En del (och jag lämnar termer som mytomani därhän; jag är inte psykolog) ljuger om allt, liksom tvångsmässigt. En före detta bekant påminner om CH på det viset. Denne ljög om allt, helt triviala saker. Att ett billigt linne från H&M kostade 69:-, men egentligen kostade 99:-, att denne tvingats jobba över tre timmar när det egentligen var två, sådana saker. Men även om annat, större saker, som verkligen handlade om att föra även nära och kära bakom ljuset.
Denna person, slump eller inte med tanke på vad vi nu diskuterar, är nu dömd för ekonomisk brottslighet. Orsaken, enligt denne själv, var shoppingmissbruk som utlösts av psykisk ohälsa på grund av problem i familjen. Inget av det verkade särskilt troligt heller. Dennes partner var länge "medberoende", så tillvida att denne mörkade dessa stölder och förskingringen (trots att partnern själv blev bestulen!) på grund av deras gemensamma barn innan partnern till slut anmälde.
Och jag instämmer med tidigare kommentar i tråden: det här handlar inte om intelligens alls (vem som helst kan ju se att CH saknar både logiskt tänkande, långsiktighet och förmåga till allra simplaste konsekvensanalys). Detta handlar bara om behovet att bedra och manipulera och att rädda sitt eget skinn.
Förresten brukar man väl säga att ett av tecknen på sinnessjukdom är att ständigt upprepa samma beteende och förvänta sig olika resultat? Nog om det, jag har funderat en del kring CH:s psyke tidigare (senare delen i länkat inlägg).
(FB) Järnabon Catrin Hedlund som bla sålde falska biljetter, fälld för bedrägeri