Citat:
Ursprungligen postat av
vonDunajewskan
Ja, det är säkert naivt, jag tänker gärna att jurister sätter stort värde på att ha så många uppgifter de kan, men så behöver det ju absolut inte vara.
Ursäkta ifall jag uttryckt mig klumpigt. Låt mig vara tydligare: Det pågår en ny förundersökning mot CH och man har inte tagit beslut om huruvida åtal skall väckas. Om åtal väcks och hon döms är det mycket troligt att hon får ett fängelsestraff. Anledningen till att hon inte fick fängelsestraff första gången var främst för att hon var förstagångsförbrytare.
Däremot vet vi ännu inte idag om ett åtal kommer att väckas.
Så här ser läget alltså ut (läs tidslinje 1 och 2!):
(FB) Järnabon Catrin Hedlund som sålde falska biljetter
Här ska du få lite "insidesinformation" om hur en del jurister tänker kring den här typen av brott som de flesta gånger ger straff som liknar " en knäpp på näsan ".
De flesta unga jurister idag är mer insatta i problemet med den här typen av bedrägerier och har kanske själv, eller någon i dess närhet, råkat ut för det. Det här med Facebookförsäljningar/köp är ju inte direkt de medelålders juristerna som håller på med.
Dessa unga jurister har också sett en tid att dessa brott inte på något kännbart sätt beivras. Därför har de kommit på en sak och det är att "spara" en del av målsäganden till ett andra mål, där GM får ett mer kännbart straff då denne nu är en återfallsförbrytare.
Detta enligt en nära vän till mig som är ung jurist och som jag ofta pratar juridik med.