2016-06-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Ge dig.
Se vad skribenten 'Lurkarn' skriver i ett inlägg ovan:
<Synonymer till asocial
samhällsfientlig, samhällsoduglig, osocial, missanpassad, avvikande, kriminell, utanför samhällets normer>
Notera mina fetningar. Stämmer rätt bra på Catrin Hedlund, tycker du inte det? Det handlar alltså inte bara om att vilja dra sig tillbaka och leva i avskildhet om det kanske var så du trodde?

Sorry, men du verkar puckad. Varför går du inte på de LÄNKAR jag skickade? Istället går du på ett olänkat påstående, som dessutom är felaktigt. Men visst kan vi ge oss.
Citera
2016-06-05, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
1. I rätten finns inga såna hinder. De kan begära in uppgifter och om det då inte är sant så ser det ju inte så bra ut för henne.

[...]

Man kan ju bli av med körkortet.

Givetvis kan en domstol infordra sådana uppgifter, men det verkar inte som man gjort det (ej kollat). Min poäng var att pappan inte kan få besked om sonens ev sjukdom. Gissar att domstolen inte heller gjorde något försök att säkerställa någonting.

Ang körkortet: Catrin Hedlund har redan blivit av med körkortet. Detta p g a rattonykterhet. Något denna gravt asociala och manipulativa människa försökte skylla på att hon använt munvattnet Listerine.
Citera
2016-06-05, 14:06
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Sorry, men du verkar puckad. Varför går du inte på de LÄNKAR jag skickade? Istället går du på ett olänkat påstående, som dessutom är felaktigt. Men visst kan vi ge oss.

Synonymer.se är källan för ovan citat.
Citera
2016-06-05, 14:12
Medlem
Citat:
Givetvis kan en domstol infordra sådana uppgifter, men det verkar inte som man gjort det (ej kollat). Min poäng var att pappan inte kan få besked om sonens ev sjukdom. Gissar att domstolen inte heller gjorde något försök att säkerställa någonting.

Ang körkortet: Catrin Hedlund har redan blivit av med körkortet. Detta p g a rattonykterhet. Något denna gravt asociala och manipulativa människa försökte skylla på att hon använt munvattnet Listerine.

Jag vet att hon blev av med körkortet för ett trafikbrott. Det jag var ute efter var att man kan ju bli av med körkortet av andra orsaker än trafikbrott. Därför önskade jag att rätten skulle kunna ta hennes pass av samma anledning.
Citera
2016-06-05, 14:16
Bannlyst
Citat:

Jag kan leva med att verka puckad. Vetskapen om att det är det som skiljer oss två från varandra, gör mitt liv uthärdligt.

Ā propos länkar, så här har du en som innehållsligt bara omfattar ett par rader: https://sv.wiktionary.org/wiki/asocial

Asocial = (def 1) som kännetecknas av avvikande beteende av en grad som samhället över lag inte accepterar; som bryter mot samhällets normer

Fetningen är min.
Citera
2016-06-05, 14:22
Bannlyst
Citat:
Jag vet att hon blev av med körkortet för ett trafikbrott. Det jag var ute efter var att man kan ju bli av med körkortet av andra orsaker än trafikbrott. Därför önskade jag att rätten skulle kunna ta hennes pass av samma anledning.

Ok, sorry om jag överpåpekade att CH förlorat sitt körkort. Glömde att du ju skrev att du läst hela tråden, mea culpa.

(det fetade) Vi är säkert många som skulle önska att temporära passindragningar skulle kunna användas som "straff" eller profylax -och då inte bara vid misstanke om att ngn ämnar ansluta sig till en terrorstämplad organisation.
Citera
2016-06-05, 14:30
Medlem
Citat:
Jag kan leva med att verka puckad. Vetskapen om att det är det som skiljer oss två från varandra, gör mitt liv uthärdligt.

Ā propos länkar, så här har du en som innehållsligt bara omfattar ett par rader: https://sv.wiktionary.org/wiki/asocial

Asocial = (def 1) som kännetecknas av avvikande beteende av en grad som samhället över lag inte accepterar; som bryter mot samhällets normer

Fetningen är min.

