Ja, om du vernattar p X far du gra avdrag fr hemresa en gang i veckan, ver helgen till exempel. Pendlar du s gller det vanliga med km-kostnad fr allt som verstiger 10k
Det r korrekt att jag fr sl ihop hemrese-summan och mitt dubbelbosttning-summa?
Fick restskatt p cirkus 200 kronor men d har jag inte lagt in avdrag fr resor till och frn arbete. La till den informationen d jag har betalat 1225 fr ett vsttrafik kort 12 mnader vilket r 14700 kronor, vilket torde betyda att jag ska f tillbaka 4500 kronor d allt upp till 10 000 kr inte rknas. nd sger den att preliminrt belopp att f tillbaka r 1237 kronor. Brukar dessa preliminra utrkningar stmma? Och hur r det med kvitton osv, mste detta styrkas med kvitton? Sjlvklart har jag kontouttdrag frn alla transaktioner d jag handlat mnadskort.
Omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden r 20% av det du slde det fr. Dvs 4202kr. Man drar sen av omkostnadsbeloppet frn totala vinsten. Dvs 21008 - 4202 = 16806. Omkostnadsbeloppet r den del av din vinst du ej behver skatta fr.
S: Ja, kr p det.
Tack fr frklaringen.
Skulle jag hitta det gamla kvittot p aktierna och det visar sig att jag slde dem med frlust, mste jag fortfarande betala skatt d?
[quote=Dickens|56756040]Fick restskatt p cirkus 200 kronor men d har jag inte lagt in avdrag fr resor till och frn arbete. La till den informationen d jag har betalat 1225 fr ett vsttrafik kort 12 mnader vilket r 14700 kronor, vilket torde betyda att jag ska f tillbaka 4500 kronor d allt upp till 10 000 kr inte rknas. nd sger den att preliminrt belopp att f tillbaka r 1237 kronor. Brukar dessa preliminra utrkningar stmma? Och hur r det med kvitton osv, mste detta styrkas med kvitton? Sjlvklart har jag kontouttdrag frn alla transaktioner d jag handlat mnadskort.[/QUOTE
Fick restskatt p cirkus 200 kronor men d har jag inte lagt in avdrag fr resor till och frn arbete. La till den informationen d jag har betalat 1225 fr ett vsttrafik kort 12 mnader vilket r 14700 kronor, vilket torde betyda att jag ska f tillbaka 4500 kronor d allt upp till 10 000 kr inte rknas. nd sger den att preliminrt belopp att f tillbaka r 1237 kronor. Brukar dessa preliminra utrkningar stmma? Och hur r det med kvitton osv, mste detta styrkas med kvitton? Sjlvklart har jag kontouttdrag frn alla transaktioner d jag handlat mnadskort.
Du fr tillbaka ca 30% av beloppet som verskrider 10 000 kr. S beskedet frn skatteverket r rtt.
Det vore ju sjukt sknt om man fick tillbaka all rnta man betalat p sina ln under ret, men ven dr gller ca 30%.
Hehe, jag fick ocks restskatt. Men inte s farligt. Brukar f flera tusen s det var rtt sknt att ppna brevet och s str det bara 7 kronor i restskatt. HAHA.
Hehe, jag fick ocks restskatt. Men inte s farligt. Brukar f flera tusen s det var rtt sknt att ppna brevet och s str det bara 7 kronor i restskatt. HAHA.
Antar att du jobbar? Sg till ditt lnekontor att du vill ka din kommunalskatt och vips s fr du tillbaka rejlt p skatten. Detta r inget lotteri, utan ditt lnekontor anmler din kommunalskatt utifrn din frvntade ln. Men gr du det s r det bara ett tvngssparande av staten till lg rnta.
Jag slde mina gamla skitaktier frra ret och nu mste jag fylla i "Omkostnadsbelopp", hur vet jag hur man rknar ut det?
Totala frsljningspriset r 21008kr, vljer jag att rkna ut det automatiskt enligt schablonmetoden blir omkostnadsbeloppet 4202kr, total vinst 16806kr, ska jag kra p detta?
Det r gamla aktier som jag fick av min mamma p 90-talet innan jag var myndig s jag har ingen aning om inkpspris.
Jag tipsar om att googla p aktien och skatteverket s de ibland har information om vissa aktier. Alternativt anvnda dig av genomsnitts metoden. Schablon metoden r den sista och ofta dyraste metoden du kan anvnda dig av.
Jag slde mina gamla skitaktier frra ret och nu mste jag fylla i "Omkostnadsbelopp", hur vet jag hur man rknar ut det?
Totala frsljningspriset r 21008kr, vljer jag att rkna ut det automatiskt enligt schablonmetoden blir omkostnadsbeloppet 4202kr, total vinst 16806kr, ska jag kra p detta?
Det r gamla aktier som jag fick av min mamma p 90-talet innan jag var myndig s jag har ingen aning om inkpspris.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!