Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-20, 23:02
  #625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Jag är inte ensam med att ha det svårt med att nå fram till tjejer på andra sidan datorn. Vi är otaliga män som sliter som hundar och får en spottloska i ansiktet som tack. Detta hävdar jag är ett större problem än ett personligt...

Min erfarenhet av nätdejting är att 8 av 10 kvinnor man kontaktar antingen inte läser mailet man skickat, eller läser men ignorerar. 2 eller 3 av 10 besöker ens nätdejtingprofil. Ca 2 av 10 besvarar mailet. Det fenomenet du beskrev ovan i ett inlägg, att du blivit dissad pga intresse och yrke, det känner jag däremot inte igen.
Citera
2016-01-20, 23:09
  #626
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tredjegangengillt
Visst är det hemskt. Men återigen. Även om de våldtar 8ggr mer. Svenskar våldtar rätt mkt själva också. Problemet fanns innan invandrarna/asylanterna kom hit och försvinner inte om dom försvinner.

Nej, svenskar våldtar inte "rätt mycket". Problemet fanns i praktiken inte innan de kom hit. Det var så minimalt att det var närmast helt obefintligt och om det skedde så brännmärktes förövaren av samtliga killar runtom som patologiskt mentalt rubbad. Jag har varit med ett tag nu så jag har sett hela utvecklingen. Om någon på 80-talet hörde den diskussion som finns idag om "förkläden" eller att "det är tjejens fel för hon klädde sig utmanande" med mera, så hade de smällt av.

Citat:
Jag har levt i detta land och umgåtts i en massa olika kretsar under hyfsat många år i flera sociala skikt och jag har aldrig förut hört alla dessa öppna fördömanden mot män som begår sexualbrott innan det handlade om invandrare/asylanter. Plötsligt så står alla på barrikaderna och ropar och skriker som det aldrig funnits en stor sexualbrottsproblematik innan. Som det är något helt nytt.

Ja, det är relativt nytt. Det har skett en gradvis försämring sedan 90-talet och framåt. Att du aldrig fick höra att det rörde sig om utlänningar beror väl bara på att ingen har vågat säga det rakt ut i dina kretsar förrän nu och du förmådde inte läsa mellan raderna. Men det är ingen annans fel.
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2016-01-20 kl. 23:23.
Citera
2016-01-20, 23:16
  #627
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Min erfarenhet av nätdejting är att 8 av 10 kvinnor man kontaktar antingen inte läser mailet man skickat, eller läser men ignorerar. 2 eller 3 av 10 besöker ens nätdejtingprofil. Ca 2 av 10 besvarar mailet. Det fenomenet du beskrev ovan i ett inlägg, att du blivit dissad pga intresse och yrke, det känner jag däremot inte igen.

De kollar på din profilbild. Den är helt avgörande.
Citera
2016-01-20, 23:26
  #628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
De kollar på din profilbild. Den är helt avgörande.

Min profilbild är tagen från långt håll.
Citera
2016-01-20, 23:37
  #629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tredjegangengillt

Visst är det hemskt. Men återigen. Även om de våldtar 8ggr mer. Svenskar våldtar rätt mkt själva också. Problemet fanns innan invandrarna/asylanterna kom hit och försvinner inte om dom försvinner. Jag vidhåller att det är mer korrekt att säga att män (med dålig kvinnosyn då) våldtar. Sen är det klart att kulturella bakgrunder spelar in men även om vi kommit långt i sverige så finns ju problemen här också. Vilket grupp människor tycker du våldtar eller ska man se det helt på individnivå?

Japp, men kvinnor våldtar också om än mindre än män. Ska vi då säga att att människor med dålig människosyn våldtar eller är överrepresentationen intressant? Jag är inte dum i huvudet men jag hoppas du ser poängen jag försöker göra här.

Annars riskerar vi att helt missa problembilder eftersom vi föredrar relativiseringar då det passar en agenda.

Edit: man bör väl kunna se mönster på individnivå om de tillhör en grupp som är mer benägen till olika brott och utgå därifrån vilka insatser man nu kan tänkas göra. Annars blir det väl som att skjuta mygg med hagelbössa
__________________
Senast redigerad av apjävel 2016-01-20 kl. 23:42.
Citera
2016-01-20, 23:47
  #630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
De flesta verkar under rätt förutsättningar växa upp till att förakta kvinnor och delta i att förtrycka dem. Titta på stora delar av världen. Och detsamma gällde i Sverige förut.

