Hej! jag skulle grna vilja ha hjlp hur jag rknar ut en sak, jag ker kollektivt till mitt arbete och jag undrade ifall man kan dra av fr det?
hitta detta p deras hemsida:
Citat:
Jag ker kollektivt till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag f?
Du kan bara f avdrag fr resor till och frn arbetet fr den del av dina utgifter som verstiger 10 000 kronor.
Om du reser kollektivt till och frn arbetet fr du gra avdrag fr utgifterna om arbetsplatsen ligger minst tv kilometer frn bostaden.
Du fr avdrag med kostnaden fr det billigaste frdsttet. Avdrag godknns normalt fr en resa till och en resa frn arbetsplatsen per arbetsdag.
Om din arbetsgivare har betalat dig fr resor mellan bostad och arbetsplats ska du ta upp ersttningen som ln. Du har sedan rtt till avdrag p samma stt som om du sjlv har haft kostnaden fr resorna.
Fr dig som har enskild firma eller r handelsbolagsdelgare gller samma regler. Har du utgifter fr arbetsresor bde som anstlld och som egen fretagare grs avdragsbegrnsningen, 10 000 kronor, i frsta hand i inkomstslaget tjnst.
jag ker buss till och frn jobbet och det kostar mig 70 kr enkel dvs 140kr per dag, hur rknar jag ut detta och vart fyller man i det?
skulle jag anvnda mig av mnadskort skulle det ju bli: 725kr i mnaden, men vilket av dem ska jag issfall skriva i? vill ju helst skriva i det dyra alternativet men antar att man fr g med p det billiga?
med mnadskort skulle det bli: 8700kr, men det str ju
"Skatteverket minskar automatiskt avdraget med 10 000 kr." betyder det att det inte r ngon mening med att skriva i det alls?
Undrar allt detta d jag fick litegranna restskatt och skulle vara trevligt att kunna snka den en gnutta
TACK