2016-01-18, 21:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Det är otroligt lustigt att för någon som är en sån stickler för att hålla sig till topic, så drar du dig inte en millimeter för att dra upp helt irrelevanta saker och sen uppmana ANDRA till att inte gå off topic - vilket man oundvikligen gör när du häver ur dig irrelevanta saker (som en rant jag gjort som varken du eller jag verkar minnas) och man såklart vill bemöta.

Helt rätt.
Meningen var att du skulle få bemöta det, men tråden var rensad 10 sidor så "withdrawn" som de säger på TV, jag borde kollat att inlägget fanns kvar innan jag skrev.

Jag skrev det dock inte som ett angrepp på just dig, utan de exempel jag tog upp är alla en del av kvinnlig maktstruktur. Vilket är trådens topic. Jag använder dig som illustration bara. Du som person är irrelevant liksom jag men inte fenomenet som sådant.
Det ang annan manlig användare tänker jag inte bemöta då jag inte tycker att det är ok att använda andra som slagträn.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-01-18 kl. 21:45.
Citera
2016-01-18, 21:44
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analdestructor
Har utlänsk bakgrund. Jag har aldrig tafsat, stalkat, behandlat en kvinna illa just för att hon tillhör könet "kvinna". Det jag däremot märker väldigt ofta är att om man säger ifrån och inte accepterar precis det som en tjej säger till en så blir man dömd som "kvinnoförtryckare". Många tjejer är så vana med att få precis som de vill att de tror att "respekt till kvinnan" innebär att behandla henne som drottning universum, låtsas om att hennes avföring inte stinker och acceptera hennes ord som lag. Annars är det "kvinnoförtryck". Detta har många av männen också fått för sig.

Samma sak med VILKA typer av kvinnor man vill ha inom seriösa förhållanden. Här är det samma sak, en massa: "ja men du är en kvinnohatare med dålig kvinnosyn för att du inte vill ha en kvinna som är si eller så" och yaddayaddayadda. Det här missbrukas grovt av många tjejer för att manipulera killar och vända deras känslor mot de så att de ÅTER kan få precis som de vill. En kvinna har rätten att säga sitt men tycker jag att hon har fel så säger jag det. Då förväntar jag mig att hon har tillräcklig med god självinsikt.

Jag är ENBART snäll OM individen har förtjänat det. Jag är inte snäll mot en kvinna, enbart på grund av faktumet att hon är just en kvinna. Hon måste förtjäna min respekt och snällhet, annars får hon gå sin egen väg och kan sätta olika benämningar på mig som hon vill!

Jag håller med om att vissa kvinnor drar offerkortet i form av du är en förtryckare för att du är man, och jag gissar att du får en extra släng om du är utländsk man och inte blir bedömd för den du är utan kollektivt, och än värre lär det bli nu i det sista.

Manipulationer är ju ett sätt att kommunicera som man lärt sig hemifrån istället för att adressera det verkliga problemet, och sitt eget ansvar i en uppkommen situation.

Jag tror ärligt att kvinnor som vuxit upp som pappas prinsessa har lärt sig ganska bra att manipulera pappa med tårar och andra finter såsom skuld och skam. Ett beteende som de senare givetvis tar med sig ut i livet och som kommer drabba människor runt omkring dem i allmänhet i män i synnerhet. I själva verket så är en stor del av parterapin att medvetandegöra kvinnor om deras sätt att kommunicera med shaming. Och mäns beteende att dra sig undan. Båda skapar givetvis en nedåtgående spiral.

En bifråga - märker du någon kulturell skillnad ang detta kvinnliga fenomen som du just beskrev?
Citera
2016-01-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag håller med om att vissa kvinnor drar offerkortet i form av du är en förtryckare för att du är man, och jag gissar att du får en extra släng om du är utländsk man och inte blir bedömd för den du är utan kollektivt, och än värre lär det bli nu i det sista.

Manipulationer är ju ett sätt att kommunicera som man lärt sig hemifrån istället för att adressera det verkliga problemet, och sitt eget ansvar i en uppkommen situation.

