2016-06-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jag känner kriminella som är oerhört sociala, så det påståendet faller rejält

Fast det handlar inte om att vara social. Kriminalitet är ett asocialt beteende. Så alla kriminella är asociala. Du tänker nog på att vara utåtriktad, tycka om att träffa folk, prata mycket osv. Det är något helt annat. Det är två helt olika saker.
Citera
2016-06-05, 12:53
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jag känner kriminella som är oerhört sociala, så det påståendet faller rejält

Asocial, inte osocial. Asocial betyder något helt annat än det du tror. Men hon är antisocial, med.
Citera
2016-06-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Tack själv, 'Alternativa' och välkommen till tråden!

1.Ang sonens, vad vi vet, helt ostyrkta njursjukdom, så har ju pappan ingen chans att kunna få besked om en sådan föreligger.

2. Ditt förslag om att sätta Catrin Hedlund till att arbeta inom kommunens hemtjänst är i tanken bra och skulle kunna medföra att man hade henne under uppsikt och hon tvingades jobba och göra rätt för sig. Det finns dock en absolut hindrande faktor: Catrin Hedlund är en tjuv!
Hon har med sina biljettbedrägerier hänsynslöst stulit från folk som litat på henne. Att låta denna kriminella kvinna få vistas bland gamla människors plånböcker och smycken är som att låta en alkoholist sköta städningen på en System-butik. Jag säger: Nej, tack!
Men låt henne gärna under uppsikt få gå längs vägarna i Södertälje kommun och plocka skräp medan barnen får vara i förskola. Catrin Hedlund skulle då vid vägkanten få bära en reflexväst med texten: Lita aldrig på mig.

1. I rätten finns inga såna hinder. De kan begära in uppgifter och om det då inte är sant så ser det ju inte så bra ut för henne.

2. Hemtjänsten var det alternativet som valdes för kvinnan jag nämnde och det är ju totalt olämpligt för CH, precis som du beskriver, men det finns andra saker hon kan göra. Grejen är att placera henne där hon ingen skada kan göra och samtidigt se till att hon har en inkomst som fogden kan göra införsel ifrån. Och gärna som du säger med en reflexväst, även om det är ett önsketänkande från många.

Ibland önskar jag att vi hade likvärdiga straff som i USA. Där kan man tex utdöma internetförbud, vet inte om det går i Sverige. Där kan man som straff tom få stå i gathörnen med en skylt som talar om vad man har gjort.
Kan man inte i Sverige få indraget pass, som straff? Då skulle hon ju inte frestas att dra in nya pengar via bedrägerier, iaf inte att åka utomlands för. Det nämns ju att hon har en stor risk att återgå i brott. Om inte det är preventivt så vet inte jag vad som är det. Man kan ju bli av med körkortet.
Citera
2016-06-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Fast det handlar inte om att vara social. Kriminalitet är ett asocialt beteende. Så alla kriminella är asociala. Du tänker nog på att vara utåtriktad, tycka om att träffa folk, prata mycket osv. Det är något helt annat. Det är två helt olika saker.

Du har fel. Lär dig skilja mellan antisocial och asocial.
asocial = inget behov av socialt samspel (jämför asexuell). Apati = likgiltighet/ointresse.
antisocial = uppträder på ett sätt som verkar mot samhällets intressen. antipati = vara emot någon/något

https://en.wikipedia.org/wiki/Asociality
https://answers.yahoo.com/question/i...2152442AAMH0tr
http://public.wsu.edu/~brians/errors/asocial.html
http://diina-daring.com/the-little-b...ial-antisocial
osv...
Hur svårt kan det vara?
Senast redigerad av beitos 2016-06-05 kl. 13:05.
Citera
2016-06-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Så är det. Dom flesta anmäler inte. Hade alla anmält hade det säkerligen rört sig om ett miljonbelopp. Eftersom hon hållit på i så många år och verkar ha rest jorden runt flera gånger om. Det finns ju uppgifter i tråden att hon började för 10 år sen.

det var inte dåligt. Det är enkelt att leva lyxliv på andra bekostnad. Då tycker jag att hon förtjänar att någon ringer eller anonymt tipsar hennes arbetsgivare och lokaltidningen om de inte redan tagit upp storyn. Det finns säkert människor som hon blåst som inte anmält henne och som slitit ihop pengarna som hon blåst dem på. Vem vet hon kanske blåste dem på deras sista stålar.

