Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Nää visst, giraffer, lejon och jordekorrar har självklart saker som arbetsmarknad, universitet och mobiltelefoner…japp!
Tror du har tittat lite för mycket på TV i dina dar och blivit disnyfierad.
Du pratar med en miljömupp, så lite onödigt dra in fossila bränslen kanske i en diskussion som handlar om " snälla" killar på ett feministforum?
Val av partner är komplext som sagt, vi har biologiska delar ( som rör alla) vi har individuella bitar
(som förmodligen rör vår barndom eller våra gener) och vi har också en medveten del
Allt ska förmodligen samspela för att vi väljer någon.
Den där synen att kvinnor faller som käglor för att det kommer ner en tarzanfigur på en lian är liksom bara inte sant. Återigen du är matad med för mycket TV.
Så samma visa igen? Allt ont i världen är kvinnors fel! De väljer inte mig! alltså ska jag skjuta huvudet på alla jag ser. Lite tradigt.
Du verkar ha svårt att stiga ur din trångsynta lilla människobubbla och se större perspektiv
ja vi har universitet, arbetsmarknad och mobiltelefoner, men det betyder inte att vi är mer avancerade än andra djur, det är en helt subjektiv bedöming från din sida. De sitter inte i skolbänkar och läser böcker nej men de gör och lär sig saker för sin överlevnad och fortplatning precis som vi gör, vårat sätt är inte bättre än deras på något sätt, alla organism är anpassade till sin respektive biotop. Myrkolonier fungerar till exempel på många nivåer som mänskliga samhällen, de kan till och med odla mat ungefär som vi gör. Och återigen, som människa har du inte förmåga att förstå till exempel hur hundar kommunicerar via sina överlägsna luktsinnen, och din ignorans är inte mycket att skylta med.
Att jag drar in fossila bränslen har att göra med att jag försöker se omvärlden i ett så helt och objektivt perspektiv som möjligt, och då kan man inte ignorera energibehovet som hela samhället byggs upp runt. Vet dock att många feminister har svårt att se större perspektiv på detta sättet, allting är ju godtyckliga samhällsnormer, biologi, fysik, kemi, ekologi, miljö, sådana ämnen kan väl inte ha någonting med att göra hur människor fungerar och lever i sina samhälle, nej Gud förbjude, då måste vi ju börja tänka på riktigt och använda våra hjärnor, Gud förbjude.
När har jag sagt att kvinnor faller som käglor för att det kommer en Tarzan-figur i en lian, du behöver inte lägga ord i min mun som jag har sagt. När jag talar om vad kvinnor i allmänhet attraheras talar jag utifrån egen mångårig erfarenhet och vad jag har observerat i världen om hur djur i allmänhet fungerar, inte vad jag har "matats med på tv". Det behöver inte vara någon muskulös, aggressiv, dominant, arrogant typ, absolut inte, när basala behov som föda och tak över huvudet är uppfyllda av samhällstjänster så sätts mindre krav på detta. Kvinnor i allmänhet kommer dock fortfarande attraheras av män som kan jaga föda till bordet, detta är evolutionärt programmerat inte bara hos kvinnor utan också hos män, man sätter värde på egenskaper hos andra som bidrar till ens egen överlevnad och fortplantning. Både kvinnor och män kommer attraheras av en duktig "jägare" som Zlatan tex, kvinnor kanske sexuellt, män i större utsträckning platoniskt och som en förebild att se upp till och vilja ha i sitt liv. De egenskaper som alltid premieras hos män är humor, självförtroende och social förmåga, detta säger i princip alla kvinnor i undersökningar, om du inte kan få kvinnan att känna någonting när du pratar med henne kommer attraktion aldrig att uppstå.
Jag har inte sagt att allting är kvinnors fel i världen, absolut inte, återigen lägger du ord i munnen på mig, dock är det naivt att tro att bara kvinnliga ledare skulle leda till någon större förändring, detta har bevisligen aldrig varit fallet. Du verkar samtidigt låtsas som att kvinnor inte hatar varandra, det finns väldigt mycket hat och konkurrens mellan kvinnor också, därför fungerar det inte att ställa könen mot varandra på det sättet. Min poäng är att många män är mer eller mindre födda "förlorare" då de aldrig kan få den sociala förmåga som krävs för att attrahera kvinnor, det ursäktar inte att man agerar ut aggressivt som en del män gör i tex USA, men det finns en anledning att känna empati för människor som är ensamma genom hela livet för att de har tilldelats en ofördelaktig lott vid födseln, jag har empati med både kvinnor, män, djur, miljö som lider i världen. Mitt råd är att du skulle försöka vidga ditt empatiska perspektiv lite grann också.