Citat:
Ursprungligen postat av
Ziaya
Jag är väldigt trött och inte särskilt skarp idag så jag svarar snabbt och enkelt. På grund av "den manliga dominansen" på nästan alla plan.
Vilka sektorer? Har du exempel på några företag där det är olika löner mellan män och kvinnor trots samma arbetsuppgifter?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ziaya
De kvinnodominerade yrkena... vård, omsorg, lägre betalda... sexuell objektifiering... hemmet och barnuppfostran... alla föraktfulla smädelser, som hora, slampa, slyna, din fitta, luder-ingen motsvarighet för män.... vill någon förolämpa en man så det tar, kalla honom ngt relaterat till kvinnor, du springer som en tjej, fruntimmer...
Det finns mansdominerade yrken där anställda är underbetalda också, exempelvis polisyrket.
Sexuell objektifiering gör sig faktiskt även kvinnor skyldiga till, även om det inte sker i lika hög grad. Fitta, kuk, luder har jag för övrigt hört kvinnor yttra också, både mot män och gentemot andra kvinnor. Knappast något som är typiskt manligt, det är ett samhällsproblem. Däremot vanligare att kvinnor tar åt sig av denna typen av föraktfulla smädelser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ziaya
majoriteten av världens ledare än män och psykopater (nej tror inte män naturligt är vare sig psykopater eller ledare)
Här måste du ta hänsyn till flera aspekter. Vem utser exempelvis partiledare på kommunal och landstingsnivå? Jo svenska folket.
Hur kommer det sig att det finns fler manliga än kvinnliga företagsledare? Kan det ligga något i att det är desto vanligare att män startar egna företag? Att det är en manlig företagsledare i ett mansdominerat företag är ganska logiskt, lika logiskt som att det är en kvinnlig företagsledare i kvinnodominerat företag. Rätt eller fel?
Du har rätt i att det finns betydligt fler manliga psykopater, och det har också brottsstatistiken bland annat visat genom århundraden. Jag tror definitivt att det har med gener, kromosomer osv att göra. Hur går det annars förklara att män är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken? Eller att män är kraftigt överrepresenterade bland seriemördare genom århundraden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ziaya
Kom inte med "primatargument". Vi är djur men inte som djur, evolution... Orkar inte mer
Nej varför skulle jag? Men män och kvinnor är olika sorters människor, med bland annat olika intressen och drifter.