Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-22, 10:50
Medlem
Tenshiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Man får ju maila anonymt då.

Tror ändå det ska vara lugnt.

Det värsta som kan hända är ju att avdraget inte godkänns - när det rör sig om så små marginaler så verkar skattetillägg inte tillämpligt.

Skulle man ändå åka på en kontroll så anser iaf jag att jag kan redovisa tiderna (jag har åkt kollektivt ibland) så att jag verkligen kan bevisa att jag tjänar 2 timmar om dagen.

Jag kan flexa lite när jag börjar/sluta så jag tog 5 tider som passar bra att vara framme på runt när jag bör börja och räknade ett medelvärde på det. Då klarar jag mig med 8 minuter =) Som du säger så är det väl bara att testa.

Nu har jag varit dum och inte sparat mina bensinkvitton, men jag kan ju alltid bifoga bankutdrag om det skulle vara så. Bor rätt nära en mack från en mindre kedja så det är lätt att peka ut att det är den jag tankar på och hur mycket jag tankat för. Det senare korrelerar väldigt bra med resorna till jobbet då jag inte kör min bil allt för många mil utöver det.
Citera
2016-03-22, 11:26
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag såg det på nyheterna också, reseavdragen skulle granskas i år.

Tackar för detta, då sov jag inte iaf
Citera
2016-03-22, 11:38
Medlem
Challebjoerns avatar
Deklaration 2016 - Reseersättning för busskort

Tjenare.

Som rubriken lyder, har man någon form av möjlighet att göra avdrag för sina resor till och från jobbet?

Jag känner till att när man drar av för milersättningen för bil t.ex. så måste man överskrida 10 000kr för att få ut någon ersättning, men hur funkar det med kommunalamedel? Busskort för mig per år, 8000kr ~

Tacksam för svar
Citera
2016-03-22, 11:47
Bannlyst
Jag är en riktig gröngöling. Varför måste man skicka in sin deklaration när skatteverket redan har den? Varför blir man hotad av böter bara för att man inte gjort det...

Vad betyder skatteavdrag?
Citera
2016-03-22, 11:52
Medlem
Hej!

Har jag rätt att göra reseavdrag om jag kört från och till jobbet under lunchen. Lunchen är ju inte arbetstid, så jag ser det som att jag slutar när lunchen börjar och när lunchen är slut börjar jag arbeta på nytt.

Har inte hittat någon info om det går och om jag har rätt till avdrag för det, avdraget blir ju dubbelt i så fall.
Citera
2016-03-22, 11:53
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundeeunited
Jag är en riktig gröngöling. Varför måste man skicka in sin deklaration när skatteverket redan har den? Varför blir man hotad av böter bara för att man inte gjort det...

Därför att du måste godkänna att uppgifterna stämmer, samt lägga till eventuella uppgifter som SV inte redan har. Är väl ärligt talat inte så jättesvårt att räkna ut?
Citera
2016-03-22, 11:58
Medlem
Beaver14s avatar
Måste fortfarande överstiga 10000kr
Citera
2016-03-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundeeunited

Du måste godkänna den innan du skickar tillbaka den. Detta gör du genom att skriva på den och skicka in den igen och då intygar du "på heder och samvete" att uppgifterna stämmer. Eller så godkänner man uppgifterna på internet med e-legitimation men innebörden är densamma - du har granskat uppgifterna och intygar att de är korrekta. Står det fel på deklarationen och du skriver på den så har du gjort fel och kan straffas för det.

Ett skatteavdrag är något som sänker din beskattningsbara inkomst.

Säg att du har tjänat 10.000 kr och skatten är på 30%. Då ska du skatta 3000 kr.

Dock så har du köpt något under året för att kunna tjäna dessa 10.000 kr som kostat 1000 kr och då får du göra ett skatteavdrag för det.

Din beskattningsbara inkomst sjunker därför till 9.000 kr och skatten blir 2700 kr - dvs 300 kr lägre.

I detta fall är din marginalskatt 30% och därför tjänar du 300 kr på ett skatteavdrag på 1000 kr.

Om vi leker med tanken på att man beskattas 50% på inkomster över 9000 kr - då blir din skatt utan avdraget 3200 kr men med avdraget så blir din skatt 2700 kr.

Så beroende på vilken marginalskatt du har (skatten du betalar för dina sista intjänade kronor) så kan ett skatteavdrag verka olika.
Citera
2016-03-22, 12:09
Medlem
sonicyouthzs avatar
Jag är flitig på att hoppa mellan företag. Det senaste företaget jag jobbar för nu är lite fifflare har jag på känn. Detta på min normala paranoia resulterar i att jag tror att de blåser mig eller staten med mig som sköld. Då jag jobbade endast december 2015 på detta företag under kort tid kan jag i detta nu bara spekulera utöver den betalningen.

Jag hann bara jobba 48 timmar(6240kr med min timlön)
På detta säger nu inkomstdeklerationen att jag bara har 671 i avdragen skatt. Är detta rimligt?
Citera
2016-03-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Jag är flitig på att hoppa mellan företag. Det senaste företaget jag jobbar för nu är lite fifflare har jag på känn. Detta på min normala paranoia resulterar i att jag tror att de blåser mig eller staten med mig som sköld. Då jag jobbade endast december 2015 på detta företag under kort tid kan jag i detta nu bara spekulera utöver den betalningen.

Jag hann bara jobba 48 timmar(6240kr med min timlön)
På detta säger nu inkomstdeklerationen att jag bara har 671 i avdragen skatt. Är detta rimligt?

När fick du lönen utbetald?

Jobbar man i december så brukar lönen komma i Januari eller så får man bara delar av lönen i December beroende på när de betalar ut lönen.

Annars låter 671 kr i inbetald skatt för en månadslön på 6240 kr inte för lågt. När jag kollar skattetabellen så verkar det stämma rätt bra.

Du kan ju åka på restskatt om du tjänat mer under året på andra ställen med det är upp till dig att sköta.
Senast redigerad av Kalmar2004 2016-03-22 kl. 12:15.
Citera
2016-03-22, 12:13
Medlem
sonicyouthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
När fick du lönen utbetald?

Jobbar man i december så brukar lönen komma i Januari eller så får man bara delar av lönen i December beroende på när de betalar ut lönen.
ursäkta blev fel. Det var Novembers injobbade timmar, betald i December
15-12-23 15-12-23
Citera
2016-03-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
6300. jag är glad för det är det emsta jag någonsin fått, brukar ligga +/- 0 annars, eller som förra året 1800 i restskatt

Blir att unna sig en New York-resa eller något för pengarna.

Du har betalat för mycket skatt under året, inte vunnit på Triss...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in