Är det någon som vet helt säkert vad hon jobbar med och vem hon jobbar åt just nu?
Jag skulle inte ha något emot att tipsa henned arbetsgivare om någon hjälper mig med en kopia på domen och vsr hon jobbar just nu.
Citera
2016-06-05, 13:09
Medlem
Jag kollade upp synonymer:

Synonymer till asocial
samhällsfientlig, samhällsoduglig, osocial, missanpassad, avvikande, kriminell, utanför samhällets normer

så ni ser ut att ha rätt, men jag tycker nog att det är en felaktig användning av ordet som är en motsats till social.

Antisocial däremot beskrivs så här på Wikipedia:

"Antisocial personlighetsstörning karaktäriseras, precis som antisocialt beteende, av en grundläggande bristande respekt för andra människors rättigheter, bristande förmåga att känna skuld och av att inte bry sig om sociala normer. Personer med denna störning är ofta inblandade i kriminella aktiviteter. Psykopati uppfattas ofta som en grav variant av antisocial personlighetsstörning.

Människor med antisocial personlighetsstörning visar brist på ångerkänslor och empati. Detta visas i likgiltlighet efter att ha sårat, stulit från, eller svikit någon. De är ofta också manipulativa och impulsiva. Personen har också svårt för ansvar och planering."
Citera
2016-06-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
det var inte dåligt. Det är enkelt att leva lyxliv på andra bekostnad. Då tycker jag att hon förtjänar att någon ringer eller anonymt tipsar hennes arbetsgivare och lokaltidningen om de inte redan tagit upp storyn. Det finns säkert människor som hon blåst som inte anmält henne och som slitit ihop pengarna som hon blåst dem på. Vem vet hon kanske blåste dem på deras sista stålar.

Är det någon som vet helt säkert vad hon jobbar med och vem hon jobbar åt just nu?
Jag skulle inte ha något emot att tipsa henned arbetsgivare om någon hjälper mig med en kopia på domen och vsr hon jobbar just nu.
Frågan är ju om hon ens har något jobb, hon skrev i sin blogg att hon varit öppen om vad hon gjort även mot arbetsgivaren.
Vad för sorts jobb ger henne ledigt första dagen? Och att hon tar med sin unge?
Citera
2016-06-05, 13:16
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Frågan är ju om hon ens har något jobb, hon skrev i sin blogg att hon varit öppen om vad hon gjort även mot arbetsgivaren.

Inget 🙃 Det finns inget jobb annat än i CHs fantasi, nämligen 🙃
Citera
2016-06-05, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Asocial??? Vad skulle det ha med saken att göra?
Menar du antisocial?

Hon för en parasiterande tillvaro. Asocial.

Edit: Att hon dessutom har en antisocial personlighetsstörning ligger ju i def av psykopati, vilket var länge sedan vi i tråden konstaterade förekomsten av hos CH.
Senast redigerad av Enzenn 2016-06-05 kl. 13:47.
Citera
2016-06-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Hon för en parasiterande tillvaro. Asocial.

Men sluta upp nu att blanda ihop asociala personer, som vill leva ett lugnt och avskilt liv och inte behöver göra en fluga förnär, med antisociala personer som är något annat. Se mitt inlägg från 12:59 idag och följ länkarna, och sluta sedan upp med att slänga dig ord du inte verkar förstå.
Citera
2016-06-05, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Men sluta upp nu att blanda ihop asociala personer, som vill leva ett lugnt och avskilt liv och inte behöver göra en fluga förnär, med antisociala personer som är något annat. Se mitt inlägg från 12:59 idag och följ länkarna, och sluta sedan upp med att slänga dig ord du inte verkar förstå.

Ge dig.
Se vad skribenten 'Lurkarn' skriver i ett inlägg ovan:
<Synonymer till asocial
samhällsfientlig, samhällsoduglig, osocial, missanpassad, avvikande, kriminell, utanför samhällets normer>
Notera mina fetningar. Stämmer rätt bra på Catrin Hedlund, tycker du inte det? Det handlar alltså inte bara om att vilja dra sig tillbaka och leva i avskildhet om det kanske var så du trodde?
Citera
2016-06-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979

Det återstår att se. I en värld där pk patrask, kriminella styr så är allt möjligt men när det kommer någon med hela och rena kläder då är man antingen snut eller autistisk för att man klarar sig på sina talanger och förmågor och bara det räcker för att man inte ska kunna få ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in