Men jag har aldrig kallat en kvinna hora, aldrig tafsat, aldrig snackat grabbigt med kompisarna om tjejer, aldrig behandlat en kvinnlig meningsmotståndare annorlunda än en kvinnlig, aldrig ursäktat en våldtäkt. Skulle aldrig njuta av att en meningsmotståndare blev våldtagen även om jag tyckte att hon var det värsta kräket jag skådat. Jag tycker en kvinna är exakt lika mycket värd som andra, även om hon är porrskådis etc. Jag ser inte ner på en tjej som spelat in en "Gangbang 1000". Visst kan jag ha varit hotfull mot tex nån kvinnlig skribent här på forumet, men jag har aldrig försökt trycka ner någon för att hon är kvinna. Behandlar alla lika. Har aldrig hatat en tjej som dissat mig, stalkat henne. Om en tjej säger att hon inte vill ha mig längre så avlägsnar jag mig bara.

Till råga på allt har jag det dessutom svårt med kvinnor och har alltid haft! Jag har dessutom mått riktigt dåligt över detta men har aldrig börjat hata kvinnor vilket väldigt många i min situation gör. Detta test har inte många genomgått och de som inte gjort det har inte kvalitetssäkrats ordentligt.

Det enda som irriterar mig är att man pratar om "män" som ett problem trots att jag absolut inget har att göra med mäns våld mot kvinnor.

Jag borde inte heller ha så dålig testosteronproduktion vilket skulle kunna förklara en feminisering av mig.

Tror ni inte att man kan vara så? Varför skuldbelägga män som kollektiv?

Nej jag håller med dig helt och fullt. Är kvinna och tycker inte att det är någon skillnad. Vi kvinnor kan också misshandla och våldta, mobbas, begå övergrepp etc.

Skillnaden är att ni har det fysiska övertaget om ni vill använda er av det så har de flesta av kvinnligt kön inget att sätta emot. Det finns bra och dåliga människor helt enkelt. Men de fysiskt utåtagerande männen märks mest. Det talas inte så mkt om misshandel från kvinnors sida. Är ju ofta diffus och psykisk. Jag tycker att du ska fortsätta att vara den du är. Och ja vettiga kvinnor tror jag vill ha vettiga män. Iallafall funkar jag så. Helt fel att skuldbelägga män anser jag.

Man ska prata om störda, trasiga och sjuka människor istället. Män som kvinnor.
Citera
2016-01-21, 00:02
  #631
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Jag trodde du försökte lägga orden i munnen på mig, som att jag uttalat dem gentemot dig.

Angående videon du postade så är jag bekant med fenomenet, då det förekommit i idel filmer och serier, men det är ingenting någon påpekat eller påtalat IRL i min närvaro.
Okej. Vi har olika erfarenheter då.
Let the sunshine in, kände jag för att skriva nu.
Bara lite positiv känsla inför jobb imorgon.
Citera
2016-01-21, 06:12
  #632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
My bad, jag trodde inte grovt utvecklingsstörda hade rösträtt. Av de som är utvecklingsstörda så har ca hälften "en lindrig utvecklingsstörning". Trodde inte den andra gruppen hade rätt att rösta. I vilket fall som helst ändrar inte det på någonting (utom just rösträtt-scenariot), det råder fortfarande inte lika rättigheter i samhället överlag.

När jag påstår att vissa har rätt att välja sin skolgång, då syftar jag givetvis på att majoriteten har möjlighet att påverka sin skolgång genom att exempelvis själva välja inriktning, skola osv.

"Det finns olika grader av utvecklingsstörning (lindriga, måttliga och grava) och
de utgår från barnens intelligenskvot."

Tror du alla barn kan välja hur de vill forma sin skolgång? Troligtvis inte va? Istället tar någon besluten åt dessa barn, troligtvis föräldrarna. Är det synonymt med lika rättigheter? Det är väl det man bör fråga sig. Om möjligheten till ett eget personligt val inte existerar, har man då samma rättigheter som alla andra?



