2016-04-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har letat och letat men hittar inte. Finns det verkligen ingen mjlighet att bifoga en bilaga till deklarationen? Dvs bifoga en fil man har p datorn (i mitt fall ett par filer fr K4 - aktiefrsljningar).

Skall man verkligen behva ta filen, lgga p USB, g till bibiloteket, printa 20 sidor, lgga i kuvert, och posta till Skatteverket? Trodde det var 2016..

(ja, jag har sett att man kan "importera" i deras databas, men min fil passar inte i det formatet som krvs dr)

Vad krver de fr format? Du kan vl bara gra om det till det formatet som krvs om det inte r nagot helgalet?
Citera
2016-04-22, 22:17
Medlem
Jag deklarerade fr avdrag till och frn jobb med 30k fast jag har vldigt nra till jobb, har ftt ett brev frn skatteverket dr dom vill jag skall svara p ett par frgor/kvitto och den skall vara hos dom senast 3 maj. Hur skall man g tillvga nu? Skall man skita i och svara dom alls och vad r det som kan hnda? Skulle f tillbaka 7k innan jag gjorde en fuling.
Citera
2016-04-23, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazino
Jag deklarerade fr avdrag till och frn jobb med 30k fast jag har vldigt nra till jobb, har ftt ett brev frn skatteverket dr dom vill jag skall svara p ett par frgor/kvitto och den skall vara hos dom senast 3 maj. Hur skall man g tillvga nu? Skall man skita i och svara dom alls och vad r det som kan hnda? Skulle f tillbaka 7k innan jag gjorde en fuling.

Bistr du inte med de kompletterande uppgifter som Skatteverket ber om, s nekar de ditt avdrag.
Inga andra pfljder.
Citera
2016-04-23, 13:32
Medlem
Ngon som vet nr man fr pengar tillbaka om man gr deklarationen p ntet, men har skickat in ett par bilagor p papper? Juni eller augusti?

Skatteverkets hemsida ger inget bra svar. Dr str ungefr "elektroniskt = juni, papper = augusti". Men detta blir ju allts elektroniskt med pappersbilaga.
Citera
2016-04-24, 01:07
Medlem
Vad gller fr att dra av pengar fr hemresor vid tillflligt arbete p annan ort? Gjort tv resor hem och tillbaka men inte sparat ngra kvitton eller biljetter frn dessa.

Kan jag dra av utgifterna nd? P ngot stt mste jag ju ha tagit mig frn hemmet till den tillflliga bostaden s jag tycker det borde g.

Undrar ocks om schablonavdraget fr logi om 110 kr per dag gller fr bde helg och arbetsdagar eller endast arbetsdagar?
Citera
2016-04-25, 12:17
Medlem
sparkakamels avatar
Sitter ocks p det hr problemet. Kpte vldigt lite aktier via Avanza och SV begr att jag sjlv ska redovisa slt eller lst in vrdepapper. Som jag knner till har jag inte lst in ngot snt dremot vet jag att aktien jag kpt har sjunkit mycket och att jag frlorat pengar p det.

Men s hr str det p inkomstdeklarationen, redovisa fljande avsnitt p A p bilaga K4:
Avanza Bank AB dep lite nummer

Sen aktiens namn och antal av det jag har. Vad r det jag ska redovisa liksom?
Citera
2016-04-25, 15:37
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkakamel
Sitter ocks p det hr problemet. Kpte vldigt lite aktier via Avanza och SV begr att jag sjlv ska redovisa slt eller lst in vrdepapper. Som jag knner till har jag inte lst in ngot snt dremot vet jag att aktien jag kpt har sjunkit mycket och att jag frlorat pengar p det.

Men s hr str det p inkomstdeklarationen, redovisa fljande avsnitt p A p bilaga K4:

De aktier som finns frtryckta r de dr ngot har hnt med ret innan.
Kan vara frsljning eller inlsen.
Citera
2016-04-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparkakamel

Deklarerar du p ntet?
D fr du ju i frifylld K4 dr du bara behver komplettera med anskaffningspris.
Citera
2016-04-26, 09:13
Medlem
whaks avatar
Min fd chef har inte skickat in "kotrolluppgifter" till Skatteverket.
Hon gjorde inte det frra ret heller.
Fr man verkligen gra s r efter r utan konsekvenser?

Jvligt irriterande att f tillbaka p skatten i mitten av December.
ven att behva skriva ut lnespec och skicka in helt i ondan.
Citera
2016-04-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
Vad gller fr att dra av pengar fr hemresor vid tillflligt arbete p annan ort? Gjort tv resor hem och tillbaka men inte sparat ngra kvitton eller biljetter frn dessa.

Kan jag dra av utgifterna nd? P ngot stt mste jag ju ha tagit mig frn hemmet till den tillflliga bostaden s jag tycker det borde g.

Undrar ocks om schablonavdraget fr logi om 110 kr per dag gller fr bde helg och arbetsdagar eller endast arbetsdagar?

det gller fr de dagar du varit dr genom tjnsten. Jag tyckte det var svrt att veta hurlnge jag kunde dra av och vad rtta beloppet skulle vara s jag lste det genom www.skattekungen.se som rknade ut allt fr 59 ynka kronor. Tycker ocks det r svrt att veta om hela beloppet eller ett visst belopp ver ngt annat r avdragsgillt. lycka till!
Citera
2016-04-27, 15:04
Medlem
Harry_s avatar
ska betala 50000:- ir
ska man gra det redan nu eller ska jag vnta p slutskattebeskedet?

om jag skulle gra det nu och det blir fr mkt
kan man verfra tillbaka frn skattekontot eller kostar det massa avgift?
Senast redigerad av Harry_ 2016-04-27 kl. 15:07.
Citera
2016-04-27, 20:56
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
ska betala 50000:- ir
ska man gra det redan nu eller ska jag vnta p slutskattebeskedet?

om jag skulle gra det nu och det blir fr mkt
kan man verfra tillbaka frn skattekontot eller kostar det massa avgift?

Klart du ska betala nu, betalar du fr mycket kommer du f tillbaka nr de rknat klart din slutskatt om du har anmlt bankkonto.

Allt ver 30000 kommer du f betala rnta fr det skulle varit inne 12 feb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in