2016-10-30, 12:09
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husby
Då har hon skrivit om att tillhöra övre medelklass fler än en gång. Det var inte det inlägget som jag syftade på tyvärr.

Om jag minns rätt var det nån gång i januari/februari 2015 (men jag kan minnas fel, det kan vara både tidigare eller senare) då hon skrev nånting i stil med att hon tillhör övre medelklass och att det är därför hon har så mycket haters. Det var ett ganska långt inlägg och hon listade alla saker hon gjort med sina barn och var väldigt nedlåtande mot "fattiga" människor, speciellt andra ensamstående mammor som inte tar ansvar för sina barn och deras försörjning...

Så här i efterhand är det fan ren komik!

Hon har nog funderat mycket kring det där med klasstillhörighet. Typiskt kännetecken för någon som inte har någon klass. Vi andra kanske definierar oss utifrån vad vi arbetar med, vilken utbildning vi har eller möjligen vad vi äger. Hon har inget jobb, ingen utbildning och miljonskulder. Men hon tillhör åtminstone "övre medelklass", det kan de inte ta ifrån henne.
Citera
2016-10-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Hon har inte blivit dömd nyligen. Enda domen är fortfarande den från i maj i år.

Det som hänt därefter är i korta drag att åklagaren beslutade att anhålla henne, anhållandet verkställdes, åklagaren begärde henne häktad, det hölls en häktningsförhandling där tingsrätten avslog åklagarens häktningsyrkande och hävde beslutet om anhållning. Allt det här skedde i mitten av september.

Ur processen med anhållandet och häktningsframställan kom det dock ett gäng dokument med ny information inför det kommande åtalet. Det mest intressanta är häktningspromemorian.

När Catrin satt anhållen var hon misstänkt för 9 fall av bedrägerier. Efter att hon försattes på fri fot har det tillkommit ytterligare 5.

Åklagaren har sagt att hon räknar med att väcka åtal i november eller december och att hon kommer yrka på fängelse för Catrins del.

Tack för en jättebra sammanfattning.
Får hoppas att hon snart blir frihetsberövad och att hon även får ett fängelsestraff.

PS: Tråden innehåller väl just nu rätt mycket ovidkommande skvaller? Nåväl, bra att det finns en tråd om henne i alla fall!
Citera
2016-10-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbagged
Nu tror jag ju iofs inte att detta avskräde till människa någonsin kommer att göra en dags ärligt arbete i resten av sitt liv.
Men om om vi antar att hon skulle vilja göra det nån gång, hur lång tid skulle det ta innan hon skulle vara bortglömd som bedragerska?

Många känner inte till henne, och nästan alla som gör det kommer snabbt att ha glömt henne.
Av de som kommer ihåg henne så kommer en del med missriktade sympatier att vurma för henne och försöka hjälpa henne, troligtvis för att själva bli blåsta.

Catrin själv lär inte bekommas ett dyft. Hon lär hitta nya sätt att ta sig fram. Kanske byter namn. Kanske flyttar utomlands. Kanske tillämpar nya sätt att blåsa folk på. Hela världen ligger väl öppen för henne?
Citera
2016-10-30, 12:38
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
En liten fundering kring Catrin.

Hur många svenskar tittar in på Aktuella brott och kriminfall åtminstone nån gång ibland, säg minst en gång varannan månad? Inte en aning men nån kan säkert siffrorna på det.

Iaf, den här tråden har funnits sedan januari 2016. Om inte mitt minne lurar mig så har den legat på första sidan nästan varje gång jag varit in på denna del av forumet sedan åtminstone i slutet av våren/början av sommaren. Jag är inne på ABK kanske 3 gånger i veckan och spenderar max 10 minuter per tillfälle.

Vad jag funderar på är dels hur många svenskar som har sett tråden om Catrin, åtminstone rubriken, och dels hur många som om de hörde hennes namn eller såg det skrivet nånstans skulle koppla det till bedrägeri och det faktum att det finns en tråd om henne på flashback?

Undrar hur lång tid det kommer att ta innan hon kan söka ett normalt jobb utan att sollas bort pga av att människor reagerar på hennes namn?

Nu tror jag ju iofs inte att detta avskräde till människa någonsin kommer att göra en dags ärligt arbete i resten av sitt liv.
Men om om vi antar att hon skulle vilja göra det nån gång, hur lång tid skulle det ta innan hon skulle vara bortglömd som bedragerska?