Jag tror ärligt att kvinnor som vuxit upp som pappas prinsessa har lärt sig ganska bra att manipulera pappa med tårar och andra finter såsom skuld och skam. Ett beteende som de senare givetvis tar med sig ut i livet och som kommer drabba människor runt omkring dem i allmänhet i män i synnerhet. I själva verket så är en stor del av parterapin att medvetandegöra kvinnor om deras sätt att kommunicera med shaming. Och mäns beteende att dra sig undan. Båda skapar givetvis en nedåtgående spiral.

En bifråga - märker du någon kulturell skillnad ang detta kvinnliga fenomen som du just beskrev?

Att kollektivt skuldbelägga utländska män är ju det svenska kvinnor är bäst på.
Citera
2016-01-18, 21:59
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Att kollektivt skuldbelägga utländska män är ju det svenska kvinnor är bäst på.
Nja tycker nog att svenska kvinnor är bäst på att skuldbelägga kränkta vita män.

Det som händer nu är en väldigt svår balansgång, så att det inte blir så som du skriver.
Därför måste det diskuteras och inte tystas ned i den vanliga feministsoppan. Då blir det bara polarisering och det leder aldrig framåt.
Citera
2016-01-18, 22:21
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Detsamma görs ju med män, sett från ett feministiskt perspektiv. Det är märkligt att ett illa bemötande av en kvinna så ofta ska försvaras, och att det alltid måste finnas orsaker förorsakat av just män som ligger till grund för kvinnans handling.

Alla människor har fördomar, de flesta generaliserar någon gång, ibland av misstag, men något som ofta förefaller sig hålla en röd tråd, det är just feministernas generalisering och förmåga att alltid försvara kvinnor som beter sig illa åt.

Absolut; och då får man fråga sig om det är ok att generalisera för att göra poänger, eller om man ska opponera sig varje gång det händer. Det här subforumet gillar ju generaliseringar kring kvinnor och feminister, men inte män, men är helt OK med att generalisera kring män från mellanöstern och dra på stora spakar där.

Antingen är generaliseringar fel alltid, eller så får man finna sig i dem. Man kan inte komma och ropa "inte alla män" för att i nästa stund säga "alla MENA-män". (som varit en rätt vanlig syn i kölvattnet efter Köln. Kölnvattnet?)
Citera
2016-01-18, 22:42
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Absolut; och då får man fråga sig om det är ok att generalisera för att göra poänger, eller om man ska opponera sig varje gång det händer. Det här subforumet gillar ju generaliseringar kring kvinnor och feminister, men inte män, men är helt OK med att generalisera kring män från mellanöstern och dra på stora spakar där.

Antingen är generaliseringar fel alltid, eller så får man finna sig i dem. Man kan inte komma och ropa "inte alla män" för att i nästa stund säga "alla MENA-män". (som varit en rätt vanlig syn i kölvattnet efter Köln. Kölnvattnet?)

Nja giltiga generaliseringar måste ju vara ledordet här. Dvs finns det grund för generaliseringen, och i så fall vilken då?
Utan generaliseringar blir inte vår värld begriplig. Vi måste gruppera både människor och erfarenheter för att kunna navigera, vore varje människa och varje möte och företeelse nytt så skulle det ta oerhört mycket energi i anspråk.

Vad man säkert kan säga är att Svenska kvinnor utsätts för ett relativt mindre kvinnoförtryck än i mer främmande kulturer.
Vad som uppstått på sista tiden är ett escalerande reellt problem och ett långt större hot mot kvinnors rätt att röra sig i samhället än tidigare, men i stället för att addressera just det mest akuta problemet som det görs i Tyskland, så vrids debatten till en allmän kvinnodebatt.

Vad man också säkert kan säga är att det uppstått problem pga stora kulturkrockar i Sverige. Om man ska vara jätterädd för att generalisera då så blir det ju väldigt svårt att ringa in problemet.

Eller om man tokgeneraliserar problemet till att gälla alla män.

