Hej! jag skulle gärna vilja ha hjälp hur jag räknar ut en sak, jag åker kollektivt till mitt arbete och jag undrade ifall man kan dra av för det?
hitta detta på deras hemsida:
Citat:
Jag åker kollektivt till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag få?
Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som överstiger 10 000 kronor.
Om du reser kollektivt till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna om arbetsplatsen ligger minst två kilometer från bostaden.
Du får avdrag med kostnaden för det billigaste färdsättet. Avdrag godkänns normalt för en resa till och en resa från arbetsplatsen per arbetsdag.
Om din arbetsgivare har betalat dig för resor mellan bostad och arbetsplats ska du ta upp ersättningen som lön. Du har sedan rätt till avdrag på samma sätt som om du själv har haft kostnaden för resorna.
För dig som har enskild firma eller är handelsbolagsdelägare gäller samma regler. Har du utgifter för arbetsresor både som anställd och som egen företagare görs avdragsbegränsningen, 10 000 kronor, i första hand i inkomstslaget tjänst.
jag åker buss till och från jobbet och det kostar mig 70 kr enkel dvs 140kr per dag, hur räknar jag ut detta och vart fyller man i det?
skulle jag använda mig av månadskort skulle det ju bli: 725kr i månaden, men vilket av dem ska jag issåfall skriva i? vill ju helst skriva i det dyra alternativet men antar att man får gå med på det billiga?
med månadskort skulle det bli: 8700kr, men det står ju
"Skatteverket minskar automatiskt avdraget med 10 000 kr." betyder det att det inte är någon mening med att skriva i det alls?
Undrar allt detta då jag fick litegranna restskatt och skulle vara trevligt att kunna sänka den en gnutta
TACK