2017-01-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperJackpots
Ganska kul att se hur andra roar sig här inne
(Jag tror inte att hon kommer åka in för det hon ställt till med genom åren- Inget FÄNGELSE STARFF för CH - Förstår att många vill se henne åka in men det kommer tyvär inte att hända)

Detta är min personliga åsikt !!

///

Vad grundar du det på?
Citera
2017-01-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Jag tror att det är information som omfattas av förundersökningssekretessen. Saker som inte ska lämnas ut helt enkelt.

Kom på en annan fråga om du inte misstycker! I kommentarerna på bloggbevakning så skrev en person att man kan dömas för förtal även om det man säger är sant! Stämmer detta?
Citera
2017-01-30, 15:49
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Citat:
Catrin bekräftar (på sin snapchat) att hon ska på förhör imorgon:

https://instagram.com/p/BP47GO8hYeH/

Enligt den tidigare länkade artikeln från Bloggbevakning kommer Catrin under morgondagens förhör delges misstanke om nya brott samt höras om tidigare delgivna brott.

Asså hon vågar stödda sig, fan vad den tjejen förtjänar en knytnäve i ansiktet.
Citera
2017-01-30, 16:16
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Kom på en annan fråga om du inte misstycker! I kommentarerna på bloggbevakning så skrev en person att man kan dömas för förtal även om det man säger är sant! Stämmer detta?
Det stämmer!
Citera
2017-01-30, 16:23
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:

Men tilläggas bör att man får driva det hela själv, då det inte går under allmänt åtal. Så jurister brukar väl avråda personer från att göra det om de inte har väldigt gott om pengar och mycket tid.
Citera
2017-01-30, 16:28
Medlem
Citat:

Ja, det stämmer faktiskt.

Förtal regleras i brottsbalken, 5 kap, 1 §:

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Huvudregeln är alltså att den som lämnar uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning har gjort sig skyldig till ett förtal. Uppgiftslämnandet kan bestå i att man utmålar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt men det är bara två exempel, och inte en uttömmande lista, på uppgifter som kan vara ägnade att utsätta någon för andras missaktning.

Utgångspunkten är att det inte spelar någon roll om uppgiften är sann eller inte.

Som framgår av andra stycket finns det dock undantag från huvudregeln. Om man var skyldig att uttala sig eller om det av någon annan anledning kan anses ha varit försvarligt att lämna uppgiften, och man kan visa att uppgiften var sann eller att man åtminstone hade goda skäl att tro att den var sann, så kan det vara ok att ha lämnat sådan uppgift som i grund och botten utgör förtal.

Min bild är att de allra flesta tror att man inte kan göra sig skyldig till förtal så länge det man säger är sant men så är det alltså inte. Att det du säger är sant kan ursäkta uttalandet och medföra att du inte döms till ansvar, men bara så länge du dessutom kan visa att du varit skyldig att uttala dig om saken eller det med hänsyn till omständigheterna anses ha varit försvarligt att du uttalade dig.
Citera
2017-01-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer faktiskt.

Förtal regleras i brottsbalken, 5 kap, 1 §:

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Huvudregeln är alltså att den som lämnar uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning har gjort sig skyldig till ett förtal. Uppgiftslämnandet kan bestå i att man utmålar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt men det är bara två exempel, och inte en uttömmande lista, på uppgifter som kan vara ägnade att utsätta någon för andras missaktning.

Utgångspunkten är att det inte spelar någon roll om uppgiften är sann eller inte.

Som framgår av andra stycket finns det dock undantag från huvudregeln. Om man var skyldig att uttala sig eller om det av någon annan anledning kan anses ha varit försvarligt att lämna uppgiften, och man kan visa att uppgiften var sann eller att man åtminstone hade goda skäl att tro att den var sann, så kan det vara ok att ha lämnat sådan uppgift som i grund och botten utgör förtal.

Min bild är att de allra flesta tror att man inte kan göra sig skyldig till förtal så länge det man säger är sant men så är det alltså inte. Att det du säger är sant kan ursäkta uttalandet och medföra att du inte döms till ansvar, men bara så länge du dessutom kan visa att du varit skyldig att uttala dig om saken eller det med hänsyn till omständigheterna anses ha varit försvarligt att du uttalade dig.

Tack för alla svar! Kan inte riktigt avgöra om jag tycker att det är bra att BB visat det eller inte!
Citera
2017-01-30, 16:43
Medlem
Jarnabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Fasen vet om det inte också var lokal tsunami i Järna samtidigt som rabiessmittade grävlingar vilt attackerade alla som vågade sig utomhus.

Wow! How did u know? En liten rättelse dock: det var vildsvin, inte grävlingar. 😂
Citera
2017-01-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Men tilläggas bör att man får driva det hela själv, då det inte går under allmänt åtal. Så jurister brukar väl avråda personer från att göra det om de inte har väldigt gott om pengar och mycket tid.

Precis!

Förtal faller som huvudregel under enskilt åtal, vilket innebär att man får agera sin egen åklagare och driva saken som ett enskilt åtal.

Brottsbalken, 5 kap, 5 §:

"Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden."

(1 § - förtal, 2 § - grovt förtal, 3 § - förolämpning.)

Som alltid finns det dock undantag från huvudregeln, situationer då allmän åklagare får (inte måste) vara den som väcker åtal.

Brottsbalken, 5 kap, 5 §:

"Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får dock åklagaren väcka åtal om detta anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser
1. förtal och grovt förtal,
2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,
3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller
4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes sexuella läggning."
Citera
2017-01-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Frågan är varför en polisen eller annan anställd skulle riskera sitt jobb eller bli varnad för tjänstefel över detta. Svårbegripligt då all information runt fallet kmr bli offentligt vad det lider.

Rimlig fråga. Min bild är att det snarare är regel än undantag att enskilda poliser läcker information på det här sättet. Kan inte dra mig till minnes ett enda uppmärksammat kriminalfall där media inte rapporterat läckta uppgifter från enskilda poliser. Har själv fått en del saker skickat till mig rörande Catrins utredning (i och med mitt IG-konto), information jag inte bett om, men valt att inte lägga upp något av det. Har resonerat som du, att informationen kommer bli offentlig så småningom, och att det är bättre för alla (inte minst för de enskilda poliser som tagit en risk genom att läcka uppgifterna) att vänta tills den blir det.
Citera
2017-01-30, 23:29
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Från Svea hovrätt alldeles nyss:

http://a63.tinypic.com/293kq43.jpg

Catrins överklagande av vårdnadsdomen har nått dem nu. De har inte fattat beslut i fråga om prövningstillstånd.

Prövningstillstånd i vårdnadsmål regleras i rättegångsbalken, 49 kap, 14 §:

"Prövningstillstånd skall meddelas om
1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som tingsrätten har kommit till,
2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som tingsrätten har kommit till,
3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller
4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet."

Det ska alltså röra sig om ett mål som är rejält felbedömt av tingsrätten, som kan ha prejudikatvärde eller där det finns synnerliga skäl.

Jag har väldigt svårt att se att hon kommer beviljas prövningstillstånd men det är bara min gissning, baserad på de saker som framkommit av tingsrättens domar och beslut.
Är skälen som angetts i överklagandet offentlig handling?
Citera
2017-01-31, 08:02
Medlem
[quote=SvartaBjorn|59765083]Är skälen som angetts i överklagandet offentlig handling? [/QUOT
Svaret är Ja på din fråga det är offentligt hennes överklagande till hovrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in