Vad man måste göra är ju att på ett vetenskapligt sätt ta reda på vad skiljer männen som bor i nogo områden från män som bor utanför. Vad gör att det i vissa ghetton börjar råda egna lagar och uppförandekoder.
Occams razor säger inte män
Occams razor säger inte muslimska män heller även om de flesta sådana områden är bebodda av muslimer, men assyrier tex är kristna.
Occams razor säger heller inte utlänningar eller MENA för det finns civliserada människor som inte gör en fluga förnär från MENA.

En gissning från mig säger att det handlar om utbildning, eftersom kvinnans ställning ökar ganska dramatiskt med utbildning, jag har för mig att Rosling visat på att barnafödandet minskar drastiskt med utbildning. Med utbildning så sker en sekulisering oavsett religion. De som är mest religiösa är outbildade bönder. Nu tar det ju flera generationer att utbilda bort dålig kvinnosyn, och eftersom det finns ett utanförskap, så kommer inte utbildning räcka om folk inte får jobb.

MEN ett faktum är också att vissa som kommer hit inte har förmågan att ta till sig utbildning heller.

Jag tycker att TS beskriver en tillräckligt utbildad och bildad man som har stött på kvinnor i alla möjliga positioner och därför vet att de är jämbördiga och lika värda
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
De flesta verkar under rätt förutsättningar växa upp till att förakta kvinnor och delta i att förtrycka dem. Titta på stora delar av världen. Och detsamma gällde i Sverige förut.

Men jag har aldrig kallat en kvinna hora, aldrig tafsat, aldrig snackat grabbigt med kompisarna om tjejer, aldrig behandlat en kvinnlig meningsmotståndare annorlunda än en kvinnlig, aldrig ursäktat en våldtäkt. Skulle aldrig njuta av att en meningsmotståndare blev våldtagen även om jag tyckte att hon var det värsta kräket jag skådat. Jag tycker en kvinna är exakt lika mycket värd som andra,

Tror ni inte att man kan vara så? Varför skuldbelägga män som kollektiv?

Enligt min åsikt är problemet att alla män inte vet det.
Borde inte den bästa agendan vara att fundera ut varför inte alla vet det. Samt vad man kan göra åt det. Det sätt som feminismen försöker göra det, är helt vanvettigt om man har läst psykologi.
Kränkta människor sammarbetar inte, och framförallt så skall väl inte fokus vara på att utbilda män som redan vet att kvinnor är lika värda i hur förtryckta kvinnor är?

Det är väl de värsta förtryckarna som måste bemötas?
Och först måste man ju ringa in dem, vilka de är och vad det exakta problemet är?
Det görs inte med kvasidiskussioner.

(btw så säger de som jobbar mot kvinnlig omskärelse i afrika att det är lättare att få männen på sin sida än kvinnorna. Kvinnorna har svårt att sluta med det som de själva har varit utsatta för, det som hjälper där är att utbilda kvinnorna - passus men ändå)

Finns här någon bättre kirurg med rakkniven så är jag idel öra.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-01-18 kl. 22:49.
Citera
2016-01-19, 01:15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Så om du utpekar en massmördare som ett rövhål så innebär det automatiskt att du också är ett? Att vara en bra person innebär inte att man måste vara icke-dömande och passiv inför dåligt beteende. Jag kallar inte alls alla män för rövhål men det är tydligt att det i vissa fall stämmer när mannen i fråga tar plats genom att trycka ned andra. Det är ju inte allt för sällan tjejerna själva klagar på att han är ett rövhål också.

Korkade Nej, slampiga till stor del Ja. F ö så är det inte nödvändigtvis mig själv jag avser i mina argument och ämnet som sådant är inte beroende av detta.

