2016-03-23, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du glömde räkna bort 10K.
Yes 10 bananer ska bort. Blir inte fett detta
Citera
2016-03-24, 05:23
Medlem
rakarnas avatar
hej sålde fonder sent 2015 ifrån min vanliga bank Swedbank.

visst måste jag skatta på dem?

för just nu får jag inte beräkna min restskatt/tillgodoskatt innan slutbeskedet kommit. det måste väl bero på dem där fond köpen.
Citera
2016-03-24, 07:12
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
hej sålde fonder sent 2015 ifrån min vanliga bank Swedbank.

visst måste jag skatta på dem?

för just nu får jag inte beräkna min restskatt/tillgodoskatt innan slutbeskedet kommit. det måste väl bero på dem där fond köpen.

Vilken fond? Vilket datum gick affären igenom? Vad står i kontrolluppgiften från Swedbank?
Står det att du har bilaogor att lämna in på skatteverket?

Normalt är fonder redan förtryckta och det står då fond och om du gjort vinst eller förlust. Ytterst få fonder skall deklareras själv i bilagan K4.

Tror inte det är det som gör att du inte kan beräkna skatten.
Citera
2016-03-24, 11:51
Medlem
alroberts avatar
Hej! jag skulle gärna vilja ha hjälp hur jag räknar ut en sak, jag åker kollektivt till mitt arbete och jag undrade ifall man kan dra av för det?

hitta detta på deras hemsida:

Citat:
Jag åker kollektivt till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag få?
Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som överstiger 10 000 kronor.

Om du reser kollektivt till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna om arbetsplatsen ligger minst två kilometer från bostaden.

Du får avdrag med kostnaden för det billigaste färdsättet. Avdrag godkänns normalt för en resa till och en resa från arbetsplatsen per arbetsdag.

Om din arbetsgivare har betalat dig för resor mellan bostad och arbetsplats ska du ta upp ersättningen som lön. Du har sedan rätt till avdrag på samma sätt som om du själv har haft kostnaden för resorna.

För dig som har enskild firma eller är handelsbolagsdelägare gäller samma regler. Har du utgifter för arbetsresor både som anställd och som egen företagare görs avdragsbegränsningen, 10 000 kronor, i första hand i inkomstslaget tjänst.

jag åker buss till och från jobbet och det kostar mig 70 kr enkel dvs 140kr per dag, hur räknar jag ut detta och vart fyller man i det?

skulle jag använda mig av månadskort skulle det ju bli: 725kr i månaden, men vilket av dem ska jag issåfall skriva i? vill ju helst skriva i det dyra alternativet men antar att man får gå med på det billiga?

med månadskort skulle det bli: 8700kr, men det står ju "Skatteverket minskar automatiskt avdraget med 10 000 kr." betyder det att det inte är någon mening med att skriva i det alls?

Undrar allt detta då jag fick litegranna restskatt och skulle vara trevligt att kunna sänka den en gnutta

TACK
Senast redigerad av alrobert 2016-03-24 kl. 12:05.
Citera
2016-03-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Hej! jag skulle gärna vilja ha hjälp hur jag räknar ut en sak, jag åker kollektivt till mitt arbete och jag undrade ifall man kan dra av för det?

hitta detta på deras hemsida:

jag åker buss till och från jobbet och det kostar mig 70 kr enkel dvs 140kr per dag, hur räknar jag ut detta och vart fyller man i det?

skulle jag använda mig av månadskort skulle det ju bli: 725kr i månaden, men vilket av dem ska jag issåfall skriva i? vill ju helst skriva i det dyra alternativet men antar att man får gå med på det billiga?

TACK

Hel riktigt så räknas det billigaste sättet du kan ta dig till jobbet kommunalt 725 i månaden räcker dock inte. Politikerna ser noga till att gränsen för vad du får dra av alltid ligger något över det som ett månadskort i Stockholm kostar då det skulle bli för dyrt om alla stockholmare plötsligt skulle få dra av för komunala resor.

Har för mig att avdraget i år är 10K dvs du får bara tillbaka för kostnader som överstiger 10K per år.

u be fooked
Citera
2016-03-24, 12:09
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Hel riktigt så räknas det billigaste sättet du kan ta dig till jobbet kommunalt 725 i månaden räcker dock inte. Politikerna ser noga till att gränsen för vad du får dra av alltid ligger något över det som ett månadskort i Stockholm kostar då det skulle bli för dyrt om alla stockholmare plötsligt skulle få dra av för komunala resor.

