Citat:
Ursprungligen postat av
Sandbagged
En liten fundering kring Catrin.
Hur många svenskar tittar in på Aktuella brott och kriminfall åtminstone nån gång ibland, säg minst en gång varannan månad? Inte en aning men nån kan säkert siffrorna på det.
Iaf, den här tråden har funnits sedan januari 2016. Om inte mitt minne lurar mig så har den legat på första sidan nästan varje gång jag varit in på denna del av forumet sedan åtminstone i slutet av våren/början av sommaren. Jag är inne på ABK kanske 3 gånger i veckan och spenderar max 10 minuter per tillfälle.
Vad jag funderar på är dels hur många svenskar som har sett tråden om Catrin, åtminstone rubriken, och dels hur många som om de hörde hennes namn eller såg det skrivet nånstans skulle koppla det till bedrägeri och det faktum att det finns en tråd om henne på flashback?
Undrar hur lång tid det kommer att ta innan hon kan söka ett normalt jobb utan att sollas bort pga av att människor reagerar på hennes namn?
Nu tror jag ju iofs inte att detta avskräde till människa någonsin kommer att göra en dags ärligt arbete i resten av sitt liv.
Men om om vi antar att hon skulle vilja göra det nån gång, hur lång tid skulle det ta innan hon skulle vara bortglömd som bedragerska?
Jag tror att den här tråden kommer att tillåtas sjunka ner i glömskans Flashbackdjup efter rättegången och under förutsättning att hon efter den också sluta begå brott. Annars lär den segla upp igen. Så på sätt och vis kan man säga att om CH bara håller sig i skinnet och börjar leva ett ärligt och laglydigt liv kommer denna tråd också förlora sin funktion.
Vad det gäller jobbsituationen tror jag att det har mer att göra med vilket jobb hon söker. Många arbetsgivare kommer att be om ett utdrag ur brottsregistret oavsett och då avgör det deras bedömning av hennes brottsliga förflutna ändå.
CH gillar ju att gnälla om att folk på internet (=flashbackare) förstör hennes chanser till ett jobb (nu senast var det väl "hur skall jag kunna få ett jobb så jag kan betala tillbaka ifall alla förstör det för mig buhu"), men till syvende och sist handlar det mest om att hon själv måste vara öppen och ärlig mot en arbetsgivare. Så om hon ljuger för arbetsgivare om sitt brottsliga förflutna och det sedan uppdagas tror jag att risken att hon får gå är extremt hög, i jämförelse med ifall hon bara säger som det är.
Ifall hon söker ett jobb som inte innefattar hantering av värdehandlingar eller att inneha stort ansvar så kan jag tänka mig att en arbetsgivare kanske inte bryr sig om att googla ens. Man säger ju att de flesta arbetsgivare googlar en potentiell arbetstagare, men om CH blir utfrågad om vad som står om henne på internet om fem år och allt som skrivits om henne är fem år gammalt, kan jag inte tänka mig att man skulle bedöma det som särskilt relevant, särskilt om hon då kan visa att hon avtjänat sina straff med goda resultat och har bra referenser från personer i sin omgivning.
Så OM hon bestämmer sig för att söka ett normalt jobb och OM hon är redo att vara öppen och ärlig mot sin arbetsgivare och OM hon ser till att inte fortsätta på den brottsliga banan -ja, då finns det nog faktiskt inga hinder för att hon skulle bli av med sin bedragerskastämpel inom en femårsperiod. Min gissning, i alla fall. Med många "OM".