Kvinnor raggar generellt sett aldrig vilket alltså innebär "väldigt sällan". Det utesluter inte att det i ditt fall t om har skett väldigt ofta och pådrivande men i regel så brukar inte detta ske mer än att hon "sände signaler" genom att titta med en blick, röra sig i håret eller något annat som bjuder in mannen till att antingen ta kontakt eller slutföra det hela. I praktiken är det nästan alltid mannen som står för lejondelen av drivkraften.
Du har en märklig syn på "raggning".
Dvs du passar precis in på det jag skrev om hur dessa "snällissarna" har en uppgiftsorienterad syn på raggning.
Du listar här upp "signaler", blickar, rörelser, håret och sådant.
Men missar helt att raggning är Interaktion!!

Glöm helt bort allt det trams du tror att du lärt dig i "självhjälpsböcker" som handlar om raggning.
Det finns inga sådana tips och trixs man kan lära sig.
Vare sig kvinnor eller män går omkring och letar efter "subtila signaler" och tolkar dessa. En kvinna som lyfter på axlarna 2 cm gör det inte pga någon undermedveten orsak - utan hon baar lyfter på axlarna.
En kvinna som drar handen genom håret gör det inte för att "signalera att hon är redo", utan hon gör det bara för att hon känner för att dra fingrarna genom håret.

Raggning är alltså en Interaktion.
Och det är i denna internaktion en attraktion kan uppstå. Den kan uppstå och den kan delas/besvaras.

Du kanske sitter där på krigen och observerar folk som umgås/interagerar, och du tolkar det hela helt vansinnigt.
Du tolkar tex en killes samtal med en tjej som att hon inte förstår att han "tydligt bara vill en sak"
Eller hur.
Du kanske tänker att "så där hade jag aldrig gjort eftersom jag respekterar kvinnan."
Och dessutom så ser du mannen som nån slags aggressor här.

Men det du Helt Missat, är att det är tal om en Interaktion. Där alltså båda två pratar, umgås, interagerar med varandra.

Du tror att tjejen blir "övertalad" nästan mot sin vilja.
Att killen har någon slags hypnotisk makt över kvinnor.

Men Ända från det ögonblick samtalet Börjar, så är Båda två Lika involverade i interaktionen. Båda två kan när som helst avsluta om de vill. Om killen tex inte får positiv respons - då slutar han prata, slutar umgås etc.
Förstår du? Tjejen är Lika involverad i "raggningen" (om du vill se det på det sättet).Dvs du säger att tjejer inte raggar - men det gör de ju iom att de Också är delaktiga i interaktionen.

Och precis som jag själv, med mina erfarenheter av raggning, så har jag en kompis som heller aldrig verkar ha haft någon erfarenhet av att ragga själv. Jag har iaf aldrig sett honom "ragga".
Men han är nån slags naturlig brudmagnet av sällan skådad kaliber. Det räcker i princip att han bara ställer sig någonstans så börjar de flockas kring honom.
Så om nu tjejer aldrig raggar som du säger, så hade han ju inte heller haft några tjejer.

Ni "snälla killar" är allt för upptagna med att sitta bredvid och snacka skit om alla andra.
Som du säger så ser ni ner på både killar och tjejer. Ni tycker att ni själva är Så Så mycket bättre själv.
Det är Inte särskilt respektfullt att sitta där sidanom och Se Ner på alla andra, se ner på tjejer bara för att de är Trevliga mot killar som pratar med dem tex.

Det du kallar "raggning" är alltså i praktiken mest att abara Umgås, interagera med varandra. Och då ha roligt, se vem man kan ha roligt med. Och trivs man med detta, då uppstår attraktion - och när attraktion uppstår har man som "mottagare" Två val. Antingen accepterar man och går vidare, eller så säger man stopp, nobbar den andre alltså.
Förstår du? När du i det skedet drar dig undan, visar upp hur "respektfull" du är. Då kommer hon att tolka det som att du inte är intresserad. Hon blir alltså Sårad, när du är "respektfull."
Citera
2016-01-19, 01:45
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo

Och är det snällt att fortsätta sparka på "losers", mesar, olyckligt lottade män för att höja din status hos kvinnor? Det är anti-socialt white knightande. Och dessutom går det utmärkt att vara kritiskt även om man är snäll men jag antar att du fallit för detta politiskt korrekta att man är "ond" om man ser vad vissa kvinnor är.

