2016-03-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenshii
Du mste tjna minst 2 timmar per dag p att ta bil framfr lokaltrafik fr att kunna gra avdrag. Jag tror inte att avstndet gr ngon skillnad.

Hur noga r de med just tidsvinsten?

Har ca 47 km till jobbet och om jag ska ta buss s fr jag frst g/cykla 3-4 km till hllplatsen och sedan ta bussen och sedan g 2-3 kilometer till jobbet.

Det gr expressbussar d och d och om jag rknar med att jag tar en sdan och slipper vnta p bussen (den kommer i princip nr jag kommer till hllplatsen) s ligger jag precis p grnsen att tjna 2 timmar per dag (kanske ngot under). Rknar jag att jag inte tar en expressbuss, fr vnta 10-15 minuter p bussen s tjnar jag lugnt in 2 timmar per dag.

Om det skulle bli kontroll - kan d skatteverket sga att jag mste rkna med en expressbuss och inga vntetider p busshllplatsen eller ytterligare frdrjningar (tidtabellen r ett genomsnitt - ker man p morgonen i rusning s tar resan skert 10-15 minuter extra jmfrt med tidtabellen)?

Sen passa in dagishmtning och snt med busstider.
Citera
2016-03-22, 10:01
Medlem
Kan ngon hjlpa mig med min frga.

Vad jag vet s kan man gra avdrag p rntor men r det ALL typ av rnta?

Jag har en terbetalning p CSN (inte ett ln) och d betalar jag en massa rnta. Kan jag gra avdrag p den rntan?
Citera
2016-03-22, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannne123

Jag har en terbetalning p CSN (inte ett ln) och d betalar jag en massa rnta. Kan jag gra avdrag p den rntan?

Ja. Rnta du betalar om du ftt ett terkrav frn CSN r avdragsgill och ska komma med automatiskt.
Citera
2016-03-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja. Rnta du betalar om du ftt ett terkrav frn CSN r avdragsgill och ska komma med automatiskt.

Jaha s den r redan med! Trkigt jag trodde att jag skulle f ut mer
Citera
2016-03-22, 10:09
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannne123

Om CSN har ansett att det r en vanlig rntekostnad kommer de ha anmlt det, och den str p din deklaration. Str den inte med anser de att den inte r avdragbar, samma som deras ln inte r.
Citera
2016-03-22, 10:20
Medlem
Tenshiis avatar
Citat:

Har ca 47 km till jobbet och om jag ska ta buss s fr jag frst g/cykla 3-4 km till hllplatsen och sedan ta bussen och sedan g 2-3 kilometer till jobbet.

Det gr expressbussar d och d och om jag rknar med att jag tar en sdan och slipper vnta p bussen (den kommer i princip nr jag kommer till hllplatsen) s ligger jag precis p grnsen att tjna 2 timmar per dag (kanske ngot under). Rknar jag att jag inte tar en expressbuss, fr vnta 10-15 minuter p bussen s tjnar jag lugnt in 2 timmar per dag.

Om det skulle bli kontroll - kan d skatteverket sga att jag mste rkna med en expressbuss och inga vntetider p busshllplatsen eller ytterligare frdrjningar (tidtabellen r ett genomsnitt - ker man p morgonen i rusning s tar resan skert 10-15 minuter extra jmfrt med tidtabellen)?

Vet inte faktiskt. Sitter med de frgorna jag med, r fan tight.

Jag har 40-50 minuter i bil tor varje dag. P morgonen s finns det en buss som tar 1 timme och tv minuter som bst till jobbet, har 15 minuter gng till hllplatsen p det med. Den nstkommande r ven den lngsta p 1:25. Ser ut p samma stt hem.

Det diffar ju frn att jag inte sprcker 2 timmar med en kvart till att jag klarar det med 25 minuter. Vet inte riktigt hur jag ska rkna dr. Med ett medianvrde s klarar jag 2 timmar med ca 5 minuter. Det r tight.

Det gr ju att maila dem och kolla rtt ltt som tur r.
Citera
2016-03-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Betyder det hr att jag mste pynta? Varfr str det 12.9k lngst ner?

http://imgur.com/SP45MJg

Det dr br ju vara frra rets d det r taget frn skattekontot o det uppdateras inte fren slutskatten r faststlld i maj typ
Citera
2016-03-22, 10:31
Bannlyst
Har ftt 47 000 kronor i restskatt. Kan man gra en fyllnadsinbetalning nu eller r det fr sent? Vill slippa rnteutgiften.
Citera
2016-03-22, 10:31
Medlem
Sjuntorparns avatar
Jag slde lgenheten frra ret. kan jag deklarera den redan nu, eller mste jag vnta p det orangea kuvertet?
Citera
2016-03-22, 10:37
Medlem
Citat:

Har du fasta tider eller flex pa jobbet? Om du har nagolunda fasta tider tror jag nog att du kan hvda att du tjnar 2 h. Sg att du med expressbussen r framme 07:50 men brjar 08, da tappar du ju 10 min dr (per vg).

Du kan ju ven rkna med att ga och inte cykla till bussen. Har inte hrt talas om nagot krav pa att ha en cykel, och att cykla gar ju cirkus 3 ggr fortare n att ga.
Citera
2016-03-22, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenshii
Vet inte faktiskt. Sitter med de frgorna jag med, r fan tight.

Jag har 40-50 minuter i bil tor varje dag. P morgonen s finns det en buss som tar 1 timme och tv minuter som bst till jobbet, har 15 minuter gng till hllplatsen p det med. Den nstkommande r ven den lngsta p 1:25. Ser ut p samma stt hem.

Det diffar ju frn att jag inte sprcker 2 timmar med en kvart till att jag klarar det med 25 minuter. Vet inte riktigt hur jag ska rkna dr. Med ett medianvrde s klarar jag 2 timmar med ca 5 minuter. Det r tight.

Det gr ju att maila dem och kolla rtt ltt som tur r.

Man fr ju maila anonymt d.

Tror nd det ska vara lugnt.

Det vrsta som kan hnda r ju att avdraget inte godknns - nr det rr sig om s sm marginaler s verkar skattetillgg inte tillmpligt.

Skulle man nd ka p en kontroll s anser iaf jag att jag kan redovisa tiderna (jag har kt kollektivt ibland) s att jag verkligen kan bevisa att jag tjnar 2 timmar om dagen.
Citera
2016-03-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Jag slde lgenheten frra ret. kan jag deklarera den redan nu, eller mste jag vnta p det orangea kuvertet?

Trollar du eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in