2016-03-23, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du glmde rkna bort 10K.
Yes 10 bananer ska bort. Blir inte fett detta
Citera
2016-03-24, 05:23
Medlem
rakarnas avatar
hej slde fonder sent 2015 ifrn min vanliga bank Swedbank.

visst mste jag skatta p dem?

fr just nu fr jag inte berkna min restskatt/tillgodoskatt innan slutbeskedet kommit. det mste vl bero p dem dr fond kpen.
Citera
2016-03-24, 07:12
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
hej slde fonder sent 2015 ifrn min vanliga bank Swedbank.

visst mste jag skatta p dem?

fr just nu fr jag inte berkna min restskatt/tillgodoskatt innan slutbeskedet kommit. det mste vl bero p dem dr fond kpen.

Vilken fond? Vilket datum gick affren igenom? Vad str i kontrolluppgiften frn Swedbank?
Str det att du har bilaogor att lmna in p skatteverket?

Normalt r fonder redan frtryckta och det str d fond och om du gjort vinst eller frlust. Ytterst f fonder skall deklareras sjlv i bilagan K4.

Tror inte det r det som gr att du inte kan berkna skatten.
Citera
2016-03-24, 11:51
Medlem
alroberts avatar
Hej! jag skulle grna vilja ha hjlp hur jag rknar ut en sak, jag ker kollektivt till mitt arbete och jag undrade ifall man kan dra av fr det?

hitta detta p deras hemsida:

Citat:
Jag ker kollektivt till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag f?
Du kan bara f avdrag fr resor till och frn arbetet fr den del av dina utgifter som verstiger 10 000 kronor.

Om du reser kollektivt till och frn arbetet fr du gra avdrag fr utgifterna om arbetsplatsen ligger minst tv kilometer frn bostaden.

Du fr avdrag med kostnaden fr det billigaste frdsttet. Avdrag godknns normalt fr en resa till och en resa frn arbetsplatsen per arbetsdag.

Om din arbetsgivare har betalat dig fr resor mellan bostad och arbetsplats ska du ta upp ersttningen som ln. Du har sedan rtt till avdrag p samma stt som om du sjlv har haft kostnaden fr resorna.

Fr dig som har enskild firma eller r handelsbolagsdelgare gller samma regler. Har du utgifter fr arbetsresor bde som anstlld och som egen fretagare grs avdragsbegrnsningen, 10 000 kronor, i frsta hand i inkomstslaget tjnst.

jag ker buss till och frn jobbet och det kostar mig 70 kr enkel dvs 140kr per dag, hur rknar jag ut detta och vart fyller man i det?

skulle jag anvnda mig av mnadskort skulle det ju bli: 725kr i mnaden, men vilket av dem ska jag issfall skriva i? vill ju helst skriva i det dyra alternativet men antar att man fr g med p det billiga?

med mnadskort skulle det bli: 8700kr, men det str ju "Skatteverket minskar automatiskt avdraget med 10 000 kr." betyder det att det inte r ngon mening med att skriva i det alls?

Undrar allt detta d jag fick litegranna restskatt och skulle vara trevligt att kunna snka den en gnutta

TACK
Senast redigerad av alrobert 2016-03-24 kl. 12:05.
Citera
2016-03-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Hej! jag skulle grna vilja ha hjlp hur jag rknar ut en sak, jag ker kollektivt till mitt arbete och jag undrade ifall man kan dra av fr det?

hitta detta p deras hemsida:

jag ker buss till och frn jobbet och det kostar mig 70 kr enkel dvs 140kr per dag, hur rknar jag ut detta och vart fyller man i det?

skulle jag anvnda mig av mnadskort skulle det ju bli: 725kr i mnaden, men vilket av dem ska jag issfall skriva i? vill ju helst skriva i det dyra alternativet men antar att man fr g med p det billiga?

TACK

Hel riktigt s rknas det billigaste sttet du kan ta dig till jobbet kommunalt 725 i mnaden rcker dock inte. Politikerna ser noga till att grnsen fr vad du fr dra av alltid ligger ngot ver det som ett mnadskort i Stockholm kostar d det skulle bli fr dyrt om alla stockholmare pltsligt skulle f dra av fr komunala resor.

Har fr mig att avdraget i r r 10K dvs du fr bara tillbaka fr kostnader som verstiger 10K per r.

u be fooked
Citera
2016-03-24, 12:09
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Hel riktigt s rknas det billigaste sttet du kan ta dig till jobbet kommunalt 725 i mnaden rcker dock inte. Politikerna ser noga till att grnsen fr vad du fr dra av alltid ligger ngot ver det som ett mnadskort i Stockholm kostar d det skulle bli fr dyrt om alla stockholmare pltsligt skulle f dra av fr komunala resor.