Och den där anekdoten(vad fan det skulle betyda snurrig som du är) om killen som bad om ursäkt gjorde nog det för att hon betedde sig "slampigt" och han är socialt skicklig nog att be om ursäkt för det för tjejen skulle bara göra det under pistolhot.

Du är fortfarande kräkig, sir.
Var får du allt från?
Ser du verkligen inte hur dålig uppfattning du har om folk?
Vadå "sparka på losers för att höga status"??

Jag förklarade bara för dig, och er "snälla", att ni faktiskt inte är särskilt snälla alls.
Iaf inte om ni ha den nedlåtande synen på era medmänniskor som ni ger uttryck för.
Du är nedlåtande mot dig själv när du kallar dig "loser", nolla" etc. Och lika nedlåtande mot andra som du kallar slampor, ltättlurade och dessutom kräk, stjäl utrymme från andra, trampar på andra etc.
Strunta i att Tycka så mycket om alla andra - lär känna dem istället.
Ingen komemr tycka du är nån loser. Bara du Pratar och Umgås, och är Öppen och trevlig.
Sitt inte vid sidan om om Bedöm, utan ta steget in och Lev istället.
Sätt dig tex nästa gång på krigen på ett långbord. Där kommer ju andra att sätta sig också. Börja Prata med dem. Fråga dem om deras liv, berätta om dig. Fråga, fråga, fråga etc. Tjejer Älskar att berätta om sig själv ...
Och Visa för Guds skull att du är Intresserad, Attraherad av dem. Kasta din snedvridna feluppfattning om "respekt" i sjön.
Det är Inte respektlöst att visa uppskattning.
Ja - det Är faktiskt OK att ta en titt på deras bröst tex.

Och nej, han bad inte om ursäkt för att hans tjej raggade upp mig. Han bad om ursäkt för sig själv, han bad om ursäkt för att han var ledsen och han bad om ursäkt för att jag var så mycket bättre. Enligt honom alltså. Han kunde inte komma på nog med orsaker till att jag förtjänade henne mer än vad han gjorde. Han gav mig tips på sånt hon tyckte om. Det var omöjligt för mig att ens försöka förstå vad fan han faktiskt höll på med egentligen.

Och anekdoterna tjänade som pekpinne till dig, så att du skulle lära dig att tjejer inte alls faller för "kräk" som du tycks tro. Dessa personer jag berättade om han knappast talat så högt om mig om jag varit något kräk, hade inte rekommenderat mig till andra, hade inte börjat bråka sinemellan för att "få mig" etc.

JAg förstår att du tror att "raggande" handlar om att gå ut med nån slags "check-lista, där man som kille ska göra vissa saker, för att få det slutgiltiga målet med ett knull.
Men det är Inte så.
Dvs om du hade gått ut på det sätet på krigen tex och följt någon slags mall i syfte att få knulla - då hade också tjejen upptäckt det. Och då hade tjejen lika snabbt tappat intresset.
För attraktion uppstår som en konsekvens av att man Trivs tillsammans. Man pratar, har roligt tex. Man märker att man "stämmer överens". Sk ömsesidigt tycke uppstår.
Det är Det "raggning" är.
Dvs egentligen att "test-umgås" med olika människor, för att kanske hitta något som stämmer.
Man pratar med olika människor ute på lokal tex, och man träffar kanske någon man trivs väldigt bra med.

Men att gå ut med det uttalade syftet att bara hitta någon man kan Bara knulla och dumpa. Det är ett manipulativt beteende. Och vi Ser väldigt fort om någon försöker manipulera oss.
Man ska alltså inte gå ut med det som mål.
Utan man ska gå ut med syftet att ha Roligt. Och sen vara Öppen för varje kontakt man väl får. Passa på att ta chansen när du väl har den - dvs försök att Lära Känna de tjejer du pratar med. Fråga, Berätta - Prata.
Och var Beredd på att de ska Tycka om det. Att de ska ge positiv feedback.
Var Beredd på det alltså, och passa på att ta chansen.
Ta alltså inte "ett steg tillbaka". Inget trams med "respektfullhet" etc.
Utan ha Roligt, och ta varje chans. Var Följsam alltså. VAr inte rädd för att snudda vid henne lite. Se hur hon reagerar. Och om hon rör dig. Allt Hon gör - det kan du också göra tillbaka. Tänk på det. Men du kan också driva på, men försiktigt.