Jag misstänker att det låter som att jag svamlar, då jag vänder på saker hit och dit, men det är just det att det går att vända på saker hit och dit, och se på saken ur olika perspektiv.

Fast hallå, alla barn i Sverige under 18 står under förmyndarskap av sina föräldrar, de blir myndiga först vid 18 och har då laglig rätt bestämma själva. de har alltså LIKA rättigheter därvidlag.
Är liksom inte så att rödhåriga barn först blir myndiga vid 25 och blonda barn blir det vid 16.
eller i fråga om kön som den historia vi haft tidigare män har blivit myndiga vid 18 och kvinnor aldrig, eller vid 25 om de förblir ogifta, en myndighet de sen raskt förlorar då de gifte sig och alltså hamnar som ägodel till en man och förbjuds massa saker.
Detta är exempel på lika rättigheter och skyldigheter.

Lika utfall är en praktiskt omöjlighet i frågor som den ovan ex. Och är alltså inte vad jag pratar om.

Och nej du svammlar inte speciellt, absolut inte i den omfattning ja gupplever andra gör det på detta forum.
men ! lite ordning på vissa begrepp hade inte skadat...
Citera
2016-01-21, 07:09
  #633
Medlem
Pansarveckets avatar
Är det verkligen lika då, när några tio tusen könsstympas som bebisar utan att ha något att säga till om?
Citera
2016-01-21, 08:19
  #634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Japp, men kvinnor våldtar också om än mindre än män. Ska vi då säga att att människor med dålig människosyn våldtar eller är överrepresentationen intressant? Jag är inte dum i huvudet men jag hoppas du ser poängen jag försöker göra här.

Annars riskerar vi att helt missa problembilder eftersom vi föredrar relativiseringar då det passar en agenda.

Edit: man bör väl kunna se mönster på individnivå om de tillhör en grupp som är mer benägen till olika brott och utgå därifrån vilka insatser man nu kan tänkas göra. Annars blir det väl som att skjuta mygg med hagelbössa

Nu har jag väl aldrig hävdat att alla män våldtar och har det i sina gener och kvinnor har det inte och begår aldrig sexualbrott (vilket du givetvis inte skriver att jag hävdat heller vill jag lägga till).

Det jag har skrivit är att det är män inom rollen av män under mansnormen (som givetsvis kan se olika risig ut beroende på var i världen du är uppväxt) som begår brotten. Det är mansrollen som skuldbeläggs för att begå brotten, inte enskilda män fysiskt. Hos oss män som lever i den och strävar efter att upprätthålla den finns det då dock en skuld i detta. Självklart kan man dela in även gruppen män i subgrupper som man kan hantera på olika sätt. Men det är fortfarande gruppen män som begår brotten (inte alla fysiska individer nu). Jag hör ingen rasa mot asylantkvinnor som gruppantastar män, Jag hör inte media gotta sig i hockeysexskandaler av kvinnor mot män, jag har inte förfärats över alla dessa tältvåldtäkter på hultsfred av kvinnor mot män under min uppväxt.

Med det sagt så finns det självklart kvinnor som begår sexualbrott. De är dock i sammanhanget inte speciellt många (vilket vill jag påpeka inte spelar så stor roll för offren som bör erbjudas än mer hjälp eftersom brotten är så stigmatiserade).

För att svara på din edit tillsist då: Det mönstret man ser på individnivå är ju att det är gruppen män som begår brotten. Man kan som sagt var leta vidare i olika subgrupper för att hitta olika orsaker och benägenheter till olika brott. Gemensamma nämnaren är dock män. Jag anser då att det övergripande målet bör vara att ändra de mekanismer som gör att gruppen män begår brotten. Detta hindrar inte att man adresserar specifika problem med handling när och var och hur de uppstår. Punktinsatserna hjälper ju bara mot det just den problematik som adresseras just då tyvärr, arbetar man inte med helheten finns ju problemet kvar.
Citera
2016-01-21, 08:37
  #635
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tredjegangengillt
Nu har jag väl aldrig hävdat att alla män våldtar och har adet i sina gener och kvinnor har det inte och begår aldrig sexualbrott (vilket du givetvis inte skriver att jag hävdat heller vill jag lägga till).

