2016-01-20, 01:53
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Om jag förstår dig rätt nu; sociala förväntningar och internalisering.
Ja du förstod rätt. Jag ja till lite frågor också.

En till nu också;
Vad skapar de sociala förväntningarna och hur?
Citera
2016-01-20, 01:56
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ja du förstod rätt. Jag ja till lite frågor också.

En till nu också;
Vad skapar de sociala förväntningarna och hur?

Vi gör; genom att belöna och bestraffa olika beteenden.
Citera
2016-01-20, 02:03
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Vi gör; genom att belöna och bestraffa olika beteenden.

Tycker du männen i tråden, framförallt TS har blivit belönad eller bestraffad för sin önskan att diskutera något han tycker är jobbigt? Dvs hans önskan att prata känslor. Att han tycker situationen är tärande att bli skuldbelagd kollektivt som man?
Citera
2016-01-20, 02:08
Bannlyst
mej bekommer det inte alls hur andra män blir bemötta i div diskutioner , det är hur jag blir bemött , och då offta för det verkar vara mannen som orsakar allt så förhållandet gick på tippen
Citera
2016-01-20, 02:20
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Hej

Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Kan inte svara för alla feminister. Bara för mig.
1. Universitetstiden
2. För mig, Judith Butler, Nina Björk, Diana Mulinari, Tina Rosenberg mfl
3. Ja du. Jag är inte Marxistisk fem. för den förenklar, men jag tror på ett klassamhälle.
Det där beror på om fem. är vänster eller höger
4. Sociala. Det tror de flesta feminister
5. Nej
6.Frihet att inte bindas vid sitt biologiska kön. Att få vara den du är oavsett.
7. ? Förstår ej

Tack för svar!
Sorry, är ganska trött och såg det först nu.

1. Södertörn?
2. Missat dem utom Tina Rosenberg som väl är hon lesbiska finskan som anser att män är djur?
3. Men rötterna och grundtanken att det är konflikter som driver samhället enligt marxismen köper du? Känns det igen att feminismen applicerat det marxistiska tänket med ständiga konflikter in i relationerna mellan könen?
4. Okej
5. Okej
6. Okej
7. Kristet kanon är ex bibeln

Är min summering korrekt om du alltså inte tror på biologiska skillnader mellan könen då dessa är en social konstruktion. Kön är en konstruktion som låser in dig bort från friheten. Absolut frihet uppnås när det inte exciterar några av människan inbillade kön.

Min spontana tanke är att kön endast är en av människan uppfunnen identitet borde det inte vara så svårt att uppnå paradiset på jorden ganska omgående. Ska hela samhället raseras och dekonstrueras då det är en fiktiv verklighet baserad på sociala konstruktioner? Kan ni köpa att andra utifrån kan uppfattar det som att feminismen är i konflikt med naturen och den objektiva verkligheten?

Voluntarism är ett begrepp inom teologin när Gud istället för att vara rationell är oberäknelig till sitt väsen. Om Gud handlar utan logos blir dess tjänare även oförnuftiga och irrationella. Går det att anta samma sak om dagens anhängare till postmodernismen då den inte är logisk kan den inte vara rationell dvs att ni feminister handlar oförnuftigt och oberäkneligt?

Tusen tack och sov gott.
Citera
2016-01-20, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
mej bekommer det inte alls hur andra män blir bemötta i div diskutioner , det är hur jag blir bemött , och då offta för det verkar vara mannen som orsakar allt så förhållandet gick på tippen

Just det här inlägget av dig i tråden får mig att tänka på Maury Show och programpunkten "You are not the father". Något du sett? Om inte så finns det på Youtube.

I vilket fall som helst så lämnar flera kvinnor personliga versioner angående att en viss man är far till deras barn, medan alla männen ifråga hävdar att de inte är fäder till kvinnornas barn. Det intressanta med detta är att publiken alltid tar kvinnornas parti och alltid tror att kvinnornas versioner är "den sanna", till och med innan de ens fått ta del av männens berättelse i de ärenden som uppdagas.

Det här klassas kanske som off topic, men det jag vill ha sagt, det är att männen alltid utmålas till boven i dramat.
Senast redigerad av herrtanke 2016-01-20 kl. 02:31.
Citera
2016-01-20, 02:48
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Tack för svar. Känns som att det lugnat ned sig lite i tråden men det kanske beror på klockan.

1. Okej, var det Fittstimmet? V? Du måste vara den första på Flashback som röstar V. Tillhör du den äldre stammen marxister som Jan Myrdal eller är du latte kommunist alá Jonas Sjöstedt? Har du läst "Andra könet" och vad tyckte du? Vilken marxistisk litteratur har du plöjt och vad läser du för tidning?

Japp, Fittstimmet. Haha, tror du? Jag tror inte jag är ensam V på FB. Jonas Sjöstedt. Ja, och jag tyckte mycket om den. Vad menas med marxistisk litteratur? Den lilla röda och Kapitalet?

Citat:
2. Oj, kände nog inte till någon av dem. Tillhör de någon gemensam rörelse eller strömning inom feminismen typ intersektionalitet? Är de också kommunister eller är de liberals från staterna?

Två av dem är britter, resten är amerikaner. Hos ett flertal är intersektionalitet centralt.

Citat:
3. Kan du se något problem med rötterna?
Ex utgår Marx och marxismen i sin tolkning av Hegels motsättningar ex herre/slav ifrån att det är konflikterna mellan kapital och arbete i samhället som driver utvecklingen framåt. Kan det finnas ett problem med att feminismen utifrån sin rötter applicerar det marxistiska tänket på relationerna mellan könen och att det således enligt feminismen finns en ständig och inneboende konflikt mellan könen? Kan det vara så att den feminismen ökar konflikterna mellan könen då det ligger i feminismens natur att bejaka och identifiera konflikter?

Jag ser det personligen inte alls så.

Citat:
4. Hur skulle du vilja dekonstruera relationen mellan könen? Ska samhället som stort även dekonstrueras? Ser du någon fara med att dekonstruera och omdana samhället radikalt? Ska samhällets institutioner aktivt jobba med denna dekonstruktion eller vilar ansvaret på enskilda individer? Ska familjer kunna få välja om deras barn ska genomgå det eller ska dagis få tvinga på det mot föräldrarnas vilja?

Vet inte om jag skulle vilja dekonstruera mellan könen, utan bara kön i sig. Ta sig lite mer friheter, förstå hur mycket av kön som är ett skådespel (hur jag rör mig, sitter, manér osv). Hur det skulle se ut genom samhällets insitutioner vette fan, särskilt inte i Sverige, där skolor inte har särskilda klädkoder t ex. Det är rätt fritt som det är, begränsningen ligger mer i det sociala trycket.

Citat:
5. Känner du dig begränsad i vardagen eller att du saknar förutsättningar att realisera din fulla potential som människa? Vad tror du det är som håller dig tillbaka?

Jag känner mig inte särskilt begränsad i min vardag. Har alla förutsättningar för att realisera min fulla potential som människa och inget håller mig tillbaka. Men då är min situation väldigt speciell med där jag har privilegier andra saknar, också.

Citat:
7. Hjälp, jag bara ryser när jag läser ditt svar att intersektionalitet är ett måste. Vem anser du personligen men även utifrån intersektionalitet vara mest utsatt av en 14 årig flicka i Kungsträdgården under We Are S. och en papperslös?

Tror du missförstår vad det går ut på: det är ingen utsattshetstävling, det är en analysmetod.

Citat:
8. Ser du något problem med dagis och syftet vilket Palme drev igenom dagis?

Tror du får utveckla den här lite.

ETA: Skulle vi kunna fortsätta detta utbyte via PM? Det här är väldigt off topic.
Senast redigerad av demonmormor 2016-01-20 kl. 02:54.
Citera
2016-01-20, 02:53
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Tycker du männen i tråden, framförallt TS har blivit belönad eller bestraffad för sin önskan att diskutera något han tycker är jobbigt? Dvs hans önskan att prata känslor. Att han tycker situationen är tärande att bli skuldbelagd kollektivt som man?

Haha, i grund och botten tycker jag man blir bestraffad som trådstartare på Flashback oavsett topic, hehe.

Bestraffad vet jag inte, ifrågasatt - definitivt. Sen är det väl lite väl brett generaliserat att få det till att TS ville prata känslor? Han nämner att han mått dåligt för att han haft problem med att närma sig kvinnor, men jag vette fan om det är kopplat till att han vill diskutera kollektiv skuldbeläggning av män? Jag kan iofs ha missförstått.
Citera
2016-01-20, 02:58
Bannlyst
kommer nog avböja alla försök till fast förhållande i framtiden , va riktigt tydlig med det !!! tjejer ska knullas skönt och sedan bara dumpa utan förklaring , måste man svara på frågan så blir det att de va för tråkiga helt enkelt !!!! detta av en man som hela sitt liv har varit snäll mot tjejer , men blivit sviken allt för många gånger nu av de små liven
Citera
2016-01-20, 02:59
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
kommer nog avböja alla försök till fast förhållande i framtiden , va riktigt tydlig med det !!! tjejer ska knullas skönt och sedan bara dumpa utan förklaring , måste man svara på frågan så blir det att de va för tråkiga helt enkelt !!!! detta av en man som hela sitt liv har varit snäll mot tjejer , men blivit sviken allt för många gånger nu av de små liven

Hur hänger sveken ihop med din snällhet?
Citera
2016-01-20, 03:01
Medlem
Holmiz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
De flesta verkar under rätt förutsättningar växa upp till att förakta kvinnor och delta i att förtrycka dem. Titta på stora delar av världen. Och detsamma gällde i Sverige förut.

Men jag har aldrig kallat en kvinna hora, aldrig tafsat, aldrig snackat grabbigt med kompisarna om tjejer, aldrig behandlat en kvinnlig meningsmotståndare annorlunda än en kvinnlig, aldrig ursäktat en våldtäkt. Skulle aldrig njuta av att en meningsmotståndare blev våldtagen även om jag tyckte att hon var det värsta kräket jag skådat. Jag tycker en kvinna är exakt lika mycket värd som andra, även om hon är porrskådis etc. Jag ser inte ner på en tjej som spelat in en "Gangbang 1000". Visst kan jag ha varit hotfull mot tex nån kvinnlig skribent här på forumet, men jag har aldrig försökt trycka ner någon för att hon är kvinna. Behandlar alla lika. Har aldrig hatat en tjej som dissat mig, stalkat henne. Om en tjej säger att hon inte vill ha mig längre så avlägsnar jag mig bara.

Till råga på allt har jag det dessutom svårt med kvinnor och har alltid haft! Jag har dessutom mått riktigt dåligt över detta men har aldrig börjat hata kvinnor vilket väldigt många i min situation gör. Detta test har inte många genomgått och de som inte gjort det har inte kvalitetssäkrats ordentligt.

Det enda som irriterar mig är att man pratar om "män" som ett problem trots att jag absolut inget har att göra med mäns våld mot kvinnor.

Jag borde inte heller ha så dålig testosteronproduktion vilket skulle kunna förklara en feminisering av mig.

Tror ni inte att man kan vara så? Varför skuldbelägga män som kollektiv?

Det e nästan som att du "tar orden ur munnen på mig". Jag har aldrig någonsin behandlat eller kommer att behandla en kvinna dåligt. Skulle verkligen beskriva mig som den där äkta snälla killen. Om man får lov att vara lite självgod så är jag en välutbildad kille som är underläkare som har goda värderingar, människosyn och en hög empatisk förmåga. Så jag anser mig vara bättre än de som föraktar och trycker ner människor, i synnerhet kvinnor.

Liksom du har jag också alltid haft svårt med kvinnor och mått riktigt dåligt över det. Som snäll kille har jag oftast haft tendens till att bli utnyttjad eller nästan alltid blivit "friend-zonad" vad det kommer sig kan jag inte förklara. Det e synd att vissa skuldbelägger män kollektivt, det drar drar ner oss snälla killar, vilket också genererar i att kvinnor ofta har en grundinställning att killar är "bad boys"
Citera
2016-01-20, 03:04
Medlem
Citat:

Förtjänar oskyldiga kvinnor att straffas, bara för att helt andra kvinnor du träffat på tidigare i ditt liv behandlat dig illa? Ologiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in