Och, som sagt, gå Inte ut bara för att "bli av med oskulden", dvs bara för att hitta vilket ök som helst. För de kommer att lägga märke till det.
Nej, du ska gå ut För att Träffa Någon Du Tycker Om.
Vare sig mer eller mindre!
Citera
2016-01-19, 03:07
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Det är mest andra killar som säger taskiga saker. Inte feminister.
Haha, såhär beskrev feministen två poster ovanför din alfahannen:
"den aggressive, dumme, känslostyrda, mentalt svage, anser-sig-bäst-i-världen-utan-grund, egoisten. Som har fått för sig att bara för att han har en korv mellan benen så förtjänar han allt han ser på och får han inte detta så går han banans på andras bekostnad.
Och jag har noterat att denne typ verkar anses som "alfan" hos många på detta forum."

Hon hade fel och tydligen även du. Feminister säger ju aldrig nå dumt om #killallmen...
Hon har absolut noll koll på vare sig män eller skillnaden på en alfa eller betahanne. Hon har bara fördomen ovan.
Citera
2016-01-19, 03:18
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Om det är frihet som förespråkas, då ska det också finnas friheter i varje hushåll att själva bestämma hur uppdelningen ska vara, exempelvis föräldraledighet. Tjänar en kvinna 50 000 i månaden och mannen 25 000 i månaden, då är det mer lämpligt att mannen är mest föräldraledig och tvärtom, om nu hushållet tar hänsyn och värderar ekonomin högst i föräldraskapet.
Det finns praktiska och psykologiska skäl till att behandla barnet med viss trygghet i början och inte som en kattunge eller hundvalp. Det tar ett tag innan själva anknytningen börjar och t.ex att amma är en sån process. Det kan pågå mellan ett halvår och ett år. Kan man däremot ta ut föräldraförsäkringen säg under de första fyra åren så är det klockrent. Då är redan barnet en till stor del utvecklad egen personlighet. Bara för att man jobbar betyder det ju inte att man inte umgås ändå. Kvalitetstid kallade vi det.
Citera
2016-01-19, 03:20
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fördomsfull är väl du och co med ert evig fördomsfulla malande om feminister hit och feminister dit.
Som sagt 50% av Sveriges befolkning kallar sig feminist, känner du alla dessa? så du kan avgöra om de lever i bubblor eller inte?

Och aldrig slagit dig att där kan finnas skäl till varför kvinnor reagerar som de gör i barmiljöer?
Se där har du tokfel!
Jagtvivlar på att mer än någon procent av männen kallar sig feminister, men bevisligen finns de. Jag tvivlar på att mer än 30 av tjejerna skulle kalla sig feminister, med tanke på deras härjningar. Se gärna det sista SVT debatt som gick i ämnet. För jämställdhet däremot lär siffran vara nära 100.
Citera
2016-01-19, 03:25
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det finns praktiska och psykologiska skäl till att behandla barnet med viss trygghet i början och inte som en kattunge eller hundvalp. Det tar ett tag innan själva anknytningen börjar och t.ex att amma är en sån process. Det kan pågå mellan ett halvår och ett år. Kan man däremot ta ut föräldraförsäkringen säg under de första fyra åren så är det klockrent. Då är redan barnet en till stor del utvecklad egen personlighet. Bara för att man jobbar betyder det ju inte att man inte umgås ändå. Kvalitetstid kallade vi det.

Men det fetade går väl att lösa genom att mamman pumpar och pappan flaskmatar barnet med den pumpade mjölken? Så knyter barnet an till den föräldralediga pappan? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in