Har för mig att avdraget i år är 10K dvs du får bara tillbaka för kostnader som överstiger 10K per år.

u be fooked
haha fyfan vad äckliga dem är, 10k om året dem bara drar av, det är ju rätt saftiga summor ändå men såklart inte...

tacl för hjälpen
Citera
2016-03-24, 14:15
Medlem
Är lite fundersam här. Förra året fick jag tillbaka 27K.
Detta året får jag tillbaka 20K.
Hur kan det skilja så mycket?

Årsinkomsten skiljer bara ca 5K från i fjol. (246K förra året, 241K detta året).
Ränteutgifter är ungefär samma, 10,8K förra året, 12K detta året.
Inga andra förändringar överhuvudtaget i min ekonomi, inga jobbyten, rot-avdrag, fond/aktieförsäljningar eller köp.
Eller ja, fondsparar 500 per månad, men det gjorde jag 2014 också.
Min arbetsgivare betalar alltid in 34% skatt, så inget har ändrats där heller.
Har jobbskatteavdraget minskats eller nåt?
Försökte tyda tabellen för jobbskatteavdraget jag hittade men blir inte riktigt klok på den.

Edit: Hittade deklarationen för förra året. Var helt enkelt mer skatt inbetalt, så det var där skillnaden var / är.
Senast redigerad av nissenissen 2016-03-24 kl. 14:26.
Citera
2016-03-24, 15:50
Medlem
Lillstarks avatar
Jag sålde mina gamla skitaktier förra året och nu måste jag fylla i "Omkostnadsbelopp", hur vet jag hur man räknar ut det?

Totala försäljningspriset är 21008kr, väljer jag att räkna ut det automatiskt enligt schablonmetoden blir omkostnadsbeloppet 4202kr, total vinst 16806kr, ska jag köra på detta?

Det är gamla aktier som jag fick av min mamma på 90-talet innan jag var myndig så jag har ingen aning om inköpspris.
Citera
2016-03-24, 18:37
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Jag sålde mina gamla skitaktier förra året och nu måste jag fylla i "Omkostnadsbelopp", hur vet jag hur man räknar ut det?

Totala försäljningspriset är 21008kr, väljer jag att räkna ut det automatiskt enligt schablonmetoden blir omkostnadsbeloppet 4202kr, total vinst 16806kr, ska jag köra på detta?

Det är gamla aktier som jag fick av min mamma på 90-talet innan jag var myndig så jag har ingen aning om inköpspris.

Omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden är 20% av det du sålde det för. Dvs 4202kr. Man drar sen av omkostnadsbeloppet från totala vinsten. Dvs 21008 - 4202 = 16806. Omkostnadsbeloppet är den del av din vinst du ej behöver skatta för.

Så: Ja, kör på det.
Citera
2016-03-24, 19:25
Medlem
Smurfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Dubbel bosättning
Hemresor

Kommer göra avdrag för dubbel bosättning. Jag ser att man kan göra avdrag för hemresor, men gäller hemresorna för oss med dubbel bosättning?

Jobbar och har lägenhet på plats X
Familj på plats Y samt folkboförd här.
Får jag göra avdrag för resan mellan X och Y?

Är evigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag bumpar min fråga, då jag är i behov av svar
Citera
2016-03-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Jag bumpar min fråga, då jag är i behov av svar

Ja, om du övernattar på X far du göra avdrag för hemresa en gang i veckan, över helgen till exempel. Pendlar du så gäller det vanliga med km-kostnad för allt som överstiger 10k
Citera
2016-03-24, 21:03
Medlem
Dickenss avatar
Fick restskatt på cirkus 200 kronor men då har jag inte lagt in avdrag för resor till och från arbete. La till den informationen då jag har betalat 1225 för ett västtrafik kort á 12 månader vilket är 14700 kronor, vilket torde betyda att jag ska få tillbaka 4500 kronor då allt upp till 10 000 kr inte räknas. Ändå säger den att preliminärt belopp att få tillbaka är 1237 kronor. Brukar dessa preliminära uträkningar stämma? Och hur är det med kvitton osv, måste detta styrkas med kvitton? Självklart har jag kontouttdrag från alla transaktioner då jag handlat månadskort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in