2016-03-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenshii
Du måste tjäna minst 2 timmar per dag på att ta bil framför lokaltrafik för att kunna göra avdrag. Jag tror inte att avståndet gör någon skillnad.

Hur noga är de med just tidsvinsten?

Har ca 47 km till jobbet och om jag ska ta buss så får jag först gå/cykla 3-4 km till hållplatsen och sedan ta bussen och sedan gå 2-3 kilometer till jobbet.

Det går expressbussar då och då och om jag räknar med att jag tar en sådan och slipper vänta på bussen (den kommer i princip när jag kommer till hållplatsen) så ligger jag precis på gränsen att tjäna 2 timmar per dag (kanske något under). Räknar jag att jag inte tar en expressbuss, får vänta 10-15 minuter på bussen så tjänar jag lugnt in 2 timmar per dag.

Om det skulle bli kontroll - kan då skatteverket säga att jag måste räkna med en expressbuss och inga väntetider på busshållplatsen eller ytterligare fördröjningar (tidtabellen är ett genomsnitt - åker man på morgonen i rusning så tar resan säkert 10-15 minuter extra jämfört med tidtabellen)?

Sen passa in dagishämtning och sånt med busstider.
Citera
2016-03-22, 10:01
Medlem
Kan någon hjälpa mig med min fråga.

Vad jag vet så kan man göra avdrag på räntor men är det ALL typ av ränta?

Jag har en återbetalning på CSN (inte ett lån) och då betalar jag en massa ränta. Kan jag göra avdrag på den räntan?
Citera
2016-03-22, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannne123

Jag har en återbetalning på CSN (inte ett lån) och då betalar jag en massa ränta. Kan jag göra avdrag på den räntan?

Ja. Ränta du betalar om du fått ett återkrav från CSN är avdragsgill och ska komma med automatiskt.
Citera
2016-03-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja. Ränta du betalar om du fått ett återkrav från CSN är avdragsgill och ska komma med automatiskt.

Jaha så den är redan med! Tråkigt jag trodde att jag skulle få ut mer
Citera
2016-03-22, 10:09
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannne123

Om CSN har ansett att det är en vanlig räntekostnad kommer de ha anmält det, och den står på din deklaration. Står den inte med anser de att den inte är avdragbar, samma som deras lån inte är.
Citera
2016-03-22, 10:20
Medlem
Tenshiis avatar
Citat:

Har ca 47 km till jobbet och om jag ska ta buss så får jag först gå/cykla 3-4 km till hållplatsen och sedan ta bussen och sedan gå 2-3 kilometer till jobbet.

Det går expressbussar då och då och om jag räknar med att jag tar en sådan och slipper vänta på bussen (den kommer i princip när jag kommer till hållplatsen) så ligger jag precis på gränsen att tjäna 2 timmar per dag (kanske något under). Räknar jag att jag inte tar en expressbuss, får vänta 10-15 minuter på bussen så tjänar jag lugnt in 2 timmar per dag.

Om det skulle bli kontroll - kan då skatteverket säga att jag måste räkna med en expressbuss och inga väntetider på busshållplatsen eller ytterligare fördröjningar (tidtabellen är ett genomsnitt - åker man på morgonen i rusning så tar resan säkert 10-15 minuter extra jämfört med tidtabellen)?

Vet inte faktiskt. Sitter med de frågorna jag med, är fan tight.

Jag har 40-50 minuter i bil tor varje dag. På morgonen så finns det en buss som tar 1 timme och två minuter som bäst till jobbet, har 15 minuter gång till hållplatsen på det med. Den nästkommande är även den längsta på 1:25. Ser ut på samma sätt hem.

Det diffar ju från att jag inte spräcker 2 timmar med en kvart till att jag klarar det med 25 minuter. Vet inte riktigt hur jag ska räkna där. Med ett medianvärde så klarar jag 2 timmar med ca 5 minuter. Det är tight.

Det går ju att maila dem och kolla rätt lätt som tur är.
Citera
2016-03-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Betyder det här att jag måste pynta? Varför står det 12.9k längst ner?

http://imgur.com/SP45MJg

Det där bör ju vara förra årets då det är taget från skattekontot o det uppdateras inte fören slutskatten är fastställd i maj typ
Citera
2016-03-22, 10:31
Bannlyst
Har fått 47 000 kronor i restskatt. Kan man göra en fyllnadsinbetalning nu eller är det för sent? Vill slippa ränteutgiften.
Citera
2016-03-22, 10:31
Medlem
Sjuntorparns avatar
Jag sålde lägenheten förra året. kan jag deklarera den redan nu, eller måste jag vänta på det orangea kuvertet?
Citera
2016-03-22, 10:37
Medlem
Citat:

Har du fasta tider eller flex pa jobbet? Om du har nagolunda fasta tider tror jag nog att du kan hävda att du tjänar 2 h. Säg att du med expressbussen är framme 07:50 men börjar 08, da tappar du ju 10 min där (per väg).

Du kan ju även räkna med att ga och inte cykla till bussen. Har inte hört talas om nagot krav pa att ha en cykel, och att cykla gar ju cirkus 3 ggr fortare än att ga.
Citera
2016-03-22, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenshii
Vet inte faktiskt. Sitter med de frågorna jag med, är fan tight.

Jag har 40-50 minuter i bil tor varje dag. På morgonen så finns det en buss som tar 1 timme och två minuter som bäst till jobbet, har 15 minuter gång till hållplatsen på det med. Den nästkommande är även den längsta på 1:25. Ser ut på samma sätt hem.

Det diffar ju från att jag inte spräcker 2 timmar med en kvart till att jag klarar det med 25 minuter. Vet inte riktigt hur jag ska räkna där. Med ett medianvärde så klarar jag 2 timmar med ca 5 minuter. Det är tight.

Det går ju att maila dem och kolla rätt lätt som tur är.

Man får ju maila anonymt då.

Tror ändå det ska vara lugnt.

Det värsta som kan hända är ju att avdraget inte godkänns - när det rör sig om så små marginaler så verkar skattetillägg inte tillämpligt.

Skulle man ändå åka på en kontroll så anser iaf jag att jag kan redovisa tiderna (jag har åkt kollektivt ibland) så att jag verkligen kan bevisa att jag tjänar 2 timmar om dagen.
Citera
2016-03-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Jag sålde lägenheten förra året. kan jag deklarera den redan nu, eller måste jag vänta på det orangea kuvertet?

Trollar du eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in