Läser du den mer utförliga engelska versionen av den källa du länkar till, så står det att kopplingen till antisocial tenderar göras vardagligt och informellt, samt att auktoriteter inom området rekommenderar emot den sammanblandningen. Så du har rätt i att begreppen ibland (men enligt många felaktigt) används synonymt.
https://en.wiktionary.org/wiki/asocial

Edit: Här är ytterligare en länk utöver de jag postade kl 12:19 idag (från wikipedia, ett universitet m m). https://www.reddit.com/r/YouShouldKn...l_and_asocial/
"Asocial refers to indifference to or a separation from society. An asocial person is able to socialize well if they choose to, but doesn't do so often simply out of lack of interest. It's common for introverts to be asocial.
Antisocial is asociality to the extreme and is related to mental and personality disorders. An antisocial person lacks empathy or regard for the concerns or safety of others, and may actually be hostile towards society. Antisocial behaviour is typical with sociopaths."

Men det här sidospåret vi ägnar oss åt nu är säkert mest jobbigt för trådläsarna att ta del av, så vi kan väl ge oss.
Senast redigerad av beitos 2016-06-05 kl. 14:41.
Citera
2016-06-05, 14:39
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:

I frågan om vårdnadstvisten så lade jag märke till en sak, att sonen ev. skulle haft någon "möjlig njursjukdom"...........

Vet att många föräldrar drar till med "sjuka barn" som ett försvar till att de ska stanna hos dem. Min fundering är här om pappan har kollat upp detta. Detta skrivet till pappan i en förhoppning om att han läser här. Jag läste ingenting om att det fanns något läkarintyg som styrkte det hela. Lätt att säga men om man tar upp en sån sak så borde ju det kunna styrkas på något sätt om nu inte pappan är väl insatt förstås.

Funderade också på det här med umgängestid. Det första handlade om 4 timmar i månaden. Jag har då aldrig hört talas om så lite tid. Det blev ju inte så mycket mer senare heller. Konstig, tycker jag. Men kanske det har med avståndet att göra, samt kostnaderna för resa/uppehälle. Kan inte för mitt liv föreställa mig att pappan får någon ersättning av CH även om det sägs att så skulle ske.

Någon erbjöd sin juridiska kunskap med tanken om att då det ingenting stod om ersättning för pappans ev. advokatkostnader. Kan det inte vara så att han haft en advokat som han har betalat själv. Då kommer väl ingen uppgift om kostnaderna i målet, eller har jag fel?

Tack för att du upplyste oss om både det ena och det andra och välkommen i klubben!

Kan någon jurist här i tråden komma på det här med advokatkostnaderna?

Angående umgängestiden (för du verkar ha koll): ja, jag tycker själv att det är mycket konstigt. En annan sak som är underlig är att CH gavs vårdnad delvis på grund av att KevH inte skulle behöva flytta. Därefter rycker hon upp barnet ur sitt bo och flyttar med honom till Turkiet i 1,5-2 år, för att sedan flytta runt i Södertälje i lägenhet efter lägenhet, allteftersom hon blir avhyst för att hon inte behagar betala hyran... Är det bara jag som tycker att ML (KevH:s far) borde ha haft ganska stark grund att stå på efter dessa turer...?
Citera
2016-06-05, 14:39
Bannlyst
Citat:
Läser du den mer utförliga engelska versionen av den källa du länkar till, så står det att kopplingen till antisocial tenderar göras vardagligt och informellt, samt att auktoriteter inom området rekommenderar emot den sammanblandningen. Så du har rätt i att begreppen ibland (men enligt många felaktigt) används synonymt.
https://en.wiktionary.org/wiki/asocial

Men det här sidospåret vi ägnar oss åt nu är säkert mest jobbigt för trådläsarna att ta del av, så vi kan väl ge oss.