Jag tror att den här tråden kommer att tillåtas sjunka ner i glömskans Flashbackdjup efter rättegången och under förutsättning att hon efter den också sluta begå brott. Annars lär den segla upp igen. Så på sätt och vis kan man säga att om CH bara håller sig i skinnet och börjar leva ett ärligt och laglydigt liv kommer denna tråd också förlora sin funktion.

Vad det gäller jobbsituationen tror jag att det har mer att göra med vilket jobb hon söker. Många arbetsgivare kommer att be om ett utdrag ur brottsregistret oavsett och då avgör det deras bedömning av hennes brottsliga förflutna ändå.

CH gillar ju att gnälla om att folk på internet (=flashbackare) förstör hennes chanser till ett jobb (nu senast var det väl "hur skall jag kunna få ett jobb så jag kan betala tillbaka ifall alla förstör det för mig buhu"), men till syvende och sist handlar det mest om att hon själv måste vara öppen och ärlig mot en arbetsgivare. Så om hon ljuger för arbetsgivare om sitt brottsliga förflutna och det sedan uppdagas tror jag att risken att hon får gå är extremt hög, i jämförelse med ifall hon bara säger som det är.

Ifall hon söker ett jobb som inte innefattar hantering av värdehandlingar eller att inneha stort ansvar så kan jag tänka mig att en arbetsgivare kanske inte bryr sig om att googla ens. Man säger ju att de flesta arbetsgivare googlar en potentiell arbetstagare, men om CH blir utfrågad om vad som står om henne på internet om fem år och allt som skrivits om henne är fem år gammalt, kan jag inte tänka mig att man skulle bedöma det som särskilt relevant, särskilt om hon då kan visa att hon avtjänat sina straff med goda resultat och har bra referenser från personer i sin omgivning.

Så OM hon bestämmer sig för att söka ett normalt jobb och OM hon är redo att vara öppen och ärlig mot sin arbetsgivare och OM hon ser till att inte fortsätta på den brottsliga banan -ja, då finns det nog faktiskt inga hinder för att hon skulle bli av med sin bedragerskastämpel inom en femårsperiod. Min gissning, i alla fall. Med många "OM".
Citera
2016-10-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Vad det gäller jobbsituationen tror jag att det har mer att göra med vilket jobb hon söker. Många arbetsgivare kommer att be om ett utdrag ur brottsregistret oavsett och då avgör det deras bedömning av hennes brottsliga förflutna ändå.

Det här fick mig att börja fundera. Hur vanligt är det egentligen att arbetsgivare begär utdrag ur belastningsregistret?

Jag har jobbat i ganska många olika branscher. Har jobbat på skolor med unga barn, stått på bandet på Volvo, jobbat restaurang, jobbat för ideella organisationer, privata företag, kommuner, domstol och andra statliga myndigheter...

Jag har ALDRIG blivit ombedd att inkomma med ett utdrag ur mitt belastningsregister. Flera av jobben har dessutom kommit med väldigt goda möjligheter till förskingring nu när jag tänker på saken.

Har ni andra behövt inkomma med belastningsregisterutdrag? Vad har det i så fall rört sig om för typ av jobb?
Citera
2016-10-30, 15:03
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Det här fick mig att börja fundera. Hur vanligt är det egentligen att arbetsgivare begär utdrag ur belastningsregistret?

Jag har jobbat i ganska många olika branscher. Har jobbat på skolor med unga barn, stått på bandet på Volvo, jobbat restaurang, jobbat för ideella organisationer, privata företag, kommuner, domstol och andra statliga myndigheter...

Jag har ALDRIG blivit ombedd att inkomma med ett utdrag ur mitt belastningsregister. Flera av jobben har dessutom kommit med väldigt goda möjligheter till förskingring nu när jag tänker på saken.

Har ni andra behövt inkomma med belastningsregisterutdrag? Vad har det i så fall rört sig om för typ av jobb?

Bra poäng, har inte tänkt på det. Jag trodde nog att det var vanligare än vad det är. Många av dem du räknat upp borde nog göra det, i alla fall. Men det finns så många borde:n...
Citera
2016-10-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Bra poäng, har inte tänkt på det. Jag trodde nog att det var vanligare än vad det är. Många av dem du räknat upp borde nog göra det, i alla fall. Men det finns så många borde:n...

