2016-03-22, 10:50
Medlem
Tenshiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Man fr ju maila anonymt d.

Tror nd det ska vara lugnt.

Det vrsta som kan hnda r ju att avdraget inte godknns - nr det rr sig om s sm marginaler s verkar skattetillgg inte tillmpligt.

Skulle man nd ka p en kontroll s anser iaf jag att jag kan redovisa tiderna (jag har kt kollektivt ibland) s att jag verkligen kan bevisa att jag tjnar 2 timmar om dagen.

Jag kan flexa lite nr jag brjar/sluta s jag tog 5 tider som passar bra att vara framme p runt nr jag br brja och rknade ett medelvrde p det. D klarar jag mig med 8 minuter =) Som du sger s r det vl bara att testa.

Nu har jag varit dum och inte sparat mina bensinkvitton, men jag kan ju alltid bifoga bankutdrag om det skulle vara s. Bor rtt nra en mack frn en mindre kedja s det r ltt att peka ut att det r den jag tankar p och hur mycket jag tankat fr. Det senare korrelerar vldigt bra med resorna till jobbet d jag inte kr min bil allt fr mnga mil utver det.
Citera
2016-03-22, 11:26
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag sg det p nyheterna ocks, reseavdragen skulle granskas i r.

Tackar fr detta, d sov jag inte iaf
Citera
2016-03-22, 11:38
Medlem
Challebjoerns avatar
Deklaration 2016 - Reseersttning fr busskort

Tjenare.

Som rubriken lyder, har man ngon form av mjlighet att gra avdrag fr sina resor till och frn jobbet?

Jag knner till att nr man drar av fr milersttningen fr bil t.ex. s mste man verskrida 10 000kr fr att f ut ngon ersttning, men hur funkar det med kommunalamedel? Busskort fr mig per r, 8000kr ~

Tacksam fr svar
Citera
2016-03-22, 11:47
Bannlyst
Jag r en riktig grngling. Varfr mste man skicka in sin deklaration nr skatteverket redan har den? Varfr blir man hotad av bter bara fr att man inte gjort det...

Vad betyder skatteavdrag?
Citera
2016-03-22, 11:52
Medlem
Hej!

Har jag rtt att gra reseavdrag om jag krt frn och till jobbet under lunchen. Lunchen r ju inte arbetstid, s jag ser det som att jag slutar nr lunchen brjar och nr lunchen r slut brjar jag arbeta p nytt.

Har inte hittat ngon info om det gr och om jag har rtt till avdrag fr det, avdraget blir ju dubbelt i s fall.
Citera
2016-03-22, 11:53
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundeeunited
Jag r en riktig grngling. Varfr mste man skicka in sin deklaration nr skatteverket redan har den? Varfr blir man hotad av bter bara fr att man inte gjort det...

Drfr att du mste godknna att uppgifterna stmmer, samt lgga till eventuella uppgifter som SV inte redan har. r vl rligt talat inte s jttesvrt att rkna ut?
Citera
2016-03-22, 11:58
Medlem
Beaver14s avatar
Mste fortfarande verstiga 10000kr
Citera
2016-03-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundeeunited

Du mste godknna den innan du skickar tillbaka den. Detta gr du genom att skriva p den och skicka in den igen och d intygar du "p heder och samvete" att uppgifterna stmmer. Eller s godknner man uppgifterna p internet med e-legitimation men innebrden r densamma - du har granskat uppgifterna och intygar att de r korrekta. Str det fel p deklarationen och du skriver p den s har du gjort fel och kan straffas fr det.

Ett skatteavdrag r ngot som snker din beskattningsbara inkomst.

Sg att du har tjnat 10.000 kr och skatten r p 30%. D ska du skatta 3000 kr.

Dock s har du kpt ngot under ret fr att kunna tjna dessa 10.000 kr som kostat 1000 kr och d fr du gra ett skatteavdrag fr det.

Din beskattningsbara inkomst sjunker drfr till 9.000 kr och skatten blir 2700 kr - dvs 300 kr lgre.

I detta fall r din marginalskatt 30% och drfr tjnar du 300 kr p ett skatteavdrag p 1000 kr.

Om vi leker med tanken p att man beskattas 50% p inkomster ver 9000 kr - d blir din skatt utan avdraget 3200 kr men med avdraget s blir din skatt 2700 kr.

S beroende p vilken marginalskatt du har (skatten du betalar fr dina sista intjnade kronor) s kan ett skatteavdrag verka olika.
Citera
2016-03-22, 12:09
Medlem
sonicyouthzs avatar
Jag r flitig p att hoppa mellan fretag. Det senaste fretaget jag jobbar fr nu r lite fifflare har jag p knn. Detta p min normala paranoia resulterar i att jag tror att de blser mig eller staten med mig som skld. D jag jobbade endast december 2015 p detta fretag under kort tid kan jag i detta nu bara spekulera utver den betalningen.

Jag hann bara jobba 48 timmar(6240kr med min timln)
P detta sger nu inkomstdeklerationen att jag bara har 671 i avdragen skatt. r detta rimligt?
Citera
2016-03-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Jag r flitig p att hoppa mellan fretag. Det senaste fretaget jag jobbar fr nu r lite fifflare har jag p knn. Detta p min normala paranoia resulterar i att jag tror att de blser mig eller staten med mig som skld. D jag jobbade endast december 2015 p detta fretag under kort tid kan jag i detta nu bara spekulera utver den betalningen.

Jag hann bara jobba 48 timmar(6240kr med min timln)
P detta sger nu inkomstdeklerationen att jag bara har 671 i avdragen skatt. r detta rimligt?

Nr fick du lnen utbetald?

Jobbar man i december s brukar lnen komma i Januari eller s fr man bara delar av lnen i December beroende p nr de betalar ut lnen.

Annars lter 671 kr i inbetald skatt fr en mnadsln p 6240 kr inte fr lgt. Nr jag kollar skattetabellen s verkar det stmma rtt bra.

Du kan ju ka p restskatt om du tjnat mer under ret p andra stllen med det r upp till dig att skta.
Senast redigerad av Kalmar2004 2016-03-22 kl. 12:15.
Citera
2016-03-22, 12:13
Medlem
sonicyouthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nr fick du lnen utbetald?

Jobbar man i december s brukar lnen komma i Januari eller s fr man bara delar av lnen i December beroende p nr de betalar ut lnen.
urskta blev fel. Det var Novembers injobbade timmar, betald i December
15-12-23 15-12-23
Citera
2016-03-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
6300. jag r glad fr det r det emsta jag ngonsin ftt, brukar ligga +/- 0 annars, eller som frra ret 1800 i restskatt

Blir att unna sig en New York-resa eller ngot fr pengarna.

Du har betalat fr mycket skatt under ret, inte vunnit p Triss...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in