är det någon som har koll på följande så får ni gärna säga till. jag har en hel del skulder och brukar alltså få tillbaks rätt mycket på skatten pga ränteavdrag. jag har loggat in och kollat nu och tyckte jag fick tillbaks lite för mycket i år. kollade listan över inrapporterade räntor och såg då på två stycken att dom rapporterat in två uppgifter. den ena banken har rapporterat in samma belopp 2 gånger. "uppgift 1" och "uppgift 2", fast samma summa. jag tror detta är fel. och en annan bank har ett belopp som uppgift 1 och ett annat på uppgift 2. alla dessa belopp är inräknade i totalsumman. jag ska kolla av lite på årsbesked hemma, men om de har rapporterat in fel, vad gör jag då? ska jag ändra hos skatteverket eller ska jag be bankerna göra om och göra rätt?
Vad händer om jag bara drar till massa resor för att få typ tilblaka 90.000,
Resor till jobbet, dubbelt boende och skit?
Antingen så åker jag på granskning och får 0 kronor för det eller så betalar dom ut pengarna extra till mig, kan väl inte åka i fängelse för detta?
När bör man förvänta sig besked om man åker på granskning?
är det någon som har koll på följande så får ni gärna säga till. jag har en hel del skulder och brukar alltså få tillbaks rätt mycket på skatten pga ränteavdrag. jag har loggat in och kollat nu och tyckte jag fick tillbaks lite för mycket i år. kollade listan över inrapporterade räntor och såg då på två stycken att dom rapporterat in två uppgifter. den ena banken har rapporterat in samma belopp 2 gånger. "uppgift 1" och "uppgift 2", fast samma summa. jag tror detta är fel. och en annan bank har ett belopp som uppgift 1 och ett annat på uppgift 2. alla dessa belopp är inräknade i totalsumman. jag ska kolla av lite på årsbesked hemma, men om de har rapporterat in fel, vad gör jag då? ska jag ändra hos skatteverket eller ska jag be bankerna göra om och göra rätt?
Ändra!
Mitt jobb har redovisat fel inkomst på mig så jag har fått ändra och sedan lämnat in en liten upplysning. Har ju bevis för det också i form av kontrollbeskedet. Så ändra!
Du har fått preliminär skattereduktion för rot-/rutarbete med 50 000 kr. Utifrån dina deklarerade uppgifter har vi beräknat att du kan utnyttja 27 224 kr av din preliminära skattereduktion. Eftersom du inte kan utnyttja hela din preliminära skattereduktion, och/eller har valt att omfördela preliminär skattereduktion från dig till annan, tas 22 776 kr upp som en pluspost i skatteuträkningen.
Vad betyder detta? är jag skyldig staten nu eller?
Fast får tillbaka 13000:- står det..
Senast redigerad av The-Korven 2016-03-21 kl. 15:18.
Vad händer om jag bara drar till massa resor för att få typ tilblaka 90.000,
Resor till jobbet, dubbelt boende och skit?
Antingen så åker jag på granskning och får 0 kronor för det eller så betalar dom ut pengarna extra till mig, kan väl inte åka i fängelse för detta?
När bör man förvänta sig besked om man åker på granskning?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!