Min bild är att det typ bara är kriminalvården som begär det av blivande anställda. Och ibland inom barnomsorg, men att det i det senare fallet ofta inte sker trots att det borde ske.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-30 kl. 15:26.
Citera
2016-10-30, 15:59
Medlem
Citat:
En liten fundering kring Catrin.

Hur många svenskar tittar in på Aktuella brott och kriminfall åtminstone nån gång ibland, säg minst en gång varannan månad? Inte en aning men nån kan säkert siffrorna på det.

Iaf, den här tråden har funnits sedan januari 2016. Om inte mitt minne lurar mig så har den legat på första sidan nästan varje gång jag varit in på denna del av forumet sedan åtminstone i slutet av våren/början av sommaren. Jag är inne på ABK kanske 3 gånger i veckan och spenderar max 10 minuter per tillfälle.

Vad jag funderar på är dels hur många svenskar som har sett tråden om Catrin, åtminstone rubriken, och dels hur många som om de hörde hennes namn eller såg det skrivet nånstans skulle koppla det till bedrägeri och det faktum att det finns en tråd om henne på flashback?

Undrar hur lång tid det kommer att ta innan hon kan söka ett normalt jobb utan att sollas bort pga av att människor reagerar på hennes namn?

Har ingen som helst aning om hur många som ramlar över den här flashbacktråden men ingen av alla de personer jag pratat om Catrin med hade hört talas om henne innan jag berättade om henne.

Då är ändå flera av dem aktiva på Flashback och måste rimligtvis ha sett tråden men har antagligen tyckt att det låter för ointressant och har bara inte registrerat den.

Inte ens de personer jag känner som har hållit koll på bloggvärlden de senaste tio åren vet vem hon är, vilket måste vara lite knäckande för Catrins ego.

Bilden jag har är helt enkelt att väldigt få ens känner till att hon existerar.
Citera
2016-10-30, 16:30
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:

Det blir vanligare och vanligare.
Skall jag anställa en ekonomiassistent vill jag knappast anställa någon som är dömd för stöld eller bedrägeri, för att ta ett exempel.

Eftersom möjligheten att få utdrag (på sig själv) har öppnats, så används det givetvis av arbetsgivare. Det har varit diskussioner om huruvida detta är rätt eller inte från tid till annan, men icke desto mindre kräver många arbetsgivare detta i dag.

Jag har aldrig behövt lämna det själv, men jag har haft jobb där arbetsgivaren/uppdragsgivaren kollat upp mig eftersom tjänsten/projektet varit skyddsklassad eller har utförts på eller berört ett skyddsobjekt.

Jag vet att personal inom polis, militär och bevakning kollas. Där sköts det av arbetsgivaren och är lagreglerat. Samma är det väl numera inom skolan/barnomsorgen och taxi, för att ta några ytterligare exempel.

Så ja, en prick i belastningsregistret kan mycket väl få negativa konsekvenser vad gäller möjligheten till anställning.
Citera
2016-10-30, 17:06
Medlem
Citat:
Har ingen som helst aning om hur många som ramlar över den här flashbacktråden men ingen av alla de personer jag pratat om Catrin med hade hört talas om henne innan jag berättade om henne.

Då är ändå flera av dem aktiva på Flashback och måste rimligtvis ha sett tråden men har antagligen tyckt att det låter för ointressant och har bara inte registrerat den.

Inte ens de personer jag känner som har hållit koll på bloggvärlden de senaste tio åren vet vem hon är, vilket måste vara lite knäckande för Catrins ego.

Bilden jag har är helt enkelt att väldigt få ens känner till att hon existerar.

Jag kände till henne för hon var med i brottsprogrammet som Hasse Aro var programledare för i TV4.
Citera
2016-10-30, 19:14
Medlem
husbys avatar
Citat:

Jag har fått lämnat in det två gånger till en arbetsgivare. Första gången var på ett lagerjobb som hade hand om bl.a ganska så dyra teknikprylar och andra gången var på en förskola. Har ingen aning om hur det ser ut nu, det här var för ungefär tio år sedan när jag pluggade och behövde ett extrajobb.
Citera
2016-10-30, 22:09
Medlem
Banditas avatar
Citat:

Jag har fått lämna utdrag ut belastningsregistret när jag var försäkringsförmedlare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in