2016-01-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnagoga
Var genuint snäll men förvänta dig inget. Ta inte åt dig av vad feministerna säger.

Det är så jävla krångligt att vara man idag. Vissa går det bra för, andra går det sämre för. Vissa får respekt och andra går genom livet utan att få någon som helst respekt av någon. Klart man mår dåligt över det... Men ju mer tiden går så fattar man att man bara har sig själv och det är ett steg till frihet. Då får man tid att jobba med sig själv.

Det där bör generaliseras till människor. Det är ju ofta killar som säger saker också, och de behöver inte vara feminister.
Det finns människor som sätter värde på sig själva genom vad andra tycker, och det finns människor som sätter värde på sig själva genom hur de klarar av vad de själva ställer upp för mål. Det senare är ett beprövat vinnar-koncept. Till och med Warren Buffet (en av världens rikaste män) talar om ett inner och outer score board, dvs vad omgivningen uppfattar jämfört med vad man egentligen presterar. Att värdesätta människor utifrån vad tjejer tycker om dem, är verkligen något att se ner på, och ett rejält förlorar-drag.

Säger inte att man helt skall strunta i vad omgivningen tycker, men ibland är det fan nära.
Senast redigerad av ManManne 2016-01-15 kl. 23:25.
Citera
2016-01-16, 01:09
Medlem
Utopia.s avatar
Jag känner igen mig i TS beskrivning. Kommer från ett hem där vi alltid pratat om jämställdhet och andra politiska frågor, har alltid haft starka kvinnor runt mig (mostrar, mor, mm). Aldrig varit någon testosteronkille och i ärlighetens namn alltid sett ner på killar som söker flockens bekräftelse och hamna rätt i machohierarkin.

När folk talar om killar "som grupp" så avser de ju sällan alla killar, utan endast den högljudda minoriteten (som tyvärr inte är särskilt liten). Jag blir också ofta frustrerad över att klumpas ihop med dessa, men samtidigt så är det ju en viss sorts maskulinitet som är den gemensamma nämnaren. Det handlar inte om att skuldbelägga individer, utan beskriva problemet.

Men givetvis är alla debbatörer bättre/sämre på detta, och det finns även en hel del som på allvar verkar tro att detta är någon män "som kollektiv" skulle kunna göra något åt (som om vi "snälla killar" någonsin haft något inflytande över dessa pajasar, gimme a break)
Citera
2016-01-16, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Jag känner igen mig i TS beskrivning. Kommer från ett hem där vi alltid pratat om jämställdhet och andra politiska frågor, har alltid haft starka kvinnor runt mig (mostrar, mor, mm). Aldrig varit någon testosteronkille och i ärlighetens namn alltid sett ner på killar som söker flockens bekräftelse och hamna rätt i machohierarkin.

När folk talar om killar "som grupp" så avser de ju sällan alla killar, utan endast den högljudda minoriteten (som tyvärr inte är särskilt liten). Jag blir också ofta frustrerad över att klumpas ihop med dessa, men samtidigt så är det ju en viss sorts maskulinitet som är den gemensamma nämnaren. Det handlar inte om att skuldbelägga individer, utan beskriva problemet.

Men givetvis är alla debbatörer bättre/sämre på detta, och det finns även en hel del som på allvar verkar tro att detta är någon män "som kollektiv" skulle kunna göra något åt (som om vi "snälla killar" någonsin haft något inflytande över dessa pajasar, gimme a break)

Som man säger på gamla hederlig svenska, är en "lisa för själen" läsa en och annan klok snubbe på detta forum.

Du har helt rätt, Är inte det biologiska könet man, eller individuella män, eller ALLA män som samhället idag och feminismen som ideologi riktar sin kritiska blick emot. Utan en norm, ett ideal, en roll som är rätt passé och som vi faktiskt inte längre behöver eller som är gångbar i vårt samhälle med de krav på oss som finns idag.
Och ditt; "beskriva problemet" var huvudet på spiken (tack för den, tänker jag raskt knycka till vidare debatter)

Dock är det oss alla som kollektiv som är de enda som kan göra något åt detta problem och dit inberäknar även den stora majoriteten "snälla" män som kvinnor. Vem skulle annars göra jobbet?

Det gäller skapa ny kultur, nya ideal, nya förebilder, ny forskning, ny historiabild samt blåsa bort denna evigt intorkade syn på kvinnor och män. Helt enkelt leva lite mer som man tänker än som man lärt.
Citera
2016-01-16, 07:32
Medlem
Jodi4Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Som man säger på gamla hederlig svenska, är en "lisa för själen" läsa en och annan klok snubbe på detta forum.