Klart vi ger oss -och här har du näven.
Tror ändå att vårt "gnabb" tillförde tråden litet material. Hoppas det i alla fall.
Citera
2016-06-05, 14:41
Medlem
på tal om vem som kan ansöka om att få ut sjukjournaler:

6 Vem kan begära att få
ut uppgifter?
Alla har rätt att muntligen eller skriftligen
begära att få ut journalhandlingar (2 kap.
12 § TF resp. 14 § förvaltningslagen), men
alla får inte bifall på sin begäran.
Vanligt är att andra vårdgivare, t.ex. privatläkare
eller andra landsting, begär journalkopior.

Försäkringskassan och privata försäkringsbolag
begär också journalkopior, liksom
även andra icke sjukvårdande myndigheter.
Även anhöriga/närstående/efterlevande och
massmedia kan begära att få ut uppgifter
som är sekretessbelagda.
Citera
2016-06-05, 14:48
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
Tycker de som har blivit blåsta ska kontakta hennes arbetsgivare och berätta att hon är en tjuv. Lurar hon okända så kommer hon att ljuga och stjäla från arbetsgivaren. jag menar sämre hr är svårt att hitta med tanke att hon finns numera över hela internet såvida inte hon knullat chefer i utbyte mot jobb för det är så patrask och kriminella numera får ett jobb.

Citat:
Tack själv, 'Alternativa' och välkommen till tråden!
Ang sonens, vad vi vet, helt ostyrkta njursjukdom, så har ju pappan ingen chans att kunna få besked om en sådan föreligger. Genom att han inte är vårdnadshavare, så har han därför ingen som helst juridisk rätt att få besked om sitt barns hälsotillstånd. Att vi sen tycker att det moraliskt rätt att han informeras om sonens mående, det är en annan sak. Eftersom vi här har att göra med Catrin Hedlund, en totalt amoralisk person, så finns det inget skäl i världen att tro på hennes pladder om njursjukdom hos sonen eller att hon skulle välja att informera pappan, en pappa som denna kvinna med alla medel försöker putta bort ur sonens liv. Catrin Hedlund är en föraktlig varelse och dessvärre terapeutiskt i princip oåtkomlig.
[...]
Jag säger: Nej, tack!
Men låt henne gärna under uppsikt få gå längs vägarna i Södertälje kommun och plocka skräp medan barnen får vara i förskola. Catrin Hedlund skulle då vid vägkanten få bära en reflexväst med texten: Lita aldrig på mig.

Jag har också funderat på det där med sonens sjukdom, men jag antar liksom att tingsrätten gör en bakgrundsundersökning.

Det har utfärdats flera varningar, här och på Varningsgruppen och många varnar på Facebook och Instagram. Jag tror att denna tråd samt Varningsgruppen kommer upp högt i en sökning. Jag gjorde en "fräsch" sökning (anonym, alltså) och det är fortfarande hennes blogg som kommer i toppen.

Angående hennes straff lär det bli fängelse om det ens blir en rättegång och ifall hon befinns skyldig. Har ni tänkt på det? Att åtal kanske inte väcks.

Annars: Diskussioner om definitioner av ord får ni ta i dm, annars kommer jag förvandla er till sådana där små kinesiska katter i plast som vickar med ena tassen, sådana man förvarar längst fram i bilen vid instrumentbrädan.
Citera
2016-06-05, 14:49
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
på tal om vem som kan ansöka om att få ut sjukjournaler:

6 Vem kan begära att få
ut uppgifter?
Alla har rätt att muntligen eller skriftligen
begära att få ut journalhandlingar (2 kap.
12 § TF resp. 14 § förvaltningslagen), men
alla får inte bifall på sin begäran.
Vanligt är att andra vårdgivare, t.ex. privatläkare
eller andra landsting, begär journalkopior.

Försäkringskassan och privata försäkringsbolag
begär också journalkopior, liksom
även andra icke sjukvårdande myndigheter.
Även anhöriga/närstående/efterlevande och
massmedia kan begära att få ut uppgifter
som är sekretessbelagda.

Vi faller på att Flashback saknar utgivningstillstånd. Trist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in