Ja, om du övernattar på X far du göra avdrag för hemresa en gang i veckan, över helgen till exempel. Pendlar du så gäller det vanliga med km-kostnad för allt som överstiger 10k
Det är korrekt att jag får slå ihop hemrese-summan och mitt dubbelbosättning-summa?
Fick restskatt på cirkus 200 kronor men då har jag inte lagt in avdrag för resor till och från arbete. La till den informationen då jag har betalat 1225 för ett västtrafik kort á 12 månader vilket är 14700 kronor, vilket torde betyda att jag ska få tillbaka 4500 kronor då allt upp till 10 000 kr inte räknas. Ändå säger den att preliminärt belopp att få tillbaka är 1237 kronor. Brukar dessa preliminära uträkningar stämma? Och hur är det med kvitton osv, måste detta styrkas med kvitton? Självklart har jag kontouttdrag från alla transaktioner då jag handlat månadskort.
Omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden är 20% av det du sålde det för. Dvs 4202kr. Man drar sen av omkostnadsbeloppet från totala vinsten. Dvs 21008 - 4202 = 16806. Omkostnadsbeloppet är den del av din vinst du ej behöver skatta för.
Så: Ja, kör på det.
Tack för förklaringen.
Skulle jag hitta det gamla kvittot på aktierna och det visar sig att jag sålde dem med förlust, måste jag fortfarande betala skatt då?
[quote=Dickens|56756040]Fick restskatt på cirkus 200 kronor men då har jag inte lagt in avdrag för resor till och från arbete. La till den informationen då jag har betalat 1225 för ett västtrafik kort á 12 månader vilket är 14700 kronor, vilket torde betyda att jag ska få tillbaka 4500 kronor då allt upp till 10 000 kr inte räknas. Ändå säger den att preliminärt belopp att få tillbaka är 1237 kronor. Brukar dessa preliminära uträkningar stämma? Och hur är det med kvitton osv, måste detta styrkas med kvitton? Självklart har jag kontouttdrag från alla transaktioner då jag handlat månadskort.[/QUOTE
Tack för förklaringen.
Skulle jag hitta det gamla kvittot på aktierna och det visar sig att jag sålde dem med förlust, måste jag fortfarande betala skatt då?
Fick restskatt på cirkus 200 kronor men då har jag inte lagt in avdrag för resor till och från arbete. La till den informationen då jag har betalat 1225 för ett västtrafik kort á 12 månader vilket är 14700 kronor, vilket torde betyda att jag ska få tillbaka 4500 kronor då allt upp till 10 000 kr inte räknas. Ändå säger den att preliminärt belopp att få tillbaka är 1237 kronor. Brukar dessa preliminära uträkningar stämma? Och hur är det med kvitton osv, måste detta styrkas med kvitton? Självklart har jag kontouttdrag från alla transaktioner då jag handlat månadskort.
Du får tillbaka ca 30% av beloppet som överskrider 10 000 kr. Så beskedet från skatteverket är rätt.
Det vore ju sjukt skönt om man fick tillbaka all ränta man betalat på sina lån under året, men även där gäller ca 30%.
Hehe, jag fick också restskatt. Men inte så farligt. Brukar få flera tusen så det var rätt skönt att öppna brevet och så står det bara 7 kronor i restskatt. HAHA.
Hehe, jag fick också restskatt. Men inte så farligt. Brukar få flera tusen så det var rätt skönt att öppna brevet och så står det bara 7 kronor i restskatt. HAHA.
Antar att du jobbar? Säg till ditt lönekontor att du vill öka din kommunalskatt och vips så får du tillbaka rejält på skatten. Detta är inget lotteri, utan ditt lönekontor anmäler din kommunalskatt utifrån din förväntade lön. Men gör du det så är det bara ett tvångssparande av staten till låg ränta.
Jag sålde mina gamla skitaktier förra året och nu måste jag fylla i "Omkostnadsbelopp", hur vet jag hur man räknar ut det?
Totala försäljningspriset är 21008kr, väljer jag att räkna ut det automatiskt enligt schablonmetoden blir omkostnadsbeloppet 4202kr, total vinst 16806kr, ska jag köra på detta?
Det är gamla aktier som jag fick av min mamma på 90-talet innan jag var myndig så jag har ingen aning om inköpspris.
Jag tipsar om att googla på aktien och skatteverket så de ibland har information om vissa aktier. Alternativt använda dig av genomsnitts metoden. Schablon metoden är den sista och ofta dyraste metoden du kan använda dig av.
Jag sålde mina gamla skitaktier förra året och nu måste jag fylla i "Omkostnadsbelopp", hur vet jag hur man räknar ut det?
Totala försäljningspriset är 21008kr, väljer jag att räkna ut det automatiskt enligt schablonmetoden blir omkostnadsbeloppet 4202kr, total vinst 16806kr, ska jag köra på detta?
Det är gamla aktier som jag fick av min mamma på 90-talet innan jag var myndig så jag har ingen aning om inköpspris.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!