Det jag har skrivit är att det är män inom rollen av män under mansnormen (som givetsvis kan se olika risig ut beroende på var i världen du är uppväxt) som begår brotten. Det är mansrollen som skuldbeläggs för att begå brotten, inte enskilda män fysiskt. Hos oss män som lever i den och strävar efter att upprätthålla den finns det då dock en skuld i detta. Självklart kan man dela in även gruppen män i subgrupper som man kan hantera på olika sätt. Men det är fortfarande gruppen män som begår brotten (inte alla fysiska individer nu). Jag hör ingen rasa mot asylantkvinnor som gruppantastar män, Jag hör inte media gotta sig i hockeysexskandaler av kvinnor mot män, jag har inte förfärats över alla dessa tältvåldtäkter på hultsfred av kvinnor mot män under min uppväxt.

Med det sagt så finns det självklart kvinnor som begår sexualbrott. De är dock i sammanhanget inte speciellt många (vilket vill jag påpeka inte spelar så stor roll för offren som bör erbjudas än mer hjälp eftersom brotten är så stigmatiserade).

För att svara på din edit tillsist då: Det mönstret man ser på individnivå är ju att det är gruppen män som begår brotten. Man kan som sagt var leta vidare i olika subgrupper för att hitta olika orsaker och benägenheter till olika brott. Gemensamma nämnaren är dock män. Jag anser då att det övergripande målet bör vara att ändra de mekanismer som gör att gruppen män begår brotten. Detta hindrar inte att man adresserar specifika problem med handling när och var och hur de uppstår. Punktinsatserna hjälper ju bara mot det just den problematik som adresseras just då tyvärr, arbetar man inte med helheten finns ju problemet kvar.
Om man ska vara smart - och det gillar jag att vara. Så vet tom feminister att våldtäkt och
sexuella övergrepp inte handlar om sex utan om makt.
Har man läst ens en gnutta psykologi så vet man att det utgår från en känsla av vanmakt.

Vanmakt kan inte botas med information.

Ni feminister har en helt horribel människosyn. Självgoda så det plaskar om det.

Återkommer med svar på det du skrev till mig när jag är vid dator. Men just i detta. Man kommer inte åt problemet om man inte klart definierar det. Man kan inte lösa problem om man inte vet vad det består i. Vad feminister gör är att de gissar. De är inte till större samhällsnytta än vad filosofer är för rättsväsendet.

Återkommer som sagt till ditt människoförakt
Citera
2016-01-21, 09:04
  #636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Om man ska vara smart - och det gillar jag att vara. Så vet tom feminister att våldtäkt och
sexuella övergrepp inte handlar om sex utan om makt.
Har man läst ens en gnutta psykologi så vet man att det utgår från en känsla av vanmakt.

Vanmakt kan inte botas med information.

Ni feminister har en helt horribel människosyn. Självgoda så det plaskar om det.

Återkommer med svar på det du skrev till mig när jag är vid dator. Men just i detta. Man kommer inte åt problemet om man inte klart definierar det. Man kan inte lösa problem om man inte vet vad det består i. Vad feminister gör är att de gissar. De är inte till större samhällsnytta än vad filosofer är för rättsväsendet.

Återkommer som sagt till ditt människoförakt

Jag vet faktiskt inte om du behöver svara. Det känns som vi är cementerade lite på varsitt håll. Du tillskriver mig också t.ex människoförakt och horribel människosyn, har kallat mig dum i huvudet, självgod och haft åsikter om att jag lever i en skyddad värld, som om du visste. Du har raljerat över den syn och vilka teorier jag har haft i ämnet samtidigt som du gång på gång "presenterar obestridliga bevis" själv. Du bestämmer också vem som är insatt och inte.

Vaddå om man läst en gnutta psykologi. Jag TROR verkligen inte är den mest utbildade personen som skriver här. Några böcker i grundläggande psykologi gör en inte till allvetande, möjligtvis besserwisser. Ja, nu VET jag ju inte ovanstående. Men jag kan TRO och tycka.

Svara om du vill på tidigare replik men jag tror vi kan sluta med de långa citats-harangerna. Jag ser hellre nu att du svarar på hur DU tycker man skall lösa denna vanmakt som skapar sexualbrotten. Då gärna med Köln i baktanke. Och de som begick brotten där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback