Citat:
Ursprungligen postat av
Gunnilas-bulle
Tack för svar. Känns som att det lugnat ned sig lite i tråden men det kanske beror på klockan.
1. Okej, var det Fittstimmet? V? Du måste vara den första på Flashback som röstar V. Tillhör du den äldre stammen marxister som Jan Myrdal eller är du latte kommunist alá Jonas Sjöstedt? Har du läst "Andra könet" och vad tyckte du? Vilken marxistisk litteratur har du plöjt och vad läser du för tidning?
Japp, Fittstimmet. Haha, tror du? Jag tror inte jag är ensam V på FB. Jonas Sjöstedt. Ja, och jag tyckte mycket om den. Vad menas med marxistisk litteratur? Den lilla röda och Kapitalet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gunnilas-bulle
2. Oj, kände nog inte till någon av dem. Tillhör de någon gemensam rörelse eller strömning inom feminismen typ intersektionalitet? Är de också kommunister eller är de liberals från staterna?
Två av dem är britter, resten är amerikaner. Hos ett flertal är intersektionalitet centralt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gunnilas-bulle
3. Kan du se något problem med rötterna?
Ex utgår Marx och marxismen i sin tolkning av Hegels motsättningar ex herre/slav ifrån att det är konflikterna mellan kapital och arbete i samhället som driver utvecklingen framåt. Kan det finnas ett problem med att feminismen utifrån sin rötter applicerar det marxistiska tänket på relationerna mellan könen och att det således enligt feminismen finns en ständig och inneboende konflikt mellan könen? Kan det vara så att den feminismen ökar konflikterna mellan könen då det ligger i feminismens natur att bejaka och identifiera konflikter?
Jag ser det personligen inte alls så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gunnilas-bulle
4. Hur skulle du vilja dekonstruera relationen mellan könen? Ska samhället som stort även dekonstrueras? Ser du någon fara med att dekonstruera och omdana samhället radikalt? Ska samhällets institutioner aktivt jobba med denna dekonstruktion eller vilar ansvaret på enskilda individer? Ska familjer kunna få välja om deras barn ska genomgå det eller ska dagis få tvinga på det mot föräldrarnas vilja?
Vet inte om jag skulle vilja dekonstruera
mellan könen, utan bara kön i sig. Ta sig lite mer friheter, förstå hur mycket av kön som är ett skådespel (hur jag rör mig, sitter, manér osv). Hur det skulle se ut genom samhällets insitutioner vette fan, särskilt inte i Sverige, där skolor inte har särskilda klädkoder t ex. Det är rätt fritt som det är, begränsningen ligger mer i det sociala trycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gunnilas-bulle
5. Känner du dig begränsad i vardagen eller att du saknar förutsättningar att realisera din fulla potential som människa? Vad tror du det är som håller dig tillbaka?
Jag känner mig inte särskilt begränsad i min vardag. Har alla förutsättningar för att realisera min fulla potential som människa och inget håller mig tillbaka. Men då är min situation väldigt speciell med där jag har privilegier andra saknar, också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gunnilas-bulle
7. Hjälp, jag bara ryser när jag läser ditt svar att intersektionalitet är ett måste. Vem anser du personligen men även utifrån intersektionalitet vara mest utsatt av en 14 årig flicka i Kungsträdgården under We Are S. och en papperslös?
Tror du missförstår vad det går ut på: det är ingen utsattshetstävling, det är en analysmetod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gunnilas-bulle
8. Ser du något problem med dagis och syftet vilket Palme drev igenom dagis?
Tror du får utveckla den här lite.
ETA: Skulle vi kunna fortsätta detta utbyte via PM? Det här är väldigt off topic.