Du har helt rätt, Är inte det biologiska könet man, eller individuella män, eller ALLA män som samhället idag och feminismen som ideologi riktar sin kritiska blick emot. Utan en norm, ett ideal, en roll som är rätt passé och som vi faktiskt inte längre behöver eller som är gångbar i vårt samhälle med de krav på oss som finns idag.
Och ditt; "beskriva problemet" var huvudet på spiken (tack för den, tänker jag raskt knycka till vidare debatter)

Dock är det oss alla som kollektiv som är de enda som kan göra något åt detta problem och dit inberäknar även den stora majoriteten "snälla" män som kvinnor. Vem skulle annars göra jobbet?

Det gäller skapa ny kultur, nya ideal, nya förebilder, ny forskning, ny historiabild samt blåsa bort denna evigt intorkade syn på kvinnor och män. Helt enkelt leva lite mer som man tänker än som man lärt.

Merapi, att vara "kritisk mot mansnormen", och att avsky män är samma sak. Vad vill ni feminister egentligen skapa för artificiella könlösa hybrider? Om någon började kritisera kvinnor och "kvinnonormen" vad skulle ni säga då? Hycklare! Avskyvärt och mansföraktande! Lyckligtvis har allt fler börjat inse vilka sjuka individer det här handlar om. Ni förstör nationer, ni förstör familjer och barn. En dag får ni stå till svars.

/ Jodi
Senast redigerad av Jodi4Life 2016-01-16 kl. 07:38.
Citera
2016-01-16, 08:20
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:

Jag är också en lugn kille som lite liksom skribenten i föregående inlägg vuxit upp med en rätt dominant kvinnlig moder, ett matriarkat i miniatyr helt enkelt. Skulle man förstora upp mina upplevelser på samhället i stort skulle det innebära att vi skulle få ett rätt kärleksfullt samhälle med rätt mjuka värden - jättebra absolut. Men vad jag saknade lite mot andra kompisar måste varit en mer manlig fadersgestalt. På gott och ont. Jag har nog därför en väldigt mjuk personlighet och jag kan nog bejaka mina lite feminina drag. Därmed är jag ganska gemytlig och lätt att vara med. Problemet är att jag hamnar fel på den manliga skalan tillsammans med en hel rad andra män, vi män som får en uppförsbacke i livet för att vi fostras till något annat än vad vi förväntas av samhället.
Vilka män ror iland de bästa jobben, får lättare att hitta partner och knyta kontakter med andra män. Jo män som är mer manligt uppfostrade.

Vi skapar ett a och ett b-lag inom manligheten och det är synd. Jag skulle kunna kämpa för feminismen om det kunde gynna oss män men som samhället ser ut idag så förstör det mer än det gynnar. Tyvärr.
Citera
2016-01-16, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Jag är också en lugn kille som lite liksom skribenten i föregående inlägg vuxit upp med en rätt dominant kvinnlig moder, ett matriarkat i miniatyr helt enkelt. Skulle man förstora upp mina upplevelser på samhället i stort skulle det innebära att vi skulle få ett rätt kärleksfullt samhälle med rätt mjuka värden - jättebra absolut. Men vad jag saknade lite mot andra kompisar måste varit en mer manlig fadersgestalt. På gott och ont. Jag har nog därför en väldigt mjuk personlighet och jag kan nog bejaka mina lite feminina drag. Därmed är jag ganska gemytlig och lätt att vara med. Problemet är att jag hamnar fel på den manliga skalan tillsammans med en hel rad andra män, vi män som får en uppförsbacke i livet för att vi fostras till något annat än vad vi förväntas av samhället.
Vilka män ror iland de bästa jobben, får lättare att hitta partner och knyta kontakter med andra män. Jo män som är mer manligt uppfostrade.

Vi skapar ett a och ett b-lag inom manligheten och det är synd. Jag skulle kunna kämpa för feminismen om det kunde gynna oss män men som samhället ser ut idag så förstör det mer än det gynnar. Tyvärr.

Får man fråga en liten privat fråga…ålder på ankan? Ungefär duger bra.

Jag avskyr det där alfa och beta tugget (som du visserligen inte kör med här, men innebörden är densamma). Jag tror helt enkelt inte på att detta är någon slags sanning.
Men visst jag är ju kvinna så vad fan vet jag. På vår sida har vi inga alfa och beta kvinnor. Vi har tvärtom smarta och mindre smarta, välutbildade och mindre välutbildade, strebers och la(i)d(y) back
sånna med tur och sånna med otur, attraktiva och oattraktiva. Får man rätta kombinationer i livet så
kan man orda det riktigt gott och trevligt för sig. Och vet du, jag är övertygad om att detta om du tänker efter faktiskt även gäller män. Nått a och b lag existerar alltså inte, istället är den en rad faktorer som styr.

Den typ av man som jag, och jag tror, ex. utopian ovanför pratar om, är den aggressive, dumme, känslostyrda, mentalt svage, anser-sig-bäst-i-världen-utan-grund, egoisten. Som har fått för sig att bara för att han har en korv mellan benen så förtjänar han allt han ser på och får han inte detta så går han banans på andras bekostnad.

Och jag har noterat att denne typ verkar anses som "alfan" hos många på detta forum.
I min bok är han en nolla. Han kan möjligen skaffa sig många ligg av bara farten, men han lär inte komma så mycket längre än så, eftersom förr eller senare när folk i hans omgivning mognar till sig så faller denne typ och blir en looser. Så idiotiskt se upp till.

Han hade möjligen en funktion någon gång i urtiden men knappast idag, idag är det mentalt starka, dvs äger förmågan steppa utanför sig själv, intelligenta, sociala, omvårdande (mjuka värden) och kreative typen som gäller för båda könen. Äger du ovan så kan du gå långt.

Och tänk nu efter.
I vilket samhälle vill du helst vara man?

-Ett där du som man ska bära allt ansvar för ekonomin, makten, beskydd etc. Och klarar du inte detta själv, så går hela familjen under pga dig.
eller ett där du samarbetar med en likvärdig partner om detta och kan ta hjälp när du behöver utan skam?

-Ett där du som man anses vara en mes om du har de minsta av kvinnliga egenskaper i dig.
eller ett där du är tillåten mjukhet?

Som sagt, jag vet definitivt vilken typ av man jag vill vara med, och jag är rätt säker på vilken typ av man som vinner i längden både hos kvinnor och i samhället.

Och den fadersgestalt du saknat kanske just var den kärleksfulle omvårdande mannen?

(jag har noterat att jag inte svarat på ditt andra, men detta kanske räcker?)
Senast redigerad av Merapi 2016-01-16 kl. 08:56.
Citera
2016-01-16, 09:51
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnagoga
Var genuint snäll men förvänta dig inget. Ta inte åt dig av vad feministerna säger.

Det är så jävla krångligt att vara man idag. Vissa går det bra för, andra går det sämre för. Vissa får respekt och andra går genom livet utan att få någon som helst respekt av någon. Klart man mår dåligt över det... Men ju mer tiden går så fattar man att man bara har sig själv och det är ett steg till frihet. Då får man tid att jobba med sig själv.
Det är mest andra killar som säger taskiga saker. Inte feminister.
Citera
2016-01-16, 09:58
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:

Jag avskyr det där alfa och beta tugget (som du visserligen inte kör med här, men innebörden är densamma). Jag tror helt enkelt inte på att detta är någon slags sanning.
Men visst jag är ju kvinna så vad fan vet jag. På vår sida har vi inga alfa och beta kvinnor. Vi har tvärtom smarta och mindre smarta, välutbildade och mindre välutbildade, strebers och la(i)d(y) back
sånna med tur och sånna med otur, attraktiva och oattraktiva. Får man rätta kombinationer i livet så
kan man orda det riktigt gott och trevligt för sig. Och vet du, jag är övertygad om att detta om du tänker efter faktiskt även gäller män. Nått a och b lag existerar alltså inte, istället är den en rad faktorer som styr.

Den typ av man som jag, och jag tror, ex. utopian ovanför pratar om, är den aggressive, dumme, känslostyrda, mentalt svage, anser-sig-bäst-i-världen-utan-grund, egoisten. Som har fått för sig att bara för att han har en korv mellan benen så förtjänar han allt han ser på och får han inte detta så går han banans på andras bekostnad.

Och jag har noterat att denne typ verkar anses som "alfan" hos många på detta forum.
I min bok är han en nolla. Han kan möjligen skaffa sig många ligg av bara farten, men han lär inte komma så mycket längre än så, eftersom förr eller senare när folk i hans omgivning mognar till sig så faller denne typ och blir en looser. Så idiotiskt se upp till.

Han hade möjligen en funktion någon gång i urtiden men knappast idag, idag är det mentalt starka, dvs äger förmågan steppa utanför sig själv, intelligenta, sociala, omvårdande (mjuka värden) och kreative typen som gäller för båda könen. Äger du ovan så kan du gå långt.

Och tänk nu efter.

-Ett där du som man ska bära allt ansvar för ekonomin, makten, beskydd etc. Och klarar du inte detta själv, så går hela familjen under pga dig.
eller ett där du samarbetar med en likvärdig partner om detta och kan ta hjälp när du behöver utan skam?

-Ett där du som man anses vara en mes om du har de minsta av kvinnliga egenskaper i dig.

Som sagt, jag vet definitivt vilken typ av man jag vill vara med, och jag är rätt säker på vilken typ av man som vinner i längden både hos kvinnor och i samhället.

Och den fadersgestalt du saknat kanske just var den kärleksfulle omvårdande mannen?

Och detta har du fantiserat ihop alldeles själv? Gratulerar.
Det där är en seglivad myt för att inbringa falska förhoppningar hos de killar som tidigt blev programmerade till de du nämner senare. Väldigt oschysst. De som tidigt skaffar sig erfarenheter vinner i slutändan, och där så inkluderas grobianen utan tvekan. Loosern i sammanhanget är snubbar som lyssnade/lyssnar på såna som dig. Det är en kall och mörk värld. Ta dig en titt vettja.
Citera
2016-01-16, 10:34
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:

Och tänk nu efter.

Jag är strax under 30 och skulle nog hävda att jag lever ett rätt bra liv idag eller kanske ett väldigt bra liv till och med.
Jag har haft en bra uppväxt men samtidigt nog haft det lite svårare när man börjat lämna barndomen för att komma in i ung vuxenhet. Jag har mycket egen integritet och är rätt självgående och individualistisk och behöver inte så mycket folk omkring mig. Och då upplevs jag kanske som lite konstig eller annorlunda, det i samband med att jag utstrålar någon form av mer lugn, snäll och omtänksam sida snarare än den typiska manliga självhävdande förvirrar säkert många. En del tjejer tror jag nästan blivit provocerade av att jag betett mig mer samarbetsvilligt och försökt involvera de medans vissa bara velat att jag som man ska bestämma.

Här någonstans börjar det bli förvirrat. Jag har sett min mamma som bestämde mycket och tog plats, jag får lära mig i skolan att tjejer ska respekteras, lämnas utrymme att ta plats och involveras och det man får när man praktiserar det i verkligheten är total oförståelse. Du är man och vill gillar när du leder, tar plats och bestämmer, det är nog vanligast i yngre år men samtidigt tänker många kvinnor såhär långt upp mot säkert 30 eller till och med 40 innan de börjar bli självsäkra kvinnor som kan ta plats, ta egna initiativ och bestämma.

Av den anledningen blir det lättare att vara lugn och snäll man när man kommer upp lite i ålder men samtidigt finns det män som slås ut mer eller mindre för de inte är lika framåt som sina mer manliga vänner. De gör inte alltid det som krävs av de för de har fått en "felaktig" uppfostran av både föräldrar, skolan och samhället. Och inte minst av sina vuxna manliga förebilder. Man gör som vuxna gör och växer du upp med en kärleksfull far som har feminina drag tar man lättare efter det.

Sedan finns det tjejer och killar som accepterar en men de är betydligt färre än de som ser en som annorlunda oattraktiv.

Att få bort den typiska mansrollen som ändå fortfarande är en norm kan bli svårt och många pappor praktiserar den fortfarande vilket ger oss ett samhälle där killar som inte får det tappar en del viktiga kunskaper som de kanske kan behöva.
Citera
2016-01-16, 12:29
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Kan finnas många förklaringar, men det är intressant att så många anser att det är så viktigt att skaffa kvinnor. Jag menar ju att man kan leva ensam, kanske i viss frustration, utan att få en dålig kvinnosyn.
Kanske inte så märkligt att jag drog slutsatsen att du känner dig lite orättvist ratad av kvinnor med tanke på nedanstående inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Jag kan inte göra mycket åt kvinnors sexuella preferenser. Det är bättre att jag vänjer mig med att leva i celibat.

Kvinnor har olika sexuella preferenser. Och detta att du skriver "kanske i viss frustration". När är frustration bra?
Att vara snäll är bra. Att förminska sig själv är dåligt. Jag drar slutsatsen att ditt självförtroende inte är på topp. Och att det ligger bakom din känsla av att vara anklagad av alla feminister trots att du inte gör dig skyldig till något av det där feminismen problematiserar.
(Saken är den att det som feminister överlag problematiserar är den kulturellt betingade mansrollen, liksom kvinnorollen, och hur den påverkar samhället. Sen finns det ju dom som gör mindre bra uttalanden också).

Självförtroende och självkänsla.
Citera
2016-01-16, 13:05
Medlem
Citat:

Tror du någon ser dumma, egoistiska, mentalt svaga osv människor som Alfa? Antagligen inte. Så varför skriver du såhär öht? Det undrar jag faktiskt.
Citera
2016-01-16, 13:08
Medlem
Kvinnor kan inte riktigt bestämma sig för vilka killa de egentligen vill ha.. så enkelt är det.. det gör många män förvirrade..

Det visar sig att när kvinnor har ägglossning dras de till mer dominanta män för sex... annars vill de ha lugna trygga män för längre förhållanden...

Inte konstigt att många män upplever att kvinnor sänder dubbla budskap sas.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/272697.php

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in