Har fr mig att avdraget i r r 10K dvs du fr bara tillbaka fr kostnader som verstiger 10K per r.

u be fooked
haha fyfan vad ckliga dem r, 10k om ret dem bara drar av, det r ju rtt saftiga summor nd men sklart inte...

tacl fr hjlpen
Citera
2016-03-24, 14:15
Medlem
r lite fundersam hr. Frra ret fick jag tillbaka 27K.
Detta ret fr jag tillbaka 20K.
Hur kan det skilja s mycket?

rsinkomsten skiljer bara ca 5K frn i fjol. (246K frra ret, 241K detta ret).
Rnteutgifter r ungefr samma, 10,8K frra ret, 12K detta ret.
Inga andra frndringar verhuvudtaget i min ekonomi, inga jobbyten, rot-avdrag, fond/aktiefrsljningar eller kp.
Eller ja, fondsparar 500 per mnad, men det gjorde jag 2014 ocks.
Min arbetsgivare betalar alltid in 34% skatt, s inget har ndrats dr heller.
Har jobbskatteavdraget minskats eller nt?
Frskte tyda tabellen fr jobbskatteavdraget jag hittade men blir inte riktigt klok p den.

Edit: Hittade deklarationen fr frra ret. Var helt enkelt mer skatt inbetalt, s det var dr skillnaden var / r.
Senast redigerad av nissenissen 2016-03-24 kl. 14:26.
Citera
2016-03-24, 15:50
Medlem
Lillstarks avatar
Jag slde mina gamla skitaktier frra ret och nu mste jag fylla i "Omkostnadsbelopp", hur vet jag hur man rknar ut det?

Totala frsljningspriset r 21008kr, vljer jag att rkna ut det automatiskt enligt schablonmetoden blir omkostnadsbeloppet 4202kr, total vinst 16806kr, ska jag kra p detta?

Det r gamla aktier som jag fick av min mamma p 90-talet innan jag var myndig s jag har ingen aning om inkpspris.
Citera
2016-03-24, 18:37
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Jag slde mina gamla skitaktier frra ret och nu mste jag fylla i "Omkostnadsbelopp", hur vet jag hur man rknar ut det?

Totala frsljningspriset r 21008kr, vljer jag att rkna ut det automatiskt enligt schablonmetoden blir omkostnadsbeloppet 4202kr, total vinst 16806kr, ska jag kra p detta?

Det r gamla aktier som jag fick av min mamma p 90-talet innan jag var myndig s jag har ingen aning om inkpspris.

Omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden r 20% av det du slde det fr. Dvs 4202kr. Man drar sen av omkostnadsbeloppet frn totala vinsten. Dvs 21008 - 4202 = 16806. Omkostnadsbeloppet r den del av din vinst du ej behver skatta fr.

S: Ja, kr p det.
Citera
2016-03-24, 19:25
Medlem
Smurfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Dubbel bosttning
Hemresor

Kommer gra avdrag fr dubbel bosttning. Jag ser att man kan gra avdrag fr hemresor, men gller hemresorna fr oss med dubbel bosttning?

Jobbar och har lgenhet p plats X
Familj p plats Y samt folkbofrd hr.
Fr jag gra avdrag fr resan mellan X och Y?

r evigt tacksam fr all hjlp jag kan f.

Jag bumpar min frga, d jag r i behov av svar
Citera
2016-03-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Jag bumpar min frga, d jag r i behov av svar

Ja, om du vernattar p X far du gra avdrag fr hemresa en gang i veckan, ver helgen till exempel. Pendlar du s gller det vanliga med km-kostnad fr allt som verstiger 10k
Citera
2016-03-24, 21:03
Medlem
Dickenss avatar
Fick restskatt p cirkus 200 kronor men d har jag inte lagt in avdrag fr resor till och frn arbete. La till den informationen d jag har betalat 1225 fr ett vsttrafik kort 12 mnader vilket r 14700 kronor, vilket torde betyda att jag ska f tillbaka 4500 kronor d allt upp till 10 000 kr inte rknas. nd sger den att preliminrt belopp att f tillbaka r 1237 kronor. Brukar dessa preliminra utrkningar stmma? Och hur r det med kvitton osv, mste detta styrkas med kvitton? Sjlvklart har jag kontouttdrag frn alla transaktioner d jag handlat mnadskort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in