att män startar egna företag? Att det är en manlig företagsledare i ett mansdominerat företag är ganska logiskt, lika logiskt som att det är en kvinnlig företagsledare i kvinnodominerat företag. Rätt eller fel?

Du har rätt i att det finns betydligt fler manliga psykopater, och det har också brottsstatistiken bland annat visat genom århundraden. Jag tror definitivt att det har med gener, kromosomer osv att göra. Hur går det annars förklara att män är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken? Eller att män är kraftigt överrepresenterade bland seriemördare genom århundraden.

Citat:
Kom inte med "primatargument". Vi är djur men inte som djur, evolution... Orkar inte mer

Nej varför skulle jag? Men män och kvinnor är olika sorters människor, med bland annat olika intressen och drifter.
Citera
2016-01-20, 19:38
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Finns det visst det

ex. rösträtt, samma rätt till skola/ utbildning, samma rätt söka arbeten, samma rätt ärva ska jag fortsätta?
Gör gärna det. Jag säger till när du kommer till ett ställe där det inte redan finns lika rättigheter.
För varje ställe där du hittar en rättighet män har, ska jag presentera tre rättigheter eller fördelar en kvinna har. Det blir väl rättvis och bra?
Citera
2016-01-20, 19:43
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Jag har använt nätdejting och till slut lyckats hitta en normal, trevlig tjej som passar mig bra och jag som kille passar henne bra. Jag är i grunden positiv, öppen och nyfiken. Jag har tagit kontakt med så många tjejer så jag tappat räkningen. Jag är inte kräsen men jag behöver, precis som vem som helst, känna attraktion. Och jag är ärlig med att jag inte attraheras av en 200-kilos rökande morsa när jag själv är rökfri, hälsosam och normalviktig och inte lever med barn.

Genom nätdejting har jag dissats för att jag har fel jobb, fel intressen, kanske inte upplevs smart nog. Ibland upphör bara kontakten från tjejens sida, inte ens ärliga med varför kan de vara. Och när det hänt för 70-elfte gången blir man bara trött och undrar vad som är fel på tillsynes annars helt normala trevliga svenska tjejer!

Och nej män som bara vill ligga, kan ju sluta direkt och jag förstår tjejer som ska behöva ha dreglande män efter sig och att det kan vara frustrerande jobbigt
Okej. Du ger mig ett respektfullt svar. Jag ska vara respektfull tillbaka.
Men det blir inte så bra när vi generaliserar våra personliga erfarenheter och säger alla kvinnor är så, alla män är si.
Det var vad reagerade emot
Citera
2016-01-20, 19:47
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du får alltså inte ett jobb bara för att du är man över en meriterad kvinna, om du är omeriterad. Sker detta har du rätt anmäla arbetsgivaren till DO.

Jag har faktiskt testat det där. de behandlar bara diskriminering äv kvinnor.
JO tar inte heller tag i det.
Citera
2016-01-20, 19:48
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Okej. Du ger mig ett respektfullt svar. Jag ska vara respektfull tillbaka.
Men det blir inte så bra när vi generaliserar våra personliga erfarenheter och säger alla kvinnor är så, alla män är si.
Det var vad reagerade emot

Jag är inte ensam med att ha det svårt med att nå fram till tjejer på andra sidan datorn. Vi är otaliga män som sliter som hundar och får en spottloska i ansiktet som tack. Detta hävdar jag är ett större problem än ett personligt...
Citera
2016-01-20, 19:51
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Jag vet ärligt talat inte om du är seriös eller om du bara driver med mig nu.
Om du är seriös får du jättegärna berätta exakt vad som var sexistiskt i den lilla spalten jag postade.
Inte helt . Borde sagt "du är inte snäll". Börjar bli trött på nedlåtande kommentarer och ditt kan placeras bland dessa.
Citat:
Att ställa dumma retoriska frågor är också en härskarteknik
Du kallade min fråga dum. Nedlåtande.
Och vilken härskarteknik är det att ställa retoriska frågor?
Se- Nu får du läsa på lite som bonus
Citera
2016-01-20, 19:53
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Jag vet ärligt talat inte om du är seriös eller om du bara driver med mig nu.
Om du är seriös får du jättegärna berätta exakt vad som var sexistiskt i den lilla spalten jag postade.
Dessutom var frågan inte retorisk. Men svår att svara på. Inte samma.
Citera
2016-01-20, 20:04
Medlem
Citat:
Inte helt . Borde sagt "du är inte snäll". Börjar bli trött på nedlåtande kommentarer och ditt kan placeras bland dessa.

Du kallade min fråga dum. Nedlåtande.
Och vilken härskarteknik är det att ställa retoriska frågor?
Se- Nu får du läsa på lite som bonus

Nej det gjorde jag inte alls, du missförstår mig.

(FB) Vi män som är äkta "snälla killar"

Var vad jag skrev och jag syftade inte på att du personligen ställt en dum retorisk fråga, utan mitt exempel var ju ett tillägg på en annan härskarteknik som ibland förekommer.
Citera
2016-01-20, 20:07
Medlem
SvartChilis avatar
[quote]
Citat:
Herrtanke: Det finns mansdominerade yrken där anställda är underbetalda också, exempelvis polisyrket.
Jämför inte polisyrket med de inom vården. Lika många års utb. för polis och sjuksköterska.
Flera tusen skiljer i ingångslön. Jobben är lika ansvarsfulla och tunga, fysiskt och mentalt.

Citat:
Sexuell objektifiering gör sig faktiskt även kvinnor skyldiga till, även om det inte sker i lika hög grad. Fitta, kuk, luder har jag för övrigt hört kvinnor yttra också, både mot män och gentemot andra kvinnor. Knappast något som är typiskt manligt, det är ett samhällsproblem. Däremot vanligare att kvinnor tar åt sig av denna typen av föraktfulla smädelser.
Varför tar fler kvinnor åt sig? För att de utsätts oftare. Det finns statistik hos BRÅ om du vill ha bevis.
Hur går jargongen i skolan? Och det där med att män nedvärderas genom att reduceras till kvinna, det kanske du ska ta till dig.
Senast redigerad av SvartChili 2016-01-20 kl. 20:09.
Citera
2016-01-20, 20:12
Medlem
Citat:
Varför tar fler kvinnor åt sig? För att de utsätts oftare. Det finns statistik hos BRÅ om du vill ha bevis.
Hur går jargongen i skolan? Och det där med att män nedvärderas genom att reduceras till kvinna, det kanske du ska ta till dig.

Vilket också jag är väl medveten om, men likväl förekommer det även gentemot män.

Jag vet ärligt talat inte hur jargongen i skolan är idag, men baserat på egna erfarenheter så kallade både män och kvinnor varandra för horor, fittor osv. Inte något jag personligen sysslade med, men det fanns många som tog till dessa ord vid frustration, ilska etc. Vad gäller män som nedvärderats till kvinna (här vore det bra med ett exempel) så är det i alla fall inget jag har erfarenheter av att ha stött på i skolåren, men ja